Første gang, vi prøvede den
helt nye Hyundai Tucson, var for cirka et år siden.
Dengang var ikke alle drivlinerne klar, det er de i
mellemtiden blevet og vi har også tidligere kunnet
gå dybere under lakken på benzinudgaven som, og det
er ikke uinteressant, koster fuldstændig det samme
som den plug-in hybrid version, der nu er sat fokus
på.
Dermed er det op til kunderne
at vælge den, der passer bedst til deres
individuelle behov. Grundliggende er bilerne de
samme, det er oven i købet samme udstyrsniveau,
kaldet Advanced, så det handler mest om teknik og
teknikkens konsekvenser.
Kort skitseret, hvis man
vælger benzinversionen, får man en bil, hvor
topeffekten er 115 hestekræfter ringere. Den har
ikke firehjulstræk og er 1,6 sekund længere tid om
at nå 100 km/t. Men den er mere end 300 kg lettere
og har omkring 20 liter mere bagageplads og så skal
man betale 1120 kroner mere i ejerafgift hvert år.
Sidst, men ikke mindst kan man, baseret vores
iagttagelser, forvente at køre omkring halvanden
kilometer længere på literen, sammenlignet med
plug-in’en – når sidstnævnte er løbet tør for strøm.
EV-rækkevidden
Det gør den efter cirka 40
kilometer i hvert fald under kølige vejrforhold
sidst i september. Og det er et cirkatal, for vi
tømte ikke Tucson plug-in’en fuldstændig for strøm
før sent i testperioden. Men da der var 44 procent
tilbage af den samlede kapacitet (iflg. bilens egne
algoritmer), blev den beregnede elektriske rest
rækkevidde 16 kilometer. Det svarer mere præcist til
cirka 37 kilometer, altså en del under det
officielle WLTP tal på ”op til” 62 kilometer. Vi er
dog vidende om, at kolleger i sommerperioden har
kunnet køre væsentligt længere på elektricitet
alene.
Det gør i bund og grund ikke
så meget, blot man ved det. Men det understreger at
miljø-aspektet ved plug-in hybridbiler i praksis
næppe er på det niveau, som politikerne har lovgivet
efter. I mellemtiden kan man som bruger så glæde sig
over, at få en veludstyret plug-in hybrid til en
fordelagtig pris.
Parallel-hybrid er
fordelagtigt
Hvis man kan køre elektrisk
er det naturligvis en fordel, for pengepungen og for
nærmiljøet. Men kører man mest ved hjælp af
benzinmotoren er det andre fordele, man må rette sig
ind på. Plug-in hybrid udgaven har en 180-hestes
4-cylindret 1,6 liters turbo benzinmotor bygget
sammen med en 90 hestes elmotor. Det giver en
systemeffekt på 265 hestekræfter, fordi de to
motorer arbejder parallelt.
Det har mange fordele, bl.a.
at firehjulstrækket er permanent og stabilt. Bilen
kører ikke lige pludselig anderledes, fordi trækket
på baghjulene skifter mellem en frontplaceret
benzinmotor og en elmotor bagtil, som det sker hos
visse af kollegerne, hvor en computer forsøger at
finde det optimale samspil mellem de to motorer.
Forbedrer køredynamikken
I parallelhybriden er det
egentlig lige meget hvilket kraftværk, der leverer
kræfterne. De følger den samme drivline og havner
ens på de fire trækkende hjul. Det er behageligt og
også en køresikker løsning, som er med til at
kompensere for det tab i køredynamik, der naturligt
følger med, når en bil bliver tungere. På den måde
får firehjulstrækket sin helt egen værdi, som går
langt ud over at det blot er en elmotor, der hjælper
en benzinmotor til at køre mere økonomisk.
Batteriet på 13,8 kWh er
placeret i bunden af bilen. Det har taget omkring 1
cm af frihøjden, og der er lidt mindre benplads. Til
gengæld er bagagerumskapaciteten næsten uberørt og
det er især vigtigt i en SUV, der jo typisk benyttes
til mange forskellige og alsidige opgaver og ofte
anskaffes på grund af pladsen. 558 liter, der kan
øges til 1721 liter, gør Tucson plugin’en rigtig
anvendelig. Vil man koble en anhænger bagpå er det
også en option. Men bilens mervægt tages da fra
anhængervægten som reduceres fra 1650 til 1350 kg.
Flot design og udstyr
Den nye Tucson er en meget
moderne SUV, ikke mindst genspejlet i designet. Og
den særlige feature, hvor defroster-luften blødt
fordeles i kabinen er unik. Det reducerer træk i
bilen og medvirker til et behageligt indeklima, som
i Advanced udgaven kan reguleres individuelt i tre
zoner.
10,25” berøringsskærmen i
midterkonsollen leverer et skarpt billede,
navigationen er på dansk og LED forlygterne sikrer
godt udsyn fremad. Advanced udstyret har også
forvandlet 17” alufælgene til 19” med 235/50-19 dæk,
som forøger følingen med asfalten og forbedrer
håndteringen af den større vægt gennem kurverne.
Varme i rat og sæder, nøglefri betjening, adaptiv
fartpilot er standard allerede i Essential
udstyrsniveauet.
Og sidst men ikke mindst: 5
års ubegrænset garanti, som på enhver anden Hyundai,
er bestemt ikke at kimse af.
|