For godt et år siden modtog
Toyota den første hædersbevisning for sin nye
kompakte varebil, PROACE CITY – altså længe inden
den overhovedet kom på markedet. Toyota PROACE CITY
er nemlig udviklet i et samarbejde med de tre
PSA-modeller, der pga. deres lighed af ”Danske
Motorjournalister” blev kåret til Årets Varebil
2019. Om Toyota siden kan indhente kollegernes
forspring, vil tiden vise, men udgangspunktet er i
hvert fald ikke dårligt.
Valget af trillingerne,
Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo, som
altså i virkeligheden er et hold firlinger, når
Toyota PROACE CITY inkluderes, faldt i god jord hos
undertegnede, der som jurymedlem også gav toppoints
til ”de tre måske fire”. Bilerne er nemlig
klasseledende på næsten alle områder, de er moderne
og kører også udmærket.
Forskudt lancering
Grunden til, at Toyota
versionen kom på markedet senere end de andre har
primært med kontraktuelle forhold at gøre. Toyota
har jo lignende samarbejder om andre biler, fx
mikrobilen Aygo, og ser man på, hvordan lanceringer
også i in-house modelsammenfald som bl.a. i
VW-koncernen resulterer i forskudte
lanceringstidspunkter, er der ikke noget mærkeligt i
det.
Trods samarbejdet adskiller
Toyota PROACE CITY sig fra søstermodellerne på flere
punkter. Visuelt fremtræder den anderledes med en
anden front i Toyota-streg og i visse
interiørdetaljer. Dertil kommer, at de forskellige
udstyrsniveauer og -sammensætninger er forskellige,
men også den omstændighed, at Toyota giver tre års
garanti på bilerne og i øvrigt sælger bilerne gennem
deres forhandlernet, der iflg. FDM’s Auto-Index er
Danmarks bedste, set fra bilejernes synsvinkel, gør
en forskel.
En kort en lang, en van
en…VERSO
For Toyotas vedkommende har
man valgt, at satse på såvel den 4,40 meter lange
Medium version som den 4,75 meter lange ”Lang”
udgave, både som varebil og personbil (sidstnævnte
med tilnavnet VERSO). Peugeot har i Danmark fravalgt
den lange version af personbilsudgaven, Rifter, men
de har jo også under samme tag en Citroën Berlingo
at tage hensyn til, en bil, der netop findes i både
den lange og den korte version som personbil. Og
Opel forhandler slet ikke personbilsudgaven
herhjemme.
Men hos Toyota har man det
hele, kort som lang, som van eller personbil og i
forskellige udstyrsversioner, hvor den
allerbilligste van koster 100.000 kroner ex. moms og
den billigste VERSO er prissat til 200.000 kroner.
Køretur i varebilen
Ved den første test af Toyota
PROACE CITY satte vi fokus på varebilsudgaven og
kørte i den korte version med 102 hestes
dieselmotor. Senere er planlagt en test af den lange
udgave af Toyota PROACE CITY VERSO med plads til 7
personer. En bil med gigantiske pladsforhold, der
nok skal blive populær i folkerige familier.
Videoen her på siden gengiver
vores første testoplevelse i Toyota versionen (som i
øvrigt også er vores første i varebilsudgaven,
bortset fra det relativt korte møde med bilerne, der
hang naturligt sammen med forberedelserne til sidste
års varebilskåring). Køreoplevelsen er stort set
identisk, men i sagens natur er en varebil sat lidt
strammere op end personbilsudgaverne, som vi mest
har mødt i Citroën og Peugeot udgaverne.
Overraskende var det lave støjniveau, især set i
lyset af, at varerummet var tomt i den prøvekørte
PROACE CITY.
Digitalt bakspejl
En herlig feature er skærmen
til bakkameraet, der er placeret præcis hvor et
bakspejl normal findes. Det digitale bakspejl
fungerer glimrende, trods det lidt bedagede men
formentlig ret solide design (i Toyotas egen RAV4 er
systemet noget mere elegant). Andre fine detaljer er
muligheden for i den 3-sædede førerkabine, at kunne
slå midtersædets ryglæn ned, og derpå kunne
disponere over et drejeligt ”skrivebord” (se også
videoen). Hvis man vælger denne løsning, fravælger
man dog i samme moment muligheden for, at have
godslængde på op til 3,4 meter med i bilen.
Den option, som kaldes Smart
Cargo, fordrer nemlig et foldbart passagersæde, der
skjuler en klap i varerumsadskillelsen, som skaber
forbindelse mellem varerum og førerkabine. Med Smart
Cargo øges varerumskapaciteten med 0,5 kubikmeter.
Udstyr på forskellige
niveauer
Toyota opererer med tre
udstyrsniveauer for varebilsversionen, Base, Comfort
og Comfort One, og to for VERSO-udgaven, Combi og
Family. Desuden har man en stribe
motorkonfigurationer: til varebilen en 1,5 liters
75-hestes og 102 hestes diesel med manuelt gear, en
1,5 liters 130 hestes diesel med automatgear samt en
110 og 130 hestes benziner på hhv. 110 og 130 hk med
hhv. manuelt og automatisk gearskifte. Der er også
mulighed for at trække op til 1500 kg, ligesom
skydedøre i begge sider er en option.
1,5 liters dieselmotoren -
hér i 102-hestes udgaven.
I den korte udgave af
varebilen disponerer man over 3,3 kubikmeter
varerumsvolumen og en lasteevne på 650 kg. I den
lange version er tallene 3,9 kubikmeter og 1000 kg.
I VERSO udgaven handler det om siddepladser – 5 hhv.
7 – og bagerums udnyttelse: Med 5 sæder har man et
bagagerum på 775 liter, det øges til 1050 liter i
7-personers udgaven, men kun med fem siddepladser i
brug. Anvendes alle syv, er bagagepladsen beskedne
209 liter.
Grundet corona-krisen
afholder Toyota sig fra at forudse salgstal, men der
er tradition for, med erfaring fra andre
PSA-samarbejder, at Toyota sælger markant bedre af
sine modeller end PSA gør af hver af deres tre.
|