- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Land Rover Discovery Sport P300e AWD Auto SE


Klædelige plug-in kræfter


Af Søren Clauding – april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En moderne Land Rover med en lille 3-cylindret 1,5 liters motor. Nu står verden ikke længere. Enhver inkarneret Land Rover entusiast vil sige ”Nej tak”. Men i en tid, hvor verden på mange andre fronter bestemt ikke står længere, og det i langt mere alvorlig grad, bør man give den en chance. Måske er plug-in hybrid-udgaven af Land Rover Discovery Sport også rettet mod en bredere skarre af købere. I alle tilfælde er de elektriske kræfter klædelige.

 

Verden er i forandring. Miljøet presser sig på og hvad hjælper det, at have en terrængående bil, hvis der ikke er noget terræn at køre i. Det er ikke kun en mode-trend, det en nødvendighed, at vi opfører os mere miljørigtigt og det ved de godt hos Land Rover. Derfor har den legendariske fabrik skabt en hel række af plug-in hybrider, hvoraf Discovery Sport på en helt ny elektrificerings-parat platform er én af dem.

 

Afgiftsfavoriseret

Ikke, at plug-in hybrider er løsningen på de globale klima-udfordringer, men de kan være et skridt i den rigtige retning. Dieselbiler er fortsat gode til mange kilometer (læs vores prøvekørsel af mild-hybrid dieselversionen for små to år siden hér >>>), men handler det om færre kilometer, en del bykørsel og i blandt behovet for rigtig mange kræfter, er en PHEV ikke at foragte. Og så er den i øvrigt også afgiftsfavoriseret – det er heller ikke dårligt, hvis bankkontoen har et ord at skulle have sagt.

 

Når vi påpeger, at de op til 309 hybridkræfter er klædelige, handler det naturligvis om at mange kræfter i en Land Rover med tilhørende stort drejningsmoment hører sig til. Der skal kræfter til, især i opkørt terræn, ofte måske med en anhænger bagpå. Men det handler også om bilens samlede opførsel, når man kører på skiftende underlag, og dér er den prøvekørte P300e version ganske enkelt fremragende.

 

Harmonisk og kraftfuld

Den har en virkelig god affjedring, som også bidrager til at kræfterne overføres perfekt til underlaget. Men vægtforøgelsen på et sted mellem 200 og 300 kg, afhængig af hvilken ICE-version, man sammenlignet med, rører ikke Discovery Sport. Vægten er fordelt med batteriet under bagsæde og bagagerum (som ikke tager af bagagekapaciteten, tværtimod, men til gengæld forhindrer muligheden for to ekstra bagsæder), benzintanken er gjort lidt mindre (57 lier) og vægtbalancen er dermed optimal.


 


Teknikken består af den førnævnte 1,5 liters 3-cylindrede turbobenzinmotor, der ikke desto mindre selv står for 200 af hestekræfterne. Den er kompakt, så der er blevet plads også til del elektriske del. Selve elmotoren på 109 hestekræfter er dog placeret på bagakslen, og det er den, der sikrer bilens All Wheel Drive. Det kan ikke helt sammenlignes med et konventionelt firehjulstræk, men det fungerer godt i praksis.

 

Det fungerer udmærket off-road, så meget som det tørre vejr i testperioden nu gav mulighed for at afprøve, og dér er de smarte men ikke nødvendigvis optimale 20” hjul en lille begrænsning. Standard er 18” og det vil nok generelt være at foretrække uden at vi har prøvet dem. Men indrømmet, man har opnået en ualmindelig komfortabel og samtidig sporsikker kørsel på plan asfalt. Og elmotoren bidrager ikke bare til godt vejgreb, den eliminerer også de ryk, der selv i en fin 8-trins automatgearkasse ellers er uundgåelige. Det fungerer så godt som havde der været tale om en regulær parallelhybrid.


Testbilen var udstyret med 235/50-20 hjul.


Pæn benzinøkonomi

Tilfældet ville, at P300e, hvor ”e’et” indikerer, at der er tale om en plug-in hybrid, ikke havde andet strøm tilbage på batteriet end det, der skal sikre de ekstra 109 hestekræfter i en begrænset periode. Uden opladningsmulighed i brugbar afstand gav det anledning til at afprøve bilens benzinforbrug, når 15 kWh-litium-ion batteriets 60 kilometers WLTP-officielle elektriske rækkevidde er brugt op.

 

Land Rover Discovery Sport er godt nok ikke gigantisk, men den er bred (2,17 meter), høj (1,73 meter) og frihøjden på 21,2 cm giver heller ikke optimal vindmodstand. Vi opnåede i nabolaget af 12 km/l ved hybridkørsel, hvilket er godt med tanke på, at bilen vejer 2160 kg, og det er bedre end hvad de konventionelle ICE-varianter af modellen med benzinmotorer præsterer, hvilket i sig selv er usædvanligt, da konkurrenternes PHEV’er ofte bruger mere benzin, når de har opbrugt strømmen, end de tilsvarende ICE-biler. Diesel er dog fortsat bedst til de lange ture.

 

Kan blive endnu bedre

Og så skal det tilføjes, at hvis man havde kunnet fastholde batteriniveauet mellem omkring 20 og 80 procent, ville det givet vis havde gjort benzinforbrugstallet bedre. Simpelthen fordi der i det område opnås større udbytte ved bilens energi-regenerering ved deceleration og for den sags skyld, når benzinmotoren også i ny og næ leverer lidt strøm til batteriet for at sikre kraftpotentialet.

 

I øvrigt er det en fin feature, at selv ved ”tomt” batteri kører bilen iblandt på elektricitet alene, når elmotorens power er tilstrækkelig. Og benzinmotoren kan også oplade batteriet, så man kan køre elektrisk i bymiljø eller i særlig følsomme naturområder som fx i nærheden af biavl.

 

Om en P300e er tilstrækkelig for den typiske Discovery Sport bruger kan der ude på marginalerne sættes et spørgsmålstegn ved, men hverken det danske klima eller de terrænmæssige udfordringer stiller så store krav, at den ikke burde kunne klare det. Man må også trække en anhænger på 1600 kg – og en elegant feature er i den forbindelse, at anhængertrækket normalt er gemt væk, men automatisk kommer frem ved tryk på et felt på bilens berøringsskærm (ekstraudstyr til godt 17.000 kroner).


 


SE udstyret

SE er udstyrsmæssigt basis-versionen, som er prissat til 680.000 kroner. Udstyret er godt, men ikke overdådigt. Fx savnes nøglefri betjening, som især i en terrængående bil kan være en fordel alene fordi det reducerer muligheden for at tabe nøglen i mudderet, vandhullet (bilens vadedybde er 60 cm) eller ude i buskadset.

 

Udstyret inkluderer i øvrigt et fremragende LED lys, hvor nedblænding sker prompte (til tider ret følsomt for eksterne lyskilder, men det er ikke et problem) og op-blænding sker over et sekund eller to, blødt og elegant.


Andre Land Rover prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest:

Land Rover Discovery Sport P300e PHEV

Som alle plug-in hybrider er også Land Rover Discovery Sport P300e nogle hundrede kilo tungere end bilerne med konventionelle drivliner, men faktisk klæder de mange kræfter og den næsten umærkbare forøgede vægt den SUV-agtige offroader. Fuld HD.





Model:

Land Rover Discovery Sport P300e AWD Auto SE

Listepris:

Kr. 679.900

Motor og transmission:

3 cyl 1,5 ltr. turbo-benzin, 200 hk. El-motor, 109 hk. System: 309 hk, 540 Nm/2000-2500 omdr./min. 8 A/T

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,6 sek./ 209 km/t/ 66,7-58,8 km/l/ 34-38 g/km.

Hjul, for / bag:

235/60-18 (standard)

Længde:

4,60 meter

Frihøjde:

21,2 cm

Bagagerum:

963-1574 liter VDA

Værd at bemærke:

Nedkørselsassistent. Terrain Response 2. Vognbaneassistent. 18” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Multijusterbart rat. 2-zone klimaanlæg. Læderindtræk. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Adaptiv fartpilot. Skiltegenkendelse. Sædevarme. 10” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation.


Link til importøren












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt