Egentlig er den nye Mazda2
Hybrid jo blot en Toyota Yaris Hybrid med Mazda logo
på. Det er der nogle, der peger fingre af, men stop,
det giver faktisk ret god mening i en verden, hvor
bilfabrikkerne bruger sund fornuft og globalt
samarbejde til at optimere den vifte af modeller,
som de hver især udbyder. Så Mazda2 Hybrid er godt
nok i bund og grund en Toyota Yaris Hybrid – og hvad
så?
Egentlig kunne vi mennesker
jo klare os med ganske få køretøjer, hvis det alene
handlede om lidt simpel praktik. Men sådan er vi jo
heldigvis ikke. At producere biler, og skabe
forskellige tilbud til kunderne, er en kunst, og den
kunst har Mazda gennem mange år i den grad varetaget
på bedste vis. Det er også hvad de gør, ved ganske
enkelt at købe sig til en hybridbil hos kollegerne
og medejerne fra Toyota.
Til gavn og glæde for alle
De gør de på samme måde, som
Toyota jo også køber sig til fx en rummelig bil i
form af Toyota Proace City Verso, der er udviklet
sammen med men i al væsentlighed er identisk med
tilsvarende biler fra Stellantis. Eller når VAG
koncernen klæder deres biler visuelt lidt
forskelligt på og lader dem optræde som SEAT eller
Audi, for nu at tage de mærkemæssige yderligheder.
Også Subaru samarbejder med Toyota, så den nye
Subaru Solterra er en tro kopi af Toyota BZ4x. Og
sådan kunne man blive ved, og det er også helt OK,
for det har kunderne ligesom bilfabrikkerne til
syvende og sidst glæde af.
Vi kastede os over en test af
Mazda2 Hybrid for på den ene side at konstatere, om
der er nogen forskel på den og en Toyota Yaris
Hybrid. Den korte konklusion er, at det er der ikke,
sådan bilmæssigt i hvert fald. Bilerne er
fuldstændig identiske.
Lidt forskellige er de dog
Der er nogle få
udstyrsmæssige forskelligheder, som bl.a. indebærer,
at listeprisen på den allerbilligste Mazda2 Hybrid
er lidt lavere end på den billigste Toyota Yaris
Hybrid. Og det er vigtigt igen og igen at skrive
”Hybrid”, for Mazda producerer fortsat den hidtidige
Mazda2 med mild hybridmotor, som i øvrigt er meget
billigere (læs
om Mazda2 M-Hybrid hér >>>). Den er en ganske
anden bil, og alligevel ikke, for den er fortsat en
Mazda, og dér spiller mærke-identiteten en stor
rolle.
Det kommer også til udtryk,
når man skal handle bil. Måske ligger Mazda
forhandleren tættere på, måske har man en bedre
relation til Mazda forhandleren, måske kan man få en
bedre pris for sin brugte Mazda, når den skal
skiftes ud, måske er service-mulighederne anderledes
osv., osv. Det har alt sammen noget med mærket at
gøre. Også garantibestemmelserne er en
konkurrenceparameter, hvor de begge i øvrigt giver
tre års garanti, men siden forvaltes de forskelligt,
hvad der i praksis måske har meget lille betydning,
for en Mazda går sjældent i stykker og det gør en
Toyota heller ikke.
Årets Bil og ingen CO2
straf
Mazda og Toyota
virksomhederne ejer hver især lidt af hinanden,
derfor er samarbejdet for dem logisk. Og Mazda har
som alle andre en interesse i at reducere den
gennemsnitlige CO2 udledning, for især på det
europæiske marked ikke at blive pålagt med den
mystiske CO2 afgift, som bilfabrikkerne vrider og
vender sig for at navigere billigst muligt igennem.
Så for Mazda var det vigtigt at få en regulær
hybrid-version i modelprogrammet.
Alt imens kan køberne af
såvel en Mazda2 Hybrid som for den sags skyld også
en Toyota Yaris Hybrid glæde sig over, at de får en
bil, som så sent som i fjor ikke uden grund blev
kåret til Årets Bil i Europa 2021 (den var også
undertegnedes kandidat til den danske titel). I den
prøvekørte Select-version er den udrustet med LED
forlygter, sportssæder, 2-zone klimaanlæg, head-up
display, adaptiv fartpilot, 8” skærm, nøglefri
betjening – og verdens mest elendige kabine
belysning, især hvis man vil krybe ind på bagsædet.
Men det sidstnævnte gælder også Yaris’en.
Pris og udstyr hænger
sammen
Listeprisen på Mazda’en er
267.400 kroner og den billigste versioner prissat
til 200.000 kroner (den billigste Mazda2, som ikke
benytter Toyota teknik, koster 160.000 kroner). Til
sammenligning koster den billigste Yaris Hybrod
207.000 kroner og Style udgaven, som stort set er
identisk med Mazda’s Select-version, koster 277.000
kroner.
Der er nogle minimale udstyrsmæssige forskelle, så
forslaget herfra er egentlig mest, at hvis det alene
handler om at vælge den ene bil frem for den anden
af de to, så at lave en liste over hvilket udstyr,
der er et ”must” og siden kan man jo så se om de
andre parametre som nævnt ovenfor bliver
udslagsgivende. Bilmæssigt er det hip som hap – der
er i alle tilfælde tale om meget gode biler.
|