- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Biltest: Ford Explorer Plug-in Hybrid ST-Line

STOR i enhver forstand


Af Søren Clauding – september 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egentlig var det ikke ny viden, at Ford Explorer er STOR. For allerede i efteråret 2020 havde vi mulighed for, at køre en kortere testtur i den dengang helt nye plug-in hybrid fra Ford. Det var i udgaven med Platinum udstyr og en lidt blødere opsætning end Explorer-alternativet, ST-Line. Så naturligt nok var det sidstnævnte, der nu var fokus på, da vi skulle lidt mere under lakken på den stadig ret nye bil.

 

Der er lidt udstyrsmæssige forskelle, men prisen er stort set den samme: 1,1 millioner kroner. Oplevelsen er imidlertid forskellig. ST-Line gør gigant-bilen mere sportslig, men det er fra ”lidt sportslig” til ”moderat sportslig”, for en 2,5 tons tung bil bliver aldrig rigtig sportslig, med mindre den skal benyttes til at vinde Dakar-rallyet – og dér er Explorer altså ikke endnu… (Læs i øvrigt artiklen fra dengang i 2020 – der findes mange af de detaljer beskrevet, som springes over i disse spalter).

 

ST-Line giver bedre vej-fornemmelse

En sporty oplevelse er jo så også mere end kurvekørsel på kanten af de fysiske love, eller 230 km/t når det går lige ud. Ingen af delene udsatte vi da heller bilen for, bl.a. fordi den alene blev prøvekørt i Danmark. Men den lidt større spændstighed fra den sportsundervogn, som er en del af ST-Line, giver en lidt bedre fornemmelse af vejgrebet, og det er nu egentlig ret godt. Der er lidt mindre cruiser over ST-Line end Platinum. Lidt, altså…



Dertil kommer, at stabiliteten faktisk er bedre. Det er naturligt, fordi en frihøjde på over 20 cm kombineret med en totalhøjde på næsten 1,8 meter stiller krav til især krængningsstabiliteten. Summa summarum: Handler det om bilens vejegenskaber og vej-evner, er ST-Line at foretrække. Men er affjedringskomfort i højsæde, er Platinum vinderen.

 

Pænt energiforbrug

Den denne gang noget længere testtur og testperiode gav også mulighed for at tjekke den del af benzinforbruget, som gør det muligt at gemme strøm til senere brug. En plug-in hybrid handler jo ikke alene om, at køre længst muligt på literen – i gennemsnit – men også at tænke miljøbevidst i bred forstand.

 

Hvis man ved, at der er 30-40 kilometers bykørsel inden næste ladestop, er det miljøoptimalt at gemme strømmen til bykørslen. Det giver mindre støj og mindre forurening i nærmiljøet – dermed er det også en venligere måde at færdes på.



Parallel-hybrid gør forskellen

13,6 kWh batteriet muliggør 42 kilometers elektrisk kørsel pr. fulde opladning. Det holder meget godt i praksis – i hvert fald ved sommertemperaturer. Men man kan ikke gemme samtlige 42 kilometer, hvilket givet vis skyldes at bilens regenereringssystem først er effektivt, når der er brugt 10-20 procent af batterikapaciteten. Siden holdes batteriniveauet pænt, og over de cirka 600 kilometer, hvoraf omkring 7 kilometer blev klaret af batteriet, endte vi op med et forbrugstal på 11,5 km/l.



Bilens vægt taget i betragtning, dens ikke udprægede aerodynamiske form og ikke mindst kraftpotentialet på 457 hk og 825 Nm, det parallelle firehjulstræk og automatgearet i erindring er forbrugstallet faktisk ret godt. Det opnås formentlig netop fordi elmotoren har det tætte samarbejde med 3-liters benzinmotoren og de ikke indbyrdes skal kæmpe om hvor vidt det nu er en elmotor, der skal trække på baghjulene eller en benzinmotor, der leverer kræfterne på forhjulene. Som parallel-hybrid drivline leveres kræfterne optimalt, uanset de er elektriske eller fossile.

 

Udstyr på luksusniveau

Udstyret er ligeså stort som bilen. 7 siddepladser, oven i købet med 330 liter bagageplads, der kan øges til 2,3 kubikmeter, gør bilen bredt anvendelig og fleksibel. Man glæder sig til enhver tid over elektrisk bagklap, 3-zone klimaanlæg, i sommervarmen også over køl i forsæderne, i morgenduggen også over opvarmet forrude, rat- og sædevarme – og to af bagsædepassagererne (på de to yderste siddepladser på midterste række) kan også få varmet sædet op uden at afgive kropsvarme. B&O Lydanlægget på 940 W er gennem 14 højtalere sublimt og det får lov at underholde uden at være forstyrret af anden støj, for Explorer kører forbavsende lydløst.

 

Lædersæder, panoramasoltag og Fords omfattende SYNC 3 infotainment sætter prikken over i’et, og en lille ting, som man især lægger mærke til i en 2 meter bred bil, er de foldbare sidespejle. Desuden er det altid rart, at kunne se tilbage over skulderen, sådan lidt på afstand og sikre sig, at herligheden er fornuftigt låst af. Sidst, men ikke mindst: Fuld LED forlygter burde være et krav til alle biler nu til dags – de er en kolossal sikkerhedsfaktor og stor tryghed ved kørsel i mørke – og glem ikke: Den mørke tid er lige om lidt.








Andre Ford prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Elektrisk hjælp gør Fords storsatsning realistisk >>>
Videotest: Ford Explorer Plug-in Hybrid ST-Line

Med 3-liters V6 motor, 457 hestekræfter og en vægt på 2,5 tons skulle man tro at Fords nylig introducerede magnum-SUV var forslugende, når man løber tør for strøm på batteriet. Vi satte os for at prøve det, såvel som den sprøde ST-Line affjedring og meget anden. Fuld HD.




Model:

Ford Explorer Plug-in Hybrid ST-Line

Listepris:

Kr. 1.095.150

Motor og transmission:

3.0 liter V6 turbo benzinmotor, 363 hk. 555 Nm. Elmotor, 102 hk. 300 Nm. System: 457 hk. 825 Nm. 10 A/T.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP)/  Elektrisk rækkevidde (WLTP):

6 sek./ 230 km/t/ 32,3 km/l/ 71 g/km/ 42 km

Længde:

5,06 m.

Bagagerum:

330/1137/2274 liter

Anhængervægt: 2500 kg

Værd at bemærke:

20" alufælge. Sportsundervogn. Fuld LED. Adaptiv fartpilot med vejbaneassistent etc. Panorama-soltag. El-bagklap. Mørktonede ruder bag. 7 sæder. Lædersæder. 3-zone klimaanlæg. el-forsæder med massage, varme og køl. Forrudevarme. Sædevarme 2. sæderække. Ratvarme. B%= Lydanlæg. 360 grader kamera med vaskesystem. 10,1" vertikalt monteret touch-screen. SYNC 3.


Link til importøren











Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt