Det er ikke altid lige let:
En land Rover er vel en Land Rover, altså en rigtig
offroader. Hedder bilen så Range Rover, er den en
luksus-offroader. Men sådan er det ikke helt. I
hvert fald er den nye Land Rover Discovery Sport
snarere en hårdfør SUV med masser af offroad
egenskaber, og samtidig er den både luksuøs og
komfortabel.
Kategoriserer man den som en
SUV, er den derfor også ret unik. Oven i købet er
180-hestes dieselmotoren i den prøvekørte version
til 662.000 kroner blevet suppleret med en elektrisk
hjælpemotor, hvis effekt, det ikke er lykkedes at
opspore. Men baseret på strøm fra et 48V batteri, er
effekten vel i nabolaget af 15-20 hestekræfter. Det
er tilstrækkeligt til at holde bilen rullende ved
hastigheder under 17 km/t, når dieselmotoren sættes
på standby, og så er effekten jo egentlig
underordnet.
Mild hybrid
Mild hybrid systemet har
nemlig mest til opgave, at hjælpe til, hvor det kan,
fx til at holde brændstofforbruget i ave. Nødvendigt
eller ej… man kører iht. WLTP mellem 13,2 og 14,3 km
på en liter dieselolie. Tallet holder i praksis, og
er lidt svært at forholde sig til, men det er ikke
dårligt, bilens størrelse taget i betragtning.
Systemet hjælper også til at tøjre det store
drejningsmoment på 430 Nm (som når sit maksimum
allerede ved 1500 omdr./min.), så de automatiske
gearskift i 9-trins ZF automatgearkassen sker blidt
og næsten umærkeligt.
Land Rover Discovery Sport
stammer tilbage til 2014, hvor den blev lanceret som
en afløser for Land Rover Freelander – og i al
beskedenhed kalder Land Rover selv den fornyede
model fra 2019 for et facelift. Men det er et
facelift, der vil noget og som bl.a. indebærer, at
man nu anvender den avancerede Premium Transverse
arkitektur, der også benyttes til Range Rover
Evoque. De to biler er da størrelsesmæssigt heller
ikke så forskellige fra hinanden, idet Discovery
Sport måler 4,60 meter i længden – det er kun godt
20 cm længere end Evoque.
Udstrålingen gør
forskellen
Der er da også næsten flere
lighedstræk mellem den nye Land Rover Discovery
Sport og den tilsvarende Range Rover Evoque end med
forgængeren (bortset fra udseendet). Man anvender
langt hen ad vejen den samme teknik, selv frihøjden
på 21,2 cm er i princippet den samme, vadedybden på
60 cm ligeså, men størrelsen og udstrålingen er
naturligvis forskellig.
En Land Rover Discovery
Sport ser ud som en Land Rover. Den har naturligvis
All Wheel Drive, men ikke reduktionsgear. Det gør da
heller ikke så meget med det store spænd i
gearkassen, og med hjælp fra Terrain Response 2
styringssystemet overføres kræfterne perfekt til
underlaget.
Fremragende affjedring
Den prøvekørte bil havde
ikke justerbar affjedring, så man må nøjes med
basis-konfigurationen. Den er da bestemt heller ikke
ringe. Faktisk kunne man iblandt være i tvivl om,
hvorvidt der ikke er lidt luftaffjedring gemt i
systemet, det er der ikke – men adaptive støddæmpere
kan tilkøbes. Og i sagens natur har man glæde af
multilink baghjulsophænget.
Bilen er i det hele taget
ret veludrustet hvad angår teknik. Også hér er der
parallelløb. Ligesom Range Rover Evoque, har
Discovery Sport også fået Touch Pro
infotainment-systemet, så man nu betjener bilens
mange funktioner via touch-skærme. Blandt andet har
man adgang til Apple Car Play, Android Auto,
Wireless opladning og et 4G Wi-Fi hotspot.
Elektronisk hjælp
Trailer stabilitets systemet
hjælper til at undgå og/eller klare en kritisk
situation. Det giver god mening, for Land Rover
Discovery Sport må med 180-hestes motoren trække
3000 kg, dvs. cirka 800 kg mere end bilens selv
vejer. Roll Stability Control er heller ikke dumt,
for bilen lægger op til frisk kørsel, hvilket også
genspejles i fartpræstationerne: 0-100 km/t på 10,5
sekunder.
I terrænet trives den, som
var den en ægte offroader, hvor dimensionerne også
har betydning: Tilkørsels-, frakørsels- og
overkørselsvinkler på respektive 25, 30 og 20 grader
og den klarer, at forcerer stigninger på op til 45
grader.
|