- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: MG EHS PHEV Luxury 1,5 T-GDi

Prisbillig plug-in med usædvanlig teknik


Af Søren Clauding – maj 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det hæderkronede britiske bilmærke, MG, har fået nyt liv efter at den kinesiske SAIC koncern overtog virksomheden. I Danmark importeres MG af Nellemann koncernen, der også står for importen af bl.a. KIA-biler, og man lagde ud med den fuldt elektriske MG SZ EV. Siden er man fulgt op med den elektrificerede version af MG HS, der havde verdenspremiere i december 2020. Den har vi nu også prøvekørt.

 

Allerede ved verdenspremieren (læs om verdenspremieren på MG EHS PHEV hér >>>) stod det klart, at den nye plug-in hybrid, for det er sådan en, der er tale om, ville passe perfekt ind i det, der også endte med at blive den nye danske afgiftslovgivning. Dertil kommer en udvidet garanti fra 5 til 7 år på alle nye MG’er – og ikke mindst byder plug-in bilen på en usædvanlig teknik.

 

10 trins automatgear

10 trins automatgear er i sig selv et stort tal. Men overraskende bliver det, når man konstaterer, at de 6 tilhører turbobenzinmotoren på 1,5 liter, der yder op til 162 hestekræfter, alt imens de fire resterende benyttes til at håndtere den 122-hestes elmotor, der øger systemeffekten til flotte 258 hestekræfter.



Den køremæssige oplevelse er gengivet i on-board videoen her på siden, men kort fortalt indebærer kombinationen af ”kraftværker” og transmission, at man får en usædvanlig glidende og lineær acceleration. Det giver en kørekomfort, der sammen med en tilgivende affjedring er i en klasse for sig selv. Hvilket, har vi erfaret, er helt i tråd med hvordan kinesiske biler generelt sættes op.

 

Det skal dog tilføjes, at det noget uforudsigelige forårsvejr var på sin lune side i testdagene, og derfor burde vinterdækkene vejrmæssigt være udskiftet til sommerdæk. Så kurvepræcisionen og stabiliteten må forventes at være en tand bedre – og vi oplevede den nu ikke som dårlig med vinterdæk, men…


235/50-18 hjul giver et godt tag i vejen.


Vægten mærkes

Den forholdsvis store vægt på 1737 kg, som det ret store 16,6 kWh batteri og den elektriske del af drivlinen naturligt bidrager til, mærkes, men affjedringen er god til at håndtere vægten og bilen krænger forbavsende lidt, også når man provokerer dens kørefærdigheder.

 

MG EHS PHEV er på ingen måde er sportslig, selvom man med speederen i bund når de magiske 100 km/t på under 7 sekunder (topfarten på 190 km/t har vi til gode). Og så er den øvrigt vanskelig at kategorisere, for med en højde på 1,67 cm er den en slags SUV. Men med en frihøjde på 14,5 cm og ingen mulighed for firehjulstræk er den snarere en slags crossover. Basisudgaven med benzinmotoren alene, altså uden elektrisk hjælp (som ikke kan købes i Danmark), har dog en frihøjde på 17,4 cm – derigennem også en indikation af hvor meget el-drivlinen fylder, for bilernes højde er den samme. Som et kuriosum vejer MG HS 1520 kg.


 

 


God plads og god pris

Pladsforholdene er gode, som de bør være i en 4,57 meter lang bil. Bemærkelsesværdigt er især den gode bagsædebenplads. Set i lyset af en basispris på 270.000 kroner og 290.000 kroner for den prøvekørte Luxury version får man, takket være den danske afgiftsrabat, ret meget bil for pengene.

 

Det officielle WLTP forbrugstal er 55,2 km/l. Bilen har en indstilling, hvor batteriets strøm niveau kan styres i tre faser. I den høje indstilling forbruger bilen alligevel af strømmen, hvad der er meget normalt også hos kollegerne, for det kræver uforholdsmæssigt meget energi (læs: benzin), at fastholde en 100 procent kapacitetsudnyttelse. Over 150 km faldt niveauet fra 100 procent til 70 procent og da kørte vi 14 km/l. På elektricitet alene er forbruget 240 Wh/km.

 

Præcis beregning

Temperaturerne var 10-12 grader i testperioden og computeren beregnede en rest-elektrisk rækkevidde på 36 km efter de førnævnte 150 kørte kilometer og ramte dermed præcis en samlet EV-rækkevidde på 52 kilometer, altså det officielle tal. Det er ret godt, at man kan regne med en on-board computers beregninger, hvis man vil forvalte sit energiforbrug med omhu, og det er jo noget af idéen bag at køre en plug-in hybrid.

 

På plussiden tæller også, at man må trække en anhænger på op til 1500 kg, samt et omfattende udstyr. Luxury versionen har bl.a. adaptiv fartpilot, automatisk LED fjernlys, automatisk nødbremse (og også 5 EuroNCAP stjerner), aktiv vejbaneassistent, 360 grader kamera, panorama soltag, 2-zone klimaanlæg, navigation, elruder for og bag, el-førersæde i læder og med varme samt nøglefri betjening.



På negativsiden tæller, at det ved hastighedsskift kan være lidt uforudsigeligt, hvor mange kræfter, man egentlig har til rådighed, når man fx træder speederen ned efter en periode med konstant fart eller ved hastighedsskift i en kurve. Det er en typisk udfordring i en plug-in hybrid, og det bliver ikke mindre af, at elmotoren har sin egen gearkasse. Omvendt får man et system-drejningsmoment ud af det på 370 Nm – det kompenserer lidt derfor og så er det vel til syvende og sidst et spørgsmål om, at lære sin bil bedre at kende end man kan i en kort testperiode.

Andre MG prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
MG EHS PHEV verdenspremiere 2020 >>>
Videotest: MG EHS PHEV 90 kW
MG's 2. elektriske model på det danske marked er plug-in hybriden EHS med 258 hestekræfter, hvoraf de 90 kW leveres af elmotoren. Med 10 gear, hvoraf de 4 er elektriske er køreoplevelsen unik. Fuld HD.




Model:

MG EHS PHEV Luxury 1,5 T-GDi 90 kW

Listepris:

Kr. 289.999

Motor og transmission:

4 cyl 1,5 l turbo-benzinmotor, 162 hk, 250 Nm/1700-4300 omdr./min. El-motor, 122 hk, 230 Nm/500-3700 omdr./min. System: 258 hk. 370 Nm. 16,6 kWh litiumion batteri. Forhjulstræk. Opladning: 3,7 kW

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ benzinøkonomi/ Elektrisk rækkevidde (WLTP):

6,9 sekunder/ 190 km/t/  55,2 km/l/ 52 km.

Længde:

4,57 m

Frihøjde:

14,5 cm

Bagagerum:

448-11375 liter

Værd at bemærke:

Aut. nødbremse. 18” alufælge. Automatisk LED fjernlys. El-førersæde. Læderesæder. Sædevarme. 2-zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Aktiv vognbaneassistent. Navigation. Nøglefri betjening. 360 grader kamera.  El-ruder for og bag. Panorama soltag. 7 års garanti.


Link til importøren








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt