SKYACTIV betyder frit
oversat: Få det bedste ud af kendt teknologi på den
enkleste måde. Den filosofi har Mazda praktiseret i
en del år efterhånden og den praktiseres helt efter
det aktuelle køreformål. Og så tilpasses den
naturligvis den enkelte bil. Det gælder også
den opgraderede Mazda2.
Mazda2 er den mindste Mazda i
modelprogrammet. Den seneste generation så dagens
lys i 2015, siden fik den en overhaling i 2018 og nu
har Mazda på ny ændret på bilen. Og nej, ordet
”facelift” bruges med vilje ikke, for der er tale om
langt mere end et facelift.
Ydmyghed er en dyd
Visuelt fortæller billeder
mere end mange ord, så se på billederne fra dengang
(de
forskellige prøvekørsler af den kompakte Mazda
finder du hér >>>). Det er ikke en voldsom
forskel, men den er strammet lidt op. I teknisk
forstand er der langt henad vejen imidlertid tale om
det, visse andre producenter ville driste sig til at
kalde en ny bil. Men hos Mazda er ydmyghed en dyd.
I maskinrummet har man
naturligvis en SKYACTIV motor, dvs. konceptet tro en
benzinmotor uden turbolader. En turbolader koster
energi, og det er i princippet spild-energi, så uden
den sparer man altså energi. Det er kun i Mazda’s
dieselmotorer at en turbolader giver mening, fordi
en dieselmotor uden turbo vil være for sløv. Og det
vil være synd for den velkørende bil.
Mild Hybrid
I stedet har Mazda forsynet
den i princippet kendte 4-cylindrede 90-hestes 1,5
liters motor med et mild hybrid system. Men ikke et,
hvor strømmen lagres på et batteri. I stedet
benytter man et kondensatorbaseret system og
inkluderer en integreret starter-generator. Altså i
princippet en elmotor, der også kan bruges til at
starte benzinmotoren med.
I praksis afleveres den
opsamlede energi fra nedbremsning eller blot
deceleration til motoren med det samme, når der
accelereres. Det giver et lille ekstra boost, men
vigtigst er, at det bidrager til, at det er lettere
at holde benzinøkonomien i ave. Det officielle WLTP
forbrugstal er 18,9 km/l. I praksis kørte vi over 20
km/l over store dele af testperioden – det er
sjældent, det går den vej, selv ikke efter
indførelsen af den nye virkelighedsnære målemetode.
Blid oplevelse
Accelerationen er ret lineær
og man mærker ikke rigtig noget til M-Hybrid
systemet, om end det manuelle gearskift er meget
let, blidt og støjfrit. Og det er nu meget godt, for
med en motor som denne skal der skiftes gear oftere.
I hvert fald hvis man vil kunne accelerere fra 0-100
km/t på 9,8 sekunder – hvad der egentlig er et ret
pænt tal.
Det føles ikke så hurtigt,
måske fordi man mangler turbotrykket, men måske også
fordi bilen har så fine køreegenskaber.
Torsionsbagakslen er fremragende og så tangerer vi
et andet punkt, hvor den nye Mazda2 er blevet
opgraderet.
Undervognen er opgraderet
Støddæmperne er blevet
tykkere, hvilket giver en mere nuanceret affjedring
ved både lav og høj fart, og også en mere præcis
styring. Der benyttes nu uretan topmontering af de
bageste støddæmpere, som både har betydning for
kørekomforten og styring af bagvognen. Nu er bilen
endnu mere stabil.
Mazdas avancerede G-Vectoring
Control system er blevet yderligere forfinet. Det
fungerer grundliggende sådan, at ved acceleration ud
af en kurve og bilen rettes op, sker der en let
bremsning af det udvendige forhjul i kurven, hvilket
hjælper til at rette bilen op. Det system er meget
elegant og det fungerer nu også ved vognbaneskift på
fx en motorvej. Som sådan er styringen også mere
direkte.
Udstyr for alle pengene
En Mazda2 i den prøvekørte
SKY-version koster 175.000 kroner. Den billigste
koster 159.000 og den sikrer et udmærket udstyr som
bl.a. inkluderer city-brake, der også kan se
fodgængere i mørke. LED lys er da standard, det
samme er el-sidespejle med varme, læderrat,
aircondition og fartpilot.
Men for de 16.000 kroner oven
i får man 15” alufælge, vognbaneassistent, Apple
Carplay og Android Auto via en 7” skærm, p-sensorer
bag, sædevarme og meget mere. Lægger man yderligere
20.000 kroner til, vokser alufælgene til 16” (det
kan vi nu godt undvære, får så får man en unødvendig
mere bestemt føling med underlaget), automatisk
aircondition, ratvarme, Fuld LED, nøglefri
betjening, head-op display, bakkamera og den
såkaldte HMI commander. Der er med andre ord god
sammenhæng mellem udstyr og pris.
Nye forbrugsmål
Sidst, men ikke mindst: Husk lige på, at sammenlignes
der med eksempelvis den version, vi prøvekørte i
2018, er benzinøkonomien blevet ringere. Men det er
kun på papiret (eller skærmbilledet…). Tallene fra
dengang var baseret på den gamle målemetode (NEDC).
Nu måles der efter WLTP, og som nævnt er det nu
endda muligt i praksis at komme ganske tæt på de
tidligere tal, som typisk var 15-20 procent for
optimistiske.
|