Egentlig er en Peugeot 2008
jo blot en forhøjet udgave af Peugeot 208. Den er
skabt på samme platform, den samme drivline. Men alligevel er den en
meget anderledes bil. Det samme kan siges om Peugeot
e-2008. Den har i øvrigt samme drivline som e-208,
men bortset fra de tekniske sammenfald, er den helt
sin egen. Og hvad så med model betegnelserne – hmm,
det vender vi tilbage til.
Skal man sammenholde e-2008
med en anden bil fra PSA-koncernen, er det den
luksuøse DS3 Crossback E-Tense. Det skyldes mest den
suveræne affjedring. Men netop fordi den har en så
fint afstemt affjedring, som har hovedvægten på det
komfortable, går Peugeot e-2008 rent ind. Og den
burde ret beset have fået tillagt større vægt, da
Årets Bil i Danmark 2021 skulle kåres. For uanset
den findes også med ICE-motorer (altså benzin og
diesel), kunne den udmærket stå alene, og den står
som elbil måske endda endnu stærkere i konkurrencen
med andre elbiler end dens konventionelle
søsterbiler og deres konkurrenter.
Tungere - men ikke så
meget
Dens køreegenskaber er én
ting, og de hænger naturligvis sammen med den
forøgede vægt på grund af 50 kWh batteriet. Men det
er nu en relativt beskeden mervægt. Batteriet vejer
300 kg og da el-drivlinen er lettere end en
ICE-drivline, er mervægten omkring 225 kg. Det giver
e-2008 en køreklar vægt på 1662 kg, som er pænt for
en 4,30 meter lang og 1,55 meter halvhøj elbil.
Peugeot kalder den selv for
en SUV, men med en frihøjde på 16 cm og uden
firehjulstræk kan den ikke helt opfylde
SUV-kriterierne. Men ”rummelig crossover” vil dække.
El-drivlinen har dog tæret en smule på
bagagepladsen. Men det er beskedne 29 liter, der er
tale om.

God pris
En anden ting er prisen.
Prismæssigt står den ret stærkt, og bestemt ikke
svagere, hvis den nye afgiftslov bliver vedtaget.
Det er dog ikke den enkleste sag i verden at
sammenligne direkte, for Peugeot har umiddelbart
efter vores test af e-2008 GT-Line ændret
versionsbetegnelsen, så en tilsvarende bil nu vil
hedde ”Allure” med en Allure Pack.
e-2008 Allure er prissat til
290.000 kroner, Allure Pack koster 10.000 kroner.
Den hidtidige GT-Line kostede efter de gamle
afgiftsregler 320.000 kroner, så den er med andre
ord faldet 20.000 kroner i pris.
Mere for de samme penge
Tilsvarende er ”GT” udstyrs
versionen faldet med 20.000 kroner til 320.000
kroner, hvilket altså præcis er, hvad GT-Line
kostede inden afgiftsændringerne. Den store forskel
er 18” hjul i stedet for 17” hjul og forskelligt
ekstraudstyr. Men ligeså interessant er det, at
e-2008 nu kan købes for blot 270.000.
Al det skal ses i lyset af,
at en ICE-version, altså en bil med 130-hestes
benzinmotor, Allure udstyr og 8-trins automatgear er
10.000 kroner billigere end e-2008 Allure. Handler
det alene om økonomi, er energi-udgiften noget i
retning af det halve for e-2008, men noget mere om
vinteren, hvor den har svært ved at komme i nærheden
af de målte 318 kilometers elektrisk rækkevidde på
et fuldt batteri. Og jo kortere rækkevidde, jo
højere udgift – for en opladning koster jo det
samme.
Miljø og funktion
I sagens natur handler det om
andet end økonomi. Med et mellemstørrelse-batteri
som det i e-2008 belaster man ikke verdens litium-
og kobolt ressourcer så meget, som hvis den havde et
meget større batteri. Så må man klare sig med den
moderate rækkevidde. Men det skal elbilsejere
alligevel. Rækkevidden er ikke problemet, det er
tilgængeligheden og derunder opladningstiden til
gengæld. Med en ICE-motor kan man fortsat køre, når
man vil. Men indrømmet, især bymiljøet har bedre af
elbiler.
En e-2008 kan varmes op
hjemmefra. Er den tilsluttet elnettet gennem fx en
vægboks, kan man vha. en app aktivere varmepumpen,
der står for opvarmningen. Kabinen varmes ikke meget
hurtigt op, så fjernbetjening kan bestemt anbefales.
Når så den tid måtte komme, at hurtigladere er fast
inventar i bybilledet, kan man glæde sig over at
e-2008 kan håndtere 100 kWh og dermed kan 50 kWh
batteriet lades op fra nul til 80 procent på en halv
time. I praksis kan der nemlig ikke lades så
kraftigt fra nul til cirka 20 procent og fra omkring
80 procent op til 100.

Harmonisk
Allerede ved de første
internationale prøvekørsler fik vi en god idé om
ikke bare bilens vejbeliggenhed, men også dens
kræfter og harmoni. De 136 hestekræfter passer fint
til den forhøjede bil og forhjulstrækket, og da 100
km/t kan nås, ganske blidt og næsten lydløst på 9
sekunder, så er præstationen i perfekt harmoni med
affjedringskomforten. I videoen her på siden, der
stammer fra den første test, havde bilen 18” hjul i
stedet for 17”. Det gør vejgrebet på tør vej en
smule bedre og ved alle kørselsforhold mere direkte
og kontant.
Udstyret, uanset hvad det nu måtte blive kaldt, er
rimelig omfattende og inkluderer bl.a. alufælgene,
klimaanlæg, Fuld LED og automatisk op- og
nedblænding, p-sensorer og bakkamera, men adaptiv
fartpilot og andre kørehjælpemidler skal tilkøbes –
hvis vi altså har læst tilbehørslisten korrekt.

 |