Opel er ligeså tysk som fx
Peugeot er fransk. Den påstand holder nok ikke helt
nu om dage, for i en globaliseret virksomhed som
Stellantis bliver tingene godt mixet sammen.
Heldigvis, for derved får bilkøberne i princippet
det bedste fra alle de verdener koncernen
repræsenterer, og ofte til en mere favorabel pris.
Som sådan er også den elektriske Opel Mokka e blevet
en fuldgyldig tysk bil med favorable franske gener.
Man kan også sige det på den
måde, at ægteskab på tværs af landegrænser og
kulturer ofte bærer noget positivt med sig. For
Opels vedkommende, at udover at fabrikken i det hele
taget kunne overleve den økonomiske nedtur for få år
siden, kunne man nu på Opel-fabrikken i Rüsselsheim
koncentrere sig om at bygge en ny hel-tysk elbil.
Vel vidende, at det der med drivlinen, det var på
plads.
Designet i Opel-land
Sådan er det blevet. Designet
så vi allerede sidste forår, da den nye Opel Mokka
blev introduceret i Danmark. Siden har vi også
prøvekørt bilen med en 3-cylindret 1,2 liters
130-hestes turbobenzinmotor med gener i direkte
linje til den tidligere PSA-gruppes motorfabrikker.
Men designet havde de skabt i Opel-land, inklusive
den karakteristiske Vizer-front. Helstøbt Opel.
Sådan en bil ville Citroën, Peugeot eller i nyere
tid for den sags skyld Fiat, Jeep eller Alfa Romeo
aldrig have vedkendt sig.
Heldigvis er det sådan, for
ikke mindst i det knald-grønne antræk er Opel Mokka
e en ”eyecatcher” uden sidestykke. Der blev kikke
efter den, hvor den kom frem, der blev spurgt til
den. Og heldigvis sikrer den udmærkede elektriske
drivline siden, at den bevæger sig vævert i
trafikken med hurtig og direkte acceleration, når
det kræves.
Halveret rækkevidde
Man skal dog ikke lade sig
friste for meget i den retning, hvis rækkevidden
betyder noget. Det officielle WLTP tal siger 318
kilometer på et fuldt batteri. Da batteristanden i
instrumentpanelet viste 50 procent, havde Mokka’ens
board-computer regnet ud, at der nu var 75
kilometers rækkevidde tilbage på batteriet. Der skal
ikke den store kugleregneeksamen til at beregne, at
ved de cirka nul grader Celcius, som hærgede
Dannevang i den del af testperioden, var rækkevidden
stort set halveret.
Vi havde endda i testperioden
i det store hele alene benyttet Eco-indstillingen,
som reducerer max-effekten fra 136 hestekræfter til
80 hk. Det var nok meget heldigt, for ellers ville
vi vel være kørt ”tør”. Men vi afprøvede ikke
computerens algoritmeberegning til sidste Watt, så
måske ville den reelle rækkevidde trods alt have
været længere. Vi havde dog undervejs noteret os, at
ved omkring 10 grader var den realistiske rækkevidde
nok omkring 280 kilometer, så det var jo egentlig
ikke så galt.
Og så ser det hele jo nok
ganske anderledes ud til sommer.
Fastere affjedring
Som elbil er Opel Mokka e dog
en smule dårligere stillet end fx søstermodellen
Peugeot 2008. Mokka’en har 2 cm mere frihøjde, lidt
større luftmodstand og lysten til at køre hurtigere
gør det heller ikke helt fair. For det tyske indslag
inkluderer også en fastere affjedring, som
simpelthen lægger op til frisk kørsel. Den er
”Autobahn-godkendt” til høj fart, men med en topfart
på 150 km/t er det nok mest gjort, fordi man satser
på, at kunderne forventer at en tysk bil kører
sådan. Det er da også helt OK, og netop
kørefærdighederne er for mange bilkøbere en vigtig
del af beslutningsgrundlaget.
Mokka-designet er unikt.
Interiør-designet følger meget godt med. Ingen ville
gætte på, at bilen var skabt i et ægteskab på tværs
af grænserne, men den er da også vokset op i
Tyskland. Den har et glimrende udstyr, som bl.a.
omfatter Matrix-LED lygter, som Opel var langt med i
udviklingen inden PSA kom ind i billedet. Bakkamera,
nøglefri betjening og 10” berøringsskærm er standard
på ”Ultimate” niveauet, som udløser en listepris på
280.000 kroner.
Lidt mindre er også godt
Prisen inkluderer også
klimaanlæg via energi-effektiv varmepumpe, sædevarme
og Android+Apple CarPlay tilkoblingsmuligheder.
Allerede for 20.000 kroner mindre er 2-farvet lak,
adaptiv fartpilot, navigation og 100 kW DC-lader
standard. Men man skal nok helst holde sig fra den
billigste version til 230.000 kroner, med mindre man
har god tid til den én-fasede opladning.
Mokka e har batteri på 50 kW
placeret mellem akslerne. Vejgrebet blev i testbilen
fastholdt af 245 mm brede 45 procent lavprofildæk på
18” fælge. Men derude bagtil må man give afkald på
40 liter bagageplads i forhold til ”ICE”-udgaverne.
De 310-1105 liter, man trods alt disponerer over,
række vel ret beset også udmærket til by-livet, for
alt andet lige er det beboere i periferien af
storbyerne, der vil have størst glæde af en Mokka e.
Til de fleste af dem rækker rækkevidden året rundt,
opladning fra hjemmeopladeren er problemløs,
affjedringen passer godt til byernes ofte opkørte og
ujævne asfalt og fx i København parkerer man gratis
i gadeplan.
Sidst og egentlig ret
sekundært: Mokka’en har en pladskrævende
”kardantunnel”. Spørg os ikke, hvad den bruges til,
for vi bliver da svar skyldig… Men vi gætter dog på,
at den er en del af den fælles CMP platform, som
Mokka e er baseret på.
|