- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Ford Kuga PHEV ST-Line X Black Package CVT


Populær plug-in med nye miljø-perspektiver


Af Søren Clauding – januar 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ford Kuga Plug-in Hybrid er utrolig populær i Danmark. Så populær, at den også i 2022 og da for tredje år i træk blev den mest ny-indregistrerede PHEV i Danmark. Naturligvis har levereringssituationen spillet bilbranchen et puds, men man får fortsat meget bil for pengene, og Ford har været god til at sikre, at ikke færre end 3356 Kuga’er kom på danske nummerplader. Og henover året åbnede der sig oven i købet nye perspektiver for ikke mindst Fords succesmodel.

 

Egentlig handlede det for os mest om, at rette luppen ind på en model, som vi ikke har kørt siden introduktionen i 2020. Kuga’en er blevet rettet noget til i den mellemliggende periode, og den såkaldte Black Package er den seneste modelvariant, så det var udgangspunktet. Men så blev det koldt, sneen faldt og selvom den hurtigt var væk igen, blev testmulighederne uventet anderledes.

 

Ford skrev motorsportshistorie

Det samme gælder perspektiverne, og dem har Ford ad andre veje selv været meget involveret i at ændre på. Tilbage i januar 2022 vandt Ford nemlig det berømte Rally Monte Carlo. Sejren var historisk, dels fordi man tog hul på et nyt teknisk reglement, som indebar at bilerne var plug-in hybrider, dels fordi, og det er i miljømæssig forstand måske det mest skelsættende: Sejren blev vundet i en 535-hestes Ford Puma plug-in, der kørte 100 procent CO2 neutralt, fordi brændstoffet i bilens 1,6-liters turbobenzinmotor var syntetisk.

 

Ikke en dråbe fossilt brændstof blev der sendt gennem benzinmotoren, og da strømmen til batteriet var ”grøn”, kunne bilen køre gennem de små byer i Alperne uden at støje og forurene nærmiljøet. Når benzinmotoren siden blandede sig i driften, sendte den kun den mængde CO2 ud i luften, som var brugt til at skabe den syntetiske benzin. Benzinen fremstilles ved at benytte CO2 fra luften, i stedet for at tære på Jordens begrænsede ressourcer af fossile brændstoffer. Derved øges CO2 mængden i luften ikke, og dermed neutraliseres den skadelige virkning på klima og miljø (læs mere om den anvendte benzin hér >>>).



Tilbage til Kuga-testen…

I de dage, hvor bilen skulle testkøres, begyndte det uventet at sne kraftigt, især i Nordtyskland, men blot et par dage senere var sneen smeltet og væk. Havde Kuga’en været fuldt elektrisk, havde en tur gennem Danmark til den nordtyske sne, med startsted i København, været vanskelig, endsige umulig. Dels fordi erfaringerne viser, at ved de 6-8 minusgrader, der herskede de dage, ville rækkevidden med stor sandsynlighed være blevet reduceret med måske 40 procent, og dels skulle der være afsat en del tid til opladning.

 

I Kuga Plug-in’en kørte vi blot til Tyskland, tankede op, når vi var løbet tør for energi, og klarede det hele på de par døgn, sneen blev liggende. Havde vi ventet til sidst i januar og var kørt til Berlin, havde vi oven i købet kunnet tanke syntetisk benzin og dermed gøre i hvert fald halvdelen af turen CO2 neutral. For sidst i januar åbner det første tanksted i Tyskland for syntetisk benzin, netop i Berlin.

 

Fords pionergang

Når produktionen af den syntetiske benzin, som selvfølgelig finder sted vha. grøn energi, er forøget til at dække behovet og når prisen er sænket fra de nuværende 5 Euro/liter, vil ideen med at køre plug-in hybrid have nye perspektiver, for så kan man køre elektrisk i byerne og CO2 neutralt imellem dem. Ford har, som de øvrige deltagere i Rally-VM, gået pionergang ved at dokumentere, at den syntetiske benzin virker ligeså godt i benzinmotorerne som den hidtidige olie-baserede benzin.

 

Sportsligt alternativt

Nu findes Puma modellen ikke i serieproduktion med PHEV-drivline, så Kuga var det nærmeste vi kunne komme. Og Kuga Black Package er da også en udstyrsversion i det konkrete tilfælde baseret på ST-Line X, som har en strammere sportsundervogn. Den er imidlertid glimrende til at håndtere den naturlige mervægt ved en PHEV.


 


20” fælge med 245/45-20 vinterdæk fra Michelin (ekstraudstyr) gav fremragende vejgreb (se videoen), og udstyret i den tilkøbte vinterpakke gjorde testturen til en ekstra fornøjelse. Udstyret omfattede bl.a. kunstlæderrat med varme, en vildt kraftig sædevarme, forrudevarme og den herlige mulighed at kunne sparke let ind under den elektriske bagklap, når den skulle åbnes – så man slap for at blive snavset på fingre og hænder.

 

Betegnelsen ”Black Package” gav indledningsvis kun mening, hvad angik interiørdesignet, men på sneryddede veje blev den snehvide bil hurtig ret grumset at se på og dermed mere og mere sort…

 

Hybridsystemets aktive valg

En vigtig forskel i forhold til den første Kuga PHEV, vi prøvede i 2020, var et forbedret hybridsystem, som giver bedre forbrugstal og nu også kan kontrolleres. Man kan gemme strømmen og ligeså vigtigt: Oplade batteriet ved hjælp af benzinmotoren, så man er sikker på at have strøm nok, når man kører ind i miljøområder som fx bycentre. Eneste udfordring er, at de to nævnte indstillinger skal aktiveres, hver gang tændingen har været afbrudt – og har man glemt det nogle gange, er strømmen hurtigt brugt op.

 

Temperaturen var lav, litium-ion batteriet koldt og den computerberegnede elektriske rækkevidde målt til beskedne 22 kilometer (WLTP=64 km). Det er ikke overraskende, men sætter også vigtigheden af storproduktion af CO2 neutral benzin ekstra meget i perspektiv. I gennemsnit kørte vi på ”nedturen” cirka 500 kilometer med et gennemsnitligt benzinforbrug på 10,7 km/l inkl. strømmen fra det fuldt opladede batteri. MEN: Vi kørte ofte meget hurtigt, tæt ved de 200 km/t, når kørselsforholdene tillod det, og havde kraftig modvind.

 

På vejen retur med medvind faldt benzinforbruget, oven i købet med tomt batteri, til omkring 13-14 km/l, altså stort set det samme som for den Kuga Hybrid, vi tidligere har prøvekørt. Det er et rimeligt forbrugstal og skal også ses i lyset af større luftmodstand, når det er koldt, samt Kuga’ens medfødte store højde og frihøjde ikke mindst – samt vægten på 1844 kg.



Det sindrige hattehylde-betjenings-snoretræk-system har man brug for lidt rutine i at betjene sig af, hvis det skal ske i en fart...



Undervejs...

Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>
On-board videotest i sneen: Ford Kuga PHEV

Med udviklingen af syntetisk benzin giver plug-in hybrider ny mening. Vi har prøvekørt en af dem, den mest solgte herhjemme i 2022, Ford Kuga PHEV i den særlige Black Package udgave. Og fortæller historien om Fords historiske CO2 neutrale sejr i Monte Carlo Rallyet. Og så blev det i vintervejr - det var udenfor planen. Fuld HD.




Model:

Ford Kuga Plug-in Hybrid ST-Line X Black Package CVT

Listepris:

Kr. 374.060

Motor og transmission:

4 cyl. 2,5 Atkinson Cycle benzin motor (152 hk), El-motor, (130 hk). Systemeffekt: 225 hk. Max drejningsmoment: 200 Nm. CVT. 14,4 kWh batteri.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9,2 sek./ 200 km/t/ 100 km/l./ 22 g/km.

Længde:

4,61 meter

Frihøjde:

19,1 cm

Bagagerum: 385-1481 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. 18” alufælge (standard). Sportsundervogn. Forrudevarme. Multijusterbart kunstlæderrat. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. Fartpilot. Sædevarme. P-sensorer for og bag. Trådløs opladning af smartphone. Regnsensorer. Baakkamera.













Skal man bruge el-muligheden er det klogt at have kabler med i det velordnede bagagerum.




Før afgang...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt