- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid

STOR plug-in med plads til 7


Af Søren Clauding - november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai koncernen har spredt sig over viften af drivliner. Hyundai og søsterselskabet KIA bygger konventionelle biler, hybridbiler, plug-in hybrider, brintbiler og fuldt elektriske biler. Men når det gælder den store Santa Fe kan den i Danmark alene købes som plug-in hybrid.

 

Det giver god mening, økonomisk betragtet, for selv i 2022 vil plug-in’er være afgiftsbegunstiget. Da vi for kort tid siden prøvekørte Santa Fe Plug-in Hybrid var prisen 20.000 kroner lavere end 2022-priserne, som er dem, Hyundai nu styre efter. Og man ville hurtigt kunne komme til at betale rigtig mange penge for en Santa-Fe, hvis man ønskede en konventionel drivline.

 

Anvendeligheden tæller

Hvor lillebror Tucson, som vi havde prøvekørt umiddelbart forinden, i selvsamme Advanced udstyrsversion kostede 150.000 kroner mindre, er det til dels størrelsen men især anvendeligheden i kraft af syv sæder, der mere end noget andet gør, at man skal tilvælge Santa Fe. Plug-in drivlinen i de to modeller er identisk og i øvrigt mindst ligeså passende til Santa-Fe som til Tucson. Præstationerne er ikke meget forskellige. (Læs om plug-in drivlinen hér >>>)



Santa Fe kører således 58 kilometer på en opladning iht. WLTP. Man skal dog nok regne med noget mindre i praksis, især på den kolde årstid. Og da den kører 12-12,5 km/l, når batteriet er tomt, er det værd at tage med i overvejelserne. Og så bruger den en smule længere tid til at nå de 100 km/t, men 8,8 sekunder for en firehjulstrukken parallelhybrid er mere end respektabelt.

 

Sæder fremfor bagageplads

Når den del er på plads får man virkelig en stor bil ud af det. Den er med sine 4,79 meter 29 cm længere end Tucson og 8 cm højere. Den har dog også en frihøjde på 20,8 cm, hvilket er 3,6 cm mere end i Tucson, men da sædekonstruktionen bagest i Santa-Fe også fylder op, får man det overraskende resultat, at bagagerumskapaciteten, når alle sæderne er foldet ned, er 70 liter mindre end i Tucson. Med de to sæderækker i brug disponerer man dog over lidt mere bagageplads.



Men syv sæder kan for nogle være en stor fordel, og da har man dem. Forvandlingen fra fem til syv sæder og omvendt er let og hurtig, hvilket i praksis betyder, at man også har et incitament til at bruge mulighederne. Midterste sæderække kan i øvrigt todelt forskydes i længderetningen,

 

Strammere affjedring

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid vejer et par hundrede kg mere end Tucson, så den sniger sig lige over de 2 tons. Bl.a. derfor er affjedringen også strammet op, men den forøgede frihøjde kræver også lidt mere spændstighed. Det gør den lidt halvstiv, når man ikke lige præcis kører på asfalt. Til gengæld har man stor glæde deraf fx ved motorvejskørsel. Den avancerede multilink bagakselkonstruktion medvirker også til gode køreegenskaber.

 

Den større vægt, den større højde og den større frihøjde kan aflæses i energiforbruget, men man skal se godt efter, for det er forbavsende lidt det koster i ekstra energi at køre den større bil. Trods mervægten er den maksimale anhængervægt den samme som i Tucson, altså 1350 kg. Det virker så en smule beskedent i forhold til bilens størrelse, men det hænger givet vis direkte sammen med at bilen også skal være batterivægten.

 

Omfattende udstyr

Prisen på 530.000 kroner for den prøvekørte Advanced version inkluderer et temmelig omfattende udstyrssortiment: Bi-LED forlygter, 360 grader kamera og bakkamera, elektrisk bagklap, el-justerbare forsæder, aircondition også på 3. sæderække, ratvarme samt sædevarme på både forsæder og 2. sæderække, 10,25” skærm, adaptiv fartpilot, surround sound lydanlæg, motorvejs-assistent og betjeningen er fuldt nøglefri, forudsat man har nøglen på sig, fx i en taske eller i lommen. Sidst men ikke mindst giver Hyundai som vanlig 5 års garanti uden kilometerbegrænsning.


 

235/55-19 hjul giver et solidt vejgreb.

 

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

On-board videotest: Hyundai Santa Fe Plug-in

Den er meget større end lillebror Tucson, men plug-in drivlinen er den samme. Hvordan håndterer den store 7-sædede SUV den opgave kan du se i videoen, bag rattet i den nye Hyundai Santa Fe PHEV. Fuld HD.





Model: Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid Advanced 6-A/T

Listepris:

Kr. 529.995 (2022 pris)

Motor og transmission:

4 cyl. turbo-benzin 1,6 l. 180 hk. 265 Nm/1500 omdr./min. Permanent magnet elmotor, 90 hk, 304 Nm. System: 265 hk, 350 Nm/1500 omdr./min. 6-trins automatgear. AWD. 13,8 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning/ Elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,8 sek./ 187 km/t/ 62 km/l /37 g/km. 58 km.

Længde:

4,79 m

Frihøjde:

20,8 mm

Bagagerum:

571-782-1649 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. Statisk kurvelys. 19” alufælge. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 3 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme for og 2. sæderække. Vognbaneassistent. 10,25” touchscreen. Bakkamera. 360 grader kamera. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Navigation. El-bagklap









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt