| 
							 Det er ingen hemmelighed, at 
							sidste gang, Fiat 500 blev prøvekørt til 
							Motorsiden.dk, var der så småt ved at kunne sættes 
							spørgsmålstegn ved bilens kørefærdigheder. De var 
							nemlig ikke blevet forbedret væsentligt over årene. 
							Det var lidt synd, for Fiat 500 havde og har fortsat 
							sin helt egen charme. Men den nye elektriske version er ligeså frisk og 
							ligeså levende som første gang, den lille retrobil 
							så det norditalienske sollys.  
							  
							Hatten af for italienernes 
							evne til at holde liv i den lille bil. Sættes den 
							ind i et humant livsforløb, er det jo så ikke 
							usædvanligt, at mennesker bliver tungere med 
							alderen. Det sker også for biler, der får stadig 
							mere udstyr, og det er ikke nødvendigvis af det 
							bedste. Men i Fiat 500 tilfældet er bilens 
							køreegenskaber næsten som forvandlet, blot på grund 
							af det lille ”e” efter 500. Plus, nå, ja indrømmet, 
							alene pga. det, det lille ”e” står for, altså 
							”electric”, hvis nogen skulle være i tvivl. 
							  
							Kræfter og affjedring 
							hænger sammen 
							Den konventionelle version 
							var blevet lidt spændstig, men indrømmet, det er 
							også en af opgaverne ved at give en bil flere 
							hestekræfter, samtidig at sikre, at affjedringen kan 
							håndtere dem. Det sker som regel ved at stramme 
							affjedringen op. Det er godt for hestekræfterne, men 
							det er ikke godt for kørekomforten. Fiat har klaret 
							sig igennem, måske netop fordi det har været svært, 
							at pakke stadig mere udstyr ind i den lille bil, så 
							den har ikke taget så meget på. Det er anderledes 
							med den nye elbil. 
							  
							Naturligvis ligner en Fiat 
							500e en Fiat 500. Det skal den også. Men fordi hele 
							drivlinen er anderledes og benzinmotoren skiftet ud 
							med en 118 hestes elmotor, som kræver et ganske 
							anderledes energilager end en benzintank, er store 
							dele af bilen om-konstrueret. Det projekt er blevet 
							usædvanlig vellykket. 
							 
							
							  
							 
							Vægten er fordelt 
							Mange kolleger, især blandt 
							større biler, hvor opgaven er noget lettere at 
							håndtere, har pakket batteriet sammen i én pakke, 
							eventuelt fordelt mellem et par stykker. I Fiat 500e 
							tilfældet er batteri-pakken splittet op i flere, som 
							er placeret rundt omkring i bilens nederste region, 
							hvor der så at sige var lidt plads tilovers. 
							Fordelen ved en elektrisk drivline er, at energien 
							leveres gennem elkabler, og de fylder ikke meget, så 
							projektet har været muligt. 
							  
							Gevinsten er ikke bare en 
							kapacitet på 42 kWh, hvoraf de 37,3 kWh bruges til 
							kørslen – hvilket giver en rækkevidde på 320 
							kilometer – men også klart forbedrede 
							køreegenskaber. Fiat 500 har nemlig taget på, 
							sammenlignet med den konventionelle løsning. 500e 
							vejer 1398 kg, det er et par hundrede kg mere end 
							benzinudgaven, mervægten ligger lavt, men den er 
							ikke pakket sammen i midten af bilen. Det giver en 
							usædvanlig god balance, både hvad angår 
							vægtbalancen, men også hvad angår bilens balance, 
							altså dens reaktioner, når man eksempelvis kører 
							lidt frisk gennem en kurve og skifter hastighed 
							undervejs. Det forstyrres styringen ikke af, hvilket 
							ellers let kan forekomme i biler med kort 
							akselafstand. 
							  
							Ret hurtig 
							Og Fiat 500e lægger op til 
							frisk kørsel. Drejningsmomentet er på 220 Nm og det 
							muliggør, at 100 km/t kan nås på blot 9 sekunder, 
							men endnu vigtigere: 0-50 km/t klares på 3,1 
							sekunder. Det gør den virkelig smidig ved bykørsel, 
							og det er nu engang dér, hvor en 500 i det hele 
							taget altid har trivedes bedst. Se on-board videoen 
							her på siden og for den mere direkte fornemmelse af 
							de elektriske kørefærdigheder. 
							  
							Fordelen ved elektrificering, 
							som langt henad vejen kompenserer for mervægten, der 
							i hvert fald nok nogle år endnu vil være en 
							uundgåelig faktor ved elektriske biler (indtil de 
							nye Solid State batterier er kommet på banen til 
							kundevenlige priser), er at meget moderne udstyr er 
							baseret på elektricitet. Det handler om diverse 
							elektriske styringsløsninger, der implementeres uden 
							nævneværdig fordyrelse af bilerne. Prisen skal dække 
							udviklingsomkostninger og det gør det muligt også 
							for Fiat at tilbyde meget udstyr til rimelige 
							priser. 
							 
							
							  
							Elegant elektrisk løsning - 
							tryk på den runde knap på dørens armlæn og låsen 
							springer op. 
							 
							Teknik og pris hænger 
							sammen 
							500e koster 190.000 kroner 
							for den billigste, hvor motoren er på 95 hk og 
							rækkevidden 180 km. Den pris kan man så sætte i 
							forhold til den billigste konventionelle 500 med 
							70-hestes benzinmotor, der koster 125.000 kroner. 
							Den prøvekørte 500e Icon-version er prissat til 
							238.090 kroner og den pris inkluderer 195/55-16 
							alu-hjul, 10,25” skærm, nøglefri betjening, 
							klimaanlæg, sædevarme, varme ved viskerbladene, 
							regnsensor, fartpilot og meget mere. 
							  
							Trådløs opladning af 
							mobiltelefonen koster blot 1500 kroner og Fuld 
							LED-lys, som stærkt kan anbefales, koster 7500 
							kroner ekstra. Vil man have lys over land inde i 
							bilen, er glastag til 6000 kroner en option. 
							 
							
							  
							  
							
							  
							 |