Parallelt med at MG har givet
deres crossover ”ZS EV” et kraftigt facelift
lanceres nu også en regulær ”danskerbil”, oven i
købet til ganske fornuftige priser. Bilen er døbt
MG5 og den er ganske enkelt den første regulære
fuldt elektriske stationcar i mellemklassen. Og
traditionelt har netop stationcars i den kategori
over årene vist sig som den foretrukne løsning for
danske bilkøbere.
Den billigste version er
prissat til 290.000 kroner, den dyreste til 300.000
kroner og der er ikke mange gode grunde til at spare
de 10.000 kroner. Måske kun en enkelt: den billigste
af de to har 16” hjul i stedet for 17”. Det giver en
officiel WLTP-rækkevidde på 400 kilometer i stedet
for 380. Men om det også giver sig udslag i den
praktiske virkelighed er et indtil videre ubesvaret
spørgsmål.
Familiecruiser
I forbindelse med de første
danske testkørsler af den nye MG5 var der alene
mulighed for at køre i udgaven med topudstyret
”Luxury”. I teknisk forstand er forskellen minimal
men det kunne tænkes, at man med 16” hjul ville
slippe for en lidt spids berøring af underlaget, når
man passerer mindre ujævnheder. Den kunne tænkes at
stamme fra en lidt anderledes dækmontering (Luxury
kører på Michelin og dækdimensionerne er 215/50-17).
Bortset fra det er MG5 yderst komfortabel, en rigtig
familiecruiser.
Litium-ion batteriet på 61,1
kWh er som i ZS EV placeret under bunden og bilen er
forbavsende let. 1562 kg er såmænd det hele, og det
opleves gennem ubesværet kurvekørsel. Den er mere
agil end crossoveren og også lidt hurtigere, selvom
drivlinen er den samme. Det hænger givet vis sammen
med vægt såvel som en lavere profil – MG5 er godt 10
cm lavere end ZS EV.
Gode pladsforhold
Pladsforholdene er givet af
det længere karrosseri. MG5 er 4,60 meter lang og
ude bagtil disponerer man over 479 bagagerumsliter,
der kan øges til 1367 liter. Men især i kabinen
oplever man den gode plads, som også er kommet
bagsædepassagererne til gode. Bilen har heller ingen
”kardantunnel”, som den jo heller ikke ville have
noget at bruge til, da den alene findes med
forhjulstræk. Det hænger bl.a. sammen med, at
størstedelen af den elektriske drivline med
inverter, transmission osv. er placeret fortil, tæt
ved ladeporten i fronten. Præcis som i ZS EV.
Ved præsentationen af den nye
MG5 blev sløret i øvrigt løftet for flere tekniske
detaljer, som ikke er uden betydning. Permanent
magnet synkron elmotoren med 8 lags vindinger er
bygget sammen med transmission og differentiale. Den
ligger på tværs i motorrummet og de op til 156
hestekræfter med tilhørende 280 Nm drejningsmoment
sendes direkte ud til de trækkende forhjul.
Symmetrisk forhjulstræk
Drivakslerne er præcis lige
lange, hvilket er gjort muligt ved at den ene
naturligt uhindret er ført ud til det ene hjul, alt
imens den anden er ført gennem motorenheden ud til
det andet hjul. Den symmetriske kraftdistribution
indebærer at styringen er yderst præcis, uanset
belastning.
En anden finesse er brugen af
Bosch’ iBooster bremsesystem, som overflødiggør en
vakuumpumpe. Størstedelen af bremseeffekten stammer
fra det regenerative bremsesystem, KERS, som har tre
indstillinger. En vakuumpumpe skal, for at kunne yde
præcis hjælp til nedbremsning, være konstant
funktionsklar. iBooster systemet er rent
elektromekanisk og træder alene til, når
regen-systemet ikke kan klare nedbremsningen selv.
Bremseassistancen er i størrelsesordenen 20-30
procent oven i regen-effekten.
Forurener ikke
iBooster systemer er i øvrigt
helt lydløst, når det ikke er i brug, modsat
vakuumpumpen, og det forurener ikke med bremsestøv,
modsat konventionelle bremser. Og så kan systemet,
hvis man benytter det med omhu medvirke til en
rækkeviddeforøgelse på op til 20 procent.
0-100 km/t klares i øvrigt på
8,3 sekunder og topfarten er 185 km/t. Der kan
oplades med op til 11 kW på vekselstrømsladere og
jævnstrømsladere klarer en opladning til 80 procent
med 87 kW på 40 minutter.
Farver og udstyr
Den nye MG5 Electric tilbydes
i fire forskellige karrosserifarver, hvid, sort, rød
og sølv og i to udstyrsvarianter: Comfort og Luxury.
Comfort-versionen har bl.a.
aircondition, fuldt LED lys, opvarmede forsæder,
parkeringshjælp, 7” digital instrumentenhed,
læderrat, 16” alufælge og nøglefri betjening. Også
ni avancerede førerassistentsystemer er
standardudstyr og inkluderer bl.a. adaptiv
fartpilot, frontassistent til undgåelse af
kollisioner inklusive automatisk nødopbremsning,
vognbaneassistent og kø-assistent.
I Luxury-versionen til
merprisen på blot 10.000 kroner opgraderes
airconditionanlægget til klimaanlæg. Og standard er
bl.a. 360 graders parkeringskamera, bakspejl med
automatisk nedblænding, elektrisk indstilleligt
førersæde med lændestøtte, indtræk i kunstlæder og
17” alufælge.
iSMART Lite
Også MG iSMART Lite-systemet
er standard, baseret på en 10,25” berøringsskærm, og
det omfatter fx navigation, Apple CarPlay, Android
Auto, Bluetooth, fire USB-porte, DAB+ og mulighed
for fjernbetjening af forskellige funktioner via en
smartphoneapp.
Ligesom den faceliftede MG ZS
EV og MG Marvel R Electric er MG5 Electric også som
standard udstyret med Vehicle-to-Load (V2L).
V2L-systemet har som i ZS EV en maksimal kapacitet
på 2.200 W.
På negativ siden tæller
egentlig kun, at el-bagklap ikke er en option,
udsynet bagud er ikke i topklasse (men bakkameraet
kompenserer derfor, når man skal bakke) og
anhængervægten er begrænset til 500 kg – hvilket på
den anden side er præcis den maksimale vægt for en
anhænger, hvorpå der ikke skal betales løbende
afgift.
Og bestemt ikke på
negativsiden gives der 7 ås garanti/150.000
kilometer. I skrivende stund skal der påregnes en
vis leveringstid, 4-6 måneder er realistisk, men i
en foranderlig verden tør importøren meget
fornuftigt ikke give garanti på den del af en
købsaftale…
Link til
importøren |