- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Mokka 1,2

130 hk 8-AUT GS-Line


Fri og frejdig – i en god allrounder


Af Søren Clauding – juli 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbage i april havde vi anledning til at prøve den helt nye Opel Mokka, som dengang så småt var på vej ud på de danske landeveje. Nu var der anledning til endnu et møde med den nye bil, som ikke mindst visuelt bringer et rigtigt sommersmil frem på læberne. Den giver lyst til en køretur, fri og frejdig som man kan være i en god bil med få begrænsninger.

 

For ligeså stærkt som undertegnede går ind for elektrificering af mobilitet i bred forstand, ligeså meget går jeg ind for den frie bevægelighed. Og her handler det ikke om arbejdskraft på tværs af grænserne, men muligheden for at bevæge sig, at køre når man vil, spontant og uden bekymringer om hvordan og hvornår man kan komme videre, når instrumenterne efter nogle hundrede kilometer fortæller, at nu kan man ikke komme længere før stikket har vlret i stikkontakten.

 

Opel kan godt det elektriske, men...

Stellantis koncernen, som Opel nu er en del af efter at PSA-gruppen har slået sig sammen med amerikanske Chrysler/Jeep og europæiske Fiat/Alfa Romeo, bygger også elektriske biler. De er langt fremme i skoene og deltager også i sportslig sammenhæng med DS i Formel E verdensmesterskabet – den ypperste konkurrence på verdensplan, når det handler om elektriske biler. Så de kan sagtens finde ud af det. Stellantis har også skabt en elektrisk drivline, som i mere eller mindre tilpasset form findes i en lang række af koncernens biler, også den nye Opel Mokka. Den har vi prøvet, den er fin nok, men efter få hundrede kilometer må man indstille sig på en pause.

 

Og så opstod et aktuelt tankespil: Er det over et par døgn lykkedes at køre fra Danmark ned i Europa og uvejret sætter ind, så hjælper det ikke meget, at man har planlagt at bilen skal lade op over en nat, hvis man har brug for at komme afsted i en fart.

 

Benzin er hurtigst

Det tankespil kan overføres på mange andre af livets udfordringer. Elbiler er godt, men ”ICE” biler med Internal Combustion Engines (forbrændingsmotorer på typisk benzin eller diesel) er ikke en uddøende race før opladningsproblematikken er effektivt løst – og da hjælper det heller ikke, hvis uvejret forårsager strømafbrydelse.



Derfor er en Opel Mokka med 1,2 liters 130 hestes turbo benzinmotor absolut en bil, man kan føle sig fri og ofte også frejdig i, for den kører, når man vil, og det taget stadig kun få minutter at tanke energi op til de næste 600 kilometer.

 

Benzin er billigst

Anskaffelsesprisen er oven i købet den samme. 290.000 kroner for den prøvekørte bil, 290.000 kroner for den billigste Mokka-e, og så kan man endda nøjes med at betale 215.000 kroer for en Mokka, hvis man kan klare sig med mindre udstyr.

 

Men: I Stellantis sammenhæng skal Opel være bilmærket, der ligger i den øvre ende af mellemklassen. Det afspejles direkte i GS-Line versionen af den 4,15 meter lange kompakte crossover. Se selv: 18” alufælge, nøglefri betjening, foldbare sidespejle, adaptiv fartpilot, nøglefri betjening sportssæder, p-sensorer foran, vejbaneassistent (der let kan kobles fra, når man ikke gider den), surround sound lyd, 10” berøringsskærm og meget andet. Vi savner dog Fuld LED og 2 zoner i klimaanlægget.

 

Og køreegenskaberne: 0-100 km/t på 9 sekunder er ikke væsens forskelligt fra elbilen, men vil man gerne hurtigt væk fra uvejret, og befinder man sig i Tyskland, er topfarten på 198 km/t ikke ligegyldig. Vi er endda sikre på, at den nye Mokka også kan håndtere den høje fart, uden selv at have prøvet den, for med tyske gener i benzinen er den sat op til at kunne køre hurtigt.

 

”Benzin” kører og trækker bedst

Gennem kurverne er den langt mere agil og væver end el-bilen, der også er 300 kg tungere. Og vil man have sit eget lille medbragte hus bagpå, må man tilkoble en anhænger på 1200 kg. Campingvognen har godt nok (formentlig) ikke nogen vægboks, hvorfra man kan oplade Mokka’en, men med en forbrændingsmotor er det heller ikke nødvendigt. Der findes fortsat mange flere tankstationer end opladningspunkter ude i det europæiske landskab. Og bilferier har altid været populære.



Vejegenskaberne er overraskende komfortable, selvom den prøvekørte udgave havde 18” hjul. Man har på den ene side en god direkte føling med kørebanen og samtidig en udmærket affjedringskomfort, som givet vis kan tilskrives at frihøjden på 18 cm er komme affjedringen til gode. Kabineforholdene såvel som bagagepladsen nyder godt af, at bilen ikke har firehjulstræk og heller ikke er udrustet med en kardantunnel, som visse biler har, selvom den ikke indeholder en kardanaksel. Det er givet vis et resultat af anvendelsen af den nye CMP-platform fra Stellantis.

 

Med andre ord: Elektrificering er godt og det er godt at have som en option. Men for mange mennesker og formentlig endnu de allerfleste, er det mest hensigtsmæssigt at anskaffe en ICE-bil. Og helt galt er det da heller ikke: 16,9 km/l og 133 g CO2/km virker forsvarligt og i hvert fald langt bedre end den aldrende bilpark, som tidligere tiders afgiftspolitik har påtvunget et marked som det danske.


Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Opel Mokka First Test >>>

Videotest: Opel Mokka 1,2 130 hk 8-AUT

Opel Mokka er skabt på samme platform som Peugeot 2008, men den er på mange måder en helt anden bil og kører også forskelligt. Se selv. Fuld HD.





Model:

Opel Mokka 1,2 130 hk 8AUT GS-Line

Listepris:

Kr. 289.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. benzin. 130 hk. 230 Nm/2750 omdr./min. 5 M/T

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

9 sekunder/ 198 km/t/ 16,9 km/l/ 133 g/km.

Længde:

4,15 m

Bagagerum:

350-1105 liter

Værd at bemærke:

 Aut. nødbremse. 18” alufælge. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbane assistent. Klimaanlæg. Foldbare el-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme.  10" touch-skærm. Bakamera. Regnsensor.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt