- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: BMW 220i Coupé M Sport

Ultimativ og ægte BMW cruiser


Af Søren Clauding – august 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var egentlig den kraftfulde BMW M240i Coupé med 374 hestekræfter, der skulle have været fokus på – og det kommer der også om kort tid – men så blandede den mere moderate 220i sig i planlægningen. Det var bestemt af det gode, for den vakte gamle minder til live.

 

Da undertegnede for mange, mange år siden havde sat mig for at prøve at forstå en BMW, sådan helt ind i dens grundvold, var jeg meget analytisk. Og siden omsatte jeg analysen til virkeligheden og udbrød Wow, eller hvad man nu udbrød for mange, mange år siden. Jeg begyndte nemlig at køre bilen i stedet for blot at lade mig køre af den. Det var hele kernen i oplevelsen, for en BMW kan nemlig køres, hvis man vælger at gøre det. Den kan også trille, men så er den såmænd ikke så meget anderledes end mange af konkurrenterne.

 

Sublim i enhver forstand

Da den virkelighed tog form, begyndte jeg at forstå, hvilken sublim køreoplevelse man kan give sig selv, hvis man gør det bag rattet af en BMW, og derigennem hvilken sublim bil en sådan BMW var. Siden er det også blevet tydeligt, at selv BMW’er er forskellige. I en X-BMW er det i hvert fald andre kørefærdigheder, der highlightes fra BMWs side end i en Z-sportsvogn, og de store limousiner defineres også anderledes.

 

Dertil kommer de forhjulstrukne biler. Det er en lidt anden historie og de er fine nok, det er slet ikke det. Men i 220i-versionen i Coupé form var oplevelsen som dengang for mange, mange år siden (og jeg har virkelig ingen anelse om hvor mange, 20 år, 30 år måske mere. Men det var en 3-serie BMW dengang og derfor var minderne måske endnu mere tydelige).

 

Mellemtings-bil

BMW 220i Coupé er en af BMW’s ”mellemtings-biler” som nu 2-serie, 4-serie, 6-serie og 8-serien er det på hver deres måde. Men egentlig har en 2-serie Coupé intet med de øvrige 2’ere at gøre, den læner sig ikke op ad 2-serie Active Tourer eller Grand Coupé. Den er faktisk nærmere end 4-serien ikke mindst hvad interiøret angår.

 

Men hvad vejegenskaberne angår, er den hverken en 1’er eller en 3’er. Den er nemlig kortere, blot 4,54 meter lang er den, og med 1,39 meter i højden er det jo heller ikke overvældende. Og med baghjulstræk, de rigtige hjulophæng og en moderat vægt på 1565 kg har man skabt den ideelle køre-oplevelsesbil. I hvert fald for undertegnede. Den er bare SÅ god.



Modificeret motor

Motoren kendes til dels fra 3- og 4-serien. Den har dog bl.a. fået nyt topstykke samt en integreret manifold. Resultatet er uændret power og mindre forurening. Det synes også som om, at støjniveauet er blevet lavere. Det er i hvert fald lavt. Og i samspil med 8-trins Steptronic gearkassen har man en næsten fuldendt drivline.

 

Forbavsende meget kan læses ud af de basis-specifikationerne. De 184 hestekræfter leveres ikke i et enkelt toppunkt, men er fordelt udover er omdrejningsspektrum på 1500 omdr./min begyndende ved de 5000. Og det maksimale drejningsmoment får man i næsten samme øjeblik motoren er ude af tomgangsfart – ved 1350 omdr./min., og det bibeholdes helt op til 4000 omdr./min. Det giver en meget lineær acceleration, som kraftmæssigt er yderst komfortabel.

 

Præstationstallene taler også for sig selv: 0-100 km/t på 7,5 sekunder og 236 km/t på toppen, som det danske vejnet ikke giver anledning for at tjekke. Men et forbrugstal på 16,6 liter benzin pr. kilometer er rigtig pænt og oven i købet opnåeligt, hvis man holder højre-foden i ro.



Direkte affjedring

Affjedringen er stram, måske givet af at det var tale om M Sport versionen. Men ikke mere stram end at den på den ene side giver en god og præcis tilbagemelding fra kørebanen gennem den direkte styring og samtidig absorberer større ujævnheder, som havde den været adaptiv. Men det er den ikke, og med bilens moderate vægt er det heller ikke nødvendigt.

 

Fordelen er, at bilen ikke ændrer affjedringskarakter afhængig af køremåde, fart og underlag. Man får det retur, man forventer, og det gør den bevidste kørsel til en stor oplevelse.

 

Oven i det er en 2-serie Coupé yderst elegant og iøjefaldende. Dens udstyr er også OK, sat i forhold til prisen på 513.000 kroner. Og så var den prøvekørte bil blevet ekstraudstyret for små 150.000 kroner.

 

Udstyr og brugbarhed

M Sport pakken inkluderer de strammere hjulophæng som definerer frihøjden på 12,8 cm samt 255/40-18 aluhjul. Men sjovt nok er bakkamera og p-assistenter også omfattet i M Sport pakken. Det er dog egentlig en god idé, for udsynet bagud er mildest talt dårligt.

 

Som coupé er der acceptabel plads på bagsædet, men bilen er også 2-dørs med rammeløse døre, og indstigningsforholdene til bagsæderne, hvor vi ikke vil anbefale at man er flere end to personer, er ikke ideelle.

 

Bagagerummet er egentlig stort, og har man ikke lagt skiene på taget, hvad der ikke ville være en god idé at forsøge på, kan man jo lægge dem ned gennem kabinen, for bagsæderyglænene er nedfældelige i forholdet 40:20:40. Man kan jo også lægge bagagen i anhængeren, ultimativt i campingvognen. Men stop lige engang: På papiret må man og kan man vel også køre med en anhænger på 1600 kg. Men hvis anhænger er et tema, så burde man nok snarere overveje en X-model. Trods alt.

M Sport spoileren på bagklappen fungerer sikkert efter hensigten, men den ser nu lidt påklistret ud.

Andre BMW prøvekørsler - find dem her >>>

On-board videotest: BMW 220i Coupé M RWD

BMW har med den nye 220i Coupé skabt en bil, der gør hverdagskørsel til en fornøjelse, hvis man altså vil det. Den genspejlede oplevelser, der ligger årtier tilbage. Se selv. Fuld HD.





Model:

BMW 220i Coupé M Sport 8 Steptronic RWD

Listepris:

Kr. 512.520

Motor og transmission:

4 cyl 2 liter turbo benzinmotor, 184 hk/5000-6500 omdr./min. 300 Nm/1350-4000 omdr./min. 8 A/T.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/ Elektrisk rækkevidde:

7,5 sek./ 236 km/t./ 16,6 km/l. 144 g/km.

Hjul:

225/45-18

Længde:

4,54 meter

Bagagerum:

390 liter

Værd at bemærke:

18” letmetalfælge. P-sensorer for og bag. Bakkamera. Multijusterbart sportslæderrat. 2-zone klimaanlæg. Sportssæder. 10,25" touch skærm. Adaptiv fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Nedfældelige nakkestøtter bag.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt