Egentlig har man jo en Opel
Crossland X, men den sporty semi-terrængående Mokka
skulle fornyes, og hvad gør man så? Skaber et nyt og
skelsættende design. Hvor svært kan det være…
Den nye Opel Mokka, som netop
nu er på vej ud på det danske marked, kan i hvert
fald ikke påstås, at ligne de øvrige modeller i
Opel-programmet. Ikke meget i hvert fald. Men hvad
der er nok så vigtigt: Det er meget svært udvendigt
at finde ligheder med de øvrige biler i PSA-gruppen
eller for den sags skyld Stellantis, som fortagenet
hedder efter sammenlægningen med Chrysler, Jeep,
Fiat osv.
Tysk identitet
PSA-gruppens store
udfordring, da de købte Opel (og dermed reddede den
hæderkronede tyske bilfabrik fra fallit) for få år
siden, var at skabe forskellige biler, uden at det
skulle koste en formue. PSA havde selv fået rettet
ryggen efter store økonomiske vanskeligheder, og
samme recept blev benyttet ifm. Opel, som skulle
bevare sin tyske identitet. Og selvom Corona
pandemien gør sit for at spænde ben for den globale
økonomi, går det egentlig meget godt.
Hos PSA, undskyld,
Stellantis, har man et utal af forskellige
bilmodeller, som i traditionel forstand burde
konkurrere mod hinanden. Heldigvis køber mennesker
biler, ikke alene ud fra funktionelle kriterier, men
også på grundlag af følelser og ikke mindst ønsket
om at signalere følelser til omverdenen for
derigennem måske at bidrage til egen identitet. Og
præcis den filosofi ligger i undertegnedes optik bag
udviklingen af den nye Mokka. Den ER tysk i hele sin
udstråling.
Reminissens fra fortiden
Det havde Opel på ægte tysk
og systematisk manér allerede realiseret med
Adam-modellen, længe inden PSA-opkøbet blev en
realitet. Det passede som fod i hose med
PSA-filosofien, for selvom en Peugeot, en Citroën og
en DS deler alt det på overfladen usynlige, det vil
først og fremmest sige teknikken, er bilerne visuelt
meget forskellige. Og det samme har man så gjort med
den nye Opel Mokka.
Mokka er det første resultat
af en ny Opel designlinje. Vi gætter på, at det
måske nok er tyske designere, der har stået for
styringen af forløbet. Men mon ikke fransk æstetik
også har fået lov til at spille ind. Det ser sådan
ud. Hér siger billederne her på siden mere end mange
ord.
Køreegenskaberne er
forskellige – til dels
Det gør on-board videoen
egentlig også, for køreegenskaberne er også
forskellige. Sådan da. Vores første køreture i den
nye Opel Mokka var fordelt på den konventionelle
version med PSA-gruppens velkendte 130-hestes 1,2
liters benzinmotor og udgaven med elektrisk
drivline. Det er sidstnævnte man kan se i videoen –
senere er det planen, at give en køre-demo også i
Mokka med ”ICE-motor”.
Begge drivliner kendes fra
søstermodellerne i Stellantis gruppen. Øverst 1,2
liters turbobenzinmotoren på 130 hk og nederst
elmotoren på 136 hk.
Fælles for de to er
forbavsende komfortabel affjedring. Kørekomfort har
været et bærende element, og det stemmer udmærket
med den livsstils-status, som den nye Mokka, præcis
som den mindre Adam, var eksponent for. Støjniveauet
er meget lavt, naturligt nok især i Mokka-e med den
elektriske drivline.
Men der er alligevel en lille
forskel på køreoplevelsen i forhold til de tre andre
Stellantis-mærker, der bygger på den såkaldte
CMP-platform: Mokka er mere fintfølende, lidt mere
stiv, når det gælder de små ujævnheder, og det
føltes ikke som om det kunne tilskrives
lavprofildækkene. Det skyldes sandsynligvis, at
Mokka har en frihøjde på 18 cm, som er 2 cm mere end
fx Peugeot 2008, og den skal der naturligvis
kompenseres for affjedringsmæssigt.
Testbilerne var udrustet med
215/55-18 hjul.
Klar til Autobahns
Målet har givet vis været, at
sikre gode køreegenskaber ved høj fart på de tyske
Autobahns. Vi har alene prøvet bilen i Danmark, men
set i bakspejlet har vi netop ved høj fart oplevet
markant anderledes vejegenskaber i Opel Grandland X
end i søstermodellen Peugeot 3008, så mon ikke det
fungerer i Opel Mokka. Det tror vi på.
Pladsforholdene er, som de nu
kan være i en 4,15 meter lang bil med et coupéagtigt
design. Ved præsentationen blev den kaldt for en
SUV. Det er lettere overdrevet. Den nye Mokka har
godt nok større frihøjde, men totalhøjden er blot
1,53 meter og den findes ikke med firehjulstræk, den
trækker alene på forhjulene. Crossover-coupé er vel
den rette betegnelse, men egentlig kan man jo blot
kalde den for en ”Opel Mokka”.
For det er det, den er, den
har sin egen identitet, tysk eller ikke-tysk, og
dele af designet er videreført fra bl.a. den
legendariske Manta-model, også med den
karakteristiske bukning på motorhjelmen. Fremfor alt
er den iøjefaldende og skelsættende på samme måde
som PSA-gruppen har formået at gøre
søstermodellerne, og det er faktisk lykkedes ret
godt.
Matrix LED forlygter er
tilgængelige for Mokka. Samme system som findes også
i lillebror Corsa. Det er unikt for Opel-modellerne
i forhold til søsterbilerne i Stellantis gruppen.
|