For et års tid siden
introducerede Nellemann gruppen den først MG på det
danske marked, siden det navnkundige britiske
bilmærke var genopstået i kinesiske hænder. Siden
kom en plug-in hybrid, EHS, og nu er man ved at være
klar med endnu en elbil, MG Marvel R Electric, som
styrer direkte ind i den intense kamp om
elbils-kunderne i prisspændet fra 3-400.000 kroner.
Der er tale om en mellemstor
crossover, 4,67 meter lang og 1,62 meter høj. Den
findes med firehjulstræk og kandiderer til at være
en SUV, havde det ikke været for frihøjden på 13,4
cm – hvilket i øvrigt ikke er meget forskelligt fra
Jaguar i-Pace, simpelthen for der skal være plads
til batteriet i bunden, uden at reducere
kabinepladsen for meget.
Batteriet er nemlig ikke et
af de mindste af slagsen, heller ikke i Marvel R.
Det er på 69,9 kWh og tilbyder den trods alt lidt
halvhøje bil en rækkevidde på 402 kilometer (WLTP)
for den baghjulstrukne version respektive 370
kilometer for udgaven med træk på alle fire hjul.
Marvel R Electric kan hurtigoplades med op til 92
kWh DC.
Kompakt løsning
Grundliggende har en Marvel R
to elektromotorer og med AWD har den tre. Man har
nemlig baseret elmotorerne på den patenterede
såkaldte hårnålsteknik, som gør en elmotor mere
kompakt, lettere og mere effektiv. Derved har man
fået mulighed for at kombinere to elektromotorer
over bagakslen, som leverer henholdsvis 80 og 52 kW
(110 hhv. 70 hk) og en systemeffekt på 180 hk, uden
at det går ud over bagagekapaciteten på 357 liter.
Den kraftige af motorerne
driver bilen under normale kørselsforhold og er der
behov for ekstra boost, går den mindre motor i gang.
Bilen er også udstyret med to gear (automatgear),
hvilket i sig selv er usædvanligt for en elbil. I
den firehjulstrukne version finder man endnu en
fremdriftsmotor, blot monteret i motorrummet foran.
Den har samme kapacitet som 80 kW motoren agterude
og giver da fremragende fartpræstationer.
I den kraftige version nås 50
km/t på 1,9 sekunder og 100 km/t på 4,9 sekunder,
godt hjulpet også af et system drejningsmoment på
665 Nm. I den mere beskedne udgave med 410 Nm nås de
100 km/t på 7,9 sekunder. Men vælger man
baghjulstræk alene, får man ekstra 150 liter
bagageplads hvor frontmotoren ellers skulle have
ligget.
Avanceret elbil
MG Marvel R Electric er på
mange måder en ret avanceret elbil. Eksempelvis har
man løst problemet omkring regenerativ bremsning på
glat vej. Normalt regenererer en elbil strøm, når
man bremser, fordi en del af nedbremsningen sker ved
hjælp af elmotorerne, der i nedbremsningsfasen
”forvandles” til generatorer, der leverer strøm til
batteriet i stedet for at forbruge strøm.
Nedbremsningen er til at
styre med stor præcision på en forholdsvis
tilforladelig overflade med en rimelig grad af
hæftningsevne, som en tør asfaltvej typisk er. Men i
is og sne er det en næsten uoverstigelig opgave,
selv for de allerfineste computere, at kontrollere
genopladningseffekten, når vejgrebet er ringe og
især hvis det konstant ændrer sig. Derfor frakobles
systemet, når man vælger indstillingen for kørsel på
glat vej, og det er da alene de mekaniske bremser,
der standser bilen.
En anden avanceret egenskab
er, at bilen kan benyttes som el-leverandør. Hvis
der sker strømafbrydelse, eller man har behov for
elektricitet til andre formål end dem, bilen selv
kræver, kan man tappe strøm fra bagagerummet.
Unikt design og flot
udstyr
Foruden en stribe avancerede
kørehjælpemidler leverer den nye MG Marvel R (og
spørg ikke hvad navnet kommer af eller betyder, vi
ved det ikke) et unikt design, hvor især
frontpartiet gør indtryk.
I kabinen er designet også
moderne – og så er der masser af plads, bl.a. fordi
pladsen over batteriet er velproportioneret og man
slipper for en ”kardantunnel” ned gennem kabinen.
Opvarmningen af kabinen sker vha. varmepumpe, og
vælger man soltag, er det på ikke mindre end 1,14
kvm og kan åbnes.
En særlig app gør det muligt,
at fjernbetjene mange funktioner på bilen,
opvarmning, dørlåse osv. Og så er vi sikre på, at
det er en stilfærdig oplevelse at køre i bilen (med
mindre man skruer op for Bose anlægget i
topversionen) for konstruktionen er skabt med
direkte sigte på, også at reducere udefra kommende
støj og vibrationer (vind, hjul, motor etc.) mest
muligt.
De præcise
introduktionspriser foreligger ikke i skrivende
stund, men vil kunne ses på MG’s website, når de er
klar (Link
til importøren – klik her >>>), men prisspændet
bliver det ovenfor nævnte. Introduktionen finder
sted henover efteråret 2021 fra engang i oktober
måned og køberne kan forvente, at deres bil leveres
fra januar 2022. Som tilfældet er ved de øvrige MG
modeller gives der 7 års garanti, hvilket er
identisk med den garanti, der gives på Nellemann
gruppens mainstream mærke, KIA.
|