Fra og med 2024 vil alle nye
biler fra Stellantis koncernens premium bilmærk,
DS, være fuldt elektriske. Ikke desto mindre
lancerer man netop nu den helt nye DS 4, som godt
nok er en plug-in hybrid og dermed elektrificeret.
Men senere i modelforløbet kommer der både en
benzin- og en dieselversion, og i 2024
lanceres den fuldt elektriske DS4.
Det sidste er der en god
grund til, for den fuldt elektriske DS 4 bliver den
første bil, skabt på koncernens nye elektriske
platform og dermed viser DS vejen for virksomhedens
andre bilmærker. Det er en del af DS-konceptet, at
det er hér, man først lancerer nyhederne. Tages der
udgangspunkt i den aktuelle DS4 med plug-in hybrid
drivline, er den dog ikke mere banebrydende end at
den samme teknik eksisterer i andre af koncernens
modeller – og DS4 har i teknisk forstand en slående lighed med den nye
Peugeot 308 plug-in.
Avanceret
affjedrings-system
Det gør heller ingen ting,
for med avancerede kørehjælpemidler som den såkaldte
Active Scan Suspension, er man om ikke banebrydende,
så da i det mindste helt fremme i skoene i
konkurrencen om kunderne til premium-biler i
C-segmentet. Active Scan regulerer løbende og
individuelt affjedringen ud fra en afkodning af
kørebanen foran bilen.
Med en længde på 4,40 meter
og form som en SUV-Coupé rammer den direkte ind i
samme klasse som Mercedes A-klasse, Audi A3, BMW
1-serie og Volvo XC40. Man kan dog undre sig over,
at DS4 har torsionsbagaksel, hvor de tre andre
tilbyder multilink bagaksler på de højt ydende
versioner. Luftaffjedring er heller ingen option hos
DS.
Fokus på æstetik og
komfort
Og høj tydende må man da sige
den er, for plug-in hybrid-varianten, som er den
første der kommer på markedet og nu så småt vil
kunne ses hos de danske forhandlere, leverer op til
225 hestekræfter. Om det så i praksis har den helt
store betydning for kundernes valg af ny bil skal
ikke vurderes skarpt herfra, men den første
forholdsvis korte køreoplevelse på danske landeveje
sendte et klart signal om, at det snarere er
kørekomfort, der er fokus på end sportslighed i
traditionel forstand. Den er præcis som en DS skal være.
Bilens frihøjde er da også på
hele 18,8 cm – og den store hjulvandring har bl.a.
fået indflydelse på affjedringskomforten.
DS er ikke bare et
premium-mærke, bilerne har deres helt egen
udstråling. Og uden anden sammenligning med andre af
koncernens biler er den kendte drivline og en række
af med det blotte øje usynlige tekniske løsninger,
sekundært. Det handler om udstråling, om æstetik og
komfort langt mere end evnen til at komme hurtigt
gennem kurverne. Visuelt ligner den ingen andre af
markedets bilmodeller, måske DS4 endnu mindre end de
øvrige modeller. Den er i vores optik den mest
vellykkede af de hidtidige DS’er, fordi harmonien i
designet matcher køreoplevelsen.
Priser fra 360.000 kroner
De kommende ICE varianter ved
vi meget lidt om i skrivende stund. Det er også lige
meget, for med den danske afgiftsreduktion på
PHEV’er lander DS 4 E-Tense givet vis som den
billigste – i hvert fald udstyr og motorkraft taget
i betragtning. For blot 360.000 kroner kan man købe
en DS 4 E-Tense, men mon ikke de fleste købere vil
vælge en af topmodellerne, Trocadero eller Rivoli,
måske endda i de sportsligt udseende Cross-modeller,
som udløser en merpris på 10.000 kroner. Rivoli
Cross lander da på 480.000 kroner, hvilket ikke
overraskende placerer den på niveauet for
tilsvarende udgaver af konkurrenternes biler.
Det skal dog anbefales, at
tage et grundigt kik på udstyrs-listen inden man
låser sig fast på en bestemt maksimum-pris.
Eksempelvis er matrix-LED forlys kun standard i
Rivoli-versionen, og de akustiske og støjdæmpende
ruder skal man også bestille særskilt, hvis man
vælger de lavere udstyrsversioner. Elektrisk bagklap
er et ”must” i denne klasse, men det er ikke alle
versioner, der har det, det samme gælder ratvarme og
nøglefri betjening. Og panoramasoltag såvel som
opvarmet forrude skal tilkøbes til alle udgaver,
hvis man vil have det.
225 hestekræfter
Plug-in drivlinen er i
introduktionsfasen fuldstændig ens på alle
udstyrsvarianter. Den består af en 1,6 liters
180-hestes 4-cylindret turbobenzinmotor, suppleret
af en 110 permanent magnet synkron elmotor på 110
hestekræfter. De to i forening kan mønstre op til
225 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på
360 Nm, der bringes ud til forhjulene via en 8-trins
EAT automatgearkasse. Derved kan man nå 100 km/t på
7,7 sekunder og topfarten er angivet til 225 km/t.
Den officielle rækkevidde ved
kørsel alene på elektricitet er 62 kilometer,
leveret af et 12,4 kWh litium-ion batteri. Bilen,
der vejer cirka 1650 kg, bruger iht. WLTP fra 205
til 244 Wh pr. km. Officielt kører plugin’en fra
71,4 til 76,9 kilometer på hver liter benzin, men
som altid, når det drejer sig om PHEV’er, er
kørselsmønster og opladningsfrekvens alt afgørende
for forbruget.
Æstetik vejer mest
Pladsforholdene i bilen er i
overensstemmelse med dens størrelse, bagagerummet
har en kapacitet på 390 liter, der kan udvides til
1190 liter, når bagsæderne lægges ned. De pæne tal
er bl.a. opnået ved benytte en 40-liter benzintank.
Men hvis en DS 4 har sneget
sig ind på shortlisten, så lad æstetikken være
afgørende. Ingen kan som DS kæle for især
interiørdetaljerne, og det gør det til en fornøjelse
at køre bilen. Kræfterne kan man naturligvis have
glæde af iblandt, men der er nok til, at man ikke
behøver tænke nærmere over det. Og så må en DS 4
PHEV forresten trække en anhænger på 1400 kg.
|