- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mazda3 Hatchback e-Skyactiv-X 2,0 Mild Hybrid Cosmo


Miljøteknologi i højere potens


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2022 kaster Mazda sig også ud i fremstillingen af plug-in hybrid biler. Plug-in hybrider har både indlysende gode og knap så indlysende gode sider, men i Danmark er det især den fordelagtige afgift, som gør dem attraktive. Så i sagens natur ser man hos Mazda frem imod den kommende PHEV. Alligevel fortsætter man udviklingen af de såkaldte Skyactiv-X benzinmotorer, hvilket giver forbavsende god mening.

 

For det første er det jo slet ikke utænkeligt, at Skyactiv-X teknologien kan parres med plug-in hybrid teknologien, og så får man med stor sandsynlighed rigtig brændstoføkonomiske biler. Forudsat, som altid med plug-in’er, at man har mulighed for virkelig at udnytte opladningsmuligheden, ellers er det ofte så som så med miljø-gevinsten, men det kan være det bliver bedre med en Mazda Plug-in.

 

For det andet er den stadige optimering af forbrændings-teknologien ingen dum idé, nu hvor man for alvor er begyndt at tale om syntetisk brændstof. Her udvindes CO2 fra luften og benyttes til fremstilling af brændstof, hvorved de flydende brændstoffer bliver CO2 neutrale. Da skal Mazda nok få brug for al deres viden og erfaring.



Mange hybridbiler overlegen

Men vigtigst her er nu er det nok, at den seneste generation Skyactiv-X motorer er yderst økonomiske og på mange punkter hybridbiler overlegne – uden den helt store mængde elektrificering. Lidt er der, hentet ud af et 24 Volt batteri i en typisk ”mild hybrid” konfiguration. Det er også årsagen til, at et lille ”e” er tilføjet foran ordet ”Skyactiv-X”. Mild hybrid var der nu i øvrigt også ifm. den første generation af de avancerede benzinmotorer. Men i trit med tiden er e’et blevet tilføjet, så det ikke går så upåagtet hen.

 

Selve X-filosofien beskrev vi ved vores første prøvekørsel af en Mazda3 med Skyactiv-X motor tilbage i december 2019 (læs Mazda3 Skyactiv-X testen fra dengang hér >>>). Den nye motor er baseret på de samme grundprincipper, men man har foretaget en række tilretninger, som både har øget effekten og drejningsmomentet. I stedet for at bruge den ekstra kraft til at gøre 3’eren endnu hurtigere, har man imidlertid reduceret benzinforbruget.



20 km/l ved ikke-økonomisk kørsel

Officielt (iht. WLTP) kører den nye Mazda3 e-Skyactiv-X 18,9 km/l, men vores erfaringer over flere hundrede kilometer med en del motorvejskørsel undervejs, gjorde forbruget i praksis endnu mindre. Vi landede omkring 20 km/l – og det vel at mærke med en mellemstørrelse personbil med op til 186 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 240 Nm. Fine tal for en motor uden turbolader.

 

Mazda siger selv, at Skyactiv-X motoren er en slags dieselmotor, der blot benytter benzin og udleder forsvindende få kvælstofilter. Med et sådanne forbrugstal er ”X”-bilen på niveau med en dieselbil, men med benzinbilens fordele. Den håndterer hurtig kørsel benzinøkonomisk bedre end typiske selvopladende hybridbiler og endnu bedre end plug-in hybridbiler, når de ikke forbruger af elektriciteten på batterierne.

 

I tørre tal er benzinøkonomien i forhold til forgængeren (som jo blot er et par år gammel) 2,2 km/l bedre ved mellemhøj og høj fart (i gennemsnit 1,7 km/l bedre end den hidtidige 180 hk version) og 1 km/l bedre end den nyeste 150-hestes 3’er uden ”X”. Samtidig er motorgangen blevet endnu bedre. Motoreffekten er øget til 186 hk og 100 km/ nås på blot 8,1 sekunder.

 

Sådan har man gjort det

Foruden mild-hybrid teknologien, hvor det elektriske moment hovedsageligt bruges til at reducere benzinforbruget, har man sænket kompressionsforholdet fra 16,3:1 til 15:1. Det er gjort for at nedsætte risikoen for motorbanken under særlige forhold. Desuden har man udviklet nye stempler til motoren som er blevet rekalibreret, hvilket har forbedret tændingskontrollen og gjort motorgangen mere stabil. Ventilstyringen er tilpasset en modificeret knastaksel, hvorved temperaturen er blevet sænket.

 

Alt det behøver man som fører egentlig ikke vide noget om. Man kan blot glæde sig over, at det er let at opnå en god benzinøkonomi, at motoren er både smidig, lydløs og omdrejningsvillig, og at det manuelle gearskifte er et af de bedste på markedet.

 

Prismæssigt er den nye opdaterede Mazda3 på niveau med forgængeren og Cosmo-udstyret i den prøvekørte bil placerer den næsten i premium-klassen: Bose lydanlæg med 12 højtalere, elektrisk justerbare læderbetrukne forsæder, segment inddelt adaptivt LED forlys med kort reaktionstid. Fra de lavere udstyrsniveauer har man også 18” alufælge, rat-varme, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, 8,8” navigation, adaptiv fartpilot, head-up display og den elegante funktion, hvor bilen bliver holdt stille, mens man fx venter på grønt lys – selvom der er tale om en bil med manuelt gear.






Andre Mazda prøvekørsler - find dem hér >>>

Videotest: Mazda 3 e-Skyactiv-X 2,0 Cosmo

Vi har prøvet Mazda 3 med den seneste version af den geniale e-Skyactiv-X motor, der yder ikke mindre end 186 hestekræfter og kører 20 km/l. Se selv og oplev forklaringen. Fuld HD.





Model:

Mazda3 Hatchback e-Skyactiv-X 2,0 Mild Hybrid Cosmo

Listepris:

Kr. 335.000

Motor og transmission:

4 cyl 2 liters benzinmotor uden turbo. 186 hk. 240 Nm/4000 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)

8,1  sek./ 216 km/t/ 18,9 km/l/ 120 g/km.

Længde:

4,46 m.

Bagagerum:

351-1026 liter

Værd at bemærke:

18” fælge. Fuld LED matrix forlygter. Adaptiv fartpilot. 2-zone klimaanlæg. Head-up display. Sædevarme. Ratvarme. El-justerbare læder-forsæder. 8,8” touchscreen. Bose audioanlæg/12 højtalere. Nøglefri betjening. Bakkamera. P-sensorer for og bag.


Link til importøren










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt