Mazda har altid gået egne
veje. Designet er unikt, i teknisk forstand er man
gået egne veje og i CX-5 med de seneste
opgraderinger og den kraftige 194-hestes Skyactiv
benzinmotor står man stærkt i konkurrencen. Men
bilen har hverken turbo eller plug-in teknik og gør
det så noget: som regel er svaret nej, og på visse
punkter har Mazda’en endda en fordel.
På den korte bane ser det
ud som om, at Mazda har tabt terræn, men ser man
lidt ud i fremtiden, er det næppe tilfældet. Mazda
har hele tiden hævdet, at forbrændingsmotorerne
langt fra er døde. Og parallelt med udviklingen af
den nye syntetiske CO2 neutrale brændstoffer og
forskellige former for bio-fuel ser det ud som om,
at Mazda får meget ret.
Viften af drivliner er
bred
Det betyder ikke, at den
japanske producent af iøjefaldende biler på kanten
af premium-klassen har forkastet elektrificering.
Mazda har for længst introduceret en fuldt elektrisk
bil og i 2022 springer man også med på plug-in
hybrid bølgen og lancerer en PHEV.
Men så længe
infrastrukturen ikke er noget der ligner parat til
at håndtere fuldt elektriske biler i større stil –
her handler det både om elproduktion og elnettet –
og bilerne stadig er langsommelige at lade op, er
biler med ”ICE-motorer” (ICE=Internal Combustion
Engine) fortsat det bedste valg for de fleste. Og så
kan man jo glæde sig over, at de næppe bliver
hurtigere forældet på grund af en stigende
elektrificering, som måske ikke bliver så markant
som bl.a. danske politikere forudser.
Agil og trækvillig
Set i det lys står Mazda
CX-5 rigtig stærkt. Den er med sine 1509 kg ikke i
nærheden af den vægt, som en plug-in hybrid typisk
skal bringe med sig overalt. Med sine 194
hestekræfter kan CX-5 2,5 med lethed trække 2 tons.
Den er agil og væver gennem kurverne, dels på grund
af det geniale G-Vectoring Control system, dels på
grund af vægten, men også fordi Mazda altid har
prioriteret køreegenskaber højt.
En 1,68 meter høj bil med
19,2 cm frihøjde kræver visse kunstgreb for at klare
sig godt gennem kurverne. Det har Mazda klaret ved
på den ene side, at udnytte den større hjulvandring
til at skabe en rimelig, tilgivende affjedring, og
på den anden side at montere 225/44-19 hjul, der
godt nok spidser affjedringen til i berøringen med
underlaget, men også giver en god føling og
nærkontakt til asfalten, som gør det let at reagere
på ændringer i vejgrebet.
Fortræffeligt
Skyactiv-samarbejde
Den nye motor er ikke mere
ny end at den har været på markedet et stykke tid.
Men det første gang, at undertegnede har prøvet den
og så i kombination med en 6-trins Skyactiv
automatgearkasse. Samarbejdet mellem motor og
transmission er fortræffeligt og det styrer direkte
ind i Skyactiv tankegangen:
Hvorfor eksempelvis sætte
en turbolader på, når man kan klare sig uden?
Hvorfor have 7-10 gear, når man kan klare sig med 6?
Det er både simplere og billigere at skabe
høj-optimerede drivliner som dem, man finder i CX-5
modellerne.
Bedre end tallene siger
For motorens vedkommende
mærkes den ”manglende turbolader” gennem en meget
mere lineær acceleration, som er lettere at styre
til perfektion og dermed gær kørslen mere sikker.
Der er rigeligt med kræfter over hele
omdrejningsintervallet og så ses det gennem
benzinforbruget, for WLTP-målemetoden er ikke skabt
til ”ikke-turbomotorer”.
Det officielle tal er 13,2
km/l, men i praksis kan man let køre meget mere
økonomisk. Og det er værd at bemærke, at hvis man
ofte kører på benzin alene i en plug-in hybrid, vil
man ligeså ofte i praksis opleve et dårligere
brændstofforbrug end i en CX-5, bl.a. fordi PHEV’en
typisk er flere hundrede kg tungere.
Brugen af Skyactiv
teknologien genspejles direkte i prisen: 305.000
kroner for den billigste CX-5 og 415.000 kroner for
den billigste CX-5 i den prøvekørte konfiguration
inklusive det omfattende Cosmo udstyr. Dermed er
Mazda CX-5 i vores optik stærkt stillet, også i
forhold til de i Danmark afgiftsbegunstigede plug-in
hybridbiler.
Udstyrs-listen er lang
Helt basalt får man med det
såkaldte Sense udstyr Fuld LED lys med
forlygtevaskere, dynamisk kurvelys, Rear Cross
Traffic Alert, regn- og lyssensorer, ratvarme,
sædevarme, p-sensorer for og bag og en meget skarp
10,25 skærm.
Går man skridtet op og
køber bilen med Sky-udstyr er 19” fælgene standard,
det samme er elektrisk bagklap, head-up display og
360 grader kamera. Og Cosmo udstyret omfatter
adaptiv fartpilot, lædersæder, elektrisk
indstilleligt førersæde, ventilerede forsæder,
segmentinddeling i LED forlygterne, Bose lydanlæg
med 10 højtalere, nøglefri betjening, paddleshift og
sædevarme på bagsæderne. Og helt standard for alle
versioner er 506 liters bagagerum, der kan øges til
1620 liter.
|