Ford Kuga Plug-in Hybrid er
utrolig populær i Danmark. Så populær, at den også i
2022 og da for tredje år i træk blev den mest
ny-indregistrerede PHEV i Danmark. Naturligvis har
levereringssituationen spillet bilbranchen et puds,
men man får fortsat meget bil for pengene, og Ford
har været god til at sikre, at ikke færre end 3356
Kuga’er kom på danske nummerplader. Og henover året
åbnede der sig oven i købet nye perspektiver for
ikke mindst Fords succesmodel.
Egentlig handlede det for os
mest om, at rette luppen ind på en model, som vi
ikke har kørt siden introduktionen i 2020. Kuga’en
er blevet rettet noget til i den mellemliggende
periode, og den såkaldte Black Package er den
seneste modelvariant, så det var udgangspunktet. Men
så blev det koldt, sneen faldt og selvom den hurtigt
var væk igen, blev testmulighederne uventet
anderledes.
Ford skrev
motorsportshistorie
Det samme gælder
perspektiverne, og dem har Ford ad andre veje selv
været meget involveret i at ændre på. Tilbage i
januar 2022 vandt Ford nemlig det berømte Rally
Monte Carlo. Sejren var historisk, dels fordi man
tog hul på et nyt teknisk reglement, som indebar at
bilerne var plug-in hybrider, dels fordi, og det er
i miljømæssig forstand måske det mest skelsættende:
Sejren blev vundet i en 535-hestes Ford Puma
plug-in, der kørte 100 procent CO2 neutralt, fordi
brændstoffet i bilens 1,6-liters turbobenzinmotor
var syntetisk.
Ikke en dråbe fossilt
brændstof blev der sendt gennem benzinmotoren, og da
strømmen til batteriet var ”grøn”, kunne bilen køre
gennem de små byer i Alperne uden at støje og
forurene nærmiljøet. Når benzinmotoren siden
blandede sig i driften, sendte den kun den mængde
CO2 ud i luften, som var brugt til at skabe den
syntetiske benzin. Benzinen fremstilles ved at
benytte CO2 fra luften, i stedet for at tære på
Jordens begrænsede ressourcer af fossile
brændstoffer. Derved øges CO2 mængden i luften ikke,
og dermed neutraliseres den skadelige virkning på
klima og miljø (læs
mere om den anvendte benzin hér >>>).
Tilbage til Kuga-testen…
I de dage, hvor bilen skulle
testkøres, begyndte det uventet at sne kraftigt,
især i Nordtyskland, men blot et par dage senere var
sneen smeltet og væk. Havde Kuga’en været fuldt
elektrisk, havde en tur gennem Danmark til den
nordtyske sne, med startsted i København, været
vanskelig, endsige umulig. Dels fordi erfaringerne
viser, at ved de 6-8 minusgrader, der herskede de
dage, ville rækkevidden med stor sandsynlighed være
blevet reduceret med måske 40 procent, og dels
skulle der være afsat en del tid til opladning.
I Kuga Plug-in’en kørte vi
blot til Tyskland, tankede op, når vi var løbet tør
for energi, og klarede det hele på de par døgn,
sneen blev liggende. Havde vi ventet til sidst i
januar og var kørt til Berlin, havde vi oven i købet
kunnet tanke syntetisk benzin og dermed gøre i hvert
fald halvdelen af turen CO2 neutral. For sidst i
januar åbner det første tanksted i Tyskland for
syntetisk benzin, netop i Berlin.
Fords pionergang
Når produktionen af den
syntetiske benzin, som selvfølgelig finder sted vha.
grøn energi, er forøget til at dække behovet og når
prisen er sænket fra de nuværende 5 Euro/liter, vil
ideen med at køre plug-in hybrid have nye
perspektiver, for så kan man køre elektrisk i byerne
og CO2 neutralt imellem dem. Ford har, som de øvrige
deltagere i Rally-VM, gået pionergang ved at
dokumentere, at den syntetiske benzin virker ligeså
godt i benzinmotorerne som den hidtidige
olie-baserede benzin.
Sportsligt alternativt
Nu findes Puma modellen ikke
i serieproduktion med PHEV-drivline, så Kuga var det
nærmeste vi kunne komme. Og Kuga Black Package er da
også en udstyrsversion i det konkrete tilfælde
baseret på ST-Line X, som har en strammere
sportsundervogn. Den er imidlertid glimrende til at
håndtere den naturlige mervægt ved en PHEV.
20” fælge med 245/45-20
vinterdæk fra Michelin (ekstraudstyr) gav
fremragende vejgreb (se videoen), og udstyret i den
tilkøbte vinterpakke gjorde testturen til en ekstra
fornøjelse. Udstyret omfattede bl.a. kunstlæderrat
med varme, en vildt kraftig sædevarme, forrudevarme
og den herlige mulighed at kunne sparke let ind
under den elektriske bagklap, når den skulle åbnes –
så man slap for at blive snavset på fingre og
hænder.
Betegnelsen ”Black Package”
gav indledningsvis kun mening, hvad angik
interiørdesignet, men på sneryddede veje blev den
snehvide bil hurtig ret grumset at se på og dermed
mere og mere sort…
Hybridsystemets aktive
valg
En vigtig forskel i forhold
til den første Kuga PHEV, vi prøvede i 2020, var et
forbedret hybridsystem, som giver bedre forbrugstal
og nu også kan kontrolleres. Man kan gemme strømmen
og ligeså vigtigt: Oplade batteriet ved hjælp af
benzinmotoren, så man er sikker på at have strøm
nok, når man kører ind i miljøområder som fx
bycentre. Eneste udfordring er, at de to nævnte
indstillinger skal aktiveres, hver gang tændingen
har været afbrudt – og har man glemt det nogle
gange, er strømmen hurtigt brugt op.
Temperaturen var lav,
litium-ion batteriet koldt og den computerberegnede
elektriske rækkevidde målt til beskedne 22 kilometer
(WLTP=64 km). Det er ikke overraskende, men sætter
også vigtigheden af storproduktion af CO2 neutral
benzin ekstra meget i perspektiv. I gennemsnit kørte
vi på ”nedturen” cirka 500 kilometer med et
gennemsnitligt benzinforbrug på 10,7 km/l inkl.
strømmen fra det fuldt opladede batteri. MEN: Vi
kørte ofte meget hurtigt, tæt ved de 200 km/t, når
kørselsforholdene tillod det, og havde kraftig
modvind.
På vejen retur med medvind
faldt benzinforbruget, oven i købet med tomt
batteri, til omkring 13-14 km/l, altså stort set det
samme som for den Kuga Hybrid, vi tidligere har
prøvekørt. Det er et rimeligt forbrugstal og skal
også ses i lyset af større luftmodstand, når det er
koldt, samt Kuga’ens medfødte store højde og
frihøjde ikke mindst – samt vægten på 1844 kg.
Det sindrige hattehylde-betjenings-snoretræk-system
har man brug for lidt rutine i at betjene sig af,
hvis det skal ske i
en fart...
Undervejs... |