- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Opel Mokka


Skelsættende design sender nye signaler


Af Søren Clauding – april 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig har man jo en Opel Crossland X, men den sporty semi-terrængående Mokka skulle fornyes, og hvad gør man så? Skaber et nyt og skelsættende design. Hvor svært kan det være…

 

Den nye Opel Mokka, som netop nu er på vej ud på det danske marked, kan i hvert fald ikke påstås, at ligne de øvrige modeller i Opel-programmet. Ikke meget i hvert fald. Men hvad der er nok så vigtigt: Det er meget svært udvendigt at finde ligheder med de øvrige biler i PSA-gruppen eller for den sags skyld Stellantis, som fortagenet hedder efter sammenlægningen med Chrysler, Jeep, Fiat osv.

 

Tysk identitet

PSA-gruppens store udfordring, da de købte Opel (og dermed reddede den hæderkronede tyske bilfabrik fra fallit) for få år siden, var at skabe forskellige biler, uden at det skulle koste en formue. PSA havde selv fået rettet ryggen efter store økonomiske vanskeligheder, og samme recept blev benyttet ifm. Opel, som skulle bevare sin tyske identitet. Og selvom Corona pandemien gør sit for at spænde ben for den globale økonomi, går det egentlig meget godt.

 

Hos PSA, undskyld, Stellantis, har man et utal af forskellige bilmodeller, som i traditionel forstand burde konkurrere mod hinanden. Heldigvis køber mennesker biler, ikke alene ud fra funktionelle kriterier, men også på grundlag af følelser og ikke mindst ønsket om at signalere følelser til omverdenen for derigennem måske at bidrage til egen identitet. Og præcis den filosofi ligger i undertegnedes optik bag udviklingen af den nye Mokka. Den ER tysk i hele sin udstråling.

 

Reminissens fra fortiden

Det havde Opel på ægte tysk og systematisk manér allerede realiseret med Adam-modellen, længe inden PSA-opkøbet blev en realitet. Det passede som fod i hose med PSA-filosofien, for selvom en Peugeot, en Citroën og en DS deler alt det på overfladen usynlige, det vil først og fremmest sige teknikken, er bilerne visuelt meget forskellige. Og det samme har man så gjort med den nye Opel Mokka.

 

Mokka er det første resultat af en ny Opel designlinje. Vi gætter på, at det måske nok er tyske designere, der har stået for styringen af forløbet. Men mon ikke fransk æstetik også har fået lov til at spille ind. Det ser sådan ud. Hér siger billederne her på siden mere end mange ord.

 

Køreegenskaberne er forskellige – til dels

Det gør on-board videoen egentlig også, for køreegenskaberne er også forskellige. Sådan da. Vores første køreture i den nye Opel Mokka var fordelt på den konventionelle version med PSA-gruppens velkendte 130-hestes 1,2 liters benzinmotor og udgaven med elektrisk drivline. Det er sidstnævnte man kan se i videoen – senere er det planen, at give en køre-demo også i Mokka med ”ICE-motor”.


Begge drivliner kendes fra søstermodellerne i Stellantis gruppen. Øverst 1,2 liters turbobenzinmotoren på 130 hk og nederst elmotoren på 136 hk.


Fælles for de to er forbavsende komfortabel affjedring. Kørekomfort har været et bærende element, og det stemmer udmærket med den livsstils-status, som den nye Mokka, præcis som den mindre Adam, var eksponent for. Støjniveauet er meget lavt, naturligt nok især i Mokka-e med den elektriske drivline.

 

Men der er alligevel en lille forskel på køreoplevelsen i forhold til de tre andre Stellantis-mærker, der bygger på den såkaldte CMP-platform: Mokka er mere fintfølende, lidt mere stiv, når det gælder de små ujævnheder, og det føltes ikke som om det kunne tilskrives lavprofildækkene. Det skyldes sandsynligvis, at Mokka har en frihøjde på 18 cm, som er 2 cm mere end fx Peugeot 2008, og den skal der naturligvis kompenseres for affjedringsmæssigt.


Testbilerne var udrustet med 215/55-18 hjul.


Klar til Autobahns

Målet har givet vis været, at sikre gode køreegenskaber ved høj fart på de tyske Autobahns. Vi har alene prøvet bilen i Danmark, men set i bakspejlet har vi netop ved høj fart oplevet markant anderledes vejegenskaber i Opel Grandland X end i søstermodellen Peugeot 3008, så mon ikke det fungerer i Opel Mokka. Det tror vi på.

 

Pladsforholdene er, som de nu kan være i en 4,15 meter lang bil med et coupéagtigt design. Ved præsentationen blev den kaldt for en SUV. Det er lettere overdrevet. Den nye Mokka har godt nok større frihøjde, men totalhøjden er blot 1,53 meter og den findes ikke med firehjulstræk, den trækker alene på forhjulene. Crossover-coupé er vel den rette betegnelse, men egentlig kan man jo blot kalde den for en ”Opel Mokka”.

 

For det er det, den er, den har sin egen identitet, tysk eller ikke-tysk, og dele af designet er videreført fra bl.a. den legendariske Manta-model, også med den karakteristiske bukning på motorhjelmen. Fremfor alt er den iøjefaldende og skelsættende på samme måde som PSA-gruppen har formået at gøre søstermodellerne, og det er faktisk lykkedes ret godt.


 

Matrix LED forlygter er tilgængelige for Mokka. Samme system som findes også i lillebror Corsa. Det er unikt for Opel-modellerne i forhold til søsterbilerne i Stellantis gruppen.

 

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>
First videotest: Opel Mokka-e Ultimate
Vi har prøvekørt den helt nye fuldt elektriske version af den ligeså helt nye Opel Mokka. Opel er helt sin egen, dog med et touch af et eller flere "PSA-gen". Se selv. Fuld HD.




Hurtige fakta om den helt nye Opel Mokka


Introduktion i Danmark: April 2021

 

Listepriser fra kr. 215.000 til kr. 300.000.

Billigste Mokka-e: kr. 290.000.

 

Drivliner:

3 cyl. 1,2 turbo-benzin, 100 hk, 208 Nm/2750 omdr./min. (17,5-18,2 km/l), 0-100 km/t: 11 sek. Topfart: 188 km/t.

3 cyl. 1,2 turbo-benzin, 130 hk aut. 230 Nm/1750 omdr./min. (16,7-16,9 km/l), 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 200 km/t.

4 cyl. 1,5 turbo-diesel, 110 hk, 250 Nm/1750 omdr./min. (22,2-22,7 km/l), 0-100 km/t: 11 sek. Topfart: 190 km/t.

Permanent synkron elmotor, 136 hk, 260 Nm. 174-180 Wh/kmRækkevidde: 313-324 km. 0-100 km/t: 9 sek. Topfart: 150 km/t. Køre modes: 80 hk, 110 hk, 136 hk.

 

Længde: 4,151 meter.

Højde: 1,534 meter.

Frihøjde: 18 cm.

 

Bagagekapacitet:

ICE-versionerne: 350-1105 liter.

El-versionen: 310-1105 liter.



Cockpittet i "ICE-versionen" er ikke væsens forskelligt fra det i Mokka-e.




Bagagerummet i den konventionelt drevne Mokka (øverst) er 40 liter større end i elbilen.



I den konventionelt drevne Mokka (billedet) er kardantunnelen beskeden, fordi bilen ikke har baghjulstræk. I el-versionen er den stor, men benyttes forentlig til batteri og andet elektrisk "tilbehør".


Elbilen har sin egen signatur på siden af B-stolpen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt