- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Helt ny Honda Civic med avanceret hybrid teknologi

– kommer til efteråret


Af Søren Clauding – 23. marts 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda har løftet sløret for sin elektrificeringsproces, og i den indgår også en kommende ny plug-in hybrid – noget man hidtil har holdt sig fra på vores breddegrader. Det har imidlertid ikke afholdt den japanske bilfabrik fra at udvikle og til efteråret at lancere en helt ny Civic med den avancerede elektriske e:HEV drivline, der følger samme principper som senest set i HR-V e:HEV.

 

Civic’en fuldender dermed mærkets mission om, at have elektrificeret alle sine europæiske mainstream-modeller ved udgangen af 2022.

 

Den efterhånden velkendte e:HEV drivline, som vi aktuelt netop har testet i den nye Honda HR-V e:HEV er standard og den følges i Civic op af et nyt, 72-celles litium-ion-batteri og to el-motorer, der fødes af og samarbejder med en nyudviklet 2-liters Atkinson-Cycle benzinmotor med direkte indsprøjtning.

 

Drivlinen præsterer op til 184 hk og leverer et drejningsmoment på 315 Nm, og er dermed præstationsmæssigt på niveau med den, der findes i Honda CR-V e:HEV. Den seneste udvikling af forbrændingsmotoren inkluderer adskillige nye elementer, som har hjulpet med til at opnå en termisk effektivitet på 41 procent.

 

De to elmotorer udgør den primære drivkraft til den nye Civic. De styres af en ny kompakt Power Control-enhed, der er placeret under motorhjelmen sammen med resten af drivlinen, og under bagsæderne finder man den nyeste version af Hondas Power Unit. Den er mindre og lettere end hidtil, men har fået en forøget energitæthed.

 

Målet for den nye Civic er at opnå en CO2 udledning på mindre end 110 g/km, hvilket svarer til et benzinforbrug på over 20 km/l iht. WLTP.

 

Den nye Civic har en 35 mm længere akselafstand og en bredere bagaksel, mens nye lavfriktionskugleled og reviderede frontdæmpere hjælper til at forbedre den dynamiske fornemmelse. Den nye model vil i øvrigt også være den første Civic, der har Hondas nydesignede forsæder, der yder større stabilitet og komfort.

 

Civic er berømt for at være alsidig, og den nye generation er ingen undtagelse. Den er kendetegnet ved mere plads og større brugervenlighed. Eksempelvis er bagklappen nu fremstillet af kompositmateriale og dens vægt reduceret med 20 procent, sammenlignet med den tidligere Civic, hvilket selvsagt gør den lettere at åbne og lukke.

 

Den nye Civic tilbyder iflg Honda selv en mere intuitiv infotainment-pakke, betjent via en 9” berøringsskærm og der er tilgang til Apple CarPlay såvel som Android Auto. Desuden har Elegance og Sport-versionerne 8 højttalere, mens Advance-versionen har 12 BOSE-højttalere.

Blandt andre nyheder kan nævnes et nyt frontkamera med 100-graders vidvinkel og bedre genkendelsesteknologi, der forbedrer Civic’ens evne til at identificere fodgængere, vognbanelinjer, rabatter og andre køretøjer – inklusive motorcykler og cyklister. Bilen er desuden udstyret med sonarsensorer – fire foran og fire bagpå.



Link til importøren

Honda prøvekørsler - find dem hér >>>




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt