- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda2 SKYACTIV-G

1,5 SKY M-Hybrid 6 M/T


Mild hybrid på SKYACTIV vis


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SKYACTIV betyder frit oversat: Få det bedste ud af kendt teknologi på den enkleste måde. Den filosofi har Mazda praktiseret i en del år efterhånden og den praktiseres helt efter det aktuelle køreformål. Og så tilpasses den naturligvis den enkelte bil. Det gælder også den opgraderede Mazda2.

 

Mazda2 er den mindste Mazda i modelprogrammet. Den seneste generation så dagens lys i 2015, siden fik den en overhaling i 2018 og nu har Mazda på ny ændret på bilen. Og nej, ordet ”facelift” bruges med vilje ikke, for der er tale om langt mere end et facelift.

 

Ydmyghed er en dyd

Visuelt fortæller billeder mere end mange ord, så se på billederne fra dengang (de forskellige prøvekørsler af den kompakte Mazda finder du hér >>>). Det er ikke en voldsom forskel, men den er strammet lidt op. I teknisk forstand er der langt henad vejen imidlertid tale om det, visse andre producenter ville driste sig til at kalde en ny bil. Men hos Mazda er ydmyghed en dyd.

 

I maskinrummet har man naturligvis en SKYACTIV motor, dvs. konceptet tro en benzinmotor uden turbolader. En turbolader koster energi, og det er i princippet spild-energi, så uden den sparer man altså energi. Det er kun i Mazda’s dieselmotorer at en turbolader giver mening, fordi en dieselmotor uden turbo vil være for sløv. Og det vil være synd for den velkørende bil.

 

Mild Hybrid

I stedet har Mazda forsynet den i princippet kendte 4-cylindrede 90-hestes 1,5 liters motor med et mild hybrid system. Men ikke et, hvor strømmen lagres på et batteri. I stedet benytter man et kondensatorbaseret system og inkluderer en integreret starter-generator. Altså i princippet en elmotor, der også kan bruges til at starte benzinmotoren med.



I praksis afleveres den opsamlede energi fra nedbremsning eller blot deceleration til motoren med det samme, når der accelereres. Det giver et lille ekstra boost, men vigtigst er, at det bidrager til, at det er lettere at holde benzinøkonomien i ave. Det officielle WLTP forbrugstal er 18,9 km/l. I praksis kørte vi over 20 km/l over store dele af testperioden – det er sjældent, det går den vej, selv ikke efter indførelsen af den nye virkelighedsnære målemetode.

 

Blid oplevelse

Accelerationen er ret lineær og man mærker ikke rigtig noget til M-Hybrid systemet, om end det manuelle gearskift er meget let, blidt og støjfrit. Og det er nu meget godt, for med en motor som denne skal der skiftes gear oftere. I hvert fald hvis man vil kunne accelerere fra 0-100 km/t på 9,8 sekunder – hvad der egentlig er et ret pænt tal.

 

Det føles ikke så hurtigt, måske fordi man mangler turbotrykket, men måske også fordi bilen har så fine køreegenskaber. Torsionsbagakslen er fremragende og så tangerer vi et andet punkt, hvor den nye Mazda2 er blevet opgraderet.

 

Undervognen er opgraderet

Støddæmperne er blevet tykkere, hvilket giver en mere nuanceret affjedring ved både lav og høj fart, og også en mere præcis styring. Der benyttes nu uretan topmontering af de bageste støddæmpere, som både har betydning for kørekomforten og styring af bagvognen. Nu er bilen endnu mere stabil.



Mazdas avancerede G-Vectoring Control system er blevet yderligere forfinet. Det fungerer grundliggende sådan, at ved acceleration ud af en kurve og bilen rettes op, sker der en let bremsning af det udvendige forhjul i kurven, hvilket hjælper til at rette bilen op. Det system er meget elegant og det fungerer nu også ved vognbaneskift på fx en motorvej. Som sådan er styringen også mere direkte.

 

Udstyr for alle pengene

En Mazda2 i den prøvekørte SKY-version koster 175.000 kroner. Den billigste koster 159.000 og den sikrer et udmærket udstyr som bl.a. inkluderer city-brake, der også kan se fodgængere i mørke. LED lys er da standard, det samme er el-sidespejle med varme, læderrat, aircondition og fartpilot.



Men for de 16.000 kroner oven i får man 15” alufælge, vognbaneassistent, Apple Carplay og Android Auto via en 7” skærm, p-sensorer bag, sædevarme og meget mere. Lægger man yderligere 20.000 kroner til, vokser alufælgene til 16” (det kan vi nu godt undvære, får så får man en unødvendig mere bestemt føling med underlaget), automatisk aircondition, ratvarme, Fuld LED, nøglefri betjening, head-op display, bakkamera og den såkaldte HMI commander. Der er med andre ord god sammenhæng mellem udstyr og pris.

 

Nye forbrugsmål

Sidst, men ikke mindst: Husk lige på, at sammenlignes der med eksempelvis den version, vi prøvekørte i 2018, er benzinøkonomien blevet ringere. Men det er kun på papiret (eller skærmbilledet…). Tallene fra dengang var baseret på den gamle målemetode (NEDC). Nu måles der efter WLTP, og som nævnt er det nu endda muligt i praksis at komme ganske tæt på de tidligere tal, som typisk var 15-20 procent for optimistiske.


Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Mazda2 SKYACTIV-G Mild Hybrid
Mazda har opgraderet den kompakte Mazda2 bl.a. med en mild hybrid motor, der tro mod Mazdas SKYACTIV filosofi ikke inkluderer et batteri i hybrid-systemet. Fuld HD.




Model:

Mazda2 SKYACTIV-G 1,5 SKY M-Hybrid

Listepris:

Kr. 175.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. SKYACTIV benzinmotor. 90 hk/6000 omdr./min. 148 Nm/4000 omdr./min. 6 trins M/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,8 sekunder/ 183 km/t/ 18,9 km/l/ 120 g/km.

Hjul, for / bag:

185/65-15

Længde:

4,07 m

Frihøjde:

14,3 cm

Bagagerum:

280-882 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse i mørke. Vognbaneassisten. 15” alufælge Aircondition. El-sidespejle med varme. Fartpilot. P-sensorer bag. 7" skærm. Apple Carplay. Android Auto. Sædevarme. Multijusterbart læderrat.


Link til importøren







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt