- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

MG Marvel R Electric Luxury RWD
Avanceret
IT optimerer køreoplevelsen
Af Søren Clauding – juni 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i efteråret 2021 kunne vi præsentere den nye MG Marvel R, MG’s fuldt elektriske flagskib, der bl.a. skal kunne hamle op med elbiler fra ikke mindst de europæiske producenter. Om den kan det, må tiden vise, men det er imponerende, hvor velfungerende drivlinen med de to motorer på baghjulene er.

Ja, den har to elmotorer på baghjulene. Det har vi beskrevet tilbage i august sidste år, så vi kan kun opfordre til at læse artiklen fra dengang, hvor der er mange detaljer (læs om MG Marvel R premieren hér >>>), der bestemt ikke alle bliver gentaget hér. I disse linjer handler det mest om hvordan bilen kører, for elmotor-konceptet er både usædvanligt og interessant.

Plads og udfordringer
Ved at neddrosle motorerne og gennem brugen af hårnåle-princippet har man vundet plads, og man har ikke et energikrævende differentiale til at fordele kræfterne mellem de to drivende hjul. Men udfordringen ved at have to drivende hjul uden et konventionelt differentiale er netop, at balancere kræfterne på de to trækkende baghjul. Det skal tilføjes, at bilen også findes med yderligere en elmotor, der trækker på forhjulene, men den prøvekørte havde alene baghjulstræk.

Det har man løst ved i daglige kørselssituationer at lade 110-hestes motoren på venstre baghjul stå for arbejdet. Efter behov blander den lidt mindre 70-hestes motor på højre baghjul sig så i opgaven. Det hele styres med stor præcision af computerteknologien og det klarer opgaven fortræffeligt. Med de provokationer, det indenfor færdselslovens grænser var muligt at udsætte en bil for, lykkedes det os ikke at bringe hverken os selv eller bilen i uføre, og der er ingen indikation af at det ville ske, hvis man kørte den mere på grænsen.

Lang rækkevidde holder i praksis
Så det virker altså, overraskende godt. Om det så i sig selv og på den lange bane er et holdbart koncept skal vi lade usagt. Umiddelbart er energiforbruget meget på niveau med tilsvarende biler med samme kraft- og fartpotentiale (194,1 Wh/km), men den praktiske rækkevidde er tæt på WLTP-tallet på 402 kilometer, og det tæller bestemt på plussiden.

Det samme gør muligheden for hurtigopladning. Med det skæve tal ”92 kW” oplader den fra 30 til 80 procent på 30 minutter. Men så går det formentlig også i stå. Vi forsøgte os med en offentlig hurtiglader med 82 procent på batteriet, og hurtigladeren ”påstod” at batteriet var fuldt og ville derfor ikke oplade yderligere. Men 11 kW laderen ved siden af ville godt...

Mange gode egenskaber

Marvel R har i praksis mange fine egenskaber. De 235 mm brede 45 procent lavprofildæk på 19” fælge gør dog ikke bilen ultrakomfortabel, men sikrer til gengæld en beskeden sidevindsfølsomhed, bilens højde på 1,62 meter taget i betragtning. LED forlygter er altid et plus, panoramasoltaget på over 1,1 kvm vil for mange også være det. Det samme gælder el-bagklappen, muligheden for ventilation i forsæderne og muligheden for at kunne oplade fx et el-løbehjul under kørslen også.

Og så styres det hele via en 19,4” stor vertikalt placeret skærm i midterkonsollen. Den ser fancy ud og er skabt i ægte Tesla look. Men udfordringen er den samme: Skal man benytte funktionerne via berøring af skærmen, skal man være indstillet på en række undermenuer. Men det er ligesom ved en hvilken som helst anden computer: Når først man har lært den at kende, går det hele meget nemmere.

Og prisen, for resten. Marvel R Electric Luxury med forhjulstræk koster 360.000 kroner, hvilket synes ganske rigtigt i kampen om de danske elbils-kunder. Det samme gør 7 års garanti.

Bagagekapaciteten er fordelt på 150 liter oppe fortil og op til 1,4 kubikmeter bagtil.

MG Prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
MG Marvel R præsentation >>>

On-board videotest: MG Marvel R Electric

Den avancerede og temmelig store MG Marvel R Electric kører glimrende og den overrasker på flere punkter. Se selv. Fuld HD.











Model:

MG Marvel R Electric Luxury RWD

Listepris:

Kr. 359.999

Motor og transmission:

Permanent magnet synkron elmotor. Bagaksel: 2 elmotorer: 110 hhv. 70 hk. System: 180 hk. 410 Nm 2 A/T. 69,9 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ el-forbrug/ rækkevidde (WLTP):

7,9 sek./ 200 km/t/ 194,1 Wh/km. 402 km.

Længde:

4,67 m.

Bagagerum:

357+150-1396+150 liter

Værd at bemærke: 235/45-19 hjul. alufælge. LED forlygter. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, 19,4” touchscreen. Panorama soltag. 360 grader kamera. Sæder i dellæder. Bakkamera. Navigation. El-bagklap. 11 kW AC-opladning. 92 kW DC-opladning. 7 års garanti.

Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt