| 
							 SKYACTIV betyder frit 
							oversat: Få det bedste ud af kendt teknologi på den 
							enkleste måde. Den filosofi har Mazda praktiseret i 
							en del år efterhånden og den praktiseres helt efter 
							det aktuelle køreformål. Og så tilpasses den 
							naturligvis den enkelte bil. Det gælder også 
							den opgraderede Mazda2. 
							  
							Mazda2 er den mindste Mazda i 
							modelprogrammet. Den seneste generation så dagens 
							lys i 2015, siden fik den en overhaling i 2018 og nu 
							har Mazda på ny ændret på bilen. Og nej, ordet 
							”facelift” bruges med vilje ikke, for der er tale om 
							langt mere end et facelift. 
							  
							Ydmyghed er en dyd 
							Visuelt fortæller billeder 
							mere end mange ord, så se på billederne fra dengang 
							(de 
							forskellige prøvekørsler af den kompakte Mazda 
							finder du hér >>>). Det er ikke en voldsom 
							forskel, men den er strammet lidt op. I teknisk 
							forstand er der langt henad vejen imidlertid tale om 
							det, visse andre producenter ville driste sig til at 
							kalde en ny bil. Men hos Mazda er ydmyghed en dyd. 
							  
							I maskinrummet har man 
							naturligvis en SKYACTIV motor, dvs. konceptet tro en 
							benzinmotor uden turbolader. En turbolader koster 
							energi, og det er i princippet spild-energi, så uden 
							den sparer man altså energi. Det er kun i Mazda’s 
							dieselmotorer at en turbolader giver mening, fordi 
							en dieselmotor uden turbo vil være for sløv. Og det 
							vil være synd for den velkørende bil. 
							  
							Mild Hybrid 
							I stedet har Mazda forsynet 
							den i princippet kendte 4-cylindrede 90-hestes 1,5 
							liters motor med et mild hybrid system. Men ikke et, 
							hvor strømmen lagres på et batteri. I stedet 
							benytter man et kondensatorbaseret system og 
							inkluderer en integreret starter-generator. Altså i 
							princippet en elmotor, der også kan bruges til at 
							starte benzinmotoren med. 
							 
							
							  
							 
							I praksis afleveres den 
							opsamlede energi fra nedbremsning eller blot 
							deceleration til motoren med det samme, når der 
							accelereres. Det giver et lille ekstra boost, men 
							vigtigst er, at det bidrager til, at det er lettere 
							at holde benzinøkonomien i ave. Det officielle WLTP 
							forbrugstal er 18,9 km/l. I praksis kørte vi over 20 
							km/l over store dele af testperioden – det er 
							sjældent, det går den vej, selv ikke efter 
							indførelsen af den nye virkelighedsnære målemetode. 
							  
							Blid oplevelse 
							Accelerationen er ret lineær 
							og man mærker ikke rigtig noget til M-Hybrid 
							systemet, om end det manuelle gearskift er meget 
							let, blidt og støjfrit. Og det er nu meget godt, for 
							med en motor som denne skal der skiftes gear oftere. 
							I hvert fald hvis man vil kunne accelerere fra 0-100 
							km/t på 9,8 sekunder – hvad der egentlig er et ret 
							pænt tal. 
							  
							Det føles ikke så hurtigt, 
							måske fordi man mangler turbotrykket, men måske også 
							fordi bilen har så fine køreegenskaber. 
							Torsionsbagakslen er fremragende og så tangerer vi 
							et andet punkt, hvor den nye Mazda2 er blevet 
							opgraderet. 
							  
							Undervognen er opgraderet 
							Støddæmperne er blevet 
							tykkere, hvilket giver en mere nuanceret affjedring 
							ved både lav og høj fart, og også en mere præcis 
							styring. Der benyttes nu uretan topmontering af de 
							bageste støddæmpere, som både har betydning for 
							kørekomforten og styring af bagvognen. Nu er bilen 
							endnu mere stabil. 
							 
							
							  
							 
							Mazdas avancerede G-Vectoring 
							Control system er blevet yderligere forfinet. Det 
							fungerer grundliggende sådan, at ved acceleration ud 
							af en kurve og bilen rettes op, sker der en let 
							bremsning af det udvendige forhjul i kurven, hvilket 
							hjælper til at rette bilen op. Det system er meget 
							elegant og det fungerer nu også ved vognbaneskift på 
							fx en motorvej. Som sådan er styringen også mere 
							direkte. 
							  
							Udstyr for alle pengene 
							En Mazda2 i den prøvekørte 
							SKY-version koster 175.000 kroner. Den billigste 
							koster 159.000 og den sikrer et udmærket udstyr som 
							bl.a. inkluderer city-brake, der også kan se 
							fodgængere i mørke. LED lys er da standard, det 
							samme er el-sidespejle med varme, læderrat, 
							aircondition og fartpilot. 
							 
							
							  
							 
							Men for de 16.000 kroner oven 
							i får man 15” alufælge, vognbaneassistent, Apple 
							Carplay og Android Auto via en 7” skærm, p-sensorer 
							bag, sædevarme og meget mere. Lægger man yderligere 
							20.000 kroner til, vokser alufælgene til 16” (det 
							kan vi nu godt undvære, får så får man en unødvendig 
							mere bestemt føling med underlaget), automatisk 
							aircondition, ratvarme, Fuld LED, nøglefri 
							betjening, head-op display, bakkamera og den 
							såkaldte HMI commander. Der er med andre ord god 
							sammenhæng mellem udstyr og pris. 
							  
							Nye forbrugsmål 
							Sidst, men ikke mindst: Husk lige på, at sammenlignes 
							der med eksempelvis den version, vi prøvekørte i 
							2018, er benzinøkonomien blevet ringere. Men det er 
							kun på papiret (eller skærmbilledet…). Tallene fra 
							dengang var baseret på den gamle målemetode (NEDC). 
							Nu måles der efter WLTP, og som nævnt er det nu 
							endda muligt i praksis at komme ganske tæt på de 
							tidligere tal, som typisk var 15-20 procent for 
							optimistiske. 
							  
							 
							  |