- dit
motormagasin på nettet i samarbejde med danske
radiostationer
Biltest:
Range Rover Evoque 2,0 D180 mild hybrid AWD
Gennemgribende fornyet luksus SUV
af Søren Clauding - januar 2020
Da Range Rover præsenterede den første kompakte
luksus SUV med en god portion offroad indbygget var
der dømt succes. Den er da heller ikke udeblevet.
Flere end 800.000 eksemplarer har fabrikken solgt af
Evoque modellen siden lanceringen for godt otte år
siden. Og der er ingen grund til at tro, at den helt
og gennemgribende nye generation skulle blive en
mindre succes.
Faktisk er den det allerede. Alene i Danmark er der
siden introduktionen sidste år solgt flere hundrede
Evoque. Hvorfor? vores enkle svar er, at den nye bil
sidder endnu mere lige i øjet end forgængeren. Den
er en usædvanlig lækker urban SUV og så kan den
noget, som få andre kan hamle op med: nemlig alt
det, den ser ud til at kunne og måske endda lidt
til. Her bliver man ikke skuffet af, at skue hunden
på hårene.
Offroad i praksis
Hvilken anden SUV kan f.eks. mønstre en vadedybde på
60 cm? Ok, endnu er behovet for det beskedent, hvis
den hovedsageligt skal køre på plan asfalt - så
meget er verdenshavene trods alt ikke steget endnu.
Men den kan, og det er ikke uden betydning. Desuden
sikrer den seneste version af det unikke terræn
response system, at kræfterne leveres helt i
overensstemmelse med underlaget - hvilket gælder,
uanset man kører offroad eller på plan asfalt.
testbilen var udrustet med 21" hjul, der gav en ret
direkte berøring med kørebanen - hvad affjedringen
klarede udmærket.Range Rover Evoque kan også
trække en anhænger på 2 tons. Ganske godt af en bil
på bare 4,37 meters længde. I hvert fald kan man
det, når maskineriet er en af de nye 180 hestes mild
hybrid dieselmotorer.
Mild hybrid giver flere kræfter
Den nye dieselmotor har en elektrisk hjælpemotor,
som giver lidt ekstra power og understøtter det
store drejningsmoment på op til 430 Nm, som leveres
fra 1750-2500 omdrejninger i minuttet. Den er yderst
smidig og samarbejder perfekt med
firehjulstræk-systemet, som leverer kræfterne til de
hjul, hvor behovet er, og den ligeså nye 9-trins
automatgearkasse.
Mild hybrid systemet er baseret på en 48 Volt
0,2 kWh batteripakke, som medvirker til at holde
forbruget af dieselolie på 14,7-13,7 km/l (WLTP).
Det er ikke banebrydende, men et helt realistisk
tal, og med tanke på, at det er en bil, der kan nå
100 km/t på 9,3 sekunder, der kan køre over 200 km/t
og desuden har udmærkede terrænegenskaber,
firehjulstræk og automatgear er tallet ret
fornuftigt.
Ekstra feature
Systemet har i øvrigt den lidt sjove finesse, at
forbrændingsmotoren går i stå ved hastigheder under
17 km/l ved nedbremsning. Da er det fint, at
elmotoren sikrer øjeblikkelig fremdrift og
genstart af dieselmotoren, hvis man hurtigt skal op
i fart igen.
Summa summarum: Range Rover Evoque 180D giver en
meget lækker kørefølelse, og selvfølgelig gør den
velafstemte undervogn også sit. Integrallink
baghjulsophænget stabiliserer bilen forbilledligt.
Unikt design
Designet er moderniseret og der findes ingen biler
magen til. Ikke udvendigt i hvert fald, og
indvendigt er det alene fabrikkens egne større og
dyrere modeller, der leverer noget tilsvarende. Det
er lækket at skærmene i midterkonsollen først melder
sig, når bilen startes op. Men spørgsmålet er, om
ikke Range Rover er gået for vidt med at gemme for
mange funktioner i skærm menuer. Måske ville en
lille håndfuld trykknapper gøre dele af betjeningen
lettere.
Naturligvis vænner man sig hurtigt til, at styre
funktionerne via skærmene, men omvendt er det altid
en udfordring, når man fx kører på ujævnt underlag,
at ramme felterne på skærmene. Og irriterende, når
man så er ved at ramme, at bilen bevæger sig lidt og
man så rammer forbi og igangsætter måske noget
andet, som så skal deaktiveres. Det kan let tage
opmærksomhed fra kørslen.
Trækker op ad
Men det hører til i småtingsafdelingen. Matrix LED
forlygter og elektriske forsæder trækker den
modsatte vej og retfærdiggør langt hen ad vejen en
listepris på godt 850.000 kroner. Billigste Evoque
fås i øvrigt små 300.000 kroner billigere, hvilket
ikke er en ligegyldig prisforskel.Det
er heller ikke uden betydning, at den fuldstændig
nye Range Rover Evoque er større end forgængeren på
alle leder og kanter.
Læs også:
Range Rover hæver barren og sænker prisen >>>
Vi har prøvekørt den helt nye Range Rover Evoque
med 180 hestes mild hybrid dieselmotor på
skiftende underlag. Fuld HD. Testrapporten er på
vej.
Model:
Range Rover Evoque 2,0 D180 MHEV First
Edition AWD Aut. BEMÆRK: First Edition er
udgået, men bilen er næsten identisk med
HSE.