DS er et Pariser bilmærke, et
eksklusivt et. Haute Couture på fire hjul og i et
design, der er unikt. For i ”byernes by” ved man
godt, hvad design betyder. Det tæller mere end
resten af bilen, men det kan det også udmærket gøre,
for resten er også OK.
Når Pariser-mode bliver
afgiftsbegunstiget, behøver det ikke være så
kostbart at være velklædt. 420.000 kroner er prisen
for plug-in hybrid versionen af den nye DS4 med
Performance Line look. 390.000 kroner skal man af
med, hvis der skal spares på detaljerne, men det
giver ligesom ikke mening, når man alligevel er i
gang med at spendere.
Fra havgus til sommersol
DS 4 E-Tense er elegant. Også
når den køres ud af havgusen og ses i sommersolen.
Tilfældet ville nemlig, at da vi første gang prøvede
den nye kompaktbil fra Stellantis gruppens
eksklusiv-mærke, var det ret diset, da bilen skulle
fotograferes på kanten af Kattegat. Dér tog den sig
forbavsende godt ud, men det gør den så også, når
den iklædes en iøjefaldende kobberbeklædning, der
understøtter det aggressive look.
Klædedragten er på én gang
silkeblød og skarp. Det er kontraster, der også
emotionelt understøttes af fx detaljer som et panel
i karbon-fiber look bygget ind i den nederste del af
rattet. En dramatisk tilgang til selv de
allermindste finesser som kegleformede
ventilationsdyser, der i praksis inkluderer et
rensningssystem, som rengør luften udefra – for man
kan jo ikke have, at Pariser-moden, som bilens
passagerer er iført, snavses til. Ved samme
lejlighed undgår man så også, at udsætte sine lunger
for uheldige luftarter og andet snavs. Det er en
win-win situation, at køre i en sådan bil.
Active Scan Suspension
Det er det i mere end den ene
forstand. For når nu bil, farve og udstyr er på
plads, er det jo om end sekundært men dog ikke
uvigtigt, at sæderne er indpakket i sort Alcantara,
og at ruderne er akustisk støjdæmpende, så uvigtig
udefra kommende støj ikke forstyrrer
kørselskomforten. Og den er så garanteret, hvis man
vil, ved hjælp af Active Scan Suspension, hvor
støddæmpernes dæmpning justeres individuelt som
reaktion på hvad et kamera i forruden ser.
Kameraet registrerer
kørselsforholdene foran bilen, analyserer og
tilpasser siden støddæmperne, så de affjedrer bilen
optimalt, når et hjul fx rammer et kloakdæksel eller
et hul i asfalten. Da strammes affjedringen op,
umiddelbart inden forhindringen passeres, først på
det forreste af hjulene og siden på det bageste,
hvis der er udsigt til at begge hjul får opgaven.
Det virker fortræffeligt, men kun i
komfortindstillingen.
Det giver god mening, for
skulle systemet også blande sig i de andre
køreindstillinger, ville det med stor sandsynlighed
iblandt se forkert, og da er det bedre, at det først
foretager en justering, når affjedringen selv
mærker, at der er brug for det.
Gode
sikkerhedshjælpemidler
Bag det dragende design med
tilhørende påklædning er bilens mange
sikkerhedshjælpemidler en klar fordel.
Hastighedsbegrænsning foranlediget af
skiltegenkendelse er en sikkerhedsfordel, i hvert
fald når systemet fungerer efter bogen. Det gør det
for det meste, men inter er perfekt, selv ikke i en
DS.
Bag rattet er den adaptive
fartpilot uvurderlig, side om side med 180 graders
bakkamera, p-sensorer for og bag samt
bekvemlighedsfordele som sæde- og ratvarme. Kun
savner man køl i sæderne.
Velkendt elektrisk teknik
Og når det nu er en bil og
ikke indholdet i en blød gavepakke, kommer man ikke
uden om basis-teknikken. Men den er velkendt fra det
tidligere PSA: en 4-cylindret 1,6 liters
turbobenzinmotor, der yder op til 180 hestekræfter
samt en 110 hestes permanent magnet synkron elmotor.
De to tilsammen leverer op til 225 hestekræfter og
et drejningsmoment på 360 Nm.
Kræfterne underbygger det
elegante i køreoplevelsen, fordi de leveres
betænksomt og direkte. De 300 kg som plug-in udgaven
er tungere end hvis drivlinen var mere konventionel,
underbygger kørselskomforten, så længe man ikke vil
hurtigt gennem kurverne. Det sætter i hvert fald
affjedringen på prøve, hvis man forsøger, men
parisisk elegance handler kun om fart, når man
deltager i Formel E verdensmesterskabet.
Præstationer på vejen
Man må sætte en anhænger på
1400 kg bagpå, men det vil næppe klæde den, sådan
visuelt. Uden den nås 100 km/t på 7,7 sekunder, men
egentlig er kræfterne mest beregnet til sikkert at
foretage overhalinger med civiliseret fart. Om den
kan køre 225 km/t ved vi ikke, for vi har ikke
prøvet det, men det påstås der.
62 kilometer på elektricitet
alene er nok også lige i overkanten af forvente, men
det er det officielle WLTP tal, og batteriet på 12,5
kWh kan lades med en hastighed på 7,4 kW. Det
officielle forbrugstal er 83,3 km/l, men så skal man
køre og oplade som testproceduren – det er der nok
ikke mange der gør.
På benzin alene er
forbruget større end for mange selvopladende
hybrider. Vi har ikke et præcist tal, men mon ikke
det i praksis ligger på omkring 15 km/l, som
tilfældet er for Citroën C5 Aircross, måske endda
bedre på grund af et lidt mindre batteri og en
lavere frihøjde.
|