- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jeep Wrangler 4xe Unlimited Rubicon Plug-in Hybrid
Test på skiftespor i pagt med naturen
Af Søren Clauding – april 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. maj er skiftedag. Præcis den dag overgår importen af FCA (Fiat, Chrysler, Alfa-Romeo og ikke mindst Jeep m.fl.) til K.W.Bruun som en logisk konsekvens af sammenlægningen af FCA og PSA, som K.W.Bruun i forvejen repræsenterede i Danmark. Så helt konkret var prøvekørslen af Jeep Wrangler 4xe Rubicon Plug-in Hybrid en test på skiftesporet. Måske den sidste på danske nummerplader af den legendariske amerikanske off-roader. Hvem ved?

For prisen er ikke præcis konkurrencedygtig, og det er tvivlsomt om K.W.Bruun kan gøre den det. 1.150.750 kroner var listeprisen, og vi mener ”var”, for bilen kan ikke bestilles og er heller ikke længere prissat på firmaets snart udløbne webside. Det skyldes først og fremmest, at den (selvom det var 4xe versionen, som er en plug-in hybrid, vi prøvekørte) bruger så meget benzin, at den ikke kan få andel i regeringens afgiftsrabat. Hvilket egentlig er ganske meningsfuldt, for ”grøn” i ordets grund-betydning (og her taler vi ikke om farven) er den ikke.

Ingen traditionel personbil
Men en Jeep Wrangler 4xe Rubicon er heller ikke en personbil i traditionel forstand. Så hvad man vil gøre med den i Danmark, står indtil videre hen i det uvisse. Det gør den imidlertid ikke mindre spændende som køretøj. Og se også ræsonnementet sidst i artiklen...

Vi har tidligere prøvekørte Jeep Wrangler Unlimited. Med tilnavnet Rubicon refereres der til det berømte ondulerende Rubicon off-road sport i Californien. Kan en off-roader håndtere det spor, er den noget, faktisk langt mere end bare ”noget”. Det kan Wrangleren, for øvrigt med eller uden Rubicon og med eller uden plug-in. Men det særlige er, at Rubicon versionen bl.a. er iført 17” M&S dæk med en kolossal høj dækprofil og slidbaneklodser, som var den en traktor.

Bygget til udfordringer
I praksis kører den formentlig endnu bedre end en almindelig traktor, for den er bygget til de mest uvejsomme udfordringer. Den har en vadedybde på 76 cm, en frihøjde på over 25 cm og 380 hestekræfter, fordelt på de fire trækkende hjul. Den har reduktionsgear og endda er gearkassen en 8-trins automatgearkasse. Den er et godt mix mellem en personbil og en brutal terræn betvinger.

Og så har den også et 17,3 kWh 400 Volts batteri. Det bruger den til at trække en 145 hestes permanent magnet synkron elmotor, som er bygget sammen med den samme 2-liters 4-cylindrede turbobenzinmotor på 272 hk, som normalt driver Wrangleren. Sidstnævnte præsterer også op til 400 Nm, som i samarbejde med elmotorens 245 Nm leverer et system drejningsmoment på op til 637 Nm. Det er ret meget, skulle vi hilse at sige.

Hurtig og langsom
Elmotoren gør det muligt at skubbe (hvis ikke firehjulstrækket er koblet til er Wrangleren nemlig baghjulstrukken) den over 2,3 tons tunge plug-in’er fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder. Det er 1,2 sekunder hurtigere end den ”almindelige” Wrangler. Det gælder dog nok ikke i Rubicon sporet, og derfor er spørgsmålet: Hvor gælder det så, ja, altså på almindelig asfaltvej, det kan vi godt lige regne ud, men hvor meget betyder det egentlig i sådan en bil?

Topfarten er 156 km/t og den har vi ikke forsøgt os med, men de 130 km/t på danske motorveje... Nej, det var ingen fornøjelse, det er ikke dér, den hører til. Rubicon udgaven er i øvrigt langsommere på toppen end Wrangler Unlimited med samme benzinmotor men uden elektriske kræfter. Vi gætter på at det skyldes en neddrosling af topfarten på grund af de voldsomme terrændæk.


Ustabil ved høj fart

Det vil i givet fald give god mening ud fra et trafiksikkerheds synspunkt. Rubicon plug-in er nemlig ret ustabil ved høj fart, og når det blæser fra siden bliver det bestem ikke bedre. Det skyldes selvklart de store hjul, den store frihøjde, den store højde i det hele taget på 1,89 meter, men også bilens baghjulstræk. Plus placeringen af det forholdsvis store batteri under bagsædet, dvs. i bilens bageste halvdel.

Hvor i Danmark den hører til, skal vi ikke give svaret på. De kunder, der er til en sådan bil, fordi de har noget at bruge den til, eller simpelthen bare synes den er en fed bil – hvilket er fair nok – er næppe mange. Men indrømmet, dens egenskaber er ligeså unikke som dens udseende.


Benzinsluger
Det samme er dens benzinforbrug. Omkring 8 kilometer på literen, når den ikke har mere strøm på batteriet. Nej, den er ikke grøn. På den anden side: Hvis man kan klare sig med en rækkevidde på godt 40 kilometer og de tilhørende 145 hestekræfter, er den jo i hvert fald grønnere end hvis man alene kører på benzin. Men glem ikke, at det nu engang koster mere elektricitet at fylde et 17,3 kWh batteri end et på fx 10 kWh. Derfor koster det også mere at køre elektrisk i en Wrangler Rubicon end i en almindelige plug-in hybrid, simpelthen på grund af det større energiforbrug.

N
år al den skepsis så er udtrykt, er det klart at køretøjet også i positiv forstand har en del at byde på. Den løbende afgift er lavere og kan man køre en del elektrisk er det også helt fint. Hvis man mest kører rundt på et stort grundstykke/landområde er det også lettere at tilføre energi fra en ladeboks på husmuren. Strømmen kan endvidere gemmes, så man eksempelvis kan køre rundt med Jeep’en inde i bymidten uden at forurene med udstødningsgasser.

Naturvenlig
Men sandt at sige er den 4,79 meter lange bil ikke det letteste køretøj at finde parkeringspladser til. Det gør den meget mere nyttig ude i terrænet, ude i naturen, hvor ingen andre biler kan komme frem. Er de elektriske kræfter tilstrækkelige, kan man køre rundt uden at forværre luftkvaliteten for dyrelivet og insekterne eller det, der gror på marken. Egentlig en tiltalende tanke, at tage hensyn til naturen og ikke kun luftkvaliteten i de store byer.

Og da plug-in’en bortset fra en reduceret anhængervægt til 1587 liter egentlig giver den samme frihed som den Wrangler Unlimited, vi prøvede for to år siden, er dens allerstørste styrke, at man kan køre rundt i den uden at forurene naturen, så længe strømmen rækker. Den er dyrere og ikke nødvendigvis mindre forurenende end den konventionelle ”ICE-version”, men PHEV’en er naturvenlig og det kan naturelskere utvivlsomt godt bruge til noget.





En god feature er front-kameraet, så man kan se hvor man kører hen - for den store karakteristiske motorhjelm skjuler mangt og meget.


Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara test >>>







Model:

Jeep Wrangler 4xe Unlimited 2,0 PHEV Rubicon 8 aut. 4X4

Listepris:

Kr. 1.150.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbo benzin, 272 hk 400 Nm/3000 omdr./min. Permanent magnet synkron elmotor, 145 hk, 245 Nm. System: 380 hk, 637 Nm. 4X4. Reduktionsgear. Spærredifferentiale på bagakslen. 8 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

6,4  sek./ 156 km/t/ 24,4-28,5 km/l/ 79 g/km.

Hjul, for / bag:

255/75-17

Længde:

4,79 meter

Frihøjde:

25,3 cm

Bagagerum:

533-1044 liter

Anhængervægt: 1587 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 17” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Højdejusterbart rat. 2 zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 8,4” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Alpine audio anlæg. 2 års garanti. 2 års lak garanti. 7 års garanti mod rustgennemtæring. Tilkøb er muligt

















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt