- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BMW M240i xDrive Coupé

Lidt inspiration er ikke af vejen


Af Søren Clauding – august 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter at have prøvekørt 220i versionen af BMW’s 2-serie Coupé var det som om, at det ikke gav den helt store mening også at prøve den dobbelt så kraftige med dobbelt så mange trækkende hjul-udgave af 2-serie Coupé, M240i xDrive Coupé. Som oven i købet også koster, godt nok ikke det dobbelte, men 60 procent mere. Men så kom inspirationen strømmende ind gennem TV-skærmen.

 

For nogle år siden producerede den amerikanske komiker, Jerry Seinfeld, en serie, kaldet Commedian in cars getting Coffee. For undertegnede handlede dig ikke så meget om humoren, den var OK, inspireret af øjeblikket og delvist improviseret og egentlig ret autentisk. Men bilerne, ret fantasifuldt udvalgt. Ikke mindst da Seinfeld inviterede den amerikansk/østrigske skuespiller Christophe Waltz på en køretur i en BMW 507 fra 1957.

 

Det var uden mening…indtil…

Det var en sublim bil, der var så sublim, at den iflg. Seinfeld blev så kostbar at BMW tabte penge på den. Det lyder ret sandsynligt, for der blev kun bygget 252 af slagsen. Og den kunne da heller ikke andet en blot være fyldt med små og kostbare finesser og så kunne den køre. Efter datidens normer var den unik, lille, forholdsvis let (1315 kg), og da den var beregnet til det amerikanske marked, havde den naturligvis en 3-liters V8, der ydede 152 hestekræfter, 0-100 km/t på 10,5 sekunder og 196 km/t på toppen. Den gav egentlig ingen mening.

 

…indtil Christophe Waltz sagde de forløsende ord, frit oversat: Den giver mening, fordi den er fabelagtig at køre i. Det er køreglæde på højere niveau. Der er mennesker, der simpelthen bare godt kan lide at køre bil. Og så gør det egentlig ingenting, at der ikke er bagageplads og den funktionelt ikke scorer mange stjerner, måske andre end dem, der var ude at køre i den i TV-show’et. Sådan en bil var BMW 507.

 

Køre-fryd

Hvis man ser på en 240i xDrive Coupé kan der stort set siges det samme. Man kunne naturligvis sammenligne en 507’er med en Z-sportsvogn, men verden har jo udviklet sig. Og det har BMW også. Vi gætter derfor på, at der bliver solgt flere end 252 eksemplarer af 240i, for den har funktionelle fordele, som vi også lige kom omkring ved prøvekørslen af 220i Coupé. Det er godt, når man skal argumentere for at købe en M240i. Men helt isoleret handler M240i om én eneste ting: At køre og fryde sig over det.



Motoren er en 6 cylindret 3-liters turbomotor. Turboladeren booster maskinen til 374 hestekræfter, som leveres fra 5500-6500 omdr./min. og det overbevisende drejningsmoment på 500 Nm har man fra 1900 til 5000 omdr./min. 8 trins Steptronic gearkassen sikrer videreleveringen af de mange kræfter til de 4 trækkende hjul gennem det avancerede xDrive firehjulstræk. Og siden sørger et elektronisk styret lamel spærredifferentiale for, at kræfterne havner solidt og godt, dér på vejen hvor der er brug for dem gennem 235/40-19 hjul. Forbavsende nok er de ikke bredere, men det rækker rigeligt og er med til at sikre en god balance, som også gør bilen afslappende og behagelig at køre.



Stram og nødvendig

Hvor den lidt stramme M Sport undervogn i 220i Coupé modellen ikke gav så meget mening, er den næsten en nødvendighed i M240i Coupé. Når man lukker de mange kræfter ud gennem drivlinen og deres levering til underlaget er teknisk uforudsigelig og alene afhænger af førerens speederbetjening, skal affjedringen kunne klare det hele. Og det kan den. Er det ukomfortabelt? Nej, for affjedringen er adaptiv, ligesom også styringen er variabel.

 

Alt det i forening indebærer, at ligeså god en 220i Coupé er, og det er den, er M240i Coupé lige en klasse bedre. Den har til fulde fordelen af den forholdsvis kompakte basis-form, den gode aerodynamik og den fine indretning. Men firehjulstrækket indebærer, at vejkontakten er endnu bedre, at balancen (ikke vægtbalancen) er endnu bedre, at man er endnu bedre stillet i en kritisk situation, men ellers mest blot oplever en bil, hvor føreren styrer den, for det vil være halsløs gerning ikke at gøre det. Selvfølgelig kan bilen klare meget selv, men optimalt bliver det, når den styres, af føreren, hvis hun/han kan.

 

Civiliseret trods alt

Heldigvis er kræfterne styret elektronisk og de leveres ret civiliseret, selv i Sport-indstillingen. Derfor er kørslen også meget sikker. Man kan selvfølgelig godt deltage i en track-day på en racerbane, men da kun for at lære bilen bedre at kende, for den er ingen racerbil. Den vejer 1765 kg, dvs. et par hundrede kg mere end 220i Coupé og vægten er nok dens største svaghed.

 

Der kompenseres for vægten gennem den adaptive affjedring, men det reducerer forudsigeligheden af vejgrebet en anelse og gennem kurverne mærker man vægten, også i styringen.

 

Den skal på short-listen

Det ændrer imidlertid ikke på det faktum, at ønsker man en bil med et overvældende kraftpotentiale og praktiske egenskaber, som den aldrende 507 ikke kunne tilbyde, er 240i Coupé ikke til at komme udenom på shortlisten. Dertil kommer, at den i undertegnedes optik ser knaldgodt ud, men det der med udseende er jo noget, vi alle har et individuelt forhold til.

 

I øvrigt var den prøvekørte bil, der har en basispris på 810.000 kroner, iklædt for 200.000 krone ekstraudstyr. Vores vurdering: Elektrisk styret lændestøtte i sportssæderne til 5000 kroner er godt givet ud. Head-up display til små 18.000 kroner ligeså. Adaptiv LED forlys til små 13.000 kroner er ikke til at komme uden om, Harmon-Kardon lydanlæg er en fryd for ørene, når man cruiser og koster blot 6.700 kronet, adaptiv fartpilot burde være standard men koster 11.700 kroner (og er da også avanceret ift. hastighedstilpasning til de aktuelle fartgrænser) og p-assistenten til samme beløb er en meget stor hjælp, for udsynet bagud er ret dårligt. Den Portimao-blå metallak til 15.000 kroner, tja, smag og behag er forskellig.


Andre BMW prøvekørsler - find dem her >>>

Læs også:
BMW 220i Coupé M Sport RWD testen >>>

On-board videotest: BMW M240i xDrive Coupé

Firehjulstræk, 374 civiliserede hestekræfter, avanceret 8-trins Steptronic automatgear, lamel-baseret spærredifferentiale. Hører det til på danske landeveje? Vi giver svaret. Fuld HD.





Model:

BMW M240i xDrive Coupé

Listepris:

Kr. 810.588

Motor og transmission:

6 cyl 3 liter turbo benzinmotor, 374 hk/5500-6500 omdr./min. 500 Nm/1900-5000 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ Elektrisk rækkevidde:

4,3 sek./ 250 km/t./ 12,3 km/l. 185 g/km.

Hjul:

235/40-19

Længde:

4,54 meter

Bagagerum:

390 liter

Værd at bemærke:

8 trins Steptronic. M Sport differentiale. Variabel sportsstyring. M Sport hjulophæng. Multijusterbart sportslæderrat. 2-zone klimaanlæg. Sportssæder. 10,25" touch skærm.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt