Siden den første køretur i
E-TECH HYBRID udgaven af den fortsat ret nye Renault
Clio, så vi frem til et mere dybdegående møde med
den avancerede hybridbil. Desværre, hvis regeringens
forslag til nye bilafgifter bliver til lov, opstår
der et ærgerligt misforhold mellem virkeligheden og
den avancerede teknik. Bilen er nemlig ideel til
miljøbevidste byboere.
Men der er nok grænser for,
hvor meget man oven i en for mange i forvejen stor
husleje, vil betale for en Renault Clio hybrid. Med
en konventionel 130 hestes benzinmotor og
automatgear samt Intens udstyr er prisen for en Clio
191.000 kroner, alt imens Clio Hybrid Intens koster
243.000 kroner. Førstnævnte er faldet 8000 kroner i
pris, og hybridbilen er steget i pris (vi kender
ikke førprisen for Intens, men med det lavere
Zen-udstyr er prisstigningen 21.000 kroner).
Miljøet straffes
Det er et paradoks ved den
nye afgiftslov, at den i mange tilfælde prismæssigt
belønner biler med større CO2 udledning, og straffer
dem, der er miljømæssigt rigtige. En Clio 130 TCe
kører 17,5 km/l og udleder 130 g CO2/km, mens
hybrid-bilen kører 23,3 km/l og udleder 98 g CO2/km.
Oven i købet er hybridbilen ekstra økonomisk ved
bykørsel, og ikke mindst det forhold gør den optimal
for byboere.
I byen er der behov for at
reducere støjen og udledning af skadelige stoffer –
og overordnet set har Jordkloden (og dens beboere)
glæde af lavere CO2 udledning. En konventionel
benzinbil har traditionelt et større benzinforbrug
ved bykørsel, fordi der er mange hastighedsændringer
og der typisk køres i lavere gear.
Avanceret hybridløsning
I en høj effektiv
selvopladende hybridbil som Clio E-TECH HYBRID
opsamles fartenergien, når farten sættes ned, og
omdannes til elektricitet, som lagres på et
beskedent 1,2 kWh litium-ion batteri. Siden bruges
elektriciteten til at drive bilen. I Clio-tilfældet
kører bilen op til 80 procent af tiden på
elektricitet alene, og den elektricitet er i vidt
omfang skabt, når man sætter farten ned – enten ved
blot at slippe speederen eller ved regulær
nedbremsning.
I teknisk forstand er der
tale om et avanceret system, som inkluderer en
4-cylindret 1,6 liters benzinmotor uden turbolader.
Den yder op til 90 hestekræfter og 144 Nm. Drivlinen
inkluderer desuden to elmotorer – en stor og en
lille – som i skøn forening leverer op til 50
hestekræfter. Tallene kan direkte lægges sammen, så
man disponerer over i alt 140 hk.
15 gear
Det skyldes, at samarbejdet
mellem de tre motorer styres via to gearkasser på to
hhv. fire trin. De seks gear kan kombineres på i alt
15 forskellige måder (hvis man medregner frigear),
og i praksis opleves en yderst behagelig, støjsvag,
blid og komfortabel kørsel.
Hvad affjedringen angår har
Clio klart en fordel af, ikke at slæbe rundt på et
kæmpebatteri. Hybridbilen vejer 1238 kg modsat de
1158 kg, som EDC 130 hk versionen vejer. Mervægten
er beskeden og med 205/45-17 hjul har man en
forholdsvis direkte fornemmelse af kørebanen.
Bagagepladsen er krøbet
Selvom batteriet er lille,
optager det og den tilhørende teknik dog så meget
plads, at bagagerummet er krympet fra 391 til 243
liter hhv. 1069 til 921 liter med bagsæderyglænene
nedfældet. Ved typisk anvendelse i byen er det
formentlig et minimalt problem. Især fordi man må
sætte en 900 kg anhænger bagpå. I øvrigt er der ikke
taget plads fra passagerkabinen, den er helt OK i en
bil, der måler lige godt 4 meter i længden.
Udfordringen ved miljørigtig
bykørsel er i dagens Danmark, at elektrisk drift kun
for de færreste er en option. De fleste mennesker
bor i etageejendomme og dér kan man ikke blot smide
en forlængerledning ud af vinduet eller montere en
vægboks.
Selvopladende hybridbiler
er optimale
De offentlige ladestandere er
ikke optimale, der er for få, de beslaglægges for
lang tid ad gangen (pga. for lang opladningstid) og
selvom elbiler eller plug-in hybridbiler for de
fleste vil være rigtige til bykørsel i dagligdagen,
er den praktiske virkelighed den diametrale
modsatte.
Her er de selvopladende
hybridbiler fortsat optimale. Man kører elektrisk
det meste af tiden, og forurener derved minimalt –
både luft og støj – og man kan tanke op på få
minutter. At bilens rækkevidde desuden ikke er et
problem, underbygger rigtigheden af biler som Clio
E-TECH Hybrid. Og netop på grund af den fine
teknologi, er den mindst på niveau med kollegerne i
branchen, måske endda i flere sammenhænge også
bedre.
|