Der findes allerede tre af
slagsen, hvor producenterne har svært nok ved for
alvor at skille modellerne ad. Toyota kommer halsene
halvandet år efter de andre og så er gode råd dyre:
Hvordan gør man en forskel. Det gør man netop ved at
skille sig ud – vel at mærke på kundernes præmisser.
Toyota PROACE City Verso er
søstermodel til Peugeot Rifter, Citroën Berlingo og
Opel Combo, der alle tilhører PSA Gruppen. Toyota
var pragmatisk og ville gerne kunne tilbyde Toyota
kunderne en tilsvarende bil. De rummelige trillinger
er blevet rigtig gode, så hvorfor spendere en formue
på at opfinde den dybe tallerken én gang til? Toyota
allierede sig ganske enkelt med PSA, som de har
gjort også ved andre tidligere lejligheder. Men det
var under betingelse af, at Toyota først lancerede
bilen senere – det er ikke fordi Toyota har sovet i
timen.
Hele viften
Tværtimod, for nu var
benarbejdet gjort, man havde en vis fornemmelse af,
hvordan markedet arter sig - og det kan man netop
bruge til at skille sig ud. Det har man på den anden
side ikke det store behov for, for man har valgt, at
tilbyde hele viften af versioner, kort som lang, med
samtlige motoralternativer, benzin og diesel
(undtagen de allermindste, som ingen af firlingerne
importerer til Danmark). Så kan kunderne selv vælge,
hvilken der passer bedst til deres specifikke behov.
Den frihed tilbyder alene Toyota.
Men nej, Toyota PROACE bygges
ikke i en hybrid udgave.
Derved ville bilen blive for
dyr, og PROACE City & Co. er ikke en bil for
mennesker, der gerne vil betale en formue for deres
køretøj. De ønsker biler, der er rummelige,
praktiske, funktionelle, alsidige og brugbare til
både hverdag og fritid – uden at bankkontoen ved
samme lejlighed bliver tømt. Der skal nemlig også
være penge til bilferien med børn og venner,
surfbræt, kajak, mountainbike, ski eller hvad man nu
ellers kunne finde på at bruge sin fritid til. Bilen
skal kunne mestre enhver opgave, men den er ikke
primær i sig selv.
3 års garanti og Autoindex
topscorer
Og så skal den kunne holde,
noget som Toyota-ejere er vant til, at deres biler
kan. 3 års garanti er 50 procent mere end kollegerne
tilbyder, og Toyotas forhandler-net er år ud og år
ind topscorer i de landsdækkende undersøgelse
indenfor Autoindex konceptet. Det er især hér,
forskellen ses tydeligt, hvorimod bilerne i sig selv
kun på udstyr og frontdesign samt lidt indvendige
detaljer er forskellige fra dem, man også kan købe
hos kollegerne.
De tre andre PSA-mærker har
ikke desto mindre grund til, at se lidt skræmt til
Toyotas entre med PROACE City Verso, for Toyota har
tradition for at tage føringen i den slags
samarbejde (Toyota er ikke for ingenting verdens
største bilmærke), som man bl.a. har gjort det med
en anden prisbillig ”samarbejdsbil”, Toyota Aygo (vs
Peugeot 108, Citroën C1 og…nej der findes ikke en
lille Opel pendant fra PSA).
Vi testede den lange
udgave
Vi har tidligere prøvekørt
Rifter modellerne, men det er første gang på dansk
grund, at vi har sat fokus på den lange variant, for
Rifter findes ikke lang. Derfor blev Toyota-navnet
ekstra langt med tilføjelsen af ”Long”. Det betyder
i praksis: plus 35 cm i længden (4,75 meter i alt),
plus to bagsæder (plus det ekstra garanti-år og det
skamroste forhandlernet).
Det betyder én ting til:
Bedre køreegenskaber. Man skulle tro, at med en
større sideflade og en lidt blødere opsætning af
undervognen ville PROACE City Verso Long være en
vippende oplevelse i stærk sidevind.
Men det er den ikke, tværtimod – for det
blæste ret kraftigt i testperioden, så vi kunne
virkelige afprøve sidevindsfølsomheden i praksis.
Forklaringen er formentlig den ikke mindre end 19 cm
længere akselafstand (Long udgaven har en
akselafstand på 2,975 meter), og et faktum er det,
at den er forbavsende lidt sidevindsfølsom.
Vibrationer for den
fintfølende
Det eneste køremæssige
spørgsmålstegn, vi kunne sætte ved bilen (noget som
periodisk også blev oplevet i søsterbilerne), er en
periodisk lidt vibrerende fornemmelse i rattet – det
er nærmest som om det drejer i ryk i stedet for i en
kontinuert glidende bevægelse. Indrømmet – man skal
måske være særligt fintfølende for at registrere
det, men det er vel en del af det, der med rette kan
forventes at man er, når man prøvekører biler. Prøv
selv, måske er det intet problem.
Family udgaven er udrustet
med 16” alufælge, klimaanlæg, skydedøre i hver side,
fartpilot, vejbaneassistent, automatisk fjernlys,
bakkamera, oplukkelig bagrude indbygget i den
kolossale bagklap. Og de to bageste bagsæder er
meget lette at vippe eller helt afmontere, når man
lige har fået grebet.
Over 3 kubikmeter
bagagekapacitet
Det betyder at man både har
en veludrustet bil og disponerer over tæt ved 4
kubikmeter bagageplads. Vi kender ikke det præcise
tal, men varebilsversionen tilbyder 3,9 kubikmeter,
så det kan ikke være langt derfra i Verso-udgaven.
Med den effektive
PSA-turbobenzinmotor, kaldet 1,2 PureTech 110, har
man fine fartpræstationer og et godt træk op gennem
de seks manuelle gear. Kører man fornuftigt, kan man
holde en benzinøkonomi på 14,9 km/l. Det er et fint
tal i en bil, der måler over 1,80 meter i højden og
har en frihøjde på 16 cm.
Familie, venner, bekendte
og kolleger
Sidst, men ikke mindst –
eller måske netop mindst: Drop betegnelser som
”familie-akvarium” eller ”familie-container”, for i
det moderne design ser bilerne helt OK ud. Eller
behold betegnelserne, for det er da egentlig ret
positivt, at man har et køretøj med regulær plads
ved alle syv siddepladser – og dér kan man både have
familie og venner, bekendte og kolleger med ude at
køre. Og ”akvarium”? Vend billedet om: Der er
faktisk godt udsyn fra alle siddepladser, så man kan
følge med i, hvad der foregår uden for bilen – og
ikke modsat, for bageste sideruder er tonede i den
prøvekørte Family version.
310.000 kroner er listeprisen, men vil man bare have en
PROACE City Verso så billigt som muligt, kan man
slippe med 200.000 kroner. Det inkluderer en
102-hestes dieselmotor, fem sæder, et noget mere
begrænset udstyr – og man må klare sig med en længde
på 4,40 meter.
|