- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Suzuki Jimny 1,5 Adventure

AllGrip Pro 4WD

Designvindende mikro offroader der virker


Af Søren Clauding – maj 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den næsten mikroskopiske offroader fra Suzuki med modelnavnet Jimny fik sidst i 2019 Danske Motorjournalisters ”Designpris 2020”. Undertegnede var selv med til at foreslå valget, og selvom vi ved flere lejligheder har sat fokus på den iøjefaldende bil her på Motorsiden.dk, var netop designprisen anledning til endnu et møde. For én ting er dens design, men virker det i dagligdagen?

 

Det sidste kommer selvfølgelig an på, hvad man mener med ”virker”. Givet er det, at den har en indvirkning på utallige medborgere. Den falder i øjnene, den modtager utallige og ganske ærlige anerkende blikke, mange holder sig ikke tilbage fra også at give den ord med på vejen, at spørge til den. Hvis dét betyder noget, så virker det i hvert fald.

 

Den kan sit kram

Hos Suzuki er man god til mindre biler, man er også god til off-road’ere. Vel at mærke off-roadere, der ikke er ultra-avancerede, høj sofistikerede, men omvendt også prisattraktive. Biler, hvorom det kan siges, at de kan deres kram – bilerne, altså. De kan køre off-road, de gør det på en overbevisende, ukompliceret og autentisk måde. Så overbevisende, at den blot 3,48 meter korte og 1165 kg lette firehjulstrækker, helt reglementsmæssigt tilladeligt og også i praksis (gætter vi på, for vi har faktisk ikke prøvet) må trække rundt med en anhænger på 1300 kg.

 

Er det sådan en bil, man vil have, virker det altså også.

 

Men hvis ikke man præcis hører til dem, der hver morgen lukker døren deres skovløber-hytte efter sig, for at køre længere ind mellem træerne for at påbegynde dagens dont, men reelt bruger mere tid på asfaltvejen, måske endda forvilder sig ind i et tæt bebygget område. Hvad så?

 

På bytur i Jimny

Indrømmet, der er biler, der gør det sidstnævnte bedre. På den anden side er Jimny alene i kraft af sine dimensioner, ganske let at finde parkeringspladser til. Man sidder også højt i kabinen – så højt, at førerens hoved er på højde med fx cyklisterne og dermed notorisk har et godt overblik over trafikken. Det er nu ikke så ringe.

 

Og i en bil, der er højere end den er bred, kan det godt være, at den falder igennem, hvis man skal køre race rundt om hjørnerne (og accelerationstal har Suzuki slet ikke oplyst). Men med de maksimale 50 km/t ved bykørsel, er det med fartpræstationerne og kurveegenskaberne måske ikke så vigtigt. Så det virker vel ret beset også.

 

Praktisk på mange måder

Det er i øvrigt let at stige ind og ud, i hvert fald hvad angår forsæderne, og en Jimny har mange praktiske egenskaber. Eksempelvis slipper man for at skulle åbne en tung, tophængslet bagklap, for bagklappen er sidehængslet. Blot til den forkerte side, hvis man bruger bilen i Danmark og omegn – kører man i venstre side af vejen, er det jo ideelt. Bagklappen er nemlig hængslet i højre side. Kører man off-road er det som regel uaktuelt, for dér er der sjældent en højre eller venstre side af vejen. Heller ikke når man parkerer.



Ude på landevejen, altså den plane, virker det egentlig også, blot man styrer sin indre fartdjævel. Men dér giver bilen en naturlig håndsrækning: En 102-hestes benzinmotor med et drejningsmoment på 130 Nm ved 4000 omdr./min. holder automatisk fartdjævelen i ave, for man kan ganske enkelt ikke køre meget hurtigt. Men man kan dog køre hurtigt nok, helt op til 145 km/t, hvilket os bekendt er det maksimale, man må i Danmark, selvom det synes som om at visse bilister ikke mener, at hastighedsgrænsen gælder for dem – det er dog en helt anden historie.



Reduktionsgear giver ekstra kræfter

Men med så få kræfter ud gennem krumtapakslen, hvordan håndteres off-road kørsel så? Med et reduktionsgear, naturligvis. Så sådan et har en Jimny da også. Autentisk og rigtigt.

 

Med tohjulstræk arbejdes der alene med baghjulene, som det gælder for de allerfleste offroadere. Det er ikke ideelt på asfaltvej ved høj fart, det er heller ikke ideelt med stive aksler for og bag, men i terrænet går det over stok og sten, som var den skabt til det. Og det er jo præcis, hvad den er. Den er utrolig solid og hjulophængene er af treleds-typen, så det er forkert at sige, at de er primitive, for det er de ikke. De holdes desuden på plads af svingarme og Panhardstang. Det virker, næsten pr. definition.



Komfortabel affjedring

Affjedringen er forbavsende komfortabel, når man tager frihøjden på 21 cm i betragtning. Det er da også nødvendig, for den store hjulvandring skal der ikke gås på kompromis med, hvis bilen også skal virke i meget ujævnt terræn. Hér har Suzuki truffet et valg: Jimny ER en offroader. Det går ud over førnævnte kurvehastighed. Men kørekomforten vinder derved, og derfor er noget så civiliseret som en søndagstur i forårssolen en helt plausibel måde, at anvende sin Jimny på.



Forinden har man dog måtte erlægge 235.000 kroner for den billigste version, eller 265.000 kroner for den prøvekørte Adventure udgave. Men det er vel egentlig billigt for en bil, der vækker større og mere anerkendende opmærksomhed end en hurtig Porsche eller Ferrari, der alligevel ikke må køre hurtigt. Og så kører en Jimny typisk også længere på literen, om end de fleste personbiler slår den på benzinforbrug. 12,7 km/l er pænt for en bil med 300 hestekræfter, men så mange har en Jimny altså ikke.

 

Udstyr der virker

Til gengældt har den en overraskende stor mængde af udstyr (se eksempler derpå i faktaboksen). Udstyr der alt sammen virker. Men den mangler en aktiv vognbaneassistent. Det har været udslagsgivende for EuroNCAP sikkerhedsvurderingen: Havde den haft det, havde Jimny fået fire stjerner. Nu blev det kun til tre. Ulogisk, for dens køreegenskaber lægger slet ikke op til at den automatisk skal skubbes ind i en vejbane, fordi føreren mister opmærksomheden.

 

En sådan køreassistance giver derfor ingen mening i en Jimny. I en Jimny taber man i øvrigt ikke opmærksomheden – man falder ikke hen, som nogle måske vil være tilbøjelige til at gøre i en almindelig personbil.

 

Forklaringen er simpel: Jimny er ingen almindelig personbil, den er en Jimny. Det er både SIKKERT og vist.


Andre Suzuki prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Verdens mindste offroader gør comeback >>>



Suzuki Jimny fik Danske Motorjournalisters Designpris 2020 pga. dens unikke og autentiske design. Men hvordan kører den iøjefaldende minibil, der er bygget som en ægte firehjulstrækker. Videoen viser den i aktion på danske landeveje. Fuld HD.




Model:

Suzuki Jimny 1,5 Adventure AllGrip Pro 4WD

Listepris:

Kr. 265.000

Motor og transmission:

4 cyl. 1,5 ltr. benzin, 102 hk. 130 Nm/ 4000 omdr./min. 5 M/T. 4X4/RWD. Reduktionsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

> 12 sek./ 145 km/t/ 12,7 km/l / 178 g/km

Længde:

3,48 m eksl. reservehjul

Bagagerum:

 85-830 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESC. Hillholder. 6 airbags. Aut. nødbremse med fodgængergenkendelse. 15” letmetal fælge. Fuld LED. Lygtevaskere. Skiltegenkendelse. Hill Decent Control. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Klimaanlæg. Højdejusterbart læderrat. Fartpilot. 7” skærm. Bluetooth. Apple Carplay og Android Auto. Mørktonede ruder bag. Navigation. Passiv vognbaneassistent (signal). 12V i bagagerum. 2 varver.


Link til importøren





Fuld LED forlygter er standard. Et stort plus!









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt