Stort set samtidig med, at
regeringen har fremlagt deres i mange menneskers
øjne usædvanlige lovgivningskompleks for bilafgifter
i årene, der kommer, præsenterede Nellemann
koncernen et godt alternativ til de bilkunder, der
også gerne vil gøre tingene anderledes – uden, at
der i øvrigt er sammenhæng mellem de to
begivenheder…
Den nye bil hedder MG EHS og
er skabt ud fra devisen ”EV is hot”, ”ICE is not”
(EV=Electric Vehicle, dvs. elbil – ICE=Internal
Combustion Engine, dvs. forbrændingsmotor”), som det
blev sagt i MG’s on-line verdenspremiere, hvor
redaktionens anti-virus program givetvis var årsagen
til, at end ikke Corona-virus’en kunne forstyrre
formidlingen af nyheden.
Stikket sparer penge – men
uvist hvor mange
MG’s nye bil ikke dog ikke en
”ren” EV, men derimod en PHEV, altså en plug-in
hybridbil, hvor ordet ”plug-in” til en vis grad er
garanti for, at hybridbilen ikke afgiftsbelægges så
voldsomt, som flere af kollegernes selvopladende
hybridbiler vil blive, når afgiftsloven vedtages d.
18. december. Den nye afgiftslovgivning synes langt
hen ad vejen, at favorisere ”ICE-biler”, især dem,
der forurener mest, men det er en helt anden
historie. Det er i hvert fald anderledes tænkning,
der ligger bag den del af dagens danske
verdensbillede.
I sagens natur kan man af
samme årsag ikke oplyse en pris på den nye plug-in.
Men qua det historiske forløb, vil Nellemann næppe
lancere MG EHS til en pris, som ikke gør den
konkurrencedygtig. Præcis som den første MG på det
danske marked i nyere tid, MG ZS EV, der blev
lanceret i sommer, er ganske attraktivt prissat.
Hvilket i øvrigt har medført, at man har opnået et
salg på flotte 243 eksemplarer i den korte tid,
bilen har været i Danmark. Det salg bliver næppe
dårligere i årene, der kommer, om end de luksuøse
elbiler vil falde i pris og dermed udfordre de
billigere og mere energirigtige elbiler, som MG ZS
EV tilhører. Energi- og miljøpolitik er ikke for
alle at forstå.
Priserne er kommet: Efter at
artiklen er skrevet har Nellemann offentliggjort
priserne på MG EHS PHEV- se faktaboksen.
Fine præstationer
Men: Forudsat, at
prissætningen på den nye MG plug-in bliver så
attraktiv, som historien foreskriver, vil EHS
Plug-in Hybrid givetvis falde i mange danskeres
gunst. Et vist sportsligt tilsnit har den også, i
kraft af en 258 hestes hybridmotor, bestående af en
162 hestes 1,5 liters turbo GDI benzinmotor og en
122 hestes elektromotor. Der er noget for de fartglade, for
den kan nå de magiske 100 km/t på 6,9 sekunder og
sprinte ned ad en tysk autobahn med 190 km/t.
Den må oven i købet trække en
anhænger på 1500 kg, og som verden udvikler sig i
øjeblikket, vil den være et oplagt køretøj til
bilferien, uanset den går mod nord eller mod syd.
Det er ikke uden betydning, for mon ikke bilferie
får en renæssance i de kommende år. Benzin kan man
jo fortsat købe, hvor end man kommer frem (modsat
elektricitet, så feriebudgettet skal nok baseres på
ICE-bilens formåen, men den er jo også en slags
hybrid, så mon ikke benzinøkonomien bliver
overkommelig…).
Fra fem til syv års
garanti
Det hedder sig desuden, at MG
EHS kører godt. Vi kommer ført til at prøve den i
begyndelsen af det nye år. Men kommer den i nærheden
af den komfortable køreoplevelse, vi tidligere har
oplevet i ZS EV, er der dømt succes. Erfaringen med
den første MG indtil nu er da også, at danskerne
ikke har problemer med at købe kinesisk, blot
kvaliteten er i orden. I ZS EV har vi oplevet god
kvalitet, og SAIC-koncernen, der i moderne tid står
bag MG-mærket, har som verdens 7. største
bilvirksomhed muskler nok til, at forhøje garantien
på MG bilerne (altså også ZS EV) fra de nuværende 5
år til 7 år i forbindelse med lanceringen af EHS.
I teknisk forstand inkluderer
den kraftfulde drivline i MG EHS, der nærmest kan
betegnes som en C-crossover, en 10-trins elektronisk
styret automatgearkasse, som ikke er baseret på
dobbeltkoblingsprincippet. Det virker som en god
beslutning, for et DTC gear er ikke det letteste at
optimere med en hybrid drivline, der oven i købet
kan skifte mellem motorerne. Batteriet er et 16,6
kWh litium-ion batteri og den elektriske rækkevidde
er 52 kilometer. Drivlinen muliggør opladning af
batteriet under kørslen, hvorved man kan sikre sig,
at have strøm nok til at den bykørsel, turen måtte
inkludere, kan foregå støjfrit og uden
luftforurening af nærmiljøet.
Miljøet er vinderen
I forhold til den nye
afgiftspolitik bliver en bil ikke belønnet for lav
udledning af CO2, men miljøet vil i hvert fald have
glæde af, at CO2 udledningen blot er på 43 g/km iht.
WLTP-målemetoderne – hvilket dog kræver, at man
sikrer sig regelmæssig opladning. Og naturligvis er
CO2 udledningen nul, hvis man aldrig benytter
ICE-motoren.
MG EHS Plug-in Hybrid er 4,57
meter lang, 1,88 meter bred og 1,66 meter høj,
hvilket gør den mere rummelig end de fleste
konkurrenter i C-SUV-segmentet. Den byder på god
ben- og skulderplads til bagsædepassagererne.
Samtidig har den en stor bagagerumskapacitet på 448
liter, som kan udvides til 1375 liter, når
bagsæderne klappes frem. Som en ekstra
komfortfunktion kan den el-drevne bagklap åbnes og
lukkes til forskellige højder.
Enkelt og
overskueligt
Den nye MG vil fra
lanceringen i begyndelsen af januar være tilgængelig
i to versioner (Luxury og Comfort), fire
karrosserifarver (sort, hvid, rød og sølv) og to
interiørfarver (sort og rød). Og så glæder man sig
selvsagt over, også at have opnået fem stjerner i
EuroNCAP sikkerhedstesten med den nye plug-in.
I Danmark vil man kunne se den nye MG såvel som
MG ZS EV hod Nellemann forhandlere i Aarhus, Odense,
Roskilde, Valby og København Ø.
|