- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Mazda2 Hybrid Select

Mazda2 Hybrid er en

Toyota Yaris Hybrid – og hvad så?


Af Søren Clauding – oktober 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig er den nye Mazda2 Hybrid jo blot en Toyota Yaris Hybrid med Mazda logo på. Det er der nogle, der peger fingre af, men stop, det giver faktisk ret god mening i en verden, hvor bilfabrikkerne bruger sund fornuft og globalt samarbejde til at optimere den vifte af modeller, som de hver især udbyder. Så Mazda2 Hybrid er godt nok i bund og grund en Toyota Yaris Hybrid – og hvad så?



Egentlig kunne vi mennesker jo klare os med ganske få køretøjer, hvis det alene handlede om lidt simpel praktik. Men sådan er vi jo heldigvis ikke. At producere biler, og skabe forskellige tilbud til kunderne, er en kunst, og den kunst har Mazda gennem mange år i den grad varetaget på bedste vis. Det er også hvad de gør, ved ganske enkelt at købe sig til en hybridbil hos kollegerne og medejerne fra Toyota.

 

Til gavn og glæde for alle

De gør de på samme måde, som Toyota jo også køber sig til fx en rummelig bil i form af Toyota Proace City Verso, der er udviklet sammen med men i al væsentlighed er identisk med tilsvarende biler fra Stellantis. Eller når VAG koncernen klæder deres biler visuelt lidt forskelligt på og lader dem optræde som SEAT eller Audi, for nu at tage de mærkemæssige yderligheder. Også Subaru samarbejder med Toyota, så den nye Subaru Solterra er en tro kopi af Toyota BZ4x. Og sådan kunne man blive ved, og det er også helt OK, for det har kunderne ligesom bilfabrikkerne til syvende og sidst glæde af.

 

Vi kastede os over en test af Mazda2 Hybrid for på den ene side at konstatere, om der er nogen forskel på den og en Toyota Yaris Hybrid. Den korte konklusion er, at det er der ikke, sådan bilmæssigt i hvert fald. Bilerne er fuldstændig identiske.



Lidt forskellige er de dog

Der er nogle få udstyrsmæssige forskelligheder, som bl.a. indebærer, at listeprisen på den allerbilligste Mazda2 Hybrid er lidt lavere end på den billigste Toyota Yaris Hybrid. Og det er vigtigt igen og igen at skrive ”Hybrid”, for Mazda producerer fortsat den hidtidige Mazda2 med mild hybridmotor, som i øvrigt er meget billigere (læs om Mazda2 M-Hybrid hér >>>). Den er en ganske anden bil, og alligevel ikke, for den er fortsat en Mazda, og dér spiller mærke-identiteten en stor rolle.



Det kommer også til udtryk, når man skal handle bil. Måske ligger Mazda forhandleren tættere på, måske har man en bedre relation til Mazda forhandleren, måske kan man få en bedre pris for sin brugte Mazda, når den skal skiftes ud, måske er service-mulighederne anderledes osv., osv. Det har alt sammen noget med mærket at gøre. Også garantibestemmelserne er en konkurrenceparameter, hvor de begge i øvrigt giver tre års garanti, men siden forvaltes de forskelligt, hvad der i praksis måske har meget lille betydning, for en Mazda går sjældent i stykker og det gør en Toyota heller ikke.

 

Årets Bil og ingen CO2 straf

Mazda og Toyota virksomhederne ejer hver især lidt af hinanden, derfor er samarbejdet for dem logisk. Og Mazda har som alle andre en interesse i at reducere den gennemsnitlige CO2 udledning, for især på det europæiske marked ikke at blive pålagt med den mystiske CO2 afgift, som bilfabrikkerne vrider og vender sig for at navigere billigst muligt igennem. Så for Mazda var det vigtigt at få en regulær hybrid-version i modelprogrammet.

 

Alt imens kan køberne af såvel en Mazda2 Hybrid som for den sags skyld også en Toyota Yaris Hybrid glæde sig over, at de får en bil, som så sent som i fjor ikke uden grund blev kåret til Årets Bil i Europa 2021 (den var også undertegnedes kandidat til den danske titel). I den prøvekørte Select-version er den udrustet med LED forlygter, sportssæder, 2-zone klimaanlæg, head-up display, adaptiv fartpilot, 8” skærm, nøglefri betjening – og verdens mest elendige kabine belysning, især hvis man vil krybe ind på bagsædet. Men det sidstnævnte gælder også Yaris’en.



Pris og udstyr hænger sammen

Listeprisen på Mazda’en er 267.400 kroner og den billigste versioner prissat til 200.000 kroner (den billigste Mazda2, som ikke benytter Toyota teknik, koster 160.000 kroner). Til sammenligning koster den billigste Yaris Hybrod 207.000 kroner og Style udgaven, som stort set er identisk med Mazda’s Select-version, koster 277.000 kroner.

 

Der er nogle minimale udstyrsmæssige forskelle, så forslaget herfra er egentlig mest, at hvis det alene handler om at vælge den ene bil frem for den anden af de to, så at lave en liste over hvilket udstyr, der er et ”must” og siden kan man jo så se om de andre parametre som nævnt ovenfor bliver udslagsgivende. Bilmæssigt er det hip som hap – der er i alle tilfælde tale om meget gode biler.

Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>



Model:

Mazda2 Hybrid Select

Listepris:

Kr. 267.400

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 l. benzinmotor Atkinson Cycle. 91 hk. El-motor, 80 hk. System: 116 hk. 120 Nm/3600-4800 omdr./min. E-CVT.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,7 sek./ 175 km/t/ 26,3 km/l/ 87 g/km.

Længde:

3,94 m.

Bagagerum:

286 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 7 airbags. Aut. nødbremse. Fuld LED. 16" alufælge. 195/55-16 dæk. Multijusterbart rat. Head-up Display. 2-zone klimaanlæg. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Sportsæder med sædevarme. Ratvarme. 8” touch screen. Regnsensor. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Trådløs opladning af mobiltelefon, der kan.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt