En gigantisk bil til over en
million kroner er ikke hverdagskost fra Ford. Ikke i
Danmark i hvert fald og sådan set heller ikke i
Europa. Men Ford har sat stikket i stikkontakten, og
den elektriske hjælp gør den store Ford Explorer
helt tålelig for det miljøbevidste europæiske
publikum.
Takket være den gældende
danske afgiftslovgivning kan Ford sælge den nye
store plug-in SUV for godt en million kroner. Det
lyder som mange penge for en Ford, der normalt ikke
klassificeres i premium segmentet. Men ser man på,
hvad man får for pengene, dvs. inklusive et
overdådigt udstyr, står Explorer Plug-in Hybrid
stærkt i konkurrencen, hvor man blandt de etablerede
store europæiske konkurrenter typisk skal hoste op
med yderligere 3-400.000 kroner for samme størrelse
bil med samme udstyrsniveau.
To valgmuligheder
Forskellen er måske mest, at
hos Ford er der groft set kun to valgmuligheder:
Platinum eller ST-Line, hvor det mest handler om, at
ST-Line er mere spændstig og Platinum sigter på det
komfortable. Det var den sidstnævnte, vi fokuserede
på i forbindelse med den første hurtige prøvekørsel,
som grundet corona-pandemien fandt sted på danske
landeveje.
Og ordet ”hurtig” har hér en
dobbelt betydning. For det første var tiden knap,
for det andet er Explorer temmelig hurtig. Men da
den mere er en cruiser end en sporty bil, er det
alene fart potentialet, der får den til at være
hurtig. Det skal dog hurtigt tilføjes, at vi kørte
den hurtigt iblandt, indenfor rammerne af den danske
lovgivning, men Explorer er ikke testet med 230 km/t
på fx en tysk Autobahn.
Masser af kræfter
0-100 km/t klares på 6
sekunder. Det gøres muligt af en hybrid drivline,
der har en max-effekt på 457 hestekræfter. Kræfterne
produceres af hhv. en 3-liters V6 turbo benzinmotor
på op til 363 hk (og 555 Nm) samt en 102 hestes 300
Nm elmotor. Der er tale om et såkaldt parallel
hybridsystem, hvor computerstyring sikrer
samarbejdet med de to motorer. Men de er individuelt
koblet til bilens All Wheel Drive system, så man har
altså permanent firehjulstræk, uanset hvilken motor,
der driver bilen.
Det har den store fordel, at
man ikke er afhængig af masser af strømreserver på
batteriet for at have træk på alle fire hjul, og
omvendt, at man kan liste afsted udenfor alfarvej
med el-drift alene, så langt elmotoren nu leverer
kræfter nok. Det sidste er meget i overensstemmelse
med den miljørigtige tankegang, at man kan færdes
forureningsfrit i naturen. Der er en tendens til, at
forureningsfri bykørsel er det væsentligste argument
for en plug-in hybrid. Explorer har fordele begge
steder og lever derigennem helt op til sit navn.
Gigantisk i enhver
forstand
Den er som sådan en ægte SUV,
også med en frihøjde på over 20 cm. Den er over 5
meter lang og vejer tæt ved 2,5 tons. Netop pga.
parallel-systemet kan den trække en anhænger på 2,5
tons, og man har som fører næsten total frihed mht.
at styre kraft-leverancerne.
Man kan køre i EV-mode,
altså på elektricitet alene, hvor Explorer har en
WLTP-målt rækkevidde på 42 kilometer, som holder
meget godt i praksis. Man kan også køre i EV/Auto,
hvor systemet optimerer de to maskiners samarbejde,
men stille og roligt også forbruger strømmen fra det
13,6 kWh store batteri. Desuden kan man gemme det
aktuelle strømniveau på batteriet til senere brug,
hvor bilen da kører som en traditionel
opladningshybrid. Eller man kan indstille
benzinmotoren til at oplade batteriet, dog ikke til
100 procent, for det vil ikke være energimæssigt
optimalt (vil man have 100 procent opladning, skal
stikket i stikkontakten).
Energioptimeret
Og energioptimering er jo
præcis nøgleordet bag plug-in-Explorerens lancering
i Europa. Det officielle WLTP forbrugstal hedder
32,3 km/l. Det bliver selvsagt bedre, jo mere man
kører alene på elektricitet, og vælger man, at tage
på bilferie sydover med 200 km/t, bliver
benzinregningen formentlig ret stor.
Netop bilens størrelse,
alsidighed og potentiale som stor feriebil eller
campingtrækker kunne tænkes, at appellere til især
det danske publikum oven på en coronatid, hvor
bilferie forventes ny opblomstring. Bilen er ikke
kun lang og bred, den er også næsten 1,80 meter høj,
har syv sæder med god plads ved alle siddepladser,
og bagagekapaciteten kan varieres fra 330 liter med
alle syv siddepladser i brug til 2274 liter. Bruger
man alene de fem siddepladser, har man 1137 liter
bagageplads, og bilen har også tagræling. Den ER
STOR!
Omfattende udstyr
inklusive B&O
Udstyret er omfattende og
inkluderer alle moderne kørehjælpemidler. Fuld LED,
panoramasoltag, 3-zone klimaanlæg, B&O anlæg,
sædevarme på ydresæder på 2. sæderække og 360 grader
kamera giver blot en lille indikation af, hvilken
liga Ford Explorer spiller i.
Oven i det er den forbavsende
velkørende. Den er dog en cruiser, som nævnt en
hurtig en af slagsen, og også en styrevillig og
stabil cruiser. Sidevind rør den ikke meget, og
tager vinden for alvor fat, har den et
stabiliseringssystem, som hjælper føreren til at
bevare kontrollen. Tilsvarende har den også et
trailer-stabiliseringssystem. Ingen af delene har vi
dog prøvet. Desuden er den rigtigt bygget med
multilink baghjulsophæng.
Amerikanerbil
Og så er den yderst
stilfærdig. Kun når man lukker alle kræfterne ud på
de fire hjul, giver bilen lyd fra sig, men sådan
skal det vel også være. Derved har Ford bevaret en
typisk amerikanerbils vigtigste kendetegn også i
moderne tid: Den er stor, den har masser af kræfter
og den kan komme frem både i bunden af Monument
Valley, hen ad Highway One og over Golden Gate
Bridge. Dermed har den også en chance henover
Storebæltsbroen og de store Autobahn strækninger syd
for Kassel.
Sidst, men ikke mindst: Ford
Explorer er som model nu nået 6. generation, men den
har aldrig tidligere været solgt i Europa. Ikke
desto mindre er den globalt den mest solgte
amerikanske SUV over tiden med sammenlagt over 8
millioner solgte biler. Og så har den i øvrigt
opnået fem stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten.
|