1. maj er skiftedag. Præcis den dag overgår importen
af FCA (Fiat, Chrysler, Alfa-Romeo og ikke mindst
Jeep m.fl.) til K.W.Bruun som en logisk konsekvens
af sammenlægningen af FCA og PSA, som K.W.Bruun i
forvejen repræsenterede i Danmark. Så helt konkret
var prøvekørslen af Jeep Wrangler 4xe Rubicon
Plug-in Hybrid en test på skiftesporet. Måske den
sidste på danske nummerplader af den legendariske
amerikanske off-roader. Hvem ved?
For prisen er ikke præcis konkurrencedygtig, og det
er tvivlsomt om K.W.Bruun kan gøre den det.
1.150.750 kroner var listeprisen, og vi mener ”var”,
for bilen kan ikke bestilles og er heller ikke
længere prissat på firmaets snart udløbne webside.
Det skyldes først og fremmest, at den (selvom det
var 4xe versionen, som er en plug-in hybrid, vi
prøvekørte) bruger så meget benzin, at den ikke kan
få andel i regeringens afgiftsrabat. Hvilket
egentlig er ganske meningsfuldt, for ”grøn” i ordets
grund-betydning (og her taler vi ikke om farven) er
den ikke.
Ingen traditionel personbil
Men en Jeep Wrangler 4xe Rubicon er heller ikke en
personbil i traditionel forstand. Så hvad man vil
gøre med den i Danmark, står indtil videre hen i det
uvisse. Det gør den imidlertid ikke mindre spændende
som køretøj. Og se også ræsonnementet sidst i
artiklen...
Vi har tidligere
prøvekørte Jeep Wrangler Unlimited. Med tilnavnet
Rubicon refereres der til det berømte ondulerende
Rubicon off-road sport i Californien. Kan en
off-roader håndtere det spor, er den noget, faktisk
langt mere end bare ”noget”. Det kan Wrangleren, for
øvrigt med eller uden Rubicon og med eller uden
plug-in. Men det særlige er, at Rubicon versionen
bl.a. er iført 17” M&S dæk med en kolossal høj
dækprofil og slidbaneklodser, som var den en
traktor.
Bygget til udfordringer
I praksis kører den formentlig endnu bedre end en
almindelig traktor, for den er bygget til de mest
uvejsomme udfordringer. Den har en vadedybde på 76
cm, en frihøjde på over 25 cm og 380 hestekræfter,
fordelt på de fire trækkende hjul. Den har
reduktionsgear og endda er gearkassen en 8-trins
automatgearkasse. Den er et godt mix mellem en
personbil og en brutal terræn betvinger.
Og så har den også et 17,3 kWh 400 Volts
batteri. Det bruger den til at trække en 145 hestes
permanent magnet synkron elmotor, som er bygget
sammen med den samme 2-liters 4-cylindrede
turbobenzinmotor på 272 hk, som normalt driver
Wrangleren. Sidstnævnte præsterer også op til 400
Nm, som i samarbejde med elmotorens 245 Nm leverer
et system drejningsmoment på op til 637 Nm. Det er
ret meget, skulle vi hilse at sige.
Hurtig og langsom
Elmotoren gør det muligt at skubbe (hvis ikke
firehjulstrækket er koblet til er Wrangleren nemlig
baghjulstrukken) den over 2,3 tons tunge plug-in’er
fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder. Det er 1,2 sekunder
hurtigere end den ”almindelige” Wrangler. Det gælder
dog nok ikke i Rubicon sporet, og derfor er
spørgsmålet: Hvor gælder det så, ja, altså på
almindelig asfaltvej, det kan vi godt lige regne ud,
men hvor meget betyder det egentlig i sådan en bil?
Topfarten er 156 km/t og den har vi ikke
forsøgt os med, men de 130 km/t på danske
motorveje... Nej, det var ingen fornøjelse, det er
ikke dér, den hører til. Rubicon udgaven er i øvrigt
langsommere på toppen end Wrangler Unlimited med
samme benzinmotor men uden elektriske kræfter. Vi
gætter på at det skyldes en neddrosling af topfarten
på grund af de voldsomme terrændæk.
Ustabil ved høj fart
Det vil i givet fald give god mening ud fra et
trafiksikkerheds synspunkt. Rubicon plug-in er
nemlig ret ustabil ved høj fart, og når det blæser
fra siden bliver det bestem ikke bedre. Det skyldes
selvklart de store hjul, den store frihøjde, den
store højde i det hele taget på 1,89 meter, men også
bilens baghjulstræk. Plus placeringen af det
forholdsvis store batteri under bagsædet, dvs. i
bilens bageste halvdel.
Hvor i
Danmark den hører til, skal vi ikke give svaret på.
De kunder, der er til en sådan bil, fordi de har
noget at bruge den til, eller simpelthen bare synes
den er en fed bil – hvilket er fair nok – er næppe
mange. Men indrømmet, dens egenskaber er ligeså
unikke som dens udseende.
Benzinsluger
Det samme er dens benzinforbrug. Omkring 8 kilometer
på literen, når den ikke har mere strøm på
batteriet. Nej, den er ikke grøn. På den anden side:
Hvis man kan klare sig med en rækkevidde på godt 40
kilometer og de tilhørende 145 hestekræfter, er den
jo i hvert fald grønnere end hvis man alene kører på
benzin. Men glem ikke, at det nu engang koster mere
elektricitet at fylde et 17,3 kWh batteri end et på
fx 10 kWh. Derfor koster det også mere at køre
elektrisk i en Wrangler Rubicon end i en almindelige
plug-in hybrid, simpelthen på grund af det større
energiforbrug.
Når al den skepsis så er udtrykt, er det klart
at køretøjet også i positiv forstand har en del at
byde på. Den løbende afgift er lavere og kan man
køre en del elektrisk er det også helt fint. Hvis
man mest kører rundt på et stort
grundstykke/landområde er det også lettere at
tilføre energi fra en ladeboks på husmuren. Strømmen
kan endvidere gemmes, så man eksempelvis kan køre
rundt med Jeep’en inde i bymidten uden at forurene
med udstødningsgasser.
Naturvenlig Men sandt at sige er den
4,79 meter lange bil ikke det letteste køretøj at
finde parkeringspladser til. Det gør den meget mere
nyttig ude i terrænet, ude i naturen, hvor ingen
andre biler kan komme frem. Er de elektriske kræfter
tilstrækkelige, kan man køre rundt uden at forværre
luftkvaliteten for dyrelivet og insekterne eller
det, der gror på marken. Egentlig en tiltalende
tanke, at tage hensyn til naturen og ikke kun
luftkvaliteten i de store byer.
Og da plug-in’en bortset fra en reduceret
anhængervægt til 1587 liter egentlig giver den samme
frihed som den Wrangler Unlimited, vi prøvede for to
år siden, er dens allerstørste styrke, at man kan
køre rundt i den uden at forurene naturen, så længe
strømmen rækker. Den er dyrere og ikke nødvendigvis
mindre forurenende end den konventionelle
”ICE-version”, men PHEV’en er naturvenlig og det kan
naturelskere utvivlsomt godt bruge til noget.
En god feature er front-kameraet, så man kan se hvor
man kører hen - for den store karakteristiske
motorhjelm skjuler mangt og meget.
|
|
|
|
Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>
Læs også:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara test >>>
Model:
|
Jeep Wrangler 4xe Unlimited 2,0 PHEV Rubicon 8 aut.
4X4
|
Listepris:
|
Kr. 1.150.000
|
Motor og
transmission:
|
4 cyl. 2,0 turbo
benzin, 272 hk 400 Nm/3000 omdr./min.
Permanent magnet synkron elmotor, 145 hk,
245 Nm. System: 380 hk, 637 Nm. 4X4.
Reduktionsgear. Spærredifferentiale på
bagakslen. 8 trins A/T.
|
Præstationer:
acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2
udledning (WLTP):
|
6,4 sek./ 156
km/t/ 24,4-28,5 km/l/ 79 g/km.
|
Hjul, for / bag:
|
255/75-17
|
Længde:
|
4,79 meter
|
Frihøjde:
|
25,3 cm
|
Bagagerum:
|
533-1044 liter
|
Anhængervægt: |
1587 kg |
Værd at bemærke:
|
ABS. EBD. ESC. Aut.
nødbremse. 17” alufælge. Fuld LED.
P-sensorer for og bag. Højdejusterbart rat.
2 zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås.
El-justerbare sidespejle. El-sideruder for
og bag. Fartpilot. Sædevarme. 8,4” touch screen. Bakkamera. USB og AUX.
Bluetooth. Navigation. Alpine audio anlæg. 2
års garanti. 2 års lak garanti. 7 års
garanti mod rustgennemtæring. Tilkøb er
muligt
|
|
|
|