Efter at have bragt sig selv
i en position som førende elbils-producent, med ikke
mindst Renault Zoe som bestselleren, lægger Renault
nu ud med tre hybrid-modeller, der rammer præcis i
de meget interessante markeder for kompaktbiler,
kompakte SUV’er og mellemstore stationcars. Hvad
plug-in modellerne angår er man leveringsdygtig i
2020. Men teknikken er ikke den samme i alle tre.
Som alternativ til de
internationale prøvekørsler, som corona-pandemien
effektivt har lagt sin klamme hånd over, sendte
Renault en lille kortege af biler på Europa-turné,
og vi havde lejlighed til at stifte et kort
bekendtskab med de tre nye modeller, oven i købet på
de københavnske gader.
Clio overraskede
Forventningerne var store,
fordi Renault er så stærk indenfor elbiler, og mødet
var på ingen måde skuffende. Tværtimod, men
overraskende nok var det især Renault Clio E-TECH
Hybrid, der imponerede.
Sidst i artiklen fortæller vi
lidt mere om bilen, men ellers er det en bil, vi i
detaljer vender tilbage til senere, når den lander
på det danske marked i 2021, for sandt at sige havde
vi størst fokus på de to plug-in hybrid modeller,
Captur og Mégane .
Leveringsdygtig
Det er der især i Danmark
også for øjeblikket størst grund til. For indtil 31.
december er plug-in hybrider afgiftsbegunstiget, så
priserne er ekstraordinær attraktive. Den længe
ventede rapport fra elbils-kommissionen med Anders
Eldrup i spidsen gav ingen entydige svar, så det er
fortsat op til politikerne at beslutte, hvad de
mener er bedst. Men indtil videre kan man få sin nye
Mégane eller Captur plug-in hybrid leveret inden
udgangen af året, og da er prisen 260.000 for hver
af de to i henholdsvis Zen og Intense udgaven, hvor
Captur Intense er den mest velbestykkede.
Renault Mégane og Renault
Captur har identiske plug-in hybrid drivliner. De
består af et 400 Volts 9,8 kWh batteri, der giver op
til 65 km kørsel på ren el i bykørsel og op til 50
km ved blandet kørsel – og i tilgift kan man på ren
el køre op til 135 km/t (men så garanterer vi for,
at man ikke når de 50 kilometer før benzinmotoren
giver en hjælpende hånd).
Hybrid systerme kan styres
Føreren kan overordnet selv
bestemmer, hvordan hybrid skal fungere. Udstyret med
Renaults såkaldte Multisensesystem, har man nemlig
tre forskellige indstillinger. I ”Pure” kører bilen
udelukkende på elektricitet. I ”Sport” hjælper de to
motorer hinanden og sætter man systemet i ”E” –
begrænses brugen af batteriet. Så vil man altid have
en reserve på 40 procent, til fx senere bykørsel.
Brændstofforbruget ved blandet kørsel (WLTP) er på
77 km/l og derved udledes 28 gram CO2.
I teknisk forstand består
plug-in drivlinen af en 4-cylindret, 140 hestes 1,6
liters benzinmotor samt en 49 kW (66 hk) elmotor –
systemeffekten er 160 hk. Desuden har Renault
indbygget en sekundær elmotor, der stort set har
samme funktion som i en mild-hybrid bil, dvs. den
assisterer til- og frakoblingen af de to primære
motorer, starter benzinmotoren osv. 100 km/t nås på
10,1 sekunder, for det elektriske set-up giver en
mervægt på næsten 400 kg.
På de iblandt noget ujævne
københavnske gader havde man glæde af de mange
kræfter, for ellers kunne smidigheden i
trafikbilledet let være blevet sat på prøve.
Affjedringen var OK, om end den større vægt
naturligvis er blevet kompenseret gennem lidt
strammere fjedre. Se on-board videoen her på siden.
Clio E-TECH Hybrid er
selvopladende
I de større modeller er der
plads til det store batteri. Anderledes er det i
Renault Clio E-TECH Hybrid, som er selvopladende.
Den stiger ind i et segment, som i den grad er
domineret af Toyotas selvopladende hybridmodeller,
og er som kollegernes biler heller ikke
afgiftsbegunstiget. Derved rammer prisen 210.000
kroner.
Om den ændres ved årsskiftet,
melder historien så fortsat intet om, men det er i
undertegnedes optik lidt underligt, at man politisk
favoriserer biler, der slæber rundt på en vis
dødvægt i form af et stort batteri og ikke giver de
selvopladende hybridbiler den samme fordel, for de
belaster ikke i nær samme grad forbruget af Jordens
litium-reserver. Og med en benzinøkonomi på 23,3
km/l bidrager man ganske meget til at reducere
forureningen.
Kører mest på elektricitet
Clio E-TECH Hybrid har et
batteri, som blot er næsten en tiendedel af plug-in
bilernes, nemlig på 1,2 kWh. Alligevel kører den
rigtig meget af tiden på elektricitet alene, faktisk
forbavsende meget. Cirka 80 procent af tiden under
vores korte prøvetur var benzinmotoren ikke i sving.
Og man klarer sig som bekendt helt uden på noget
tidspunkt, at være koblet til elnettet, altså ingen
udgift til elektricitet, intet behov for
ladestandere og ingen bekymringer for om nu også
elektriciteten er produceret grønt.
Drivlinen er i princippet
identisk med den, man finder i plug-in hybrid
bilerne, men køreoplevelsen var lidt mere harmonisk
end i plug-in’erne, dels pga. den lave vægt, dels
fordi samspillet mellem benzin- og elmotor virkede
mere smidigt. Systemeffekten er i Clio neddroslet
til 140 hestekræfter – det kan også være en del af
forklaringen.
|