I 2022 kaster Mazda sig også
ud i fremstillingen af plug-in hybrid biler. Plug-in
hybrider har både indlysende gode og knap så
indlysende gode sider, men i Danmark er det især den
fordelagtige afgift, som gør dem attraktive. Så i
sagens natur ser man hos Mazda frem imod den
kommende PHEV. Alligevel fortsætter man udviklingen
af de såkaldte Skyactiv-X benzinmotorer, hvilket
giver forbavsende god mening.
For det første er det jo slet
ikke utænkeligt, at Skyactiv-X teknologien kan
parres med plug-in hybrid teknologien, og så får man
med stor sandsynlighed rigtig brændstoføkonomiske
biler. Forudsat, som altid med plug-in’er, at man
har mulighed for virkelig at udnytte
opladningsmuligheden, ellers er det ofte så som så
med miljø-gevinsten, men det kan være det bliver
bedre med en Mazda Plug-in.
For det andet er den stadige
optimering af forbrændings-teknologien ingen dum
idé, nu hvor man for alvor er begyndt at tale om
syntetisk brændstof. Her udvindes CO2 fra luften og
benyttes til fremstilling af brændstof, hvorved de
flydende brændstoffer bliver CO2 neutrale. Da skal
Mazda nok få brug for al deres viden og erfaring.
Mange hybridbiler
overlegen
Men vigtigst her er nu er det
nok, at den seneste generation Skyactiv-X motorer er
yderst økonomiske og på mange punkter hybridbiler
overlegne – uden den helt store mængde
elektrificering. Lidt er der, hentet ud af et 24
Volt batteri i en typisk ”mild hybrid”
konfiguration. Det er også årsagen til, at et lille
”e” er tilføjet foran ordet ”Skyactiv-X”. Mild
hybrid var der nu i øvrigt også ifm. den første
generation af de avancerede benzinmotorer. Men i
trit med tiden er e’et blevet tilføjet, så det ikke
går så upåagtet hen.
Selve X-filosofien beskrev vi
ved vores første prøvekørsel af en Mazda3 med
Skyactiv-X motor tilbage i december 2019 (læs
Mazda3 Skyactiv-X testen fra dengang hér >>>).
Den nye motor er baseret på de samme
grundprincipper, men man har foretaget en række
tilretninger, som både har øget effekten og
drejningsmomentet. I stedet for at bruge den ekstra
kraft til at gøre 3’eren endnu hurtigere, har man
imidlertid reduceret benzinforbruget.
20 km/l ved ikke-økonomisk
kørsel
Officielt (iht. WLTP) kører
den nye Mazda3 e-Skyactiv-X 18,9 km/l, men vores
erfaringer over flere hundrede kilometer med en del
motorvejskørsel undervejs, gjorde forbruget i
praksis endnu mindre. Vi landede omkring 20 km/l –
og det vel at mærke med en mellemstørrelse personbil
med op til 186 hestekræfter og et maksimalt
drejningsmoment på 240 Nm. Fine tal for en motor
uden turbolader.
Mazda siger selv, at
Skyactiv-X motoren er en slags dieselmotor, der blot
benytter benzin og udleder forsvindende få
kvælstofilter. Med et sådanne forbrugstal er
”X”-bilen på niveau med en dieselbil, men med
benzinbilens fordele. Den håndterer hurtig kørsel
benzinøkonomisk bedre end typiske selvopladende
hybridbiler og endnu bedre end plug-in hybridbiler,
når de ikke forbruger af elektriciteten på
batterierne.
I tørre tal er
benzinøkonomien i forhold til forgængeren (som jo
blot er et par år gammel) 2,2 km/l bedre ved
mellemhøj og høj fart (i gennemsnit 1,7 km/l bedre
end den hidtidige 180 hk version) og 1 km/l bedre
end den nyeste 150-hestes 3’er uden ”X”. Samtidig er
motorgangen blevet endnu bedre. Motoreffekten er
øget til 186 hk og 100 km/ nås på blot 8,1 sekunder.
Sådan har man gjort det
Foruden mild-hybrid
teknologien, hvor det elektriske moment
hovedsageligt bruges til at reducere
benzinforbruget, har man sænket
kompressionsforholdet fra 16,3:1 til 15:1. Det er
gjort for at nedsætte risikoen for motorbanken under
særlige forhold. Desuden har man udviklet nye
stempler til motoren som er blevet rekalibreret,
hvilket har forbedret tændingskontrollen og gjort
motorgangen mere stabil. Ventilstyringen er
tilpasset en modificeret knastaksel, hvorved
temperaturen er blevet sænket.
Alt det behøver man som fører
egentlig ikke vide noget om. Man kan blot glæde sig
over, at det er let at opnå en god benzinøkonomi, at
motoren er både smidig, lydløs og omdrejningsvillig,
og at det manuelle gearskifte er et af de bedste på
markedet.
Prismæssigt er den nye opdaterede Mazda3 på niveau med
forgængeren og Cosmo-udstyret i den prøvekørte bil
placerer den næsten i premium-klassen: Bose lydanlæg
med 12 højtalere, elektrisk justerbare læderbetrukne
forsæder, segment inddelt adaptivt LED forlys med
kort reaktionstid. Fra de lavere udstyrsniveauer har
man også 18” alufælge, rat-varme, nøglefri
betjening, 2-zone klimaanlæg, bakkamera, 8,8”
navigation, adaptiv fartpilot, head-up display og
den elegante funktion, hvor bilen bliver holdt
stille, mens man fx venter på grønt lys – selvom der
er tale om en bil med manuelt gear.
|