Det er som om, at elbilers
rækkevidde spiller en alt for afgørende rolle i
debatten om fuld elektrisk drift. Men udover en vis
form for tryghedsbehov med tilhørende
rækkeviddeangst er der andre parametre, der for
mange burde have større opmærksomhed.
Opladningshastighed, for eksempel, bilens
køreegenskaber og i det hele taget muligheden for at
kunne parkere bilen.
Det og meget andet synes
imidlertid at være optimeret i en MG4 Electric
Extended Range. Prisen spiller vel ret beset også en
væsentlig rolle. Og trygheden i købet - og så er det
vel fortsat heller ikke ligegyldigt, hvordan en bil
ser ud. Igen et pletskud fra MG.
Dansk import
I Danmark importeres MG, som
nu til dags er kinesisk ejendom, af den
velrenommerede danskejede Nellemann koncern, der
også forestår importen af KIA. Man giver da også som
på KIA bilerne 7 års garanti på en MG. Ikke dårligt
for en bil, der kan købes for blot 220.000 kroner.
Den model hedder MG4 Nordisk Editon og er en smule
sparsomt udstyret, men de fundamentale egenskaber er
identisk med de dyrere versioner. Batteriet er i den
udgave på 51 kWh, hvilket rækker til 350 kilometer
på et fuldt batteri.
Der findes også en Long Range
udgave med et 64 kWh batteri og 435 kilometer
rækkevidde. Hvis det ikke er nok, kan man nu også
erhverve en topudstyret udgave med 77 kWh batteri og
en rækkevidde på 520 km. Alle tallene er WLTP
værdier, med rimelige temperaturer omkring sig
holder de også næsten i praksis.
Dermed kan man i princippet
køre på tværs af landet på en opladning, og vil man
være på den sikre side, er der jo en hel stribe
hurtig-ladestationer på Fyn og nærmeste omegn. Det
er da heller ikke uden betydning, at Exteded Range
udgaven kan oplades med op til 144 kW, så med et
halvt fyldt batteri er man med godt og vel et
kvarters tids lade-stop undervejs på turen sikret
mod, ikke at løbe tør for energi. Det gør el-driften
helt brugbar, så længe man bliver i Danmark, altså.
Syd for grænsen er det en lidt anden sag.
Kompakt design
Men når destinationen måtte
befinde sig i en by, da har den prøvekørte
langtrækkende MG4 endnu en fordel: Den måler blot
4,29 meter i længden, og er derved meget lettere at
finde en parkeringsplads til end en gigantbil på 5
meter, der måske godt kan mønstre en tilsvarende
rækkevidde, men i øvrigt er meget dyrere i drift.
Listeprisen er da krøbet op på 300.000 kroner, men
det er nok en pris, man kan forvente holder et
stykke tid, nu hvor finanslovsaftalen for det
kommende år har udskudt den planlagte
afgiftsforhøjelse til 1. januar 2026.
Men hvordan kører MG4
Extended Range så over de mange kilometer? Faktisk
forbavsende godt. Det hænger sammen med, at man hos
MG har kombineret mærkets tradition for velkørende
biler med en beskeden vægt på 1751 kg, som blot er
omkring 75 kg mere end Long Range versionen. Hvad
angår bilens vejegenskaber er de optimerede, så den
er komfortabel på plan asfalt, og ikke stikker helt
ved siden af på ujævnt underlag.
Underholdende og agil
Det indebærer, at bilen både
er underholdende at køre og føles ret agil. I
tilgift får man også en helt nye elektrisk drivline,
som tager det bedste ud af en elmotors
kraftpotentiale og leverer op til 245 hestekræfter
samt 350 Nm. Det er mange kræfter lagt ud på de
trækkende baghjul, og det underbygger behovet for
vinterdæk eller i hvert fald helårsdæk, hvad testen
på sommerdæk tydeliggjorde. Ingen kan i øvrigt
klandres for dækmonteringen, for det kolde
vintervejr kom godt nok tidligt og meget pludseligt
i år, kun kort tid efter, at sommertemperaturerne på
det nærmet forsvandt med et pennestrøg.
De gode vejegenskaber kan i
øvrigt også tilskrives en effektiv udnyttelse af
bilens forøgede frihøjde, som på ujævne danske
byveje med vejbump og høje kantstene iblandt kan
være en udfordring at forcere. Det er de ikke i en
MG4 Electric.
Hurtig
0-100 km/t kan klares på 6,5
sekunder, topfarten er efter sigende 180 km/t, men
én ting, har elbilernes fremmarch især lært nybagte
elbils-bilister: Fart koster energi, og energi
koster penge…
Sidst, men ikke mindst: Prisen på den seneste
modelvariant inkluderer ikke alene det større
batteri og den nye drivline, men også en lang
udstyrsliste. Hér er et udpluk: Fuld LED lys, 18”
alufælge, sort tag, Autohold, adaptiv fartpilot,
varme i forsæder og rat, V2L, mulighed for en-pedal
kørsel i et vist omfang, 360 grader kamera,
varmepumpe, automatisk aircondition og et 12 Volt
stik fortil, hvorfra man kan hente strøm til
eksterne apparater, som ikke nødvendigvis er skiftet
ud samtidig med anskaffelsen af den nye bil.
|