- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Toyota GR Supra 2,0 Sport

Hverdagssport på landevejen


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota GR Supra er den ultimative sportsvogn fra Toyota, udviklet i tæt samarbejde med BMW, men med sin helt egen identitet. For et lille år siden blev den lanceret i en version med mindre motor og ringere fartpræstationer – giver det mening?

 

Det korte svar er: Ja, i høj grad. For det kan godt være, at det tager et lille sekund ekstra at nå de magiske 100 km/t i en Toyota GR Supra med 2-liters motor end hvad 3-liters versionen kan præstere, men en sportsvogn handler om meget andet end rå accelerationsformåen. Og hvad topfarten angår er de to ligestillet, for de er begge elektronisk begrænset til 250 km/t. Landevejstesten gav sit klare svar…

 

Kørefærdighederne

Vi har ved flere lejligheder prøvekørt Toyota GR Supra, oven i købet i begge versioner. Men det har været koncentreret om præstationerne på racerbaner. Det handler om kørefærdigheder gennem kurverne, bilernes balance, kørt tæt på grænsen, for det er jo en del af en sportsvogns DNA. Men til daglig er vægten anderledes fordelt.

 

Helt bogstaveligt, og dér er 2-liters udgaven en vinder. En GR Supra er jo som udgangspunkt med sine 1395 kg egenvægt ingen racerbil, med mindre man begynder at modificere på den, hvad Toyota da også i andre sammenhænge har gjort. På landevejen er det en anden historie. Hér tæller styrepræcision uden at køre på grænsen, velvære og ja, selv kørekomfort, meget mere end i en rå køremaskine.

 

Mere livlig og agil

2-liters udgaven, som leverer 258 hestekræfter (mod 3-liters versionens 340), er 100 kg lettere. Det er fortrinsvis over forakslen, at den er lettet, og oven i købet er motoren rykket lidt bagud. Begge dele skubber også tyngdepunktet en smule bagud og gør bilen mere livlig gennem kurverne. Den føles faktisk mere agil.



Begge maskiner er række-benzin’ere med turbo, men 2-liters udgaven klarer sig med 4 cylindre kontra 3-liters versionens 6. Det giver en marginalt anden lyd, men det væsentligste er, at man har opnået en næsten ens fleksibilitet. Drejningsmomentet er stort for dem begge og momentkurven så bred, at man har det maksimale drejningsmoment på 400 Nm til rådighed over stort set hele det omdrejningsinterval, man normalt benytter sig af ved landevejskørsel.

 

Hverdagstrivsel

Helt centralt er netop letheden. For skal man trives med sin bil i dagligdagen, skal der også være plads til, at man ikke tænker bevidst om præcisionskørsel for hver meter, man tilbagelægger. Det vigtige er, at man kan stole på bilens reaktioner, og også dér sidder GR Supra 2.0 lige i øjet. 8-trins automatgearkassen er ideel og med den adaptive variable affjedring tilpasses køreegenskaberne konstant til den aktuelle køremåde og de aktuelle køreforhold. Det gør den meget sikker.


 


Som sportsvogn er den også udrustet som den skal være, især i Sport udstyrsversionen. Foruden den adaptive variable undervogn har ”Sport” også aktivt differentiale, sportsbremser fra Brembo (oven i købet røde, men det har næppe den store indflydelse på deres funktion…). Og så er navigation integreret i infotainment systemet via en 8,8” berøringsskærm, så man også kan finde vej – både ud og hjem. Det er med andre ord ingen undskyldning for at blive ved med at køre, som man måske kunne være fristet til.



Mest benzinøkonomisk

Det vil da også koste forholdsvis meget på brændstofkontoen, men også dér er 2-liters Supra’en vinderen: 13,3 km/l (WLTP) er i øvrigt et pænt tal for så potent en bil, og så er det oven i købet 1,1 km/l bedre end i motor-storebror. Nævnt på den måde, fordi bilerne i det store hele ellers er identiske og i hvert fald ser stort set ens ud – og er lige iøjefaldende.

 

Største udfordring i brugen af en GR Supra i dagligdagen er, seriøst, adgangsforholdene. Det gælder naturligvis mere eller mindre alle sportsvogne, men prøv dem af, inden der investeres de 826.454 kroner, den prøvekørte version koster (den billigste koster 776.545 kroner). Men når man først er på plads i de lækre alkantara sportssæder er den næste rigtige udfordring udstigningen - ikke udstigningsforholdende, men den manglende lyst til overhovedet at stige ud.

Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota GR Supra 2.0 First World Test >>>
Video Road Test: Toyota GR Supra 2.0 Sport

Efter flere gange at have prøvekørt den unikke Toyota GR Supra sportsvogn på europæiske racerbaner var turen kommet til en landevejstest i det virkelige danske liv...




Model:

Toyota GR Supra 2.0 Sport

Listepris:

Kr. 826.545

Motor og transmission:

4 cyl 2 l. Turbo-benzinmotor, 258 hk/4000-6500 omdr./min. 400 Nm/1550-4400 omdr./min. 8 A/T. Aktivt differentiale.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,2 sek./ 250 km/t/ 13,3 km/l/ 168 g/km.

Længde:

4,38 m.

Hjul, for/bag: 255/40-18/
275/40-18

Bagagerum:

290 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse. Vejbaneeassistent. Adaptiv variabel undervogn. Letmetal fælge. Adaptive LED forlygter. Fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat. Bakkamera. El-justerbare sportssæder i alkantara. Regnsensor. Nøglefri betjening. 8,8" touch screen. Navigation. Tyveri alarm. 3 års garanti.


Link til importøren




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt