- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai i30 Stationcar 1,5

T-GDi Mild Hybrid DCT N-Line


Velkørende, praktisk og kraftig mild-hybrid


Af Søren Clauding – februar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i30 har fået en kraftig opstrammer. Visuelt er fronten ny og varierer fra version til version. Også indvendigt er den blevet skarpere. Og under motorhjelmen vil man fx kunne finde en ny 4-cylindret 1,5-liters mild-hybrid benzinmotor, der med 159 hestekræfter både er potent og spændende – og ret økonomisk.

 

Hver gang, der snakkes ”hybrid”, handler det meget naturligt om benzinforbrug. En elmotor hjælper til at forbedre brændstoføkonomien ved at opsamle bevægelsesenergi, når der bremses ned. Intet nyt i det. Men hybrid-teknikken er ikke gratis og kræver ofte en CVT-gearkasse.

 

Beskeden hybrid-pris

Så i Hyundai-tilfældet har man kombineret en moderat hybrid-teknik (mild hybrid), der ikke er så kostbar, til at skabe en potent 159-hestes drivline, oven i købet med 7-trins DCT-gear, som har en bedre benzinøkonomi end den tilsvarende bil med 120-hestes benzinmotor. Merprisen er 25.000 kroner – det er ret fornuftigt, hvis man gerne vil have gode fartpræstationer.



Konkret handler det om stationcarudgaven af Hyundai i30, iført det sportslige N-Line udstyr og tilsvarende opsætning. Hyundai overfører megen af den dynamik, som man også eksponerer gennem rally VM-titlen i de sidste to år, til de serieproducerede biler. Fartpræstationerne taler deres eget sprog: 0-100 km/t på 8,6 sekunder, 210 km/t på toppen og de hurtige skift op i gear tager dobbeltkoblings gearkassen sig af på bedste vis. I øvrigt har i30 en ”hold-funktion”, der holder bilen standset, fx når man stopper for rødt lys, uden at behøver have foden på bremsepedalen. Funktionen kan vælges til eller fra efter ønske.



God balance

Fordi hybridteknologien er ret let, er mervægten for en i30 med 4-cylindret mild-hybrid motor sammenlignet med udgaven med en 3-cylindret 120-hestes benzinmotor blot 50 kg. Det indebærer, at vægtbalancen i bilen ikke påvirkes nævneværdigt og det samme gælder bilens balance ved hurtig kurvekørsel. Det er med til, at gøre den velkørende og med de mange hestekræfter også ganske spændende.

 

Oven i købet er den mere benzinøkonomisk: 16,4 km/l i mild hybrid-udgaven med 159 hk versus 16,1 km/l i 120 hestes versionen uden mild hybrid-teknikken. Det skal hurtigt tilføjes, at de ikke sportsligt opsatte versioner (Essential og Advanced) kører længere på literen (18,2 km for mild hybrid-udgaven og 17,5 km med 120 hk), men i disse spalter tager vi udgangspunkt i N-Line.

 

Dynamisk

Allerede ved introduktionen af Hyundai i30 for fire år siden var indtrykket af kørefærdighederne usædvanlig godt. I30 var og er fortsat meget harmonisk, velkørende med gode kurveegenskaber og en gennemført ”europæisk opsætning” af affjedring og styring. N-Line versionen er strammere i betrækket end de ikke så sportslige udgaver. Men det passer godt til effekten og det medfølgende store drejningsmoment på op til 253 Nm, som er givet af, at man har parret mild hybrid med en turbobenzinmotor og ikke valgt fx en Atkinson Cycle benzinmotor som visse af konkurrenterne. Det giver også en dynamisk fartoplevelse.



Standardhjul på en i30 N-Line er 225/40-18 og den forholdsvis beskedne affjedring i dæksiderne underbygger affjedringen og klæder også fartpotentialet. De gode kurveegenskaber hænger ikke alene sammen med bilens balance, men også brugen af multilink baghjulsophæng, som især ved høj fart er en stor sikkerhed.

 

Sikkerhed og udstyr

Og a-pro-pos sikkerhed er den opstrammede/faceliftede i30 også udrustet med mere elektronisk sikkerhed end forgængeren. Eksempelvis kan nødbremsen nu reagere både på cyklister og fodgængere og forlygterne på N-Line er Fuld LED. Bakkamera er standard, det samme er 2-zone klimaanlæg, regn-sensor, nøglefri betjening, sportssæder. Rat-varme og sædevarme er heller ikke at foragte.



Stationcarudgaven er klart den mest rummelige af i30 versionerne med over 600 liter bagageplads, der kan øges til 1650 liter, og ikke uvæsentligt på denne årstid, har findes der også en ski-lem i bagsæderyglænene. Desuden er tagræling standard.



Den prøvekørte bil var udrustet med en del ekstraudstyr, bl.a. førerassistentpakken til godt 17.000 kroner, der bl.a. indeholder adaptiv fartpilot med følgefunktion i den aktive vognbaneassistent. Sidst med ikke mindst: 5 års garanti uafhængigt af kørte kilometer er en del af købsprisen på 295.000 kroner.

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>
Videotest: Hyundai i30 1,5 T-GDi Mild Hybrid
Vi har prøvet den nye Hyundai i30 Mild Hybrid med 159 hestekræfter i dansk vintervejr. Bilen var stationcar udgaven og iklædt det sportslige N-Line udstyr. Fuld HD.
FEJL: Motoren, der er vist i videoen, er ikke den rette, men derimod dieselmotoren i Hyundai Tucson... Hér er den rette 159-hestes benzinmotor:


N-Line udgaverne har deres egen karakteristiske og potente front.


Model:

Hyundai i30 Stationcar 1,5 T-GDi Mild Hybrid DCT N-Line

Listepris:

Kr. 294.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. turbobenzin, 48V Mild-Hybrid. 159 hk/5500 omdr./min. 253 Nm/1500-3500 omdr./min. 7 trins DSG. Forhjulstræk.

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

8,4 sekunder/ 210 km/t/ 16,4 km/l/ 137 g/km.

Hjul, for / bag:

225/40-18

Længde:

4,59 m

Bagagerum:

602-1650 liter

Værd at bemærke:

ABS. ESC. Aut. nødbremse. 18” alufælge. Sportsaffjedring. Fuld LED. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Sædevarme. Ratvarme. El-sideruder for og bag. 8" touchscreen. Bakkamera. p-sensorer for og bag. Nøglefri betjening. Sportssæder. Tagræling.








Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt