- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Toyota PROACE CITY

Årets varebil i Toyota dress


Af Søren Clauding – 28. maj 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For godt et år siden modtog Toyota den første hædersbevisning for sin nye kompakte varebil, PROACE CITY – altså længe inden den overhovedet kom på markedet. Toyota PROACE CITY er nemlig udviklet i et samarbejde med de tre PSA-modeller, der pga. deres lighed af ”Danske Motorjournalister” blev kåret til Årets Varebil 2019. Om Toyota siden kan indhente kollegernes forspring, vil tiden vise, men udgangspunktet er i hvert fald ikke dårligt.

 

Valget af trillingerne, Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo, som altså i virkeligheden er et hold firlinger, når Toyota PROACE CITY inkluderes, faldt i god jord hos undertegnede, der som jurymedlem også gav toppoints til ”de tre måske fire”. Bilerne er nemlig klasseledende på næsten alle områder, de er moderne og kører også udmærket.

 

Forskudt lancering

Grunden til, at Toyota versionen kom på markedet senere end de andre har primært med kontraktuelle forhold at gøre. Toyota har jo lignende samarbejder om andre biler, fx mikrobilen Aygo, og ser man på, hvordan lanceringer også i in-house modelsammenfald som bl.a. i VW-koncernen resulterer i forskudte lanceringstidspunkter, er der ikke noget mærkeligt i det.

 

Trods samarbejdet adskiller Toyota PROACE CITY sig fra søstermodellerne på flere punkter. Visuelt fremtræder den anderledes med en anden front i Toyota-streg og i visse interiørdetaljer. Dertil kommer, at de forskellige udstyrsniveauer og -sammensætninger er forskellige, men også den omstændighed, at Toyota giver tre års garanti på bilerne og i øvrigt sælger bilerne gennem deres forhandlernet, der iflg. FDM’s Auto-Index er Danmarks bedste, set fra bilejernes synsvinkel, gør en forskel.

 

En kort en lang, en van en…VERSO

For Toyotas vedkommende har man valgt, at satse på såvel den 4,40 meter lange Medium version som den 4,75 meter lange ”Lang” udgave, både som varebil og personbil (sidstnævnte med tilnavnet VERSO). Peugeot har i Danmark fravalgt den lange version af personbilsudgaven, Rifter, men de har jo også under samme tag en Citroën Berlingo at tage hensyn til, en bil, der netop findes i både den lange og den korte version som personbil. Og Opel forhandler slet ikke personbilsudgaven herhjemme.

 

Men hos Toyota har man det hele, kort som lang, som van eller personbil og i forskellige udstyrsversioner, hvor den allerbilligste van koster 100.000 kroner ex. moms og den billigste VERSO er prissat til 200.000 kroner.

 

Køretur i varebilen

Ved den første test af Toyota PROACE CITY satte vi fokus på varebilsudgaven og kørte i den korte version med 102 hestes dieselmotor. Senere er planlagt en test af den lange udgave af Toyota PROACE CITY VERSO med plads til 7 personer. En bil med gigantiske pladsforhold, der nok skal blive populær i folkerige familier.

Videoen her på siden gengiver vores første testoplevelse i Toyota versionen (som i øvrigt også er vores første i varebilsudgaven, bortset fra det relativt korte møde med bilerne, der hang naturligt sammen med forberedelserne til sidste års varebilskåring). Køreoplevelsen er stort set identisk, men i sagens natur er en varebil sat lidt strammere op end personbilsudgaverne, som vi mest har mødt i Citroën og Peugeot udgaverne. Overraskende var det lave støjniveau, især set i lyset af, at varerummet var tomt i den prøvekørte PROACE CITY.



Digitalt bakspejl

En herlig feature er skærmen til bakkameraet, der er placeret præcis hvor et bakspejl normal findes. Det digitale bakspejl fungerer glimrende, trods det lidt bedagede men formentlig ret solide design (i Toyotas egen RAV4 er systemet noget mere elegant). Andre fine detaljer er muligheden for i den 3-sædede førerkabine, at kunne slå midtersædets ryglæn ned, og derpå kunne disponere over et drejeligt ”skrivebord” (se også videoen). Hvis man vælger denne løsning, fravælger man dog i samme moment muligheden for, at have godslængde på op til 3,4 meter med i bilen.



Den option, som kaldes Smart Cargo, fordrer nemlig et foldbart passagersæde, der skjuler en klap i varerumsadskillelsen, som skaber forbindelse mellem varerum og førerkabine. Med Smart Cargo øges varerumskapaciteten med 0,5 kubikmeter.

 

Udstyr på forskellige niveauer

Toyota opererer med tre udstyrsniveauer for varebilsversionen, Base, Comfort og Comfort One, og to for VERSO-udgaven, Combi og Family. Desuden har man en stribe motorkonfigurationer: til varebilen en 1,5 liters 75-hestes og 102 hestes diesel med manuelt gear, en 1,5 liters 130 hestes diesel med automatgear samt en 110 og 130 hestes benziner på hhv. 110 og 130 hk med hhv. manuelt og automatisk gearskifte. Der er også mulighed for at trække op til 1500 kg, ligesom skydedøre i begge sider er en option.


1,5 liters dieselmotoren - hér i 102-hestes udgaven.


I den korte udgave af varebilen disponerer man over 3,3 kubikmeter varerumsvolumen og en lasteevne på 650 kg. I den lange version er tallene 3,9 kubikmeter og 1000 kg. I VERSO udgaven handler det om siddepladser – 5 hhv. 7 – og bagerums udnyttelse: Med 5 sæder har man et bagagerum på 775 liter, det øges til 1050 liter i 7-personers udgaven, men kun med fem siddepladser i brug. Anvendes alle syv, er bagagepladsen beskedne 209 liter.

 

Grundet corona-krisen afholder Toyota sig fra at forudse salgstal, men der er tradition for, med erfaring fra andre PSA-samarbejder, at Toyota sælger markant bedre af sine modeller end PSA gør af hver af deres tre.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Link til importøren

Nu er den sidste af firlingerne, der for et år siden blev kåret til Årets Varebil, landet i Danmark. Vi har prøvet Toyotas udgave af den kompakte varebil, der også eksisterer som personbil med op til 7 sæder. Fuld HD.









Oliepølen i det digitale bakspejl stammer ikke fra Toyota'en...



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt