| Stort set samtidig med, at 
							regeringen har fremlagt deres i mange menneskers 
							øjne usædvanlige lovgivningskompleks for bilafgifter 
							i årene, der kommer, præsenterede Nellemann 
							koncernen et godt alternativ til de bilkunder, der 
							også gerne vil gøre tingene anderledes – uden, at 
							der i øvrigt er sammenhæng mellem de to 
							begivenheder…   Den nye bil hedder MG EHS og 
							er skabt ud fra devisen ”EV is hot”, ”ICE is not” 
							(EV=Electric Vehicle, dvs. elbil – ICE=Internal 
							Combustion Engine, dvs. forbrændingsmotor”), som det 
							blev sagt i MG’s on-line verdenspremiere, hvor 
							redaktionens anti-virus program givetvis var årsagen 
							til, at end ikke Corona-virus’en kunne forstyrre 
							formidlingen af nyheden.   Stikket sparer penge – men 
							uvist hvor mange MG’s nye bil ikke dog ikke en 
							”ren” EV, men derimod en PHEV, altså en plug-in 
							hybridbil, hvor ordet ”plug-in” til en vis grad er 
							garanti for, at hybridbilen ikke afgiftsbelægges så 
							voldsomt, som flere af kollegernes selvopladende 
							hybridbiler vil blive, når afgiftsloven vedtages d. 
							18. december. Den nye afgiftslovgivning synes langt 
							hen ad vejen, at favorisere ”ICE-biler”, især dem, 
							der forurener mest, men det er en helt anden 
							historie. Det er i hvert fald anderledes tænkning, 
							der ligger bag den del af dagens danske 
							verdensbillede.   I sagens natur kan man af 
							samme årsag ikke oplyse en pris på den nye plug-in. 
							Men qua det historiske forløb, vil Nellemann næppe 
							lancere MG EHS til en pris, som ikke gør den 
							konkurrencedygtig. Præcis som den første MG på det 
							danske marked i nyere tid, MG ZS EV, der blev 
							lanceret i sommer, er ganske attraktivt prissat. 
							Hvilket i øvrigt har medført, at man har opnået et 
							salg på flotte 243 eksemplarer i den korte tid, 
							bilen har været i Danmark. Det salg bliver næppe 
							dårligere i årene, der kommer, om end de luksuøse 
							elbiler vil falde i pris og dermed udfordre de 
							billigere og mere energirigtige elbiler, som MG ZS 
							EV tilhører. Energi- og miljøpolitik er ikke for 
							alle at forstå. Priserne er kommet:
 Efter at 
							artiklen er skrevet har Nellemann offentliggjort 
							priserne på MG EHS PHEV- se faktaboksen.
 
 Fine præstationer Men: Forudsat, at 
							prissætningen på den nye MG plug-in bliver så 
							attraktiv, som historien foreskriver, vil EHS 
							Plug-in Hybrid givetvis falde i mange danskeres 
							gunst. Et vist sportsligt tilsnit har den også, i 
							kraft af en 258 hestes hybridmotor, bestående af en 
							162 hestes 1,5 liters turbo GDI benzinmotor og en 
							122 hestes elektromotor. Der er noget for de fartglade, for 
							den kan nå de magiske 100 km/t på 6,9 sekunder og 
							sprinte ned ad en tysk autobahn med 190 km/t.   Den må oven i købet trække en 
							anhænger på 1500 kg, og som verden udvikler sig i 
							øjeblikket, vil den være et oplagt køretøj til 
							bilferien, uanset den går mod nord eller mod syd. 
							Det er ikke uden betydning, for mon ikke bilferie 
							får en renæssance i de kommende år. Benzin kan man 
							jo fortsat købe, hvor end man kommer frem (modsat 
							elektricitet, så feriebudgettet skal nok baseres på 
							ICE-bilens formåen, men den er jo også en slags 
							hybrid, så mon ikke benzinøkonomien bliver 
							overkommelig…).   Fra fem til syv års 
							garanti Det hedder sig desuden, at MG 
							EHS kører godt. Vi kommer ført til at prøve den i 
							begyndelsen af det nye år. Men kommer den i nærheden 
							af den komfortable køreoplevelse, vi tidligere har 
							oplevet i ZS EV, er der dømt succes. Erfaringen med 
							den første MG indtil nu er da også, at danskerne 
							ikke har problemer med at købe kinesisk, blot 
							kvaliteten er i orden. I ZS EV har vi oplevet god 
							kvalitet, og SAIC-koncernen, der i moderne tid står 
							bag MG-mærket, har som verdens 7. største 
							bilvirksomhed muskler nok til, at forhøje garantien 
							på MG bilerne (altså også ZS EV) fra de nuværende 5 
							år til 7 år i forbindelse med lanceringen af EHS.   I teknisk forstand inkluderer 
							den kraftfulde drivline i MG EHS, der nærmest kan 
							betegnes som en C-crossover, en 10-trins elektronisk 
							styret automatgearkasse, som ikke er baseret på 
							dobbeltkoblingsprincippet. Det virker som en god 
							beslutning, for et DTC gear er ikke det letteste at 
							optimere med en hybrid drivline, der oven i købet 
							kan skifte mellem motorerne. Batteriet er et 16,6 
							kWh litium-ion batteri og den elektriske rækkevidde 
							er 52 kilometer. Drivlinen muliggør opladning af 
							batteriet under kørslen, hvorved man kan sikre sig, 
							at have strøm nok til at den bykørsel, turen måtte 
							inkludere, kan foregå støjfrit og uden 
							luftforurening af nærmiljøet.   Miljøet er vinderen I forhold til den nye 
							afgiftspolitik bliver en bil ikke belønnet for lav 
							udledning af CO2, men miljøet vil i hvert fald have 
							glæde af, at CO2 udledningen blot er på 43 g/km iht. 
							WLTP-målemetoderne – hvilket dog kræver, at man 
							sikrer sig regelmæssig opladning. Og naturligvis er 
							CO2 udledningen nul, hvis man aldrig benytter 
							ICE-motoren.   MG EHS Plug-in Hybrid er 4,57 
							meter lang, 1,88 meter bred og 1,66 meter høj, 
							hvilket gør den mere rummelig end de fleste 
							konkurrenter i C-SUV-segmentet. Den byder på god 
							ben- og skulderplads til bagsædepassagererne. 
							Samtidig har den en stor bagagerumskapacitet på 448 
							liter, som kan udvides til 1375 liter, når 
							bagsæderne klappes frem. Som en ekstra 
							komfortfunktion kan den el-drevne bagklap åbnes og 
							lukkes til forskellige højder.   Enkelt og 
							overskueligt Den nye MG vil fra 
							lanceringen i begyndelsen af januar være tilgængelig 
							i to versioner (Luxury og Comfort), fire 
							karrosserifarver (sort, hvid, rød og sølv) og to 
							interiørfarver (sort og rød). Og så glæder man sig 
							selvsagt over, også at have opnået fem stjerner i 
							EuroNCAP sikkerhedstesten med den nye plug-in. 
							
							 
							I Danmark vil man kunne se den nye MG såvel som 
							MG ZS EV hod Nellemann forhandlere i Aarhus, Odense, 
							Roskilde, Valby og København Ø. |