Suzuki har gjort meget ud af,
dette forår at fortælle om fabrikkens nye
hybridbiler. Det gør man naturligvis, fordi ”hybrid”
er in. Men også fordi de har noget at have det i. Og
så er hybrid i øvrigt ingen nyhed hos Suzuki, de har
blot tidligere ikke gjort så stort et nummer ud af
det.
Det er faktisk fire år siden,
vi første gang stiftede bekendtskab med Suzukis
milde hybrider (læs
fx om Baleno Mild Hybrid hér >>>). Det er den
samme filosofi, der er videreført i forårets
opgraderinger, genspejlet i den hér prøvekørte
Vitara Hybrid. Den store forskel er, at man nu
opererer med et noget kraftigere 48 V litium-ion
batteri (mild hybriden var baseret på et 12 V
batteri), som får den integrerede startermotor til
at levere op til 13 hestekræfter og et
drejningsmoment på 50 Nm.
Turbokraft
I kombination med en
4-cylindret turbobenzinmotor – og bemærk, at det er
en turbomotor (selvopladende hybrider benytter som
hovedregel Atkinson Cycle benzinmotorer uden
turbolader) – leveres op til i alt 129 hestekræfter
og med det maskineri bliver Vitara’en ret kvik.
0-100 km/t på 9,5 sekunder, kombineret med en
benzinøkonomi på 17,5 km/l er temmelig godt.
Man må ikke glemme, at Suzuki
Vitara er en halvhøj bil, en kompakt SUV, der måler
1,61 meter i højden og har en frihøjde på 18,5 cm.
Jo større frihøjde, jo bedre mulighed har man for at
komme frem i fx ujævne hjulspor, men jo mere luft
føres der så også ind under bilen, hvor
luftmodstanden kan være ret stor.
48 Volt er optimalt
Det er med sædvanlig omhu, at
Suzuki har valgt et 48 V, 8Ah hybridsystem i stedet
for en kraftigere løsning. Til en pris på 240.000
kroner for basisudgaven Active (i Danmark uden
afgifts-support, fordi politikerne ikke helt
forstår, hvad en elbil er), inklusive de sædvanlige
danske bilafgifter, er der grænser for, hvor meget
man har at gøre godt med.
Rigtig mange af de
supplerende elektriske systemer, fx aircondition,
der findes i en bil, er baseret på forholdsvis lav
spænding. Havde man øget spændingen yderligere,
havde man måtte om-konstruere mange af de systemer
og så havde prisen ikke set så fordelagtig ud.
Det havde da heller ikke
givet mening, for idéen med hybrid-systemet er at
sænke benzinforbruget og dermed også CO2
udledningen, uden at gå på kompromis med
køredynamikken. Det er bestemt lykkedes. Det skyldes
ikke mindst, at batteriet ikke er så stort og tungt,
som man oplever i andre hybridbiler. Man har også
kunnet finde plads til det under førersædet.
Fast affjedring
Køreegenskaberne er
udmærkede. En lidt fast affjedring, hvortil 17”
fælgene (en del af Adventure udstyret) med 215/55
lavprofildæk også bidrager, understreger, at Vitara
ikke er bygget med fokus alene på, at kunne færdes
udenfor den plane asfalt (se on-board videoen og få
et indtryk af kørefærdighederne).
Køreoplevelsen udmærker sig
desuden ved, at være på den ene side kraftfuld,
fordi elmotoren understøtter turboeffekten, og
samtidig ganske blid. Når benzinmotoren stopper som
konsekvens af stop/start systemet, fx ved en
lyskurv, igangsættes den på ny af elmotoren via en
bælterem – det gør igangsætningen næsten umærkelig
og ganske lydløs. En sjov detalje er, at
benzinmotoren i tomgang, når der er strøm nok på
batteriet og airconditionanlægget ikke er tændt, da
ikke bruger benzin, fordi den drives af elmotoren.
6 manuelle gear
En anden forskel på Vitara
hybrid og flere andre selvopladende hybrider er at
man har udnyttet muligheden for at anvende et
6-trins manuelt gearskifte i stedet for et CVT-gear.
Det har bl.a. den fordel, at udover selv at kunne
styre gearvalget, må man også trække en anhænger på
1200 kg.
Hybridsystemet i Suzuki
Vitara er absolut en fordel, om end en Vitara også
kan anskaffes med en konventionel 112-hestes
1-liters motor. Den billigste Vitara med 1-liters
motor og automatisk nødbremse samt 2-hjuls træk og
Adventure udstyr koster 253.000 kroner – det er blot
7000 kroner mindre end den tilsvarende Hybrid. Den
ville undertegnede til enhver tid foretrække.
Adventure udstyret er temmelig omfattende og inkluderer
bl.a. læderindtræk, elektrisk panorama soltag,
nøglefri betjening, navigation, p-sensorer for og
bag, 17” alufælge, adaptiv fartpilot, aktiv
vognbaneassistent, skiltegenkendelse, blindvinkel
advarsel, klimaanlæg, læderrat, 7 airbags,
bakkamera, el-sideruder, sædevarme og ikke mindst
Fuld LED forlygter, der er en kolossal sikkerhed ved
kørsel i mørke.
|