Hyundai i30 har fået en
kraftig opstrammer. Visuelt er fronten ny og
varierer fra version til version. Også indvendigt er
den blevet skarpere. Og under motorhjelmen vil man
fx kunne finde en ny 4-cylindret 1,5-liters
mild-hybrid benzinmotor, der med 159 hestekræfter
både er potent og spændende – og ret økonomisk.
Hver gang, der snakkes
”hybrid”, handler det meget naturligt om
benzinforbrug. En elmotor hjælper til at forbedre
brændstoføkonomien ved at opsamle bevægelsesenergi,
når der bremses ned. Intet nyt i det. Men
hybrid-teknikken er ikke gratis og kræver ofte en
CVT-gearkasse.
Beskeden hybrid-pris
Så i Hyundai-tilfældet har
man kombineret en moderat hybrid-teknik (mild
hybrid), der ikke er så kostbar, til at skabe en
potent 159-hestes drivline, oven i købet med 7-trins
DCT-gear, som har en bedre benzinøkonomi end den
tilsvarende bil med 120-hestes benzinmotor.
Merprisen er 25.000 kroner – det er ret fornuftigt,
hvis man gerne vil have gode fartpræstationer.
Konkret handler det om
stationcarudgaven af Hyundai i30, iført det
sportslige N-Line udstyr og tilsvarende opsætning.
Hyundai overfører megen af den dynamik, som man også
eksponerer gennem rally VM-titlen i de sidste to år,
til de serieproducerede biler. Fartpræstationerne
taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 8,6 sekunder,
210 km/t på toppen og de hurtige skift op i gear
tager dobbeltkoblings gearkassen sig af på bedste
vis. I øvrigt har i30 en ”hold-funktion”, der holder
bilen standset, fx når man stopper for rødt lys,
uden at behøver have foden på bremsepedalen.
Funktionen kan vælges til eller fra efter ønske.
God balance
Fordi hybridteknologien er
ret let, er mervægten for en i30 med 4-cylindret
mild-hybrid motor sammenlignet med udgaven med en
3-cylindret 120-hestes benzinmotor blot 50 kg. Det
indebærer, at vægtbalancen i bilen ikke påvirkes
nævneværdigt og det samme gælder bilens balance ved
hurtig kurvekørsel. Det er med til, at gøre den
velkørende og med de mange hestekræfter også ganske
spændende.
Oven i købet er den mere
benzinøkonomisk: 16,4 km/l i mild hybrid-udgaven med
159 hk versus 16,1 km/l i 120 hestes versionen uden
mild hybrid-teknikken. Det skal hurtigt tilføjes, at
de ikke sportsligt opsatte versioner (Essential og
Advanced) kører længere på literen (18,2 km for mild
hybrid-udgaven og 17,5 km med 120 hk), men i disse
spalter tager vi udgangspunkt i N-Line.
Dynamisk
Allerede ved introduktionen
af Hyundai i30 for fire år siden var indtrykket af
kørefærdighederne usædvanlig godt. I30 var og er
fortsat meget harmonisk, velkørende med gode
kurveegenskaber og en gennemført ”europæisk
opsætning” af affjedring og styring. N-Line
versionen er strammere i betrækket end de ikke så
sportslige udgaver. Men det passer godt til effekten
og det medfølgende store drejningsmoment på op til
253 Nm, som er givet af, at man har parret mild
hybrid med en turbobenzinmotor og ikke valgt fx en
Atkinson Cycle benzinmotor som visse af
konkurrenterne. Det giver også en dynamisk
fartoplevelse.
Standardhjul på en i30 N-Line
er 225/40-18 og den forholdsvis beskedne affjedring
i dæksiderne underbygger affjedringen og klæder også
fartpotentialet. De gode kurveegenskaber hænger ikke
alene sammen med bilens balance, men også brugen af
multilink baghjulsophæng, som især ved høj fart er
en stor sikkerhed.
Sikkerhed og udstyr
Og a-pro-pos sikkerhed er den
opstrammede/faceliftede i30 også udrustet med mere
elektronisk sikkerhed end forgængeren. Eksempelvis
kan nødbremsen nu reagere både på cyklister og
fodgængere og forlygterne på N-Line er Fuld LED.
Bakkamera er standard, det samme er 2-zone
klimaanlæg, regn-sensor, nøglefri betjening,
sportssæder. Rat-varme og sædevarme er heller ikke
at foragte.
Stationcarudgaven er klart
den mest rummelige af i30 versionerne med over 600
liter bagageplads, der kan øges til 1650 liter, og
ikke uvæsentligt på denne årstid, har findes der
også en ski-lem i bagsæderyglænene. Desuden er
tagræling standard.
Den prøvekørte bil var udrustet med en del
ekstraudstyr, bl.a. førerassistentpakken til godt
17.000 kroner, der bl.a. indeholder adaptiv
fartpilot med følgefunktion i den aktive
vognbaneassistent. Sidst med ikke mindst: 5 års
garanti uafhængigt af kørte kilometer er en del af
købsprisen på 295.000 kroner.
|