Det myldrer med nyheder fra
Toyota koncernen for tiden. Især i Danmark foregår
der meget, og i vores regi handler det også om at
præsentere modelpaletten fra luksusmærket, Lexus,
der blev relanceret i Danmark sidste efterår. Og dér
kommer man ikke uden om NX 450h+. En ægte plug-in
hybrid, yderst luksuøs og attraktivt prissat ved
hjælp af danske afgiftsrabatter.
Det var vores første møde med
NX plug-in’en. Og alligevel ikke. For drivlinen er i
det store hele identisk med den, vi ved flere
lejligheder tidligere har prøvet i søstermodellen,
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Dvs. en systemeffekt i
Lexus'en på 309 hestekræfter baseret på en
185-hestes Atkinson Cycle benzinmotor på 185 hk, en
parallelt monteret permanent magnet synkron elmotor
på 182 hk samt en induktionsmotor på baghjulene på
54 hestekræfter. Det hele styret via en eCVT
gearkasse.
Luksus koster tid og
energi
Fartpræstationerne er i
princippet også identiske. Dog vil RAV4 vinde
sprintracet mellem lyskrydsene, fordi den ikke i
same grad som 450h+ er spækket med udstyr som har et
primært mål: at sikre det høje luksuøse niveau, som
enhver Lexus skal befinde sig på for overhovedet at
give mening. Og så er Lexus 450h+ også en smule
større end RAV4, hvilket bl.a. kan ses i fórm af en
større bagagekapacitet.
Der kan oplades med 6,6 kW
vekselstrøm.
Hvad angår energiforbruget er
det egentlig også det samme. 75 km elektrisk
rækkevidde i Toyota’en og 70-74 km i Lexus’en.
Begrundelsen for forskellen er den samme, som hvad
forskellen mellem fartpræstationerne angik. Og hvad
angik benzinforbruget, når 18,1 kWh litium-ion
batteriet ikke stod for fremdriften alene, kunne vi
ikke konstatere nogen forskel – omkring 15,5 km/l på
benzin. Et rigtig pænt tal, i øvrigt, som skyldes at
Atkinson Cycle motoren er ideel som en del af den
selvopladende hybrid, der er tale om, når der ikke
strømniveauet på batteriet ikke sænkes. Toyota har
ikke for ingenting 25 års erfaring med selvopladende
hybridbiler.
600.000 kroner
Med afgiftsrabat koster den
billigste 450h+ knap 600.000 kroner og den
prøvekørte Executive udgave små 60.000 kroner mere.
Men fælles for de to varianter er det delikate
interiør og det markant anderledes udvendige design,
sammenlignet med RAV4.
Sjovt nok var bilen udrustet
med 18” fælge, selvom større hjul også er en option.
De var påmonteret 235 mm brede 60 procent
lavprofildæk, som i teorien skulle give en blødere
affjedring. Men i praksis er forskellen næppe stor.
Måske fordi hjulene trods alt skal bære rundt på
over 2 tons – det er omkring 100 kg mere end en
RAV4. Frihøjden er også en halv cm lavere end hos
Toyota varianten, hvilket kan forklare den stadig
lidt spændstige vejkontakt.
Harmoni
Ikke desto mindre er
affjedringen i harmoni med bilens formåen, og den
håndterer udmærket en kraftig acceleration, som
virkelig bliver meget direkte pga. firehjulstrækket,
hvor 100 km/t kan nås på 6,3 sekunder. I øvrigt er
topfarten 200 km/t.
NX 450h+ er yderst
velindrettet med god kabineplads og tilsvarende god
bagagerumsplads. Man må hægte en 1500 kg anhænger
bagpå, og vil man have temperaturen i kabinen
tilpasset inden kørslen, kan man via en Lexus app
hvor som helst igangsætte og programmere
varmepumpen, der også er den primære varmekilde
under kørslen. I kraft af frihøjden på 18,5 cm og
elmotoren på baghjulene er fremkommeligheden også
fortræffelig. Den er ingen off-roader, men lettere
terræn kan man godt forcere.
Executive udstyret
Executive udstyret omfatter
Mark Levinson premium lydanlæg med 10 højtalere,
2-zone klimaanlæg med fugtighedskontrol, 8-vejs
justerbare forsæder, Fuld LED lys og bakkamera såvel
som 360 grader kamera, der kan se helt tæt på bilen.
Der er varme i lædersæderne både for og bag, og
forsæderne er også ventilerbare. Ratvarme er
standard ligesom nøglefri betjening, navigation,
elektrisk bagklap og meget andet.
Men head-up display er ikke
standard. Det var monteret i testbilen og tilkøbes
for 15.000 kroner og omfatter da også
fjernlysassistent og såkaldte Quad LED forlygter,
som er en slags segmentinddelt forlygter. Virkningen
er fremragende.
Sidst men i disse tider især
måske ikke mindst kan 3-års fabriksgarantien frem
til 10 år fra første indregistreringsdato udvides
med 1 år pr. år ved simpelthen at lade bilen tjekke
på et autoriseret Lexus værksted en gang om året.
Kører man meget, skal man dog lige være klar over at
der er en kilometerbegrænsning på 160.000.
Hattehylden er meget let og
kan foldes væk, når man ikke har behov for den.
|