Det er ingen hemmelighed, at
sidste gang, Fiat 500 blev prøvekørt til
Motorsiden.dk, var der så småt ved at kunne sættes
spørgsmålstegn ved bilens kørefærdigheder. De var
nemlig ikke blevet forbedret væsentligt over årene.
Det var lidt synd, for Fiat 500 havde og har fortsat
sin helt egen charme. Men den nye elektriske version er ligeså frisk og
ligeså levende som første gang, den lille retrobil
så det norditalienske sollys.
Hatten af for italienernes
evne til at holde liv i den lille bil. Sættes den
ind i et humant livsforløb, er det jo så ikke
usædvanligt, at mennesker bliver tungere med
alderen. Det sker også for biler, der får stadig
mere udstyr, og det er ikke nødvendigvis af det
bedste. Men i Fiat 500 tilfældet er bilens
køreegenskaber næsten som forvandlet, blot på grund
af det lille ”e” efter 500. Plus, nå, ja indrømmet,
alene pga. det, det lille ”e” står for, altså
”electric”, hvis nogen skulle være i tvivl.
Kræfter og affjedring
hænger sammen
Den konventionelle version
var blevet lidt spændstig, men indrømmet, det er
også en af opgaverne ved at give en bil flere
hestekræfter, samtidig at sikre, at affjedringen kan
håndtere dem. Det sker som regel ved at stramme
affjedringen op. Det er godt for hestekræfterne, men
det er ikke godt for kørekomforten. Fiat har klaret
sig igennem, måske netop fordi det har været svært,
at pakke stadig mere udstyr ind i den lille bil, så
den har ikke taget så meget på. Det er anderledes
med den nye elbil.
Naturligvis ligner en Fiat
500e en Fiat 500. Det skal den også. Men fordi hele
drivlinen er anderledes og benzinmotoren skiftet ud
med en 118 hestes elmotor, som kræver et ganske
anderledes energilager end en benzintank, er store
dele af bilen om-konstrueret. Det projekt er blevet
usædvanlig vellykket.
Vægten er fordelt
Mange kolleger, især blandt
større biler, hvor opgaven er noget lettere at
håndtere, har pakket batteriet sammen i én pakke,
eventuelt fordelt mellem et par stykker. I Fiat 500e
tilfældet er batteri-pakken splittet op i flere, som
er placeret rundt omkring i bilens nederste region,
hvor der så at sige var lidt plads tilovers.
Fordelen ved en elektrisk drivline er, at energien
leveres gennem elkabler, og de fylder ikke meget, så
projektet har været muligt.
Gevinsten er ikke bare en
kapacitet på 42 kWh, hvoraf de 37,3 kWh bruges til
kørslen – hvilket giver en rækkevidde på 320
kilometer – men også klart forbedrede
køreegenskaber. Fiat 500 har nemlig taget på,
sammenlignet med den konventionelle løsning. 500e
vejer 1398 kg, det er et par hundrede kg mere end
benzinudgaven, mervægten ligger lavt, men den er
ikke pakket sammen i midten af bilen. Det giver en
usædvanlig god balance, både hvad angår
vægtbalancen, men også hvad angår bilens balance,
altså dens reaktioner, når man eksempelvis kører
lidt frisk gennem en kurve og skifter hastighed
undervejs. Det forstyrres styringen ikke af, hvilket
ellers let kan forekomme i biler med kort
akselafstand.
Ret hurtig
Og Fiat 500e lægger op til
frisk kørsel. Drejningsmomentet er på 220 Nm og det
muliggør, at 100 km/t kan nås på blot 9 sekunder,
men endnu vigtigere: 0-50 km/t klares på 3,1
sekunder. Det gør den virkelig smidig ved bykørsel,
og det er nu engang dér, hvor en 500 i det hele
taget altid har trivedes bedst. Se on-board videoen
her på siden og for den mere direkte fornemmelse af
de elektriske kørefærdigheder.
Fordelen ved elektrificering,
som langt henad vejen kompenserer for mervægten, der
i hvert fald nok nogle år endnu vil være en
uundgåelig faktor ved elektriske biler (indtil de
nye Solid State batterier er kommet på banen til
kundevenlige priser), er at meget moderne udstyr er
baseret på elektricitet. Det handler om diverse
elektriske styringsløsninger, der implementeres uden
nævneværdig fordyrelse af bilerne. Prisen skal dække
udviklingsomkostninger og det gør det muligt også
for Fiat at tilbyde meget udstyr til rimelige
priser.
Elegant elektrisk løsning -
tryk på den runde knap på dørens armlæn og låsen
springer op.
Teknik og pris hænger
sammen
500e koster 190.000 kroner
for den billigste, hvor motoren er på 95 hk og
rækkevidden 180 km. Den pris kan man så sætte i
forhold til den billigste konventionelle 500 med
70-hestes benzinmotor, der koster 125.000 kroner.
Den prøvekørte 500e Icon-version er prissat til
238.090 kroner og den pris inkluderer 195/55-16
alu-hjul, 10,25” skærm, nøglefri betjening,
klimaanlæg, sædevarme, varme ved viskerbladene,
regnsensor, fartpilot og meget mere.
Trådløs opladning af
mobiltelefonen koster blot 1500 kroner og Fuld
LED-lys, som stærkt kan anbefales, koster 7500
kroner ekstra. Vil man have lys over land inde i
bilen, er glastag til 6000 kroner en option.
|