Man kan ikke komme uden om,
at den vækker opsigt. Ikke mindst blandt de yngste
samfundsborgere, såvel piger som drenge, der
givetvis genkender deres legetøjsbiler. Og farven
gør også sit. Den har imidlertid mange muligheder og
man kan godt kalde den en livsstilsbil. Men under
det hele gemmer sig en ærlig slider, en bil, der har
gennemkørt det legendariske Rubicon spor i
Californien med karakteren 7 ud af 10. Hvilket på
almindelig dansk betyder: Meget, meget godt.
Jeep Wrangler er tro mod sit
ophav. Willys Jeep fra 1941 havde en god andel i
amerikanernes succes under 2. verdenskrig. Den var
terrængående på en måde, ingen dengang før havde
oplevet. De egenskaber er ført videre i Jeep
Wrangler. OK, Jeep er på ingen måde længere ene på
markedet for terrængående slidere, og sandt at sige
har vi da også Jeep mistænkt for at have forceret
udviklingen, så man kunne præsentere bilen på Genève
Motor Show tilbage i 2018. For allerede da var det
almindelig kendt, at Land Rover var på vej med en
helt ny Defender, men konkurrence er ofte en god
ting, så det er helt OK.
Den oprindelige Willys Jeep
fra 1941 - slægtskabet med den moderne Jeep Wrangler
fornægter sig ikke.
Hver deres spor
Defenderen er i mellemtiden
blevet præsenteret, og uden at have kørt den endnu,
er vi ret sikre på, at de to ærkerivaler er kørt ud
af hvert deres spor. I alle tilfælde læner Wrangler
sit visuelt mere op ad Willys oprindelige kreation,
og hvor de teknologiske løsninger synes, at være
opprioriteret i den nye Defender, holder Jeep sig
til det mere basale.
Ikke, at Jeep Wrangler ikke
også har moderne kørehjælpemidler, og den har da
også elektronisk styring af drivlinen, som
inkluderer reduktionsgear og en 8-trins
automatgearkasse. Men den er mere rå i sit udtryk,
og så tilbyder den meget af det, som måske skal få
en amerikaner til at købe den, især hvis han kommer
fra Californien. Forruden kan åbnes, hele overdelen
kan sektionsvis afmonteres og der er indbygget et
gigantisk styrtbøjlebur, som beskytter, selvom man
under californiske varmegrader og bestandigt solskin
vælger at køre topløs.
Anderledes i kolde Danmark
Vi prøvede ikke noget af det.
Det var regnvejr meget af tiden, da vi kørte Jeep i
Danmark, trods en mild vinter var det også koldt, så
vi nøjedes med at forestille os, at det givet vis er
en fornøjelse, at flintre ud af store brede
stillehavsstrande i 35 grader, med sus i håret og
fuld udnyttelse af bilen som eyecatcher, men altså
en eyecatcher, der også kan noget.
Vi forsøgte, at finde et
værdigt alternativ til Rubicon sporet her i Danmark,
og gav op. Den største udfordring fandt vi i en
grusgrav, hvor man i Jeepen færdedes helt
uproblematisk (se on-board videoen her på siden).
Det afslørede dog, at undervognen er glimrende til
uvejsomt terræn, at frihøjden på over 24 cm ikke
blot er for sjov, men også at en bil, der er ligeså
høj som den er bred og desuden har et højt
tyngdepunkt, naturligvis skal betjenes med en vis
varsomhed. Det regnede i øvrigt meget, men ikke så
meget at vadedybden på 76,2 cm kunne afprøves…
Kraftværk, der vil noget
Fortil har man monteret en
2-liters 4-cylindret turbo benzinmotor, der yder op
til 272 hestekræfter og et gigantisk drejningsmoment
på op til 4000 Nm. Jeepen havde også
differentialespær og store næsten ballonagtige 255
mm brede 70 procent terrændæk, monteret på 18”
fælge. Det giver et super greb i underlaget ude i
terrænet, men også et ret godt vejgreb på regnvåd
plan asfalt, hvor man må formodes, at en Jeep i
Danmark også vil færdes en del.
Gennem kurverne skal man dog
være noget varsom. Den krænger ikke nævneværdigt,
selvom affjedringen ikke er ubehagelig ukomfortabel.
Men de mange kræfter og det effektive automatgear
gør, at man med lethed kan nå 100 km/t på de
officielle 7,6 sekunder. Topfarten på 180 km/t har
vi ikke prøvet, men den er vel også mere blot et
officielt tal. I USA må man ikke køre så hurtigt, i
Europa har vi ikke lyst til det, med mindre bilen er
skabt til det, og det skal i hvert fald ikke være i
kraftigt blæsevejr.
Rigtig god med 4X4
Faktisk kunne en Jeep
Wrangler måske være god med en stor anhænger, og den
må trække 2,5 tons. En fancy campingvogn bag på og
man vækker endnu mere opsigt. Men igen: funktionelt
hænger det godt sammen at køre med firehjulstræk og
anhænger, især når det er vådt eller underlaget er
blødt. Når Jeepen ikke kører i 4X4 har den træk på
baghjulene. Derfor var oplevelsen også, at bilen med
firehjulstræk var i bedre balance og føltes mere
rigtig. Til gengæld stiger benzinforbruget i 4X4.
Den prøvekørte Jeep Wrangler
Sahara med hvide nummerplader koster små 950.000
kroner og den havde yderligere fået ekstraudstyr, så
totalprisen endte på 1.030.000 kroner. Det er mange
penge, og med et benzinforbrug iht. WLTP på 9,1 km/l
samt en årlig afgift på 5.460 kroner skal
driftskontoen være velbeslået. Billigere er det
naturligvis at købe bilen som van, da er prisen
656.000 kroner inklusiv moms.
Dørene fastholdes med remme,
så belastningen af hængslerne reduceres.
|