- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Verdenspremiere: MG EHS Plug-in Hybrid

Ny plug-in hybrid lanceres i Danmark i januar


Af Søren Clauding – 7. december 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stort set samtidig med, at regeringen har fremlagt deres i mange menneskers øjne usædvanlige lovgivningskompleks for bilafgifter i årene, der kommer, præsenterede Nellemann koncernen et godt alternativ til de bilkunder, der også gerne vil gøre tingene anderledes – uden, at der i øvrigt er sammenhæng mellem de to begivenheder…

 

Den nye bil hedder MG EHS og er skabt ud fra devisen ”EV is hot”, ”ICE is not” (EV=Electric Vehicle, dvs. elbil – ICE=Internal Combustion Engine, dvs. forbrændingsmotor”), som det blev sagt i MG’s on-line verdenspremiere, hvor redaktionens anti-virus program givetvis var årsagen til, at end ikke Corona-virus’en kunne forstyrre formidlingen af nyheden.

 

Stikket sparer penge – men uvist hvor mange

MG’s nye bil ikke dog ikke en ”ren” EV, men derimod en PHEV, altså en plug-in hybridbil, hvor ordet ”plug-in” til en vis grad er garanti for, at hybridbilen ikke afgiftsbelægges så voldsomt, som flere af kollegernes selvopladende hybridbiler vil blive, når afgiftsloven vedtages d. 18. december. Den nye afgiftslovgivning synes langt hen ad vejen, at favorisere ”ICE-biler”, især dem, der forurener mest, men det er en helt anden historie. Det er i hvert fald anderledes tænkning, der ligger bag den del af dagens danske verdensbillede.

 

I sagens natur kan man af samme årsag ikke oplyse en pris på den nye plug-in. Men qua det historiske forløb, vil Nellemann næppe lancere MG EHS til en pris, som ikke gør den konkurrencedygtig. Præcis som den første MG på det danske marked i nyere tid, MG ZS EV, der blev lanceret i sommer, er ganske attraktivt prissat. Hvilket i øvrigt har medført, at man har opnået et salg på flotte 243 eksemplarer i den korte tid, bilen har været i Danmark. Det salg bliver næppe dårligere i årene, der kommer, om end de luksuøse elbiler vil falde i pris og dermed udfordre de billigere og mere energirigtige elbiler, som MG ZS EV tilhører. Energi- og miljøpolitik er ikke for alle at forstå.


Priserne er kommet:
Efter at artiklen er skrevet har Nellemann offentliggjort priserne på MG EHS PHEV- se faktaboksen.

Fine præstationer

Men: Forudsat, at prissætningen på den nye MG plug-in bliver så attraktiv, som historien foreskriver, vil EHS Plug-in Hybrid givetvis falde i mange danskeres gunst. Et vist sportsligt tilsnit har den også, i kraft af en 258 hestes hybridmotor, bestående af en 162 hestes 1,5 liters turbo GDI benzinmotor og en 122 hestes elektromotor. Der er noget for de fartglade, for den kan nå de magiske 100 km/t på 6,9 sekunder og sprinte ned ad en tysk autobahn med 190 km/t.

 

Den må oven i købet trække en anhænger på 1500 kg, og som verden udvikler sig i øjeblikket, vil den være et oplagt køretøj til bilferien, uanset den går mod nord eller mod syd. Det er ikke uden betydning, for mon ikke bilferie får en renæssance i de kommende år. Benzin kan man jo fortsat købe, hvor end man kommer frem (modsat elektricitet, så feriebudgettet skal nok baseres på ICE-bilens formåen, men den er jo også en slags hybrid, så mon ikke benzinøkonomien bliver overkommelig…).

 

Fra fem til syv års garanti

Det hedder sig desuden, at MG EHS kører godt. Vi kommer ført til at prøve den i begyndelsen af det nye år. Men kommer den i nærheden af den komfortable køreoplevelse, vi tidligere har oplevet i ZS EV, er der dømt succes. Erfaringen med den første MG indtil nu er da også, at danskerne ikke har problemer med at købe kinesisk, blot kvaliteten er i orden. I ZS EV har vi oplevet god kvalitet, og SAIC-koncernen, der i moderne tid står bag MG-mærket, har som verdens 7. største bilvirksomhed muskler nok til, at forhøje garantien på MG bilerne (altså også ZS EV) fra de nuværende 5 år til 7 år i forbindelse med lanceringen af EHS.

 

I teknisk forstand inkluderer den kraftfulde drivline i MG EHS, der nærmest kan betegnes som en C-crossover, en 10-trins elektronisk styret automatgearkasse, som ikke er baseret på dobbeltkoblingsprincippet. Det virker som en god beslutning, for et DTC gear er ikke det letteste at optimere med en hybrid drivline, der oven i købet kan skifte mellem motorerne. Batteriet er et 16,6 kWh litium-ion batteri og den elektriske rækkevidde er 52 kilometer. Drivlinen muliggør opladning af batteriet under kørslen, hvorved man kan sikre sig, at have strøm nok til at den bykørsel, turen måtte inkludere, kan foregå støjfrit og uden luftforurening af nærmiljøet.

 

Miljøet er vinderen

I forhold til den nye afgiftspolitik bliver en bil ikke belønnet for lav udledning af CO2, men miljøet vil i hvert fald have glæde af, at CO2 udledningen blot er på 43 g/km iht. WLTP-målemetoderne – hvilket dog kræver, at man sikrer sig regelmæssig opladning. Og naturligvis er CO2 udledningen nul, hvis man aldrig benytter ICE-motoren.

 

MG EHS Plug-in Hybrid er 4,57 meter lang, 1,88 meter bred og 1,66 meter høj, hvilket gør den mere rummelig end de fleste konkurrenter i C-SUV-segmentet. Den byder på god ben- og skulderplads til bagsædepassagererne. Samtidig har den en stor bagagerumskapacitet på 448 liter, som kan udvides til 1375 liter, når bagsæderne klappes frem. Som en ekstra komfortfunktion kan den el-drevne bagklap åbnes og lukkes til forskellige højder.

 

Enkelt og overskueligt

Den nye MG vil fra lanceringen i begyndelsen af januar være tilgængelig i to versioner (Luxury og Comfort), fire karrosserifarver (sort, hvid, rød og sølv) og to interiørfarver (sort og rød). Og så glæder man sig selvsagt over, også at have opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten med den nye plug-in.

I Danmark vil man kunne se den nye MG såvel som MG ZS EV hod Nellemann forhandlere i Aarhus, Odense, Roskilde, Valby og København Ø.

MG prøvekørsler - find dem hér >>>



Hurtige fakta om MG EHS Plug-in Hybrid


Lancering i Danmark: Januar 2021

Pris: kr. 270.000 for Comfort, kr. 290.000 for Luxury.

 

Drivline:

1,5 liter turbo benzinmotor: 162 hk/5000 omdr./min. 250 Nm/1700-4300 omdr./min.

Elmotor: 122 hk. 230 Nm/500-3700 omdr./min.

System: 258 hk. 370 Nm.

10 trins automatgear.

 

Batteri: 16,6 kWh.

Elektrisk rækkevidde: 52 km (WLTP).

Benzinøkonomi: 52,6 km/l (WLTP).

 

Længde: 4,57 meter

Bredde: 1,88 meyer.

Højde: 1,66 meter.

Frihøjde: 14,5 cm

 

Bagagerum: 448-1375 liter.

 

Egenvægt: 1737-1775 liter (Comfort hhv Luxury).

Anhængervægt: 1500 kg.

 

Udpluk fra udstyrslisten:

LED forlygter. Dynamisk kurvelys. 360 grader kamera. El-bagklap. Panorama soltag. El-forsæder i læder. 18” fælge.


Link til importøren






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt