Sjovt nok er stort set alle
elbiler sedan’er, crossovere eller SUV’er. Derfor er
det helt forfriskende som dansker i stationcar-land,
at opleve en ægte fuldt elektrisk stationcar i form
af MG5. Den er oven i købet velkomponeret og
fornuftigt prissat, så mange vil kunne være med.
300.000 kroner er jo typisk prisen på en kompakt bil
og i MG5 får man en regulær mellemklassebil for
pengene.
MG5 har vi tidligere
beskrevet ifm. de første prøvekørsler herhjemme af
bilen, så vi skøjter let hen over de tekniske
detaljer. Mere afgørende er det, hvordan dens
kørselsbehov er, for ofte vil en stationcar blive
brugt populært sagt til lidt af hvert. Det kan man
selvfølgelig også med en MG5, hvis man blot lige
husker på de almindelige elbils-begrænsninger i form
af rækkevidde - som egentlig kun er et tema pga.
opladningstempoet.
God i hverdagen
Med andre ord: Benytter man
sin MG5 til hverdagskørsel, og holder sig lidt fra
den noget vekslende kørselsmønster-afhængige
rækkevidde på et sted mellem 300 og 350 kilometer,
og siden kan lade op over natten på vægstanderen
derhjemme, er det både økonomisk og komfortabelt at
køre MG5. Når man så iblandt måtte have brug for et
ekstra skud energi undervejs, kan man hurtiglade med
op til 87 kW. Da kan man klare fra 10 til 80 procent
af batterikapaciteten på 40 minutter.
Ladestik i fronten - det er
smart.
Man får ikke et eneste glimt
af elmotoren, når man åbner fronthjelmen.
Vi prøvede bilen ved
temperaturer på omkring 10 grader og ville
formentlig være kommet tættere på det officielle
WLTP tal på 380 kilometer for Luxury versionen, hvis
det havde været i lune sommertemperaturer. Men sådan
er det med elbiler - rækkevidden holder ofte i
sommerperioden og reduceres i vintertiden. Ved man
det, og mener at man kan leve med det, et det helt
OK.
Stabile køreegenskaber
MG5 har forhjulstræk og det
giver gode stabile køreegenskaber, som forhjulstræk
altid har gjort. Og motoren på 156 hestekræfter
rækker glimrende til kvik og levende kørsel,
som altid har kendetegnet MG. Bilen er 4,60 meter
lang og har glimrende køreegenskaber, vægten på 1562
kg taget i betragtning. Det er trods alt heller ikke
voldsomt i sammenligning med visse langt-gående
alternativer, der let passerer de 2 tons. I øvrigt
må man trække en anhænger på 500 kg.
Frihøjden er blot 11,5 cm,
hvilket er med til at holde tyngdepunktet lavt og
lukrativt for den gode vejbeliggenhed, men man skal
blive væk fra de dybe SUV-hjulspor. Bagtil har man
et velvoksent bagagerum på 479 liter, der vokser til
1367 liter, når bagsæderne lægges ned. At det ikke
er større, skyldes bilens coupeagtige sportslige
profil. Designet er ikke ligegyldigt i en MG.
Udstyrsniveauet er OK
I elektriske biler er der en
tendens til, at man får meget udstyr, som det i
dagligdagen viser sig, at man ikke bruger så meget.
I MG5 er udstyrsniveauet i orden med nøglefri
betjening, klimaanlæg, navigation og 360 grader
kamera som standard i Luxury udgaven, der i øvrigt
er steget beskedne 5000 kroner i pris siden
introduktionen i foråret.
305.000 kroner er stadig en
attraktiv pris, som dog ikke er opnået uden nogle
omend ret få kompromiser. Ratvarme er vigtigt i en
elbil, men kan i sagens natur klares med et par
handsker, hvilket er nødvendigt – for det har MG5
ikke. Den har heller ikke elektrisk bagklap eller
head-up display, men det er der nu generelt ikke
mange andre biler, der har i den prisklasse.
Oplad løbehjulet til ”last
mile”
Til gengæld er 17” alufælge
standard, det samme er LED forlys, der selv styrer
op- og nedblændingen, foldbare sidespejle, sædevarme
og et herligt kørehjælpemiddel i form af Auto Hold,
så man ikke behøver sidde med foden på bremsen, når
man holder for rødt lys. Og har man elektriske
instrumenter med, fx et løbehjul til “the last
mile”, kan det oplades undervejs, men indrømmet, det
tærer på strømmen.
Også regn-sensor, automatisk
nedblændeligt bakspejl og elektrisk indstilleligt
førersæde er med på udstyrslisten. Det samme er den
fulde pakke af kørehjælpemidler, styret bl.a. via en
10,25” skærm i midterkonsollen. Hvad få kan hamle op
med, er den unikke garanti, der tangerer garantien
på KIA biler, som også importeres af Nellemann
koncernen. 7 år eller 160.000 kilometer er fortsat i
særklasse - og garantien dækker også batteriet.
Sidst, men ikke mindst: Når
MG5 skal oplades, sker det fra midten på bilens
front. Det er en praktisk detalje, man hurtigt lærer
at sætte pris på, når man kører elbil og iblandt
kæmper for at få kablerne til at nå ladestanderen.
|