- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Biltest: Hyundai Tucson 1,6 T-GDi

Plug-in Hybrid Advanced 4WD


Modig prissætning til kundernes fordel


Af Søren Clauding – november 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Første gang, vi prøvede den helt nye Hyundai Tucson, var for cirka et år siden. Dengang var ikke alle drivlinerne klar, det er de i mellemtiden blevet og vi har også tidligere kunnet gå dybere under lakken på benzinudgaven som, og det er ikke uinteressant, koster fuldstændig det samme som den plug-in hybrid version, der nu er sat fokus på.

 

Dermed er det op til kunderne at vælge den, der passer bedst til deres individuelle behov. Grundliggende er bilerne de samme, det er oven i købet samme udstyrsniveau, kaldet Advanced, så det handler mest om teknik og teknikkens konsekvenser.

 

Kort skitseret, hvis man vælger benzinversionen, får man en bil, hvor topeffekten er 115 hestekræfter ringere. Den har ikke firehjulstræk og er 1,6 sekund længere tid om at nå 100 km/t. Men den er mere end 300 kg lettere og har omkring 20 liter mere bagageplads og så skal man betale 1120 kroner mere i ejerafgift hvert år. Sidst, men ikke mindst kan man, baseret vores iagttagelser, forvente at køre omkring halvanden kilometer længere på literen, sammenlignet med plug-in’en – når sidstnævnte er løbet tør for strøm.

 

EV-rækkevidden

Det gør den efter cirka 40 kilometer i hvert fald under kølige vejrforhold sidst i september. Og det er et cirkatal, for vi tømte ikke Tucson plug-in’en fuldstændig for strøm før sent i testperioden. Men da der var 44 procent tilbage af den samlede kapacitet (iflg. bilens egne algoritmer), blev den beregnede elektriske rest rækkevidde 16 kilometer. Det svarer mere præcist til cirka 37 kilometer, altså en del under det officielle WLTP tal på ”op til” 62 kilometer. Vi er dog vidende om, at kolleger i sommerperioden har kunnet køre væsentligt længere på elektricitet alene.

 

Det gør i bund og grund ikke så meget, blot man ved det. Men det understreger at miljø-aspektet ved plug-in hybridbiler i praksis næppe er på det niveau, som politikerne har lovgivet efter. I mellemtiden kan man som bruger så glæde sig over, at få en veludstyret plug-in hybrid til en fordelagtig pris.

 

Parallel-hybrid er fordelagtigt

Hvis man kan køre elektrisk er det naturligvis en fordel, for pengepungen og for nærmiljøet. Men kører man mest ved hjælp af benzinmotoren er det andre fordele, man må rette sig ind på. Plug-in hybrid udgaven har en 180-hestes 4-cylindret 1,6 liters turbo benzinmotor bygget sammen med en 90 hestes elmotor. Det giver en systemeffekt på 265 hestekræfter, fordi de to motorer arbejder parallelt.



Det har mange fordele, bl.a. at firehjulstrækket er permanent og stabilt. Bilen kører ikke lige pludselig anderledes, fordi trækket på baghjulene skifter mellem en frontplaceret benzinmotor og en elmotor bagtil, som det sker hos visse af kollegerne, hvor en computer forsøger at finde det optimale samspil mellem de to motorer.

 

Forbedrer køredynamikken

I parallelhybriden er det egentlig lige meget hvilket kraftværk, der leverer kræfterne. De følger den samme drivline og havner ens på de fire trækkende hjul. Det er behageligt og også en køresikker løsning, som er med til at kompensere for det tab i køredynamik, der naturligt følger med, når en bil bliver tungere. På den måde får firehjulstrækket sin helt egen værdi, som går langt ud over at det blot er en elmotor, der hjælper en benzinmotor til at køre mere økonomisk.



Batteriet på 13,8 kWh er placeret i bunden af bilen. Det har taget omkring 1 cm af frihøjden, og der er lidt mindre benplads. Til gengæld er bagagerumskapaciteten næsten uberørt og det er især vigtigt i en SUV, der jo typisk benyttes til mange forskellige og alsidige opgaver og ofte anskaffes på grund af pladsen. 558 liter, der kan øges til 1721 liter, gør Tucson plugin’en rigtig anvendelig. Vil man koble en anhænger bagpå er det også en option. Men bilens mervægt tages da fra anhængervægten som reduceres fra 1650 til 1350 kg.

 

Flot design og udstyr  

Den nye Tucson er en meget moderne SUV, ikke mindst genspejlet i designet. Og den særlige feature, hvor defroster-luften blødt fordeles i kabinen er unik. Det reducerer træk i bilen og medvirker til et behageligt indeklima, som i Advanced udgaven kan reguleres individuelt i tre zoner.



10,25” berøringsskærmen i midterkonsollen leverer et skarpt billede, navigationen er på dansk og LED forlygterne sikrer godt udsyn fremad. Advanced udstyret har også forvandlet 17” alufælgene til 19” med 235/50-19 dæk, som forøger følingen med asfalten og forbedrer håndteringen af den større vægt gennem kurverne. Varme i rat og sæder, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot er standard allerede i Essential udstyrsniveauet.

 

Og sidst men ikke mindst: 5 års ubegrænset garanti, som på enhver anden Hyundai, er bestemt ikke at kimse af.




Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>

Onboard videotest: Hyundai Tucson plug-in

Hyundai markedsfører benzin, diesel og hybrid versioner af den mellemstore SUV, Tucson. De har også skabt en plug-in hybrid og den er på mange måder forskellig fra de øvrige. Se selv. Fuld HD.



Model: Hyundai Tucson 1,6 T-GDi Plug-in Hybrid Advanced 6-A/T

Listepris:

Kr. 359.995

Motor og transmission:

4 cyl. turbo-benzin 1,6 l. 180 hk. 265 Nm/1500 omdr./min. Permanent magnet elmotor, 90 hk, 304 Nm. System: 265 hk, 350 Nm/1500 omdr./min. 6-trins automatgear. AWD. 13,8 kWh litium-ion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning/ Elektrisk rækkevidde (WLTP):

8,2 sek./ 191 km/t/ 71,4 km/l /31 g/km. 62 km.

Længde:

4,50 m

Frihøjde:

172 mm

Bagagerum:

558-1721 liter

Værd at bemærke:

Fuld LED. Statisk kurvelys. 19” alufælge. Nøglefri betjening. Multijusterbart læderrat med varme. 3 zone klimaanlæg. Adaptiv fartpilot. Sædevarme for og bag. Vognbaneassistent. 10,25” touchscreen. Bakkamera. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Navigation.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt