Hyundai koncernen har spredt
sig over viften af drivliner. Hyundai og
søsterselskabet KIA bygger konventionelle biler,
hybridbiler, plug-in hybrider, brintbiler og fuldt
elektriske biler. Men når det gælder den store Santa
Fe kan den i Danmark alene købes som plug-in hybrid.
Det giver god mening,
økonomisk betragtet, for selv i 2022 vil plug-in’er
være afgiftsbegunstiget. Da vi for kort tid siden
prøvekørte Santa Fe Plug-in Hybrid var prisen 20.000
kroner lavere end 2022-priserne, som er dem, Hyundai
nu styre efter. Og man ville hurtigt kunne komme til
at betale rigtig mange penge for en Santa-Fe, hvis
man ønskede en konventionel drivline.
Anvendeligheden tæller
Hvor lillebror Tucson, som vi
havde prøvekørt umiddelbart forinden, i selvsamme
Advanced udstyrsversion kostede 150.000 kroner
mindre, er det til dels størrelsen men især
anvendeligheden i kraft af syv sæder, der mere end
noget andet gør, at man skal tilvælge Santa Fe.
Plug-in drivlinen i de to modeller er identisk og i
øvrigt mindst ligeså passende til Santa-Fe som til
Tucson. Præstationerne er ikke meget forskellige. (Læs
om plug-in drivlinen hér >>>)
Santa Fe kører således 58
kilometer på en opladning iht. WLTP. Man skal dog
nok regne med noget mindre i praksis, især på den
kolde årstid. Og da den kører 12-12,5 km/l, når
batteriet er tomt, er det værd at tage med i
overvejelserne. Og så bruger den en smule længere
tid til at nå de 100 km/t, men 8,8 sekunder for en
firehjulstrukken parallelhybrid er mere end
respektabelt.
Sæder fremfor bagageplads
Når den del er på plads får
man virkelig en stor bil ud af det. Den er med sine
4,79 meter 29 cm længere end Tucson og 8 cm højere.
Den har dog også en frihøjde på 20,8 cm, hvilket er
3,6 cm mere end i Tucson, men da sædekonstruktionen
bagest i Santa-Fe også fylder op, får man det
overraskende resultat, at bagagerumskapaciteten, når
alle sæderne er foldet ned, er 70 liter mindre end i
Tucson. Med de to sæderækker i brug disponerer man
dog over lidt mere bagageplads.
Men syv sæder kan for nogle
være en stor fordel, og da har man dem.
Forvandlingen fra fem til syv sæder og omvendt er
let og hurtig, hvilket i praksis betyder, at man
også har et incitament til at bruge mulighederne.
Midterste sæderække kan i øvrigt todelt forskydes i
længderetningen,
Strammere affjedring
Hyundai Santa Fe Plug-in
Hybrid vejer et par hundrede kg mere end Tucson, så
den sniger sig lige over de 2 tons. Bl.a. derfor er
affjedringen også strammet op, men den forøgede
frihøjde kræver også lidt mere spændstighed. Det gør
den lidt halvstiv, når man ikke lige præcis kører på
asfalt. Til gengæld har man stor glæde deraf fx ved
motorvejskørsel. Den avancerede multilink
bagakselkonstruktion medvirker også til gode
køreegenskaber.
Den større vægt, den større
højde og den større frihøjde kan aflæses i
energiforbruget, men man skal se godt efter, for det
er forbavsende lidt det koster i ekstra energi at
køre den større bil. Trods mervægten er den
maksimale anhængervægt den samme som i Tucson, altså
1350 kg. Det virker så en smule beskedent i forhold
til bilens størrelse, men det hænger givet vis
direkte sammen med at bilen også skal være
batterivægten.
Omfattende udstyr
Prisen på 530.000 kroner for
den prøvekørte Advanced version inkluderer et
temmelig omfattende udstyrssortiment: Bi-LED
forlygter, 360 grader kamera og bakkamera, elektrisk
bagklap, el-justerbare forsæder, aircondition også
på 3. sæderække, ratvarme samt sædevarme på både
forsæder og 2. sæderække, 10,25” skærm, adaptiv
fartpilot, surround sound lydanlæg,
motorvejs-assistent og betjeningen er fuldt
nøglefri, forudsat man har nøglen på sig, fx i en
taske eller i lommen. Sidst men ikke mindst giver
Hyundai som vanlig 5 års garanti uden
kilometerbegrænsning.
235/55-19 hjul giver et
solidt vejgreb.
|