For cirka to år siden afholdt
Ford de første internationale prøvekørsler af den
helt nye Ford Puma. Ved samme lejlighed præsenterede
man med meget hemmelighedskræmmeri en ST-version,
ingen fotos, ingen pressedækning, bare en journalist
teaser. Og indrømmet: Undertegnede kløede sig lidt i
nakken og tænkte: Og hvad så, ST-varianter over
Fords mere civiliserede modeller er jo ikke noget
nyt, og få uger senere var det ganske andre
verdensbegivenheder, der stjal opmærksomheden.
Men ikke hos Ford, ikke så
meget, i hvert fald. For set i lyset af
begivenhederne siden da, var der nok mange gode
grunde til hemmelighedskræmmeriet og i det hele
taget til, at bygge en særlig ST-version af Puma’en.
For efter introduktionen blev det ligeså stille
klart, at når Ford skulle i gang med at udvikle en
ny konkurrencebil til deltagelse i
rally-verdensmesterskabet efter indførelsen af nyt
reglement i 2022, ville man skifte Fiesta-brandet ud
med Puma.
Helt på forkant
Ford var dengang og er
fortsat langt fremme i skoene. De fornemmede,
hvilken vej vinden blæste og ikke mindst, at meget
af den energi, som fremover skulle blæses udover
hastighedsprøverne i alverdens VM-rallies, skulle
komme fra vindenergi. Hvis energien fra vedvarende
energikilder skal benyttes i rallybiler, er der to
veje ind i bilen: Omdannet til elektricitet og ind
via et elektrisk kabel (plug-in), og omdannet til
CO2 neutralt syntetisk brændstof ind i bilen til en
konventionel benzintank. Og sådan er det blevet (man
kunne også benyttet brint, men det er fravalgt af
flere andre grunde).
Som bekendt findes Ford
Fiesta ikke som plug-in hybrid. Dels fordi den
teknologi ikke giver megen mening i mindre biler,
dels fordi der ganske enkelt ikke er plads til både
en forbrændingsmotor, et batteri af en vis størrelse
og en elmotor med tilbehør. Den seriefremstillede
Puma-model, er som kompakt SUV/crossover/coupé,
eller hvad man nu skal kalde den, temmelig rummelig,
der er plads både til en 1,6-liters 4-cylindret
400-hestes turbobenzinmotor, en 134-hestes elmotor
og tilhørende batteri samt firehjulstræk. Det havde
man aldrig fået proppet ind i en Fiesta, så Puma ST
blev altså skabt med et formål, der rakte langt ud
over ønsket om som altid også at tilbyde kunderne en
hurtig sportsvariant.
Enestående aerodynamik
Puma ST har godt nok ikke
firehjulstræk (men forhjulstræk), den har ingen
plug-in hybrid teknologi, og motoren er en 1,5
liters 3-cylindret EcoBoost turbobenzinmotor, der
yder 200 hestekræfter. Hvorfor kunne man så ikke
ligeså godt have benyttet en almindelig Puma, altså
uden ST (ST=Sports Technologies), som udgangspunkt
for den nye Rally1 VM-rallybil?
Det forklarer
hemmelighedskræmmeriet, for svaret synes enkelt:
Fotos af Puma ST ville alt for tidligt have kunnet
vise konkurrenterne i hvilken retning, Ford især
aerodynamisk arbejdede. Det nye Rally1 reglement
giver nemlig mindre frihed, hvad angår aerodynamik,
og med endnu flere kræfter (op til over 500 hk) er
det ekstra vigtigt, at man udnytter mulighederne
bedst muligt. Det gøres bl.a. ved at skabe en
serieproduceret model, som rallybilerne
reglementsmæssigt skal have som udgangspunkt for
deres formgivning, der netop er aerodynamisk
avancerede.
Enestående downforce
Ford Puma ST er aerodynamisk
meget forskellig fra en standard Puma. Eksempelvis
har man integreret en slags splitter i
frontspoileren. Den ikke uvigtige detalje øger
downforcen på forenden med næsten 80 procent. Det er
vigtigt for stabiliteten og for kraftoverførslen.
Bagtil er en stor spoiler i forlængelse af taget
også med til at stabilisere bilen og man har også
udviklet en diffuser som en del af bagkofangeren,
som øger trykket på bagenden og stabiliserer bilen.
Sidstnævnte er dog kun i begrænset omfang til gavn
for rally1 bilen, hvor bageste diffusere kun i
beskedent omfang er en option. Desuden er
luftindtagene fortil også optimeret med henblik på
afkøling af den kraftige drivline.
Win-win – ikke kun i Monte
Carlo
Alt det har Ford glæde af,
med henblik på deltagelse i Rally VM, og de lagde da
også stærkt ud i 2022 med sejr i det berømte Monte
Carlo rally. Men de bilejere, der sætter pris på en
bil til hverdagsbrug, som er ret meget ud over det
sædvanlige, får også et unikt køretøj, hvis de
investerer de 410.000 kroner, som den prøvekørte
Puma i den særlige X-version koster.
I maskinrummet som nævnt en
1,5 liters 3-cylindret EcoBoost motor, der præsterer
200 hestekræfter og leverer 320 Nm over hele
intervallet fra 2500 til 3500 omdr./min. 0-100 km/t
på 6,7 sekunder og 220 km/t på toppen er det
håndgribelige resultat. Og når syntetisk benzin på
et eller andet tidspunkt går hen at bliver
tilgængeligt for andet end motorsportsfolket, kan
man også have god klima-samvittighed. Med
konventionel benzin i tanken kører man endda 15,2
km/l – det er bedre end mange plug-in hybridbiler,
når de løber tør for strøm, og skyldes bl.a.
anvendelsen af cylinder deaktiverings-teknologi.
Sikkert vejgreb og præcis
styring
Også gennem kurverne er Puma
ST spændende. Mekanisk spærredifferentiale (i
sports-mode) sikrer et sikkert vejgreb uden tab af
effekt (som tilfældet er ved elektroniske
spærredifferentialer). Sportsundervognen gør
vejgrebet godt, især på tør og plan vej,
understøttet af 225/40-19 aluhjul (men er ikke
udpræget komfortabelt, for nu at sige det mildt).
Torsions-bagakslen er 50
procent stivere end i en standard Puma og medvirker
til en præcis styring. Det samme gør
motorophængningen, der reducerer indflydelsen på
bilens krængning ved hurtige retningsskift. Skal man
ofte og hurtigt ned i fart, er den 17 procent større
bremseskive-diameter en fordel. At bremsekalibrene
på X-versionen også er røde, har næppe nogen
praktisk betydning...
Man disponerer over en
bane-indstilling, hvor ESC-effekten er elimineret. I
Sports-mode, Normal og Eco er ESC assisteret af
Torque Vectoring Control, som Ford var blandt
pionererne til at lancere, og siden er andre
elementer som fx motorens ”engine-mapping” og
styringsmodstanden også regulærbar. Man kan
sammensætte sin egen kombination og det er ret
effektivt.
Kabine og praktik
I kabinen mindes man
bestandigt om, at bilen er en ST, bl.a. fordi Recaro
sportssæderne har et solidt greb om hoftepartiet
(man skal ikke være alt for godt polstret i den
kropsregion), varme i sæder og rat sikrer gode
køreforhold og gennem den opvarmede frontrude er
Fuld LED lys en ubeskrivelig fordel i mørke. Eneste
minus i koldt vejr er det 6-trins manuelle gear –
som i sig selv er meget præcist – for gearknoppen i
stål er da iskold.
Oven i det hele har Ford
bevaret de udmærkede pladsforhold i kabinen og det
456 liter store bagagerum inkl. 80-liter
”megaboksen”. Men praktikken rækker dog ikke til, at
køre med anhænger – men hvem kunne dog også finde
på, at sætte en anhænger bag på en sportsvogn...
I den forhjulstrukne Puma ST
er der plads til megaboksen under bagagerumsbunden.
I Rally1 bilen bruges pladsen til hybridsystemet og
den bageste del af firehjulstrækket.
|