- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Jeep Wrangler Unlimited

2,0T Sahara 8 aut.4X4

Iøjefaldende livsstilsbil og ærlig slider


Af Søren Clauding – april 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man kan ikke komme uden om, at den vækker opsigt. Ikke mindst blandt de yngste samfundsborgere, såvel piger som drenge, der givetvis genkender deres legetøjsbiler. Og farven gør også sit. Den har imidlertid mange muligheder og man kan godt kalde den en livsstilsbil. Men under det hele gemmer sig en ærlig slider, en bil, der har gennemkørt det legendariske Rubicon spor i Californien med karakteren 7 ud af 10. Hvilket på almindelig dansk betyder: Meget, meget godt.



Jeep Wrangler er tro mod sit ophav. Willys Jeep fra 1941 havde en god andel i amerikanernes succes under 2. verdenskrig. Den var terrængående på en måde, ingen dengang før havde oplevet. De egenskaber er ført videre i Jeep Wrangler. OK, Jeep er på ingen måde længere ene på markedet for terrængående slidere, og sandt at sige har vi da også Jeep mistænkt for at have forceret udviklingen, så man kunne præsentere bilen på Genève Motor Show tilbage i 2018. For allerede da var det almindelig kendt, at Land Rover var på vej med en helt ny Defender, men konkurrence er ofte en god ting, så det er helt OK.


Den oprindelige Willys Jeep fra 1941 - slægtskabet med den moderne Jeep Wrangler fornægter sig ikke.


Hver deres spor

Defenderen er i mellemtiden blevet præsenteret, og uden at have kørt den endnu, er vi ret sikre på, at de to ærkerivaler er kørt ud af hvert deres spor. I alle tilfælde læner Wrangler sit visuelt mere op ad Willys oprindelige kreation, og hvor de teknologiske løsninger synes, at være opprioriteret i den nye Defender, holder Jeep sig til det mere basale.

 

Ikke, at Jeep Wrangler ikke også har moderne kørehjælpemidler, og den har da også elektronisk styring af drivlinen, som inkluderer reduktionsgear og en 8-trins automatgearkasse. Men den er mere rå i sit udtryk, og så tilbyder den meget af det, som måske skal få en amerikaner til at købe den, især hvis han kommer fra Californien. Forruden kan åbnes, hele overdelen kan sektionsvis afmonteres og der er indbygget et gigantisk styrtbøjlebur, som beskytter, selvom man under californiske varmegrader og bestandigt solskin vælger at køre topløs.



Anderledes i kolde Danmark

Vi prøvede ikke noget af det. Det var regnvejr meget af tiden, da vi kørte Jeep i Danmark, trods en mild vinter var det også koldt, så vi nøjedes med at forestille os, at det givet vis er en fornøjelse, at flintre ud af store brede stillehavsstrande i 35 grader, med sus i håret og fuld udnyttelse af bilen som eyecatcher, men altså en eyecatcher, der også kan noget.

 

Vi forsøgte, at finde et værdigt alternativ til Rubicon sporet her i Danmark, og gav op. Den største udfordring fandt vi i en grusgrav, hvor man i Jeepen færdedes helt uproblematisk (se on-board videoen her på siden). Det afslørede dog, at undervognen er glimrende til uvejsomt terræn, at frihøjden på over 24 cm ikke blot er for sjov, men også at en bil, der er ligeså høj som den er bred og desuden har et højt tyngdepunkt, naturligvis skal betjenes med en vis varsomhed. Det regnede i øvrigt meget, men ikke så meget at vadedybden på 76,2 cm kunne afprøves…

 

Kraftværk, der vil noget

Fortil har man monteret en 2-liters 4-cylindret turbo benzinmotor, der yder op til 272 hestekræfter og et gigantisk drejningsmoment på op til 4000 Nm. Jeepen havde også differentialespær og store næsten ballonagtige 255 mm brede 70 procent terrændæk, monteret på 18” fælge. Det giver et super greb i underlaget ude i terrænet, men også et ret godt vejgreb på regnvåd plan asfalt, hvor man må formodes, at en Jeep i Danmark også vil færdes en del.


 


Gennem kurverne skal man dog være noget varsom. Den krænger ikke nævneværdigt, selvom affjedringen ikke er ubehagelig ukomfortabel. Men de mange kræfter og det effektive automatgear gør, at man med lethed kan nå 100 km/t på de officielle 7,6 sekunder. Topfarten på 180 km/t har vi ikke prøvet, men den er vel også mere blot et officielt tal. I USA må man ikke køre så hurtigt, i Europa har vi ikke lyst til det, med mindre bilen er skabt til det, og det skal i hvert fald ikke være i kraftigt blæsevejr.

 

Rigtig god med 4X4

Faktisk kunne en Jeep Wrangler måske være god med en stor anhænger, og den må trække 2,5 tons. En fancy campingvogn bag på og man vækker endnu mere opsigt. Men igen: funktionelt hænger det godt sammen at køre med firehjulstræk og anhænger, især når det er vådt eller underlaget er blødt. Når Jeepen ikke kører i 4X4 har den træk på baghjulene. Derfor var oplevelsen også, at bilen med firehjulstræk var i bedre balance og føltes mere rigtig. Til gengæld stiger benzinforbruget i 4X4.

 

Den prøvekørte Jeep Wrangler Sahara med hvide nummerplader koster små 950.000 kroner og den havde yderligere fået ekstraudstyr, så totalprisen endte på 1.030.000 kroner. Det er mange penge, og med et benzinforbrug iht. WLTP på 9,1 km/l samt en årlig afgift på 5.460 kroner skal driftskontoen være velbeslået. Billigere er det naturligvis at købe bilen som van, da er prisen 656.000 kroner inklusiv moms.


Dørene fastholdes med remme, så belastningen af hængslerne reduceres.

 

Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>

Vi har prøvekørt den spektakulære og effektive, trail-ratede moderne udgave af den legendariske Willys Jeep i det nærmeste man kan komme det berømte Rubicon spor i regnfulde Danmark. Fuld HD.





Willys Jeep ikonet går igen mange steder i Wrangleren, bl.a. på gearvælgeren.

Model:

Jeep Wrangler Unlimited 2,0T Sahara 8 aut. 4X4

Listepris:

Kr. 945.000

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbo benzin. 272 hk. 400 Nm/3000 omdr./min. 4X4. Reduktionsgear. Spærredifferentiale på bagakslen. 8 trins A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,6  sek./ 180 km/t/ 9,1 km/l/ 255 g/km.

Hjul, for / bag:

255/70-18

Længde:

4,88 meter

Frihøjde:

24,2 cm

Bagagerum:

548 liter

Anhængervægt: 2495 kg

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Fuld LED. P-sensorer for og bag. Højdejusterbart rat. 2 zone Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. 7” touch screen. Bakkamera. USB og AUX. Bluetooth. Navigation. Alpine audio anlæg.





Kabinepladsen er fremragende både fortil og bagtil.











Taget kan afmonteres sektionsvis.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt