Egentlig var der ikke så
meget nyt ved den ikke desto mindre nye Lexus ES
300h, som netop nu præsenteres i forbindelse med de
første internationale prøvekørsler af den helt nye
Lexus NX på Mallorca. Men i dansk perspektiv var
alting nyt, fordi Lexus har holdt pause på det
danske marked siden 2013. Og det første møde med den
faceliftede og for undertegnede nye Lexus ES
indikerer en usædvanlig delikat og elegant entré i
den danske luksusklasse.
Bilen kan nemlig så småt også
købes i Danmark, en bil der sælges fra Lexus’ danske
domicil vis-a-vis Mercedes-Benz’ københavnske
forhandler på Dynamovej i Herlev og nabo til såvel
Audi og Jaguar. Her kan bilen om kort tid ses og
prøvekøres, og mon ikke de allerfleste vil dele den
oplevelse, som små 200 kilometer på Mallorca gav
mulighed for. Direkte konkurrenter er Mercedes-Benz
E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og Jaguar XE.
Enestående benzinøkonomi
De vil alle få noget at se
til, hvis markedet tager godt imod den nye E-segment
premium-bil, for Lexus har gjort deres arbejde godt.
De har benyttet sig af Toyota koncernens store
erfaring med ikke mindst selvopladende hybridbiler,
og en E-segment premiumbil, der kører over 19 km/l –
benzin vel at mærke – kan enhver virksomhedsejer
mere end være bekendt overfor miljøbevidste
medarbejdere (og sin egen samvittighed).
Der er traditionelt set mere
brand-værdi forbundet med de nævnte konkurrenter,
men det er kun herhjemme. Globalt står Lexus nemlig
yderst stærkt med et samlet salg af ES modellen (der
nu er i 4. generation) på 2,8 millioner eksemplarer.
I sagens natur håber Lexus på, at danske bilkøbere
trigges af de fine forbrugstal og den lave
forureningsgrad. Op imod halvdelen af tiden kører
bilen nemlig på strøm alene, og det er strøm, som
den vel at mærke selv har skabt via den kombinerede
Permanent Magnet motor/generator, som i øvrigt kan
levere op til 120 hestekræfter.
Gode fartpræstationer
Systemeffekten leveres af den
elektriske motor og en 178-hestes 4-cylindret
Atkinson Cycle benzinmotor og er på i alt 218
hestekræfter. Netop på grund af den kraftige elmotor
og dens drejningsmoment på 202 Nm får man såvel de
fremragende forbrugstal som gode fartpræstationer –
0-100 km/t klares på 8,9 sekunder og topfarten er
elektronisk begrænset til 180 km/t. Drivlinen er i
det store hele identisk med den, man finder i Toyota
Camry HYBRID.
Prøvekørslen på Mallorca
fandt sted i F SPORT udgaven, som foruden at være en
mere sportslig variant over det elegante og potente
design også har adaptiv undervogn. On-board videoen
her på siden giver et godt billede af samspillet
mellem undervogn og drivline. Den samlede oplevelse
er en yderst velkørende, tyst, luksuøs og
komfortabel bil med et touch af sportslighed, der
især kommer til udtryk, når man kører den
sportsligt.
Et aktivt valg
Drivlinen inkluderer et e-CVT
gear, og hvis man forstyrres af at der ikke er en
direkte sammenhæng mellem bilens acceleration og
lyden fra forbrændingsmotoren, er der to muligheder:
At kaste fordums tiders bilopfattelse bort (hvilket
egentlig ikke er svært, for det er ganske beskedent,
hvad man overhovedet hører til motoren) og glæde sig
over det miljø-optimerede køretøj med tilhørende
fremragende køreegenskaber – eller at vælge en af de
andre biler, der på kort sigt måske giver mere
prestige og status i visse kredse, mens det i andre
er stik modsat.
Hos Lexus har man også skabt
en elbil, som har alle elbilens kvaliteter og
udfordringer (UX300e), men den er noget mindre end
den næsten 5 meter lange limousine, som japanerne i
ægte beskedenhed kalder en sedan. Men måske er det
fordi man har forbeholdt limousine-begrebet til
LS-serien.
Moderne premium
biltænkning
Et faktum er det imidlertid,
foruden den delikate køreoplevelse, at såvel design
som indretning i ES 300h er helt i overensstemmelse
med moderne bil-tænkning i premium-klassen. Den
byder afhængig af udstyrsniveau på oceaner af
IT-baserede løsninger. Pladsforholdene er udmærkede,
især i kabinen, og helt på niveau med
konkurrenternes. Prissætningen følger dem også nøje.
Således koster den billigste ES 585.000 kroner og
top versionen, Luxury, er prissat til 904.000
kroner.
Det er ikke inklusiv, og kan
leveres som ekstra udstyr, men en option er digitale
sidespejle til små 33.000 kroner. Pas på: er man
nået til fx den alder, hvor læsebriller er
nødvendige, skal man have brillerne på for at kunne
se skærmbilledet, som ”spejlene” viser, skarpt. Det
gælder i øvrigt ikke kun Lexus men alle, der leverer
det samme system.
Faceliftet
Bortset fra de særlige danske markedsforhold og
grunden til at Lexus ES ikke er markedsført
herhjemme, var ES-nyhederne koncentreret om en ny
berøringsskærm – 12,5” i F SPORT versionen – et nyt
L-formet forlygtedesign, en udvidet Lexus-app,
hvormed man fx kan fjernbetjene bilens dørlåse og
ikke mindst, at hele instrumentgruppen inkl. rat er
rykket 12 cm tættere på føreren. Det er utvivlsomt
en fordel, hvis man ikke har en højde på 1,80 meter
og derover.
|