- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i30 10 T-Gdi 120 hk Advanced 7-DCT 5d

Forskellen er ikke ens – men oplevelsen er næsten


Af Søren Clauding – februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Hyundai i30 er vel en Hyundai i30 – eller? Kort tid efter at have prøvekørt en i30, prøvekørte vi endnu en, men de to er næsten så forskellige som to ellers ens biler kan være. Læs selv...

 

I virkeligheden udsprang nysgerrigheden af det faktum, at da Hyundai i30 i 2017 var den bil, undertegnede havde som topkandidat til titlen Årets Bil i Danmark 2018, blev den end ikke nomineret. Eneste forklaring: I en demokratisk proces er der plads til alle meninger, mere er der ikke i det, og jeg var altså i mindretal. Men min mening dengang står jeg ved.

 

Men hvordan er Hyundai i30, nu her godt tre år senere? Var det en fejlvurdering? Og med en oprigtig tilgang til, at fejl er noget man altid skal lære af, kan det konstateres, at det var det ikke. I hvert fald ikke med den tilgang, jeg har til at vurdere biler, hvor køreegenskaber, funktion og total-harmoni, også i relation til prissætning, som hovedregel betyder mere end hestekræfter og fartpræstationer.

 

Helt anderledes

Den nylig prøvekørte i30 var en stationcar med 4-cylindret 159-hestes mild hybrid benzinmotor og det sportslige N-Line setup. Nu var fokus sat på den 25 cm kortere 5-dørs udgave med en 3-cylindret 1-liters turbo benzinmotor med det mere komfortable Advanced udstyr. Eneste større lighed, i teknisk forstand, var 7-trins DCT gearet, men også det var formentlig kalibreret forskelligt, så det denne gang skulle passe til en benzinmotor, der ikke fik elektrisk hjælp, men måtte klare sig med den ekstra håndsrækning, turboladeren i rigt mål gav, når speederen blev presset i bund.

 

Og oplevelsen af bilens kørefærdigheder: Bortset fra den naturlige fart formåen i kraft af de flere kræfter og et marginalt bedre vejgreb i kurverne hjulpet af lidt større hjul, blev det endnu engang bekræftet, at det er næsten lige meget, hvilken i30, der er tale om, så er de grundliggende køreegenskaber ens og balancen i kurverne er stort set den samme. Det er et af de meget store plusser ved i30 og et klart tegn på, hvorfor den kører så godt – og hvorfor den gjorde så stort et indtryk dengang i 2017.

 

Opdatering

Naturligvis bliver betagelsen lidt anderledes over tiden, biler udvikles konstant, kravene ændres og det var vel også en af årsagerne til, at Hyundai i efteråret gav i30 en overhaling, som visuelt var mest tydelig i frontgrillen. Den nye front er i øvrigt også forskellig på de to versioner. Hvilken man foretrækker er alene et spørgsmål om smag og behag.

 

Og så er prisen selvfølgelig forskellig: 295.000 kroner for N-Line stationcar’en og 245.000 kroner for 5-dørs udgaven. Hvad sidstnævnte angår er motoren i øvrigt, som det huskes, stort set uændret fra dengang i 2017. Forbrugstallene er ikke, nu kører den kortere på literen, men det er alene pga. de ændrede beregningsmetoder. 17,5 km/l (WLTP) kører 1-liters udgaven og det er meget tæt på det, man oplever i virkeligheden. Tilsvarende kører 1,5’eren 16,4 km/l og nyder dertil godt af lidt elektrisk hjælp.



Avanceret basis

I30 i den hér prøvekørte version er klart den mere moderate udgave af de to. Dens mere beskedne hjulstørrelse (205/55-16 versus 225/40-18) giver naturligt en mere tilgivende affjedring, helt i harmoni med den mindre motor. Og Advanced udgaven har ikke den strammere sportsaffjedring. Men Hyundai har heldigvis fastholdt multilink baghjulsaffjedring også i de lavere motoriserede versioner – modsat fx VAG og Mercedes, hvis tilsvarende biler med de mindre motorer har torsionsbagaksler (Golf m.fl. samt A-klasse).



Helt generelt er den nye opgraderede årgang i30 stærkt udstyret med allerede i den billigste udgave til under 200.000 kroner at inkludere aircondition, elektriske sideruder, fartpilot, aktiv vognbaneassistent, tågeforlygter med statisk kurvelys og automatisk nedblænding.

 

Meget mere for pengene

I mellemniveauet, Essential, som koster 230.000 kroner, er 16” alufælge en del af udstyret, ligesom bakkamera, baksensorer, elektrisk foldbare sidespejle, elektriske sideruder også bag, 2-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, varme både i sæder og kunstlæderrattet, regnsensorer og Apple Carplay samt Android Auto.

 

Og i Advanced udgaven er den største forskel for de ekstra 15.000 kroner Fuld LED forlys, som især ved vintertide viser sig at være alle pengene værd. Men merprisen omfatter også p-sensorer for, Rear Cross Traffic Allert, og noget så praktisk i den kortere i30-version: En ski-lem i bagsæderyglænene.



Den prøvekørte bil var specifikt udrustet med flere udstyrspakker, hvor især Førerassistentpakken kan anbefales. Dens automatiske nødbremse ser foruden biler både fodgængere og cyklister og tilbyder også adaptiv fartpilot som er intet mindre end vanedannende. Og så er 5 års garanti med ubegrænset kilometertal fortsat standard i en hvilken som helst Hyundai.


Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Hyundai i30 Stationcar Mild Hybrid test >>>
Videotest: Hyundai i30 5d 1,0 Advanced
Kort tid efter vores prøvekørsel af i30 stationcar med 159 hestes mild hybrid motor satte vi fokus på en i30 version, der var så forskellig fra førnævnte, som den næsten kunne blive. Fuld HD.



Model:

Hyundai i30 5d 1,0 T-GDi DCT Advanced

Listepris:

Kr. 244.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. turbobenzin. 120 hk. 172 Nm/1500-4000 omdr./min. 7 trins DSG. Forhjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

11,2 sekunder/ 193 km/t/ 17,5 km/l/ 129 g/km.

Hjul, for / bag:

215/55-16

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

395-1301 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Aut. nødbremse. 16” alufælge. Fuld LED. Multijusterbart kunstlæderrat. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for og bag. 8" touchscreen (standard - testbilen havde 10,25"). Bakkamera. p-sensorer for og bag. Nøglefri betjening.












Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt