Da Honda første gang
præsenterede deres banebrydende e:HEV teknik var
verden ikke parat. Siden har den fundet vej ind i
tre af Hondas avancerede biler og med den nye Honda
Civic e:HEV får den fjerde Honda model fordel af
teknikken, der parrer det bedste fra to verdener og
flere til, hvis man ser tingene i et bredere
perspektiv. Og det er verden så småt ved at være
moden til – heldigvis.
På samme måde som ikke mindst
landsmændene hos Toyota har gjort det, har også
Honda for længst indset, at verdens klimatiske og
miljømæssige udfordringer ikke på den korte og
mellemlange bane – og måske heller ikke på den lange
bane – kan håndteres fuldt elektrisk. Elektrisk
mobilitet er en del af fremtiden, men på ingen måde
den eneste. Bl.a. fordi der slet ikke findes de
ressourcer på Jordkloden, som er nødvendige for at
sikre at alle verdens 1,5 milliarder biler kan være
elektriske.
Fuldt elektrisk med et
lille bitte batteri
Selvom Honda også producerer
elbiler, hvilket mest skyldes markedets
efterspørgsmål, og en bilproducent bliver nu engang
nødt til at tjene penge, er fabrikkens fokus på den
unikke teknologi, som er baseret på et ganske lille
batteri kombineret med en yderst økonomisk
benzinmotor. Hvis benzinmotoren oven i købet drives
af syntetisk CO2 neutral fossilfri benzin, hvad
mange anser for at være fremtiden, kører man 100
procent CO2 neutralt og øger derved ikke udslippet
af CO2 i atmosfæren.
Den teknik er nu også bygget
ind i den helt nye Honda Civic. Derved løser Honda
også den anden udfordring, som især hos Honda altid
har haft meget stor betydning: Bilens unikke
køreegenskaber. Det er af særlig stor betydning for
Honda Civic, som traditionelt er agil, spændende og
dynamisk. Det er noget, som ingen Civic-kører ønsker
at give afkald på, og det kommer man heller ikke til
med den nye Civic e:HEV.
Civic er meget let
Fordi batteriet er lille, på
beskedne 1,05 kWh, driver man ikke rovdrift på
verdens ressourcer som det ene, men man går heller
ikke på kompromis med køredynamikken, for teknikken
er let. Faktisk vejer batteriet blot 36 kg, og da
benzinmotoren er en Atkinson Cycle motor uden
turbolader, sparer man også vægt dér. Resultatet er
en egenvægt på blot 1442 kg, hvilket er ganske
beskedent for en 4,55 meter lang mellemklassebil,
hvor der på ingen måde er gået på kompromis med fx
det bageste hjulophæng, som fortsat er af multilink
typen. Et andet eksempel er den forholdsvis store
bagklap (givet af bilens coupéagtige form), som er
fremstillet i ultra lette kompositmaterialer (læs
mere om Honda Civic hér >>>). Som bekendt hænger
god køredynamik direkte sammen med lav vægt.
Hvad fremdriften angår,
træder den unikke drivline i karakter. E:HEV
teknikken består af en elektrisk fremdriftsmotor,
med andre ord er den nye Civic fuldt elektrisk. Men
der gøres op med de gigantiske batterier, som også
er temmelig kostbare, bl.a. fordi
batteriproducenterne fx i Kina tager sig ganske godt
betalt. I stedet sikrer den ultraøkonomiske
benzinmotor, at der til stadighed er strøm nok på
det lille batteri til at drive elmotoren (og bilen).
Faktisk i en sådan grad, at man har op til 184
hestekræfter og et i princippet konstant
drejningsmoment på 315 Nm til rådighed.
Elegant præcision
0-100 km/t på 7,8 sekunder og
en topfart på 180 km/t er de rå tal. Men hvad
tallene ikke beskriver er den overbevisende følelse
der opstår, når man i hurtige kurveforløb med
elegant præcision styrer den lineære kraftformidling
til de trækkende forhjul. Det er ganske enkelt en
fornøjelse, at køre den bil. Og savner man det
gammeldags ”turbotryk”, træder man blot lidt mere på
speederen eller skifter over i Sport-mode, så får
man ”turbotryk” for alle pengene.
Og a-pro-pos penge: En bred
vifte af prøvekørsler har fastslået, at WLTP-tallet
på 20 km/l i den prøvekørte version med 235 mm brede
18” hjul, klart er opnåeligt. Med 17” hjul når man
endda 21,3 km/l. Undertegnede ramte lidt under, men
jeg afprøvede også bilen på forskellige ikke
nødvendigvis særlig benzinøkonomiske måder
undervejs. Det udløser et CO2 udslip på 114 g/km,
hvilket er helt realistisk og ikke sammenligneligt
med de gamle NEDC-tal, som fortsat rumsterer rundt i
forskellige beregningsmetoder og
afgiftsfastlæggelser, og forplumrer det klare
billede.
Fordelagtig købspris
Desuden har Honda kunnet opnå
en endda særdeles fordelagtig prissætning, hvor den
billigste og udmærket udstyrede version koster
355.000 kroner (husk at prisen bl.a. inkluderer
elbilernes naturlige automatgear), mens den
prøvekørte high-spec Advance udgave koster 440.000
kroner – hvilket også er en god pris.
Det ”naturlige” automatgear
er baseret på, at bilen som el-bil egentlig blot har
ét gear. Men den har jo også en benzinmotor, der,
for at fungere økonomisk optimalt, roterer med de
omdrejningstal, der sikrer strømiveauet på
batteriet. Det gør den via en eCVT gearkasse, og den
har Honda benyttet til at skabe en lille gimmick,
som i øvrigt er ganske fornuftig: Når man træder
speederen i bund, hører man benzinmotoren, men den
følger accelerationen, som var den direkte forbundet
med de trækkende hjul.
Kunstige trin med mening
Det er den naturligvis ikke
(eller i hvert fald kun ved høj fart, hvor den
momentant forbindes direkte til de trækkende hjul,
fordi det er det forbrugsmæssige optimale). Men den
skifter også gear undervejs i det, man kan kalde
kunstige trin. Det har dels en emotionel funktion,
som trækker spor ind i fortiden, men det giver også
mening, for jo hurtigere man kører, jo mere strøm
skal batteriet levere, og jo mere belastes
benzinmotor og dens tilhørende transmission for at
sikre batteriniveauet. Ret interessant, faktisk.
Alt det er pakket ind i et
smart, moderne og tiltrækkende design. Den nye Civic
er så praktisk, som en coupéagtig 5-personers bil nu
kan være det, med et rimeligt bagagerum på 410
liter, der kan øges til 1220 liter med nedfældede
bagsæder. Bagsædepladsen er forbavsende god og
indstigningsforholdende acceptable for en 1,41 meter
høj bil, der jo ikke har et gigantisk batteri
liggende under vognbunden.
Udstyret inkluderer førnævnte
18” alufælge, læder/kunstlæder-sæder med elektrisk
justerbare forsæder med justerbar lændestøtte i
førersædet, ratvarme, glastag, bakkamera, p-sensorer
for og bag, Bose-anlæg med 12 højtalere, navigation
og fremragende adaptivt LED-forlys med meget hurtig
og præcis op- og nedblænding. Oven i det får man 3
års garanti.
|