Det er ikke fordi gaderne var
tømte i danskernes prisværdige forsøg på, at
reducere spredningen af SARS-CoV-2 virussen, at
køreturen i de københavnske gader i den helt nye
Renault Zoe R135 var en stilfærdig oplevelse, for
prøvekørslen fandt sted endnu inden truslen for
alvor var gået op for regering og det danske folk.
Men en Renault Zoe er en så stilfærdig oplevelse i
det miljø, hvortil den for alvor har sin
berettigelse: I byernes tæt befolkede og trafikerede
områder.
Faktisk fandt prøvekørslen
sted i selvsamme periode, hvor forårets store
internationale biludstilling skulle have været
afholdt. Dér ville ikke mindst Renault have
præsenteret deres bud på fremtidig elektrisk
mobilitet. For Renault er eksperter udi elbiler og
el-drift. Det har netop succesmodellen, Zoe,
dokumenteret den ene gang efter den anden. Ikke
mindre end en tredjedel af alle elbiler på
europæiske veje er Renault Zoe, om end det er den
første udgave, der har æren for det. Og Renault
vandt Formel E mesterskabet for konstruktører i
mesterskabets første tre år, inden stafetten blev
givet videre til alliancepartnerne fra Nissan.
Fra sommervarme til
vinterkulde
Og mon ikke succesen
fortsætter. Det har man i alle tilfælde alle
muligheder for med den nye Zoe. Vi prøvekørte den
allerede i september sidste år ifm. de første
internationale prøvekørsler. De fandt sted under
sommerlige forhold på Sardinien. Og de tekniske
detaljer fra dengang har ikke ændret sig siden.
Det har temperaturerne til
gengæld. Vi prøvekørte Renault Zoe på danske
nummerplader over nogle dage med temperaturer fra
2-6 grader Celcius og skiftende vejrforhold.
Interessant var det, at trods kulden var en
rækkevidde på 300 kilometer mulig – til trods for,
at Renault selv har angivet en ”vinterrækkevidde” på
blot 240 kilometer. Men indrømmet, frostgrader så vi
ikke noget til i perioden.
Et fancy skærmbillede, som
her bl.a. viser at Zoe'en har en kalkuleret
rækkevidde på 350 km, som er opnåeligt i bytrafik
med lav fart og meget genopladning.
Mere energi, uændret vægt
En elbil er optimal, hvis man
kan lade den op derhjemme og siden klare sig med den
rækkevidde, der nu måtte være tilgængelig, afhængig
af vejr og batterikapacitet. R135 har den nye og
mere energioptimale 52 kWh 400 V batteri, som bl.a.
udmærker sig ved at veje det samme som det hidtidige
41 kWh batteri, nemlig 326 kg.
326 kg er selvsagt noget mere
end en brændstoftank på 50 liter benzin vejer, men
en elmotor er lettere end en forbrændingsmotor og
derfor ender Renault Zoe med en køreklar vægt på
1500 kg. Det er med til at gøre den sjov at køre
udenfor byen, og stabiliteten er bevaret i såvel som
udenfor byen. På de ondulerende brosten, som bl.a.
indgår i on-board videoen her på siden, viser
affjedringen sig fra sin bedste side. Selvom
frihøjden blot er 12 cm og affjedringen er
forholdsvis spændstig, for at kunne håndtere vægten,
er Zoe komfortabel nok til kørsel på den ofte ujævne
og lappede by-asfalt. 16” fælge og mere affjedring i
dæksiderne ville dog nok være en gevinst. Testbilen
var iklædt 215/45-17 hjul.
Gratis parkering for
elbiler
Bytesten var også trigget af,
at det siden 1. januar har været muligt med elbiler
at parkere gratis og frit på gadeplan i København og
Frederiksberg, et fænomen, der forventes at sprede
sig i andre af landets storbyer. Det er godt for
nærmiljøet og gør det mere attraktivt, at køre
elbil. Udfordringen er dog fortsat antallet af
p-pladser, som der netop i gadeplan er stadig færre
af, i hvert fald i København.
Køreoplevelsen er herlig
komfortabel. Støjniveauet er målrettet blevet
reduceret med udviklingen af den nye bil. Alligevel
kan man godt følge med i, hvad der foregår udenfor
bilen, men mest fordi bilen ikke selv overdøver
lydene udenfor.
Mere strøm – større
fleksibilitet
Renault Zoe er prissat til
256.000 kroner med det kraftigere batteri. Det øger
i sagens natur bilens fleksibilitet og hvis man
tilkøber mulighed for hurtig opladning på 50 kWh
(10.000 kroner) vil opladningstiden være væsentlig
reduceret. Der findes blot ikke mange hurtigladere i
Danmark, men det kan jo være det kommer. Og så er
der måske også en mulighed for, at
batteriteknologien bliver udviklet så hurtigt, at
hurtigopladning er en medfødt egenskab.
En hvilken som helst Zoe
leveres med et såkaldt Type 2 ladekabel, dvs. et
kabel, der passer til de fleste offentlige
ladestandere fx fra Clever og Eon. Man aktiverer
ladestanderen med en oplåsningsbrik, sætter stikket
i standeren og stikket i den anden ende af ledningen
i bilen, og så lades der helt automatisk.
Type 2-stikket er sat i
bilen, ledningen er på plads, ligesom i en
støvsuger, og så lades der automatisk, hvis den
anden ende fx. er tilsluttet en offentlig
ladestander eller en vægboks derhjemme.
Luksusudstyr
Udstyrsniveauet i Zen og
Intens versionerne understøtter den komfortable
oplevelse. Varmepumpen kan fx startes via en app, så
bilen er varmet op når man skal køre, og en
varmepumpe forbruger ikke meget strøm. Via bilens
skærm er man hele tiden orienteret om, hvor den
nærmeste offentlige ladestander kan findes,
fartpilot med skiltegenkendelse er standard, det
samme er ratvarme, sædevarme og klimaanlæg.
Trådløs opladning af
mobiltelefonen hører med, bakkamera ligeså,
p-sensorer for og bag, Easy-link med navigation,
vognbaneassistent og Fuld LED hører også med – plus
16” fælge, som man ikke nødvendigvis behøver skifte
ud med 17” som på den prøvekørte bil (læs ovenfor…).
|