Bilfabrikkerne opdaterer
løbende deres modeller. Iblandt kalder de det et
facelift, når der er mange opdateringer. Men når
motoreffekten øges med 40 hestekræfter og en plug-in
hybrids elektriske rækkevidde forlænges med 5
procent, og ikke andet, hvad er det så? Ikke desto
mindre er det, hvad Range Rover har gjort. Testbilen
er fra før ”opgraderingen”, faktisk præcis den samme
Range Rover Sport plug-in hybrid, som vi første gang
kunne fortælle om tilbage i november 2022. Men
hvorfor så én gang til?
Udover fornøjelsen ved at
køre sådan en bil, en regulær wow-effekt, som
overvælder en, når man ikke til daglig kører Range
Rover Sport, var det også med det mål, at komme lidt
dybere i forståelsen af bilen, og ikke mindst få den
bekræftet over lidt flere kilometer i det danske
landskab. Ikke ude i landskabet, vi blev på vejene
næsten hele tiden, men skubbede så spørgsmålet om
effekt og rækkevidde lidt til side. Også i
erkendelse af, at den slags biler ikke hænger på
træerne.
Det skulle være nu
Så, altså, vel vidende, at
man med flere kræfter ville kunne nå 100 km/t et
halvt sekund hurtigere, og vel vidende, at man ville
kunne køre i nabolaget af 5 kilometer længere på
elektricitet alene, var ræsonnementet, at resten af
oplevelsen ville være den samme. Og den er unik.
Derfor: Skulle det være nu, så blev det i en P510e
og ikke en P550e.
Som Range Rover Sport ejer
skal man dog gøre op med sig selv, hvad det egentlig
er man har anskaffet. For på den ene side er den en
ægte Range Rover med en vifte af køreprogrammer, med
mulighed for at justere frihøjden til det næsten
absurde (35 cm), en bil der også kan sænkes, når der
er behov for det, en bil, der kan køre i terræn, som
kun en bil fra Land Rover gør det, en bil, der kan
køre gennem vandhuller på 90 cm dybde. Altså en ægte
offroader.
Luksus på et højere niveau
På den anden side er den nye
Range Rover Sport også et ultraluksuriøst
transportmiddel. En bil, der med sine 2,8 tons (godt
hjulpet af hybrid-teknikken, der øger vægten med
mindst 300 kg sammenlignet med de konventionelle
versioner) er overbevisende stabil, rolig og
forbavsende stilfærdig at køre i. En bil, som man
egentlig kun forestiller sig at køre off-road med,
hvis behovet melder sig og man naturligt nok ved, at
den kan. Transport på første klasse og med en
udstråling og en eyecatching effekt, som man må lære
at leve med.
Selvfølgelig er praktikken
der også. 510 eller 550 hestekræfter gør ikke den
meget store forskel, og næppe heller de ekstra 5
elektriske kilometer. Men den tekniske baggrund for
den nye plug-in har vi egentlig beskrevet ifm. med
den første korte test-tur, det skal ikke gentages
her.
Lethed i dagligdagen
Vi kan konstatere letheden
ved at anvende plug-in teknikken. Med en elektrisk
rækkevidde på i praksis 90-100 km (WLTP siger 113 km
– men vi kørte også mere landevejs- og
motorvejskørsel end WLTP målemetoden inkluderer)
bliver det, at køre elektrisk noget helt almindeligt
i dagligdagen. Med den unikke mulighed for at
hurtigoplade med op til 50 kW (helt usædvanligt for
en plug-in) er det naturligt, også at benytte sig af
de hurtiglade-muligheder, der findes i det
offentlige rum. Selv AC-opladning kan gøres
hurtigere end normalt, med en effekt på op til 7 kW.
Alene den elektriske oplevelse er et wow-element.
Screenshot.
Kabineoplevelsen er
enestående på grund af pladsen. Designet er også
tiltalende, berøringsknapper, der kan omdannes til
trykknapper er behagelige at bruge i hverdagen, når
ting går hurtigt, de mange fuldt elektriske
indstillingsmuligheder øger komforten. Og det samme
gør det støjreduktions system, som bilen er udrustet
med, som også gør, at man til fulde kan nyde
output’et fra de 29 højtalere.
Tung men let kørt
Udover vægten, som bidrager
direkte til stabiliteten ved motorvejskørsel, er det
især sportslig kørsel på snoede landeveje, som
definerede vores køreoplevelse. Det yderst
avancerede hjulophæng og den harmoniske
kraftformidling og -fordeling på de fire hjul med
hovedvægten lagt på baghjulene gør, at kørslen er
forbundet med en lethed, som sjældent, for ikke at
sige aldrig opleves i så tung en bil.
Præcis som tilfældet er for
de fleste baghjulstrukne biler, opleves dynamikken
dels gennem vejgrebet i kurverne, dels når man
slipper effekten løs ud af kurverne. Gør man det på
veje med uens belægning og uforudsigeligt skiftende
vejreb kan man fornemme, hvordan forhjulene engang
imellem lige giver en hjælpende hånd til at sikre
styrepræcision og stabilitet. Det er måske mere end
noget andet den wow-effekt, der kendetegner bilen.
Og ret beset vil det næppe være anderledes med lidt
flere kræfter.
|