Det er kun kort tid siden,
at vi prøvekørte den helt nye Peugeot 308 i
hatchback-udgaven med plug-in hybrid teknik og 180
hestes drivline. Den er netop nu også aktuel i
stationcar-versionen, SW, som rejser spørgsmålet:
Kan stationcars nu være på vej tilbage i Danmark.
Udover at de to prøvekørte
308-versioner var tilnærmelsesvis ens – teknik og
udstyr er i hvert fald identisk og de kører også ens
(læs
også artiklen om 308 H/B hér >>>), var det mest
tankevækkende, at det nu er lykkedes, at skabe en
ægte plug-in hybrid version baseret på en
stationcar.
Ægte stationcar
308 SW er nemlig en ægte
stationcar, 1,44 meter høj, med et pænt stort
bagagerum på 548 liter, der kan øges til 1574 liter.
12,3 kWh litium-ion batteriet og det elektriske
system tager godt nok plads, men det drejer sig blot
om 60 liter mindre bagageplads og hvis ikke nogen
havde oplyst tallet, ville man egentlig ikke have
givet det en tanke.
Interessen for stationcars
har i Danmark over årene været dalende, til fordel
for de fortsat ret populære SUV’er. Udfordringen er
blot, at når man skaber en tungere plug-in hybrid
version ud af en SUV, indgås der en række
kompromiser. Ikke alene pga. pladsen, men også pga.
vægten.
Uharmonisk teknik
Det indebærer, at
producenter ofte strammer affjedringen op på
plug-in’erne, hvor man som regel har monteret
batteriet ikke helt nede i vognbunden, men typisk
under/mellem bagsæde og bagagerum. Og da en SUV også
er høj, giver det et højere tyngdepunkt plus en
større dødvægt, som affjedringen skal håndtere. Det
skal den både, når bilen vipper/krænger og når den
bremses ned eller accelererer. Derfor opleves det
ofte, at en plug-in SUV er mindre agil og mere djærv
end de tilsvarende modeller uden den ekstra vægt.
Det hele virker lidt uharmonisk.
Mange sætter pris på SUV’er
pga. den højere siddeposition. Den har man
naturligvis ikke i en lav bil som en typisk
stationcar. Hér har man til gengæld fordelen af den
lavere vægt med tilhørende lavere tyngdepunkt som
ganske enkelt får den til at ligge bedre på vejen.
De lave bilers køreegenskaber føles bedre og er det
også.
Et godt kompromis
Peugeot 308 kører ikke helt
som en 270 kg lettere ”ICE” bil med konventionel
drivline. Den er fortsat lidt djærv gennem kurverne.
Men den kører meget bedre end en typisk SUV plug-in.
Som sådan får man langt hen ad vejen en stationcars
fordele og samtidig plug-in hybridens muligheder.
Det er egentlig et ganske godt kompromis.
Den prøvekørte 308 SW PHEV
er 4,64 meter lang og vejer 1751 kg. Det er 27 cm
længere og 50 tungere end hatchback versionen, men
fordi vægten er afbalanceret i bilen, er
køreegenskaberne tilnærmelsesvis ens. Man må dog
nøjes med lidt mindre anhængervægt (1450 kg dvs. 50
kg mindre), simpelthen fordi drivline skal kunne
håndtere bilens større vægt.
Det sidste har meget at gøre
med hybriddrivlinens konfiguration. Den skal jo
helst leve op til forventningerne, ikke mindst dem,
der vedrører energiforbruget, og det gør den faktisk
glimrende.
Forbrugstallene
WLTP-tallet på 90,9 km/l
benzin kan man kaste henover skulderen, hvis ikke
man kører præcist som målemetoden angiver. Men helt
galt går det nu ikke, når strømmen er brugt op. Vi
kørte et par hundrede kilometer blandet kørsel og
fastholdt batteriniveauet på ”20 km rest EV
rækkevidde”, hvor energi-regenerering sker lettere
end ved tomt eller fuldt batteri, og opnåede 15
km/l. Den WLTP-lovede 68 kilometer elektrisk
rækkevidde er svær at kalkulere med, man må nok
regne med et noget lavere tal.
Sidst, men ikke mindst: Hvor
forventningerne til hatchback udgaven er mere i den
sportslige retning og ikke helt indfries, er SW’en
mere en cruiser, hvor det handler om plads og rolig
landevejs- og motorvejskørsel. Da energiforbruget er
moderat, også når man løber tør for strøm, er det
egentlig en ganske harmonisk løsning, Peugeot har
skabt, og faktisk er den også ret elegant.
7,4 kW AC opladning er
kutyme i en plug-in hybrid men det muliggør ikke
hurtigopladning på jævnstrøms-ladere.
|