Egentlig var det ikke ny
viden, at Ford Explorer er STOR. For allerede i
efteråret 2020 havde vi mulighed for, at køre en
kortere testtur i den dengang helt nye plug-in
hybrid fra Ford. Det var i udgaven med Platinum
udstyr og en lidt blødere opsætning end
Explorer-alternativet, ST-Line. Så naturligt nok var
det sidstnævnte, der nu var fokus på, da vi skulle
lidt mere under lakken på den stadig ret nye bil.
Der er lidt udstyrsmæssige
forskelle, men prisen er stort set den samme: 1,1
millioner kroner. Oplevelsen er imidlertid
forskellig. ST-Line gør gigant-bilen mere sportslig,
men det er fra ”lidt sportslig” til ”moderat
sportslig”, for en 2,5 tons tung bil bliver aldrig
rigtig sportslig, med mindre den skal benyttes til
at vinde Dakar-rallyet – og dér er Explorer altså
ikke endnu… (Læs
i øvrigt artiklen fra dengang i 2020 – der findes
mange af de detaljer beskrevet, som springes over i
disse spalter).
ST-Line giver bedre
vej-fornemmelse
En sporty oplevelse er jo så
også mere end kurvekørsel på kanten af de fysiske
love, eller 230 km/t når det går lige ud. Ingen af
delene udsatte vi da heller bilen for, bl.a. fordi
den alene blev prøvekørt i Danmark. Men den lidt
større spændstighed fra den sportsundervogn, som er
en del af ST-Line, giver en lidt bedre fornemmelse
af vejgrebet, og det er nu egentlig ret godt. Der er
lidt mindre cruiser over ST-Line end Platinum. Lidt,
altså…
Dertil kommer, at
stabiliteten faktisk er bedre. Det er naturligt,
fordi en frihøjde på over 20 cm kombineret med en
totalhøjde på næsten 1,8 meter stiller krav til især
krængningsstabiliteten. Summa summarum: Handler det
om bilens vejegenskaber og vej-evner, er ST-Line at
foretrække. Men er affjedringskomfort i højsæde, er
Platinum vinderen.
Pænt energiforbrug
Den denne gang noget længere
testtur og testperiode gav også mulighed for at
tjekke den del af benzinforbruget, som gør det
muligt at gemme strøm til senere brug. En plug-in
hybrid handler jo ikke alene om, at køre længst
muligt på literen – i gennemsnit – men også at tænke
miljøbevidst i bred forstand.
Hvis man ved, at der er 30-40
kilometers bykørsel inden næste ladestop, er det
miljøoptimalt at gemme strømmen til bykørslen. Det
giver mindre støj og mindre forurening i nærmiljøet
– dermed er det også en venligere måde at færdes på.
Parallel-hybrid gør
forskellen
13,6 kWh batteriet muliggør
42 kilometers elektrisk kørsel pr. fulde opladning.
Det holder meget godt i praksis – i hvert fald ved
sommertemperaturer. Men man kan ikke gemme samtlige
42 kilometer, hvilket givet vis skyldes at bilens
regenereringssystem først er effektivt, når der er
brugt 10-20 procent af batterikapaciteten. Siden
holdes batteriniveauet pænt, og over de cirka 600
kilometer, hvoraf omkring 7 kilometer blev klaret af
batteriet, endte vi op med et forbrugstal på 11,5
km/l.
Bilens vægt taget i
betragtning, dens ikke udprægede aerodynamiske form
og ikke mindst kraftpotentialet på 457 hk og 825 Nm,
det parallelle firehjulstræk og automatgearet i
erindring er forbrugstallet faktisk ret godt. Det
opnås formentlig netop fordi elmotoren har det tætte
samarbejde med 3-liters benzinmotoren og de ikke
indbyrdes skal kæmpe om hvor vidt det nu er en
elmotor, der skal trække på baghjulene eller en
benzinmotor, der leverer kræfterne på forhjulene.
Som parallel-hybrid drivline leveres kræfterne
optimalt, uanset de er elektriske eller fossile.
Udstyr på luksusniveau
Udstyret er ligeså stort som
bilen. 7 siddepladser, oven i købet med 330 liter
bagageplads, der kan øges til 2,3 kubikmeter, gør
bilen bredt anvendelig og fleksibel. Man glæder sig
til enhver tid over elektrisk bagklap, 3-zone
klimaanlæg, i sommervarmen også over køl i
forsæderne, i morgenduggen også over opvarmet
forrude, rat- og sædevarme – og to af
bagsædepassagererne (på de to yderste siddepladser
på midterste række) kan også få varmet sædet op uden
at afgive kropsvarme. B&O Lydanlægget på 940 W er
gennem 14 højtalere sublimt og det får lov at
underholde uden at være forstyrret af anden støj,
for Explorer kører forbavsende lydløst.
Lædersæder, panoramasoltag og
Fords omfattende SYNC 3 infotainment sætter prikken
over i’et, og en lille ting, som man især lægger
mærke til i en 2 meter bred bil, er de foldbare
sidespejle. Desuden er det altid rart, at kunne se
tilbage over skulderen, sådan lidt på afstand og
sikre sig, at herligheden er fornuftigt låst af.
Sidst, men ikke mindst: Fuld LED forlygter burde
være et krav til alle biler nu til dags – de er en
kolossal sikkerhedsfaktor og stor tryghed ved kørsel
i mørke – og glem ikke: Den mørke tid er lige om
lidt.
|