- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Lexus ES 300h
Limited Edition
Reelt og luksuøst alternativ til langturen
Af Søren Clauding - maj 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I en tid, hvor elektrificering er en vigtig del af bilernes udvikling og dieselolie ofte ubegrundet er gjort til den store synder i CO2 regnskabet, er det interessant, at Lexus er leveringsdygtig i klimarigtige luksusbiler, der langt henad vejen er bedre end de diesel motoriserede alternativer. ES 300h er et godt eksempel.

Naturligvis kan man ikke skære tingene så firkantet ud, for de forskellige drivmidler har hver især deres egne fordele. Men når en 5 meter lang bil med over 200 hestekræfter kan køre 16,5 km/l ved dansk motorvejsfart, målt over mere end 400 kilometer og ved skiftende trafikforhold, er det helt på niveau med, hvad typiske dieselbiler med samme fartegenskaber typisk kan præstere. Og dermed er CO2 udledningen stort set identisk. Når det handler om solidt drejningsmoment der det dog fortsat dieselbilen, der har fat i den lange ende.

Lille ”H” med stor betydning
Benzin er måske en smule dyrere end dieselolie, men den løbende afgift er markant lavere, og når så bilen, den prøvekørte Lexus ES 300h, kommer ind i byen, slår den dieselbilen med mange vognlængder. Det lille ”h” betyder nemlig, at der er tale om en selvopladende hybrid, oven i købet med en 120 hestes permanent magnet synkron elmotor, der ofte selv kan stå for fremdriften. Og da regenerations-systemerne er veludviklede, bliver den gennemsnitlige benzinøkonomi så meget bedre, at WLTP tallet på 17,8-19,2 ofte bliver overgået.

Den selvopladende hybridmotor med eCVT gear og forhjulstræk er naturligvis den afgørende faktor. Benzinmotoren er en 2,5 liters r cylindret Atkinson Cycle motor, der yder op til 178 hestekræfter. Sammen med elmotoren, der ikke peaker samtidig med benzinmotoren, opnår man op til 218 hestekræfter og et pænt drejningsmoment på op til 231 Nm.

Hurtig og agil
Det gør kørslen yderst smidig og fartpræstationerne er flotte 8,9 sekunder til 100 km/t og 180 km/t på toppen. Men det er ikke kun drivlinens skyld. Vægten har også en betydning, for en ES 300h vejer kun 1680 kg. Det er i øvrigt op imod 500 kg mindre end en typisk Tesla. Også det regnestykke giver stof til eftertanke.

En ikke alt for tung bil har medfødte mere agile køreegenskaber og man behøver ikke stramme affjedringen så meget. Sportslig bliver ES 300h ikke, i hvert fald ikke så sportslig som den F version vi prøvekørte i efteråret i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på Mallorca. Det passede godt til motorvejskørslen, hvor også lidt mindre fælge (18” i stedet for 19”) understøttede kørekomforten.

Aerodynamisk og støjsvag
De mindre hjul var bundet op på udstyrsversionen. First Edition hører til i den billige ende af prisskalaen. 604.500 kroner er listeprisen, men da får man heller ikke justerbar affjedring og elektrisk bagklap med i købet. Ikke desto mindre betyder det første ikke det store på motorvejene, hvor bilen i øvrigt udmærkede sig ved at være endog meget støjsvag. Hvilket til dels kan tilskrives den elegante aerodynamiske formgivning og brugen af støjreducerende ruder i forruden såvel som de forreste sideruder – plus aktiv støjkontrol.

Det er for øvrigt standard i en ES 300h ligesom 10 højtalere, elektriske forsæder, el-justerbart rat, der kører væk og gør ind- og udstigning lettere, elektrisk glas soltag, bi-LED forlygter, opvarmede vinduesviskere, forrudevarme, adaptiv fartpilot og en udmærket vejbaneassistent.

For de 20.000 kroner, First Edition koster mere, får man foruden de større hjul også Lexus navigation via en 12,3” skærm og varme i rattet


Andre Lexus prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
First Test: Lexus ES 300h >>>



Model:

Lexus ES 300h Limited Edition

Listepris:

Kr. 604.500

Motor og transmission:

4 cyl Atkinson Cycle benzinmotor, 178 hk, 232 Nm/3600-5200 omdr./min. Permanent magnet synkron elmotor, 120 hk, 202 Nm. e-CVT.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Benzinforbrug/ CO2 udledning:

8,9 sekunder/ 180 km/t/ 17,8-19,2 km/l. 119-127 g/km

Længde:

4,98 m

Bagagerum:

454 liter

Værd at bemærke:

18” alufælge. Bi-LED forlygter. Forrudevarme + viskervarme. El-glas soltag. El-forsæder. Ratvarme. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Akustik-ruder. Nøglefri betjening. Bakkamera. El-ruder for og bag. 12,3" touch skærm. 3 års garanti plus udvidelse til 10 år.


Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt