Uden at have
sundhedsmyndighedernes vurdering inde over
postulatet, så virker det som om, at en personbil
med en eller ganske få personer, der måske oven i
købet til daglig også deler samvær på anden måde, er
et af de mest Corona-sikre transportmidler. I så
fald skal der ikke en stor krystalkugle til at
forudsige, at lange bilture vil få en renæssance i
de kommende år. I så fald er en Toyota PROACE City
Verso særdeles velegnet.
Da tanken opstod, at sætte
fokus på langture, sprang netop den bil i øjnene, ud
af testbilsporteføljen i 2020. Den er tidligere
prøvekørt,
så læs derfor testen af den fra dengang også. I
disse spalter er der fokus på ikke bare Toyota’ens
langtursegenskaber, men også langture i det hele
taget. Men med udgangspunkt i den yderst rummelige
bil: Hvad er det, man skal sikre sig, især hvis man
står for at skulle vælge ny bil til opgaven.
Det gør den ideel
PROACE City Verso er ikke den ideelle
langtursbil, fordi den er den mest velkørende
højfartsbil på markedet. Men i den lange udgave er
den faktisk udmærket. Den er nemlig mere stabil end
de korte versioner, også mindre sidevindsfølsom
(trods den større sideflade), men nogen højfartsbil er den
ikke.
Netop til en
lang tur, måske endda ned gennem Europa, når nu
rejsevejledningerne igen muliggør det, viser den sig
faktisk at være en glimrende
cruiser. Husk, at sætte prisen i forhold til
forventningerne. Vi har kørt omkring 1000 kilometer
i stort set ét stræk, og da er komfortable
køreegenskaber et stort plus. Trods den lettere
forøgede frihøjde til 16 cm er bilen forbavsende
stabil og krængningen beskeden, også sat i forhold
til totalhøjden på 1,80 meter. Og så er den fremfor
alt ultrafleksibel.
De udvendige fordele
Skydedørene gør den lettere
at betjene, at læsse, og stige ind og ud af på
snævre parkeringspladser og parkering langs
fortovskanten. Og så er der den geniale bagklap. Den
dækker en gigantisk bagagerumsåbning og den slår op
i helt vandret position, så man kan stå i ly fra
eventuelt regnvejr. Har man blot brug for lige at
smide de sidste indkøb ind bag i bilen, kan man
nøjes med at åbne bagruden.
I den lange PROACE med syv
sæder kan man fx afmontere de to bageste sæder.
Rummeligheden er uden sidestykke. Med fem sæder i
brug disponerer man over 1 kubikmeter bagageplads.
Men ligeså rummelig den er, kan det ikke anbefales
at køre flere end fem personer og i hvert fald højst
seks på en langtur. Dertil er sæderne ikke
komfortable nok. Og med de syv sæder i brug er
bagagepladsen pr. person mindre end
håndbagagepladsen i et af de fly, man måtte have
fravalgt til fordel for bilturen.
Suveræn rummelighed
Med færre sæder i brug øges
pladsmuligheden tilsvarende – og dertil kommer
utallige fralægningsrum, inklusive den store hylde
over frontruden, som mindst kan indeholde ligeså
meget som et styk håndbagage på 8-10 kg.
På en langtur lever man både
med og i sin bil, og fraværet af en kardantunnel,
som i mange biler ikke engang udfører opgaven, at
bringe kræfter fra motoren ned til baghjulene, fordi
de har forhjulstræk (men det er en anden historie),
er herligt. Det giver en stor frihed i bilen, hvor
også den store loftshøjde er med til at give et
behageligt ”indeklima” – luft er dejligt, når man er
flere samlet. Og klimaanlægget yder sit.
Motoren trækker ubesværet
Motoren i PROACE Verso var en
110-hestes PureTech turbo benzinmotor, som giver
udmærket trækkraft og er tilstrækkelig til et
stress-løst cruise med bilen fyldt op. Der er
Toyota-atypisk tale om en ikke-hybrid motor, fordi
bilen er skabt i et samarbejde med PSA-koncernen.
Men præcis på langturen er en selvopladende hybrid
heller ikke nødvendigvis optimal. Man kører iht.
WLTP 14,1 km/l.
Vi kørte over de 1000
kilometer, hvor vi også benyttede lejligheden til et
hurtigt smut ind på de tyske Autobahns (ja, det er
helt i overensstemmelse med de da gældende
”Corona-restriktioner”), mest for at fornemme
køreegenskaberne ved højere fart, og opnåede et
gennemsnitsforbrug på omkring 12,5 km/l.
Silende regn
Det inkluderede hastigheder
på op til 150 km/t – begrænset af silende regn på
hele turen. Og til tider også ret kraftig vind.
Regnen gav en god idé om, hvor stabil PROACE City
Verso Lang er. Vognbaneassistenten er ikke optimal i
kraftig sidevind, men det automatiske fjernlys, der
selv blænder op og ned i forhold til den anden
trafik, er en stor fornøjelse på en tid af året,
hvor størstedelen af døgnet er mørkt.
Klimaanlægget håndterede både
at holde temperaturen i bilen og ruderne fri for
dug. Kører man helt ”Corona-sikkert” med
recirkulering aktiveret, udtørrer aircondition
anlægget kabineluften og medvirker også til at der
et frit udsyn gennem de store vinduer. Og er bilen
helt fyldt op, har man dobbelt glæde af p-sensorer
både for og bag samt bakkamera – især når der skal
parkeres steder, hvor man ikke er på hjemmebane.
Sidst, men ikke mindst: Man
må trække en anhænger på 1150 kg. Listeprisen er
steget til 320.000 kroner som svar på regeringens
nye afgiftslovgivning (som i skrivende stund endnu
ikke er vedtaget). Der er 3 års garanti/100.000
kilometer. PROACE City Verso Lang findes også i en
udgave med en 1,5 liters dieselmotor, som har en
bedre brændstoføkonomi end benzinversionen og et
lavere CO2 udslip. Først når de nye beregningsregler
er vedtaget offentliggøres listeprisen på
dieselversionen, men det forventes at den stiger så
meget, at det er mere fordelagtigt for en ejer at
forbruge mere benzin end at betale merudgiften for
en dieselbil.
En lidt forøget frihøjde og
moderat hjulmontering giver komfortable
køreegenskaber. Vinterdækkene gav iøvrigt et
suverænt vejgreb i den silende regn, fordi mønsteret
drænede vandet og samtidig kølede dækkene ned til
den korrekte arbejdstemperatur.
|