Honda har løftet sløret for sin
elektrificeringsproces, og i den indgår også en
kommende ny plug-in hybrid – noget man hidtil har
holdt sig fra på vores breddegrader. Det har
imidlertid ikke afholdt den japanske bilfabrik fra
at udvikle og til efteråret at lancere en helt ny
Civic med den avancerede elektriske e:HEV drivline,
der følger samme principper som senest set i HR-V
e:HEV.
Civic’en fuldender dermed mærkets mission om, at
have elektrificeret alle sine europæiske
mainstream-modeller ved udgangen af 2022.
Den efterhånden velkendte e:HEV drivline, som vi
aktuelt netop har testet i den nye Honda HR-V e:HEV
er standard og den følges i Civic op af et nyt,
72-celles litium-ion-batteri og to el-motorer, der
fødes af og samarbejder med en nyudviklet 2-liters
Atkinson-Cycle benzinmotor med direkte
indsprøjtning.
Drivlinen præsterer op til 184 hk og leverer et
drejningsmoment på 315 Nm, og er dermed
præstationsmæssigt på niveau med den, der findes i
Honda CR-V e:HEV. Den seneste udvikling af
forbrændingsmotoren inkluderer adskillige nye
elementer, som har hjulpet med til at opnå en
termisk effektivitet på 41 procent.
De to elmotorer udgør den primære drivkraft til den
nye Civic. De styres af en ny kompakt Power
Control-enhed, der er placeret under motorhjelmen
sammen med resten af drivlinen, og under bagsæderne
finder man den nyeste version af Hondas Power Unit.
Den er mindre og lettere end hidtil, men har fået en
forøget energitæthed.
Målet for den nye Civic er at opnå en CO2 udledning
på mindre end 110 g/km, hvilket svarer til et
benzinforbrug på over 20 km/l iht. WLTP.
Den nye Civic har en 35 mm længere akselafstand og
en bredere bagaksel, mens nye lavfriktionskugleled
og reviderede frontdæmpere hjælper til at forbedre
den dynamiske fornemmelse. Den nye model vil i
øvrigt også være den første Civic, der har Hondas
nydesignede forsæder, der yder større stabilitet og
komfort.
Civic er berømt for at være alsidig, og den nye
generation er ingen undtagelse. Den er kendetegnet
ved mere plads og større brugervenlighed.
Eksempelvis er bagklappen nu fremstillet af
kompositmateriale og dens vægt reduceret med 20
procent, sammenlignet med den tidligere Civic,
hvilket selvsagt gør den lettere at åbne og lukke.
Den nye Civic tilbyder iflg Honda selv en mere
intuitiv infotainment-pakke, betjent via en 9”
berøringsskærm og der er tilgang til Apple CarPlay
såvel som Android Auto. Desuden har Elegance og
Sport-versionerne 8 højttalere, mens
Advance-versionen har 12 BOSE-højttalere.
Blandt andre nyheder kan nævnes et nyt frontkamera
med 100-graders vidvinkel og bedre
genkendelsesteknologi, der forbedrer Civic’ens evne
til at identificere fodgængere, vognbanelinjer,
rabatter og andre køretøjer – inklusive motorcykler
og cyklister. Bilen er desuden udstyret med
sonarsensorer – fire foran og fire bagpå.
Link til
importøren
|