- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Premiere: MG Marvel R Electric

Ny MG i kamp om elbils-kunderne


Af Søren Clauding – 25. august 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For et års tid siden introducerede Nellemann gruppen den først MG på det danske marked, siden det navnkundige britiske bilmærke var genopstået i kinesiske hænder. Siden kom en plug-in hybrid, EHS, og nu er man ved at være klar med endnu en elbil, MG Marvel R Electric, som styrer direkte ind i den intense kamp om elbils-kunderne i prisspændet fra 3-400.000 kroner.

 

Der er tale om en mellemstor crossover, 4,67 meter lang og 1,62 meter høj. Den findes med firehjulstræk og kandiderer til at være en SUV, havde det ikke været for frihøjden på 13,4 cm – hvilket i øvrigt ikke er meget forskelligt fra Jaguar i-Pace, simpelthen for der skal være plads til batteriet i bunden, uden at reducere kabinepladsen for meget.

 

Batteriet er nemlig ikke et af de mindste af slagsen, heller ikke i Marvel R. Det er på 69,9 kWh og tilbyder den trods alt lidt halvhøje bil en rækkevidde på 402 kilometer (WLTP) for den baghjulstrukne version respektive 370 kilometer for udgaven med træk på alle fire hjul. Marvel R Electric kan hurtigoplades med op til 92 kWh DC.

 

Kompakt løsning

Grundliggende har en Marvel R to elektromotorer og med AWD har den tre. Man har nemlig baseret elmotorerne på den patenterede såkaldte hårnålsteknik, som gør en elmotor mere kompakt, lettere og mere effektiv. Derved har man fået mulighed for at kombinere to elektromotorer over bagakslen, som leverer henholdsvis 80 og 52 kW (110 hhv. 70 hk) og en systemeffekt på 180 hk, uden at det går ud over bagagekapaciteten på 357 liter.



Den kraftige af motorerne driver bilen under normale kørselsforhold og er der behov for ekstra boost, går den mindre motor i gang. Bilen er også udstyret med to gear (automatgear), hvilket i sig selv er usædvanligt for en elbil. I den firehjulstrukne version finder man endnu en fremdriftsmotor, blot monteret i motorrummet foran. Den har samme kapacitet som 80 kW motoren agterude og giver da fremragende fartpræstationer.

 

I den kraftige version nås 50 km/t på 1,9 sekunder og 100 km/t på 4,9 sekunder, godt hjulpet også af et system drejningsmoment på 665 Nm. I den mere beskedne udgave med 410 Nm nås de 100 km/t på 7,9 sekunder. Men vælger man baghjulstræk alene, får man ekstra 150 liter bagageplads hvor frontmotoren ellers skulle have ligget.

 

Avanceret elbil

MG Marvel R Electric er på mange måder en ret avanceret elbil. Eksempelvis har man løst problemet omkring regenerativ bremsning på glat vej. Normalt regenererer en elbil strøm, når man bremser, fordi en del af nedbremsningen sker ved hjælp af elmotorerne, der i nedbremsningsfasen ”forvandles” til generatorer, der leverer strøm til batteriet i stedet for at forbruge strøm.

 

Nedbremsningen er til at styre med stor præcision på en forholdsvis tilforladelig overflade med en rimelig grad af hæftningsevne, som en tør asfaltvej typisk er. Men i is og sne er det en næsten uoverstigelig opgave, selv for de allerfineste computere, at kontrollere genopladningseffekten, når vejgrebet er ringe og især hvis det konstant ændrer sig. Derfor frakobles systemet, når man vælger indstillingen for kørsel på glat vej, og det er da alene de mekaniske bremser, der standser bilen.

 

En anden avanceret egenskab er, at bilen kan benyttes som el-leverandør. Hvis der sker strømafbrydelse, eller man har behov for elektricitet til andre formål end dem, bilen selv kræver, kan man tappe strøm fra bagagerummet.

 

Unikt design og flot udstyr

Foruden en stribe avancerede kørehjælpemidler leverer den nye MG Marvel R (og spørg ikke hvad navnet kommer af eller betyder, vi ved det ikke) et unikt design, hvor især frontpartiet gør indtryk.

 

I kabinen er designet også moderne – og så er der masser af plads, bl.a. fordi pladsen over batteriet er velproportioneret og man slipper for en ”kardantunnel” ned gennem kabinen. Opvarmningen af kabinen sker vha. varmepumpe, og vælger man soltag, er det på ikke mindre end 1,14 kvm og kan åbnes.

 

En særlig app gør det muligt, at fjernbetjene mange funktioner på bilen, opvarmning, dørlåse osv. Og så er vi sikre på, at det er en stilfærdig oplevelse at køre i bilen (med mindre man skruer op for Bose anlægget i topversionen) for konstruktionen er skabt med direkte sigte på, også at reducere udefra kommende støj og vibrationer (vind, hjul, motor etc.) mest muligt.

 

De præcise introduktionspriser foreligger ikke i skrivende stund, men vil kunne ses på MG’s website, når de er klar (Link til importøren – klik her >>>), men prisspændet bliver det ovenfor nævnte. Introduktionen finder sted henover efteråret 2021 fra engang i oktober måned og køberne kan forvente, at deres bil leveres fra januar 2022. Som tilfældet er ved de øvrige MG modeller gives der 7 års garanti, hvilket er identisk med den garanti, der gives på Nellemann gruppens mainstream mærke, KIA.


MG Prøvekørsler - find dem hér >>>





Centerskærmen er på imponerende 19,2" og anbragt vertikalt.


Under fronthjelmen skjuler der sig...enten en motor eller et ekstra bagagerum. Men det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det.







Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt