Havde man tænkt, at give sig
selv en elbil i julegave, men har forpasset, at den
kan leveres til 2023 pris, kan man ånde lettet op.
For regeringen har forlænget den planlagte afgift på
elbiler til 1. januar 2025, så der er altså nu
mulighed for uden hastværk, at udsøge sig den rette
løsning. En sådan kunne være Peugeot E-2008.
Peugeot’s kompakte crossover
er visuelt ikke langt fra den Peugeot 2008 med en
konventionel forbrændingsmotor, vi prøvekørte for
nylig. Indretningen er heller ikke væsensforskellig,
men den kører naturligvis anderledes. Prisen er
heller ikke meget forskellig – altså købsprisen, for
en 2008 med konventionel motor spytter mange flere
penge i statskassen end en E-2008, hvor det ret
beset alene handler om moms.
Samme pris
Med forbrændingsmotor var
prisen 300.000 kroner. Køber man E-2008 i den
prøvekørte udgave med GT-udstyr, er prisen 295.000
kroner, altså kun beskeden forskel. Men ”GT” betyder
ikke ”GT” i 1. Edition versionen. Det betyder til
gengæld 25.000 krone lavere købspris end en ”ægte”
E-2008 GT, men så må man også leve uden udstyr som den
såkaldte Drivers Pack, adaptiv fartpilot, Alkantara
sæder og sædevarme, ikke mindst. Det
sidste er ellers normalt et ”must” i en elbil ved vintertide, så
vælger men besparelsen, skal man tænke sig om.
En mellemløsning kunne være
den såkaldte Black Premium til 310.000 kroner. Med
den er man udstyrsmæssigt markant bedre stillet. Giv
den en tanke, kik nærmere på udstyret, hold det
sammen med budgettet og vælg…
El kontra ICE
Om det så i det hele taget
skal være elbilen eller den konventionelle bil er en
ganske anden ting. Den konventionelle ICE-bil
(ICE=Internal Combustion Engine, altså
forbrændingsmotor) med en 130-hestes benzinmotor,
8-trins automatgear og Allure udstyr beskrev vi for
nylig (læs
testen af Peugeot 2008 hér >>>), og der er
virkelig mange ligheder, som vi ikke skal gentage
her.
Drivlinen er dog en markant
forskel, men den har vi næsten også beskrevet
tidligere, for den er den selvsamme elektriske
drivline som i søstermodellen i Stellantis gruppen,
Jeep Avenger. Ja, en E-2008 har en Jeep som
søstermodel. Verden synes at være gået af lave, og
vi skal ikke påstå, at den ikke er det.
Men heldigvis er der mere Jeep over en Avenger end
Peugeot, så trods det elektriske fællesskab er
bilerne meget forskellige.
Ens til 150 km/t
Hvad præstationer angår – og
se så lige bort fra energikilden og -forbruget – er
E-2008 ikke meget forskellig fra 2008, sådan da.
0-100 km/t klares i dem begge på 9,1 sekunder, hvis
man vil. Men på den tyske Autobahn bliver man dog i
E-2008 let overhalet af 2008, for E-2008 kører højst
150 km/t, mens 2008 kan klare 198 km/t. Siden tager
det, når man er løbet "tør", en halv times tid at få
strøm til de næste 320 kilometer (0-80 procents
opladning), hvis man har været så heldig at finde en
lynlader med 100 kW kapacitet undervejs. I 2008 er
man afsted igen på 5 minutter, for tankstationer er der
stadig rigelig af.
Men elbilen forbruger kun 159
Wh/km. Er elprisen 2,5 kroner koster det blot 40
kroner at køre 100 kilometer, men prisen er ofte
højere på en lynladestation. I benzinbilen skal man
nok regne med omkring det dobbelte, for benzinprisen
varierer ikke meget. Dertil kommer besparelser på den løbende afgift, hvor elbilen
koster 370 kr./halvår, mens ICE-versionen udløser
600 kroner.
WLTP rækkevidden er 403 kilometer, og det så ud til,
at kører man i ECO-indstilling uden megen varme i
kabinen, kan man lande på omkring 350 kilometer ved
nul grader Celcius. Det er godkendt.
”ICE” kører bedre og er
varmere
Men så er der en anden stor
forskel: Selvom E-2008 kun vejer 1662 kg, som er
beskedent for en bil med et 54 kWh batteri, er den
omkring 350 kg tungere end udgaven med
forbrændingsmotor, hvilket stort set er lig med den
oplyste batterivægt.
Det betyder i praksis, at
2008 er noget mere agil og sjov gennem kurverne end
E-2008, som er lidt djærv. Der er egentlig ikke
noget nyt i denne viden, men det er bekræftende at
opleve det i to umiddelbart ens biler, som langt fra
er ens, når det kommer til køreegenskaberne.
Men der er også den ved
vintertide mærkbare forskel, at benzinmotoren hurtig
er varm og hurtigere kan opvarme kabinen. E-2008 har
en udmærket varmepumpe, men opvarmningen tager tid,
og da savner man virkelig sædevarme og ratvarme.
Sidstnævnte følger ikke engang med, selvom man køber
de dyrere versioner af elbilen, men sædevarme er dog
en del af udstyret i Black Premium udgaven.
Udstyret gør en forskel
Det betyder dog ikke, at
E-2008 Gt 1. Edition generelt er dårligt udstyret.
Udstyrslisten inkluderer bl.a. 17” alufælge,
nøglefri betjening, el-doldbare sidespejle med varme,
p-sensorer for og bag og et 180 grader kamera,
el-ruder for og bag, fuld LED lys med
automatisk fjernbetjening, og tagbøjler.
Plus det fortsat rigtig fine
i-cockpit, som foruden instrumenteringen placeret
over ratkransen også har funktions-tangenter
placeret under 10” berøringsskærmen. Bemærk dog
indstigningsforholdene ved førersædet - det virker
som om, de vil kunne volde besvær for nogle. Og
noget så vitalt som et 12V udtag, som mange
Peugeot-kolleger har bortrationaliseret, har man
fortsat i E-2008, så brugerne kan benytte det 12
Volt udstyr, som ikke nødvendigvis er skiftet ud, da
den nye bil blev leveret.
Når alt det så er sagt,
eksisterer 1. Edition ikke længere på den danske
Peugeot webside, så måske skal man da være heldig at
finde en hos en forhandler. Men, som det burde fremgå
af ovenstående, fortvivl ikke, betal de 15.000
kroner for Black Premium og bliv en gladere 2008
elbilsbruger.
|