Allerede i efteråret 2021 kunne vi præsentere den
nye MG Marvel R, MG’s fuldt elektriske flagskib, der
bl.a. skal kunne hamle op med elbiler fra ikke
mindst de europæiske producenter. Om den kan det, må
tiden vise, men det er imponerende, hvor
velfungerende drivlinen med de to motorer på
baghjulene er.
Ja, den har to elmotorer på baghjulene. Det har vi
beskrevet tilbage i august sidste år, så vi kan kun
opfordre til at læse artiklen fra dengang, hvor der
er mange detaljer (læs
om MG Marvel R premieren hér >>>),
der bestemt ikke alle bliver gentaget hér. I disse
linjer handler det mest om hvordan bilen kører, for
elmotor-konceptet er både usædvanligt og
interessant.
Plads og udfordringer
Ved at neddrosle motorerne og gennem brugen af
hårnåle-princippet har man vundet plads, og man har
ikke et energikrævende differentiale til at fordele
kræfterne mellem de to drivende hjul. Men
udfordringen ved at have to drivende hjul uden et
konventionelt differentiale er netop, at balancere
kræfterne på de to trækkende baghjul. Det skal
tilføjes, at bilen også findes med yderligere en
elmotor, der trækker på forhjulene, men den
prøvekørte havde alene baghjulstræk.
Det har man løst ved i daglige kørselssituationer at
lade 110-hestes motoren på venstre baghjul stå for
arbejdet. Efter behov blander den lidt mindre
70-hestes motor på højre baghjul sig så i opgaven.
Det hele styres med stor præcision af
computerteknologien og det klarer opgaven
fortræffeligt. Med de provokationer, det indenfor
færdselslovens grænser var muligt at udsætte en bil
for, lykkedes det os ikke at bringe hverken os selv
eller bilen i uføre, og der er ingen indikation af
at det ville ske, hvis man kørte den mere på
grænsen.
Lang rækkevidde holder i praksis
Så det virker altså, overraskende godt. Om det så i
sig selv og på den lange bane er et holdbart koncept
skal vi lade usagt. Umiddelbart er energiforbruget
meget på niveau med tilsvarende biler med samme
kraft- og fartpotentiale (194,1 Wh/km), men den
praktiske rækkevidde er tæt på WLTP-tallet på 402
kilometer, og det tæller bestemt på plussiden.
Det samme gør muligheden for hurtigopladning. Med
det skæve tal ”92 kW” oplader den fra 30 til 80
procent på 30 minutter. Men så går det formentlig
også i stå. Vi forsøgte os med en offentlig
hurtiglader med 82 procent på batteriet, og
hurtigladeren ”påstod” at batteriet var fuldt og
ville derfor ikke oplade yderligere. Men 11 kW
laderen ved siden af ville godt...
Mange gode egenskaber
Marvel R har i praksis mange fine egenskaber. De 235
mm brede 45 procent lavprofildæk på 19” fælge gør
dog ikke bilen ultrakomfortabel, men sikrer til
gengæld en beskeden sidevindsfølsomhed, bilens højde
på 1,62 meter taget i betragtning. LED forlygter er
altid et plus, panoramasoltaget på over 1,1 kvm vil
for mange også være det. Det samme gælder
el-bagklappen, muligheden for ventilation i
forsæderne og muligheden for at kunne oplade fx et
el-løbehjul under kørslen også.
Og så styres det hele via en 19,4” stor vertikalt
placeret skærm i midterkonsollen. Den ser fancy ud
og er skabt i ægte Tesla look. Men udfordringen er
den samme: Skal man benytte funktionerne via
berøring af skærmen, skal man være indstillet på en
række undermenuer. Men det er ligesom ved en hvilken
som helst anden computer: Når først man har lært den
at kende, går det hele meget nemmere.
Og prisen, for resten. Marvel R Electric Luxury med
forhjulstræk koster 360.000 kroner, hvilket synes
ganske rigtigt i kampen om de danske elbils-kunder.
Det samme gør 7 års garanti.
Bagagekapaciteten er fordelt på 150 liter oppe
fortil og op til 1,4 kubikmeter bagtil.
|