- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Peugeot E-2008 GT

1. Edition


Elbil til sparepris


Af Søren Clauding – december 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Havde man tænkt, at give sig selv en elbil i julegave, men har forpasset, at den kan leveres til 2023 pris, kan man ånde lettet op. For regeringen har forlænget den planlagte afgift på elbiler til 1. januar 2025, så der er altså nu mulighed for uden hastværk, at udsøge sig den rette løsning. En sådan kunne være Peugeot E-2008.

 

Peugeot’s kompakte crossover er visuelt ikke langt fra den Peugeot 2008 med en konventionel forbrændingsmotor, vi prøvekørte for nylig. Indretningen er heller ikke væsensforskellig, men den kører naturligvis anderledes. Prisen er heller ikke meget forskellig – altså købsprisen, for en 2008 med konventionel motor spytter mange flere penge i statskassen end en E-2008, hvor det ret beset alene handler om moms.

 

Samme pris

Med forbrændingsmotor var prisen 300.000 kroner. Køber man E-2008 i den prøvekørte udgave med GT-udstyr, er prisen 295.000 kroner, altså kun beskeden forskel. Men ”GT” betyder ikke ”GT” i 1. Edition versionen. Det betyder til gengæld 25.000 krone lavere købspris end en ”ægte” E-2008 GT, men så må man også leve uden udstyr som den såkaldte Drivers Pack, adaptiv fartpilot, Alkantara sæder og sædevarme, ikke mindst. Det sidste er ellers normalt et ”must” i en elbil ved vintertide, så vælger men besparelsen, skal man tænke sig om.

 

En mellemløsning kunne være den såkaldte Black Premium til 310.000 kroner. Med den er man udstyrsmæssigt markant bedre stillet. Giv den en tanke, kik nærmere på udstyret, hold det sammen med budgettet og vælg…

 

El kontra ICE

Om det så i det hele taget skal være elbilen eller den konventionelle bil er en ganske anden ting. Den konventionelle ICE-bil (ICE=Internal Combustion Engine, altså forbrændingsmotor) med en 130-hestes benzinmotor, 8-trins automatgear og Allure udstyr beskrev vi for nylig (læs testen af Peugeot 2008 hér >>>), og der er virkelig mange ligheder, som vi ikke skal gentage her.

 

Drivlinen er dog en markant forskel, men den har vi næsten også beskrevet tidligere, for den er den selvsamme elektriske drivline som i søstermodellen i Stellantis gruppen, Jeep Avenger. Ja, en E-2008 har en Jeep som søstermodel. Verden synes at være gået af lave, og vi skal ikke påstå, at den ikke er det. Men heldigvis er der mere Jeep over en Avenger end Peugeot, så trods det elektriske fællesskab er bilerne meget forskellige.



Ens til 150 km/t

Hvad præstationer angår – og se så lige bort fra energikilden og -forbruget – er E-2008 ikke meget forskellig fra 2008, sådan da. 0-100 km/t klares i dem begge på 9,1 sekunder, hvis man vil. Men på den tyske Autobahn bliver man dog i E-2008 let overhalet af 2008, for E-2008 kører højst 150 km/t, mens 2008 kan klare 198 km/t. Siden tager det, når man er løbet "tør", en halv times tid at få strøm til de næste 320 kilometer (0-80 procents opladning), hvis man har været så heldig at finde en lynlader med 100 kW kapacitet undervejs. I 2008 er man afsted igen på 5 minutter, for tankstationer er der stadig rigelig af.

 

Men elbilen forbruger kun 159 Wh/km. Er elprisen 2,5 kroner koster det blot 40 kroner at køre 100 kilometer, men prisen er ofte højere på en lynladestation. I benzinbilen skal man nok regne med omkring det dobbelte, for benzinprisen varierer ikke meget. Dertil kommer besparelser på den løbende afgift, hvor elbilen koster 370 kr./halvår, mens ICE-versionen udløser 600 kroner.

WLTP rækkevidden er 403 kilometer, og det så ud til, at kører man i ECO-indstilling uden megen varme i kabinen, kan man lande på omkring 350 kilometer ved nul grader Celcius. Det er godkendt.

 

”ICE” kører bedre og er varmere

Men så er der en anden stor forskel: Selvom E-2008 kun vejer 1662 kg, som er beskedent for en bil med et 54 kWh batteri, er den omkring 350 kg tungere end udgaven med forbrændingsmotor, hvilket stort set er lig med den oplyste batterivægt.

 

Det betyder i praksis, at 2008 er noget mere agil og sjov gennem kurverne end E-2008, som er lidt djærv. Der er egentlig ikke noget nyt i denne viden, men det er bekræftende at opleve det i to umiddelbart ens biler, som langt fra er ens, når det kommer til køreegenskaberne.

 

Men der er også den ved vintertide mærkbare forskel, at benzinmotoren hurtig er varm og hurtigere kan opvarme kabinen. E-2008 har en udmærket varmepumpe, men opvarmningen tager tid, og da savner man virkelig sædevarme og ratvarme. Sidstnævnte følger ikke engang med, selvom man køber de dyrere versioner af elbilen, men sædevarme er dog en del af udstyret i Black Premium udgaven.



Udstyret gør en forskel

Det betyder dog ikke, at E-2008 Gt 1. Edition generelt er dårligt udstyret. Udstyrslisten inkluderer bl.a. 17” alufælge, nøglefri betjening, el-doldbare sidespejle med varme, p-sensorer for og bag og et 180 grader kamera, el-ruder for og bag, fuld LED lys med automatisk fjernbetjening, og tagbøjler.

 

Plus det fortsat rigtig fine i-cockpit, som foruden instrumenteringen placeret over ratkransen også har funktions-tangenter placeret under 10” berøringsskærmen. Bemærk dog indstigningsforholdene ved førersædet - det virker som om, de vil kunne volde besvær for nogle. Og noget så vitalt som et 12V udtag, som mange Peugeot-kolleger har bortrationaliseret, har man fortsat i E-2008, så brugerne kan benytte det 12 Volt udstyr, som ikke nødvendigvis er skiftet ud, da den nye bil blev leveret.



Når alt det så er sagt, eksisterer 1. Edition ikke længere på den danske Peugeot webside, så måske skal man da være heldig at finde en hos en forhandler. Men, som det burde fremgå af ovenstående, fortvivl ikke, betal de 15.000 kroner for Black Premium og bliv en gladere 2008 elbilsbruger.

Andre Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Ingen kineserier, ingen el men ret brugbar >>>



Model:

Peugeot E-2008 GT 1. edition

Listepris:

294.990

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor, 115 kW (156 hk), 260 Nm. Forhjulstræk. 54/51 kWh (brutto/netto) litium-ion batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Energiforbrug/ Rækkevidde (WLTP)

9,1 sekunder/ 150 km/t/ 159 Wh/km. 403 km

Hjul, for / bag:

215/60-17

Længde:

4,30 m

Frihøjde:

17 cm

Bagagerum:

405-1044 liter

Égenvægt/ anhængervægt 1662 kg

Værd at bemærke:

17" alufælge. Nøglefri betjening. El-foldbare sidespejle. i-Cockpit. 10" tourchscreen. Navigation. 180" kamera. Elektrisk håndbremse. Klimaanlæg/varmepumpe. P.sensor for. El-ruder for og bag.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt