- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Langturstest: Toyota PROACE

City Verso Family Long


Corona sikker langturs transport


Af Søren Clauding – januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uden at have sundhedsmyndighedernes vurdering inde over postulatet, så virker det som om, at en personbil med en eller ganske få personer, der måske oven i købet til daglig også deler samvær på anden måde, er et af de mest Corona-sikre transportmidler. I så fald skal der ikke en stor krystalkugle til at forudsige, at lange bilture vil få en renæssance i de kommende år. I så fald er en Toyota PROACE City Verso særdeles velegnet.

 

Da tanken opstod, at sætte fokus på langture, sprang netop den bil i øjnene, ud af testbilsporteføljen i 2020. Den er tidligere prøvekørt, så læs derfor testen af den fra dengang også. I disse spalter er der fokus på ikke bare Toyota’ens langtursegenskaber, men også langture i det hele taget. Men med udgangspunkt i den yderst rummelige bil: Hvad er det, man skal sikre sig, især hvis man står for at skulle vælge ny bil til opgaven.

 

Det gør den ideel

PROACE City Verso er ikke den ideelle langtursbil, fordi den er den mest velkørende højfartsbil på markedet. Men i den lange udgave er den faktisk udmærket. Den er nemlig mere stabil end de korte versioner, også mindre sidevindsfølsom (trods den større sideflade), men nogen højfartsbil er den ikke.

 

Netop til en lang tur, måske endda ned gennem Europa, når nu rejsevejledningerne igen muliggør det, viser den sig faktisk at være en glimrende cruiser. Husk, at sætte prisen i forhold til forventningerne. Vi har kørt omkring 1000 kilometer i stort set ét stræk, og da er komfortable køreegenskaber et stort plus. Trods den lettere forøgede frihøjde til 16 cm er bilen forbavsende stabil og krængningen beskeden, også sat i forhold til totalhøjden på 1,80 meter. Og så er den fremfor alt ultrafleksibel.

 

De udvendige fordele

Skydedørene gør den lettere at betjene, at læsse, og stige ind og ud af på snævre parkeringspladser og parkering langs fortovskanten. Og så er der den geniale bagklap. Den dækker en gigantisk bagagerumsåbning og den slår op i helt vandret position, så man kan stå i ly fra eventuelt regnvejr. Har man blot brug for lige at smide de sidste indkøb ind bag i bilen, kan man nøjes med at åbne bagruden.


 


I den lange PROACE med syv sæder kan man fx afmontere de to bageste sæder. Rummeligheden er uden sidestykke. Med fem sæder i brug disponerer man over 1 kubikmeter bagageplads. Men ligeså rummelig den er, kan det ikke anbefales at køre flere end fem personer og i hvert fald højst seks på en langtur. Dertil er sæderne ikke komfortable nok. Og med de syv sæder i brug er bagagepladsen pr. person mindre end håndbagagepladsen i et af de fly, man måtte have fravalgt til fordel for bilturen.

 

Suveræn rummelighed

Med færre sæder i brug øges pladsmuligheden tilsvarende – og dertil kommer utallige fralægningsrum, inklusive den store hylde over frontruden, som mindst kan indeholde ligeså meget som et styk håndbagage på 8-10 kg.

 

På en langtur lever man både med og i sin bil, og fraværet af en kardantunnel, som i mange biler ikke engang udfører opgaven, at bringe kræfter fra motoren ned til baghjulene, fordi de har forhjulstræk (men det er en anden historie), er herligt. Det giver en stor frihed i bilen, hvor også den store loftshøjde er med til at give et behageligt ”indeklima” – luft er dejligt, når man er flere samlet. Og klimaanlægget yder sit.

 

Motoren trækker ubesværet

Motoren i PROACE Verso var en 110-hestes PureTech turbo benzinmotor, som giver udmærket trækkraft og er tilstrækkelig til et stress-løst cruise med bilen fyldt op. Der er Toyota-atypisk tale om en ikke-hybrid motor, fordi bilen er skabt i et samarbejde med PSA-koncernen. Men præcis på langturen er en selvopladende hybrid heller ikke nødvendigvis optimal. Man kører iht. WLTP 14,1 km/l.



Vi kørte over de 1000 kilometer, hvor vi også benyttede lejligheden til et hurtigt smut ind på de tyske Autobahns (ja, det er helt i overensstemmelse med de da gældende ”Corona-restriktioner”), mest for at fornemme køreegenskaberne ved højere fart, og opnåede et gennemsnitsforbrug på omkring 12,5 km/l.

 

Silende regn

Det inkluderede hastigheder på op til 150 km/t – begrænset af silende regn på hele turen. Og til tider også ret kraftig vind. Regnen gav en god idé om, hvor stabil PROACE City Verso Lang er. Vognbaneassistenten er ikke optimal i kraftig sidevind, men det automatiske fjernlys, der selv blænder op og ned i forhold til den anden trafik, er en stor fornøjelse på en tid af året, hvor størstedelen af døgnet er mørkt.

 

Klimaanlægget håndterede både at holde temperaturen i bilen og ruderne fri for dug. Kører man helt ”Corona-sikkert” med recirkulering aktiveret, udtørrer aircondition anlægget kabineluften og medvirker også til at der et frit udsyn gennem de store vinduer. Og er bilen helt fyldt op, har man dobbelt glæde af p-sensorer både for og bag samt bakkamera – især når der skal parkeres steder, hvor man ikke er på hjemmebane.

 

Sidst, men ikke mindst: Man må trække en anhænger på 1150 kg. Listeprisen er steget til 320.000 kroner som svar på regeringens nye afgiftslovgivning (som i skrivende stund endnu ikke er vedtaget). Der er 3 års garanti/100.000 kilometer. PROACE City Verso Lang findes også i en udgave med en 1,5 liters dieselmotor, som har en bedre brændstoføkonomi end benzinversionen og et lavere CO2 udslip. Først når de nye beregningsregler er vedtaget offentliggøres listeprisen på dieselversionen, men det forventes at den stiger så meget, at det er mere fordelagtigt for en ejer at forbruge mere benzin end at betale merudgiften for en dieselbil.


En lidt forøget frihøjde og moderat hjulmontering giver komfortable køreegenskaber. Vinterdækkene gav iøvrigt et suverænt vejgreb i den silende regn, fordi mønsteret drænede vandet og samtidig kølede dækkene ned til den korrekte arbejdstemperatur.


Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Toyota PROACE City Verso 1,2 Long test >>>
Videotest: Langtur i Toyota Proace City Verso
Mon ikke Corona-tiden vil booste bilferier. Det tror vi, for godt beskyttet i sin egen lille metalboble kan man køre gennem hele Europa. Og i en Toyota PROACE City Verso kan man have noget mere med end en 23 kg kuffert og 8-10 kg håndbagage. Videoen er en immiteret udgave af en simuleret langtur. Kik med i Fuld HD.

Uinteressante billeder, da regnen var hørt op - men sådan er den virkelige verden iblandt. Langtursmiljøet er dog rigtigt...
Fakta om Toyota PROACE City Verso - læs her
Link til importøren

Der er masser af plads mellem forsæderne...

Og i handskerummene...



Og ved midterste sæderække...

Som kan foldes ned og efterlade et helt plant bagagerumsgulv.



Der er kopholder og 12 Volt udtag bag i bilen.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt