- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Honda Civic e:HEV

2,0i-MMD Hybrid eCVT


Det bedste fra to verdener – og flere dertil


Af Søren Clauding – december 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da Honda første gang præsenterede deres banebrydende e:HEV teknik var verden ikke parat. Siden har den fundet vej ind i tre af Hondas avancerede biler og med den nye Honda Civic e:HEV får den fjerde Honda model fordel af teknikken, der parrer det bedste fra to verdener og flere til, hvis man ser tingene i et bredere perspektiv. Og det er verden så småt ved at være moden til – heldigvis.

 

På samme måde som ikke mindst landsmændene hos Toyota har gjort det, har også Honda for længst indset, at verdens klimatiske og miljømæssige udfordringer ikke på den korte og mellemlange bane – og måske heller ikke på den lange bane – kan håndteres fuldt elektrisk. Elektrisk mobilitet er en del af fremtiden, men på ingen måde den eneste. Bl.a. fordi der slet ikke findes de ressourcer på Jordkloden, som er nødvendige for at sikre at alle verdens 1,5 milliarder biler kan være elektriske.

 

Fuldt elektrisk med et lille bitte batteri

Selvom Honda også producerer elbiler, hvilket mest skyldes markedets efterspørgsmål, og en bilproducent bliver nu engang nødt til at tjene penge, er fabrikkens fokus på den unikke teknologi, som er baseret på et ganske lille batteri kombineret med en yderst økonomisk benzinmotor. Hvis benzinmotoren oven i købet drives af syntetisk CO2 neutral fossilfri benzin, hvad mange anser for at være fremtiden, kører man 100 procent CO2 neutralt og øger derved ikke udslippet af CO2 i atmosfæren.

 

Den teknik er nu også bygget ind i den helt nye Honda Civic. Derved løser Honda også den anden udfordring, som især hos Honda altid har haft meget stor betydning: Bilens unikke køreegenskaber. Det er af særlig stor betydning for Honda Civic, som traditionelt er agil, spændende og dynamisk. Det er noget, som ingen Civic-kører ønsker at give afkald på, og det kommer man heller ikke til med den nye Civic e:HEV.



Civic er meget let

Fordi batteriet er lille, på beskedne 1,05 kWh, driver man ikke rovdrift på verdens ressourcer som det ene, men man går heller ikke på kompromis med køredynamikken, for teknikken er let. Faktisk vejer batteriet blot 36 kg, og da benzinmotoren er en Atkinson Cycle motor uden turbolader, sparer man også vægt dér. Resultatet er en egenvægt på blot 1442 kg, hvilket er ganske beskedent for en 4,55 meter lang mellemklassebil, hvor der på ingen måde er gået på kompromis med fx det bageste hjulophæng, som fortsat er af multilink typen. Et andet eksempel er den forholdsvis store bagklap (givet af bilens coupéagtige form), som er fremstillet i ultra lette kompositmaterialer (læs mere om Honda Civic hér >>>). Som bekendt hænger god køredynamik direkte sammen med lav vægt.

 

Hvad fremdriften angår, træder den unikke drivline i karakter. E:HEV teknikken består af en elektrisk fremdriftsmotor, med andre ord er den nye Civic fuldt elektrisk. Men der gøres op med de gigantiske batterier, som også er temmelig kostbare, bl.a. fordi batteriproducenterne fx i Kina tager sig ganske godt betalt. I stedet sikrer den ultraøkonomiske benzinmotor, at der til stadighed er strøm nok på det lille batteri til at drive elmotoren (og bilen). Faktisk i en sådan grad, at man har op til 184 hestekræfter og et i princippet konstant drejningsmoment på 315 Nm til rådighed.



Elegant præcision

0-100 km/t på 7,8 sekunder og en topfart på 180 km/t er de rå tal. Men hvad tallene ikke beskriver er den overbevisende følelse der opstår, når man i hurtige kurveforløb med elegant præcision styrer den lineære kraftformidling til de trækkende forhjul. Det er ganske enkelt en fornøjelse, at køre den bil. Og savner man det gammeldags ”turbotryk”, træder man blot lidt mere på speederen eller skifter over i Sport-mode, så får man ”turbotryk” for alle pengene.

 

Og a-pro-pos penge: En bred vifte af prøvekørsler har fastslået, at WLTP-tallet på 20 km/l i den prøvekørte version med 235 mm brede 18” hjul, klart er opnåeligt. Med 17” hjul når man endda 21,3 km/l. Undertegnede ramte lidt under, men jeg afprøvede også bilen på forskellige ikke nødvendigvis særlig benzinøkonomiske måder undervejs. Det udløser et CO2 udslip på 114 g/km, hvilket er helt realistisk og ikke sammenligneligt med de gamle NEDC-tal, som fortsat rumsterer rundt i forskellige beregningsmetoder og afgiftsfastlæggelser, og forplumrer det klare billede.



Fordelagtig købspris

Desuden har Honda kunnet opnå en endda særdeles fordelagtig prissætning, hvor den billigste og udmærket udstyrede version koster 355.000 kroner (husk at prisen bl.a. inkluderer elbilernes naturlige automatgear), mens den prøvekørte high-spec Advance udgave koster 440.000 kroner – hvilket også er en god pris.

 

Det ”naturlige” automatgear er baseret på, at bilen som el-bil egentlig blot har ét gear. Men den har jo også en benzinmotor, der, for at fungere økonomisk optimalt, roterer med de omdrejningstal, der sikrer strømiveauet på batteriet. Det gør den via en eCVT gearkasse, og den har Honda benyttet til at skabe en lille gimmick, som i øvrigt er ganske fornuftig: Når man træder speederen i bund, hører man benzinmotoren, men den følger accelerationen, som var den direkte forbundet med de trækkende hjul.

 

Kunstige trin med mening

Det er den naturligvis ikke (eller i hvert fald kun ved høj fart, hvor den momentant forbindes direkte til de trækkende hjul, fordi det er det forbrugsmæssige optimale). Men den skifter også gear undervejs i det, man kan kalde kunstige trin. Det har dels en emotionel funktion, som trækker spor ind i fortiden, men det giver også mening, for jo hurtigere man kører, jo mere strøm skal batteriet levere, og jo mere belastes benzinmotor og dens tilhørende transmission for at sikre batteriniveauet. Ret interessant, faktisk.



Alt det er pakket ind i et smart, moderne og tiltrækkende design. Den nye Civic er så praktisk, som en coupéagtig 5-personers bil nu kan være det, med et rimeligt bagagerum på 410 liter, der kan øges til 1220 liter med nedfældede bagsæder. Bagsædepladsen er forbavsende god og indstigningsforholdende acceptable for en 1,41 meter høj bil, der jo ikke har et gigantisk batteri liggende under vognbunden.

 

Udstyret inkluderer førnævnte 18” alufælge, læder/kunstlæder-sæder med elektrisk justerbare forsæder med justerbar lændestøtte i førersædet, ratvarme, glastag, bakkamera, p-sensorer for og bag, Bose-anlæg med 12 højtalere, navigation og fremragende adaptivt LED-forlys med meget hurtig og præcis op- og nedblænding. Oven i det får man 3 års garanti.


Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Honca Civic e:HEV præsentation >>>
On-board videotest: Honda Civic e:HEV

Den nye Honda Civic med den avancerede e:HEV teknik er en ganske særlig bil, som kombinerer ultimativ køreglæde med miljø-fornuftige egenskaber. Vi demonstrerer bl.a. den unikke drivline med de på en måde virtuelle gearskift. Fuld HD.







Model:

Honda Civic e:HEV 2,0i-MMD Hybrid eCVT Advance

Listepris:

Kr. 439.990

Motor og transmission:

El-motor: 184 hk (135 kW), 315 Nm. 4 cyl. 2-liter benzinmotor, 143 hk (105 kW), 131 Nm. E-CVT én-gears automatik.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

7,8 sek./ 190 km/t. 20 km/l/ 114 g/km.

Længde:

4,55 meter

Højde:

1,41 meter

Frihøjde: 12,8 cm

Bagagerum:

410-1220 liter

Værd at bemærke:

18" alufælge. 235/40-18 dæk. Fuld LED forlygter med aut. fjernlys. Nøglefri betjening. Ratvarme. 2-zone klimaanlæg. Læder/kunstlæder sæder. 8-vejs el-førersæde. 4-vejs el-passagerforsæde. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. Bakkamera. 10,2" touch-skærm med navigation. P-sensorer for og bag. Regnsensor. Glastag.  MyHonda+ app.


Link til importøren















Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt